Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted
Hemvärnet behöver rätt utrustning för den verksamhet de bedriver, dvs hjälm 90 och fältmössa.

Heey, det har vi sagt länge men kämpar på med stålkrukan! :baskerKav:

• Replies 193
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Hej Rune!

Vilken uppgift kräver att man skall ha basker? Och inte fältmössa eller båtmössa? (Även om nu båtmössan generellet utgått ur sortimentet.) Att tjänsten kan kräva hjälm eller ridhjälm förstår jag, men basker?

Högvakt! (Nej, i min perfekta värld ska inte hemvärnet bestrida högvakt) Den dagen jag ser soldater i fältmössa på slottet tar jag livet av mig. (Om det inte sker innan av andra anledningar förstås).

Sen finns det en massa andra tillfällen när en GU-soldat måste se snygg ut. Eftersom båtmössan, som du påpekade, har utgått bärs basker till m/87. Mig veterligen finns inga tillfällen när en hv-soldat måste se snygg ut (och om det, mot all förmodan, finns det kan de se snygga ut i fältuniform).

Acceptera filtluvan/sadelskyddet/m.m. och lär soldaterna, även stabs-Gösta, att stuka den!

Jag accepterar den, har inget som helst problem med att infanterister, hv och annat löst folk kan promenera till förrådet och hämta en basker. Jag skiter fullständigt i om de har förtjänat den eller ej. Däremot skiter jag inte i hur folk ser ut och uppträder i en basker. För mig saknar hv-baskern helt symbolvärde, den är en filtbit, men för civila ska en baskerbeklädd soldat vara någon man kan lita på; en välrakad yngling som hjälper gamla damer över gatan etc. Inte en gammal skäggig och långhårig gubbe med oknäppt vapenrock, bössan på axeln och stridspackningen i en ica-kasse.

Det jag menade med mitt första inlägg i den här tråden var att det är fel fel fel att dela ut saker som HV inte har någon användning för. Innan jag ser hemvärnet i basker vill jag se sommarkängor och hjälm90 på alla. Jag vill ha fräschare utrustning, mer amm, fler och bättre övningar, ingen jäkla filtbit som används i bilen till och från övningar.

Edited by Karin
Posted
Jag accepterar den, har inget som helst problem med att  Innan jag ser hemvärnet i basker vill jag se sommarkängor och hjälm90 på alla. Jag vill ha fräschare utrustning, mer amm, fler och bättre övningar, ingen jäkla filtbit som används i bilen till och från övningar.[/color]

Inte speciellt ofta jag har anledning att hålla med Karin, men nu har hon faktiskt rätt! Jag skulle så oändligt mer gärna se att vi fick 5 timmar mer att öva för per år än baskern. 35 timmar är på tok för lite tid att erbjudas, speciellt om man enligt kontraktet skall göra 50 timmar. Klart hemvärnet skall ha smulan, men först en vettig utbildning!

:baskerPa:

Hon snackar dock i gardesbaskern när hon ropar efter kevlarhjälmar och sommarkängor, även här vill jag hellre ha utbildning för pengarna! Det går alldeles utmärkt att kriga loss i nyss nämnda detaljer!

Piss att det är så olika mellan MD-grupperna och att man givetvis tillhör den som får öva minst! :baskerKav:

Posted
Mig veterligen finns inga tillfällen när en hv-soldat måste se snygg ut (och om det, mot all förmodan, finns det kan de se snygga ut i fältuniform).

Kanske när den välrakade ynglingen, helst iklädd M/87 A med tillhörande puts och studs, genomför rekrytering till HV? ;)

Sedan vill jag också öva mer... men det är inte jag som bestämmer :navy:

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Posted
Kanske när den välrakade ynglingen, helst iklädd M/87 A med tillhörande puts och studs, genomför rekrytering till HV? ;)

Varför ska han ha m/87? Är det inte bättre att han använder utrustning som används i verksamheten isf?

Posted
Kanske när den välrakade ynglingen, helst iklädd M/87 A med tillhörande puts och studs, genomför rekrytering till HV?  ;)

Varför ska han ha m/87? Är det inte bättre att han använder utrustning som används i verksamheten isf?

Det ser väl kanske prydligare ut med M/87. Kanske känns mer malplacerat att komma i stridsutrustning och vapen till ett rekry.möte?

Posted
Det ser väl kanske prydligare ut med M/87. Kanske känns mer malplacerat att komma i stridsutrustning och vapen till ett rekry.möte?

Ja stridsutr och vapen kan man lämna hemma, slät 90 passar bra. Slät 90 och 59 mössa!

Posted (edited)

Nu var det ju baskern tråden gällde men det hänger ju ihop med rekryteringen, ni vet: yta och image :D

Tanken när rekrytering genomförs är att ha en del som skapar uppmärksamhet och lockar folk (stridsutrustade hvsold, vapen, fordon, båtar) samt en annan del som informerar och ger namnteckningar på kontrakt. Har varit med i lokal rekryteringsgrupp och har under åren då haft lite diskussion med representanter från övriga kompanier och samtliga avtalsorganisationer. Vi kom fram till följande:

1. M/90 är funkis, dock så har vi bara en uppsättning var och den tenderar att bli smutsig/sliten eftersom vi alla övar flitigt.

- Att få låna en nystruken från TSF verkar vara vääldigt svårt... :P

2. Endast M/90 + keps på alla tenderar att skapa en "grön vägg" som avskräcker intresserade från att ta kontakt. Bättre med någon som står ut, t ex med M/87, lottauniform etc, som ser informativ ut/tar kontakt utåt som slussar ev rekryt vidare till lövhögarna och de roliga grejerna. Funkar också åt andra hållet (grejer --> info)

- M/87 verkar vara ännu svårare att få låna än M/90 :navy:

Därför anser jag att de tillfällen när Hvsold ska se snygga ut (rekrytering och fanvakt) kan baskern var bra och speciellt vid rekrytering behövs det någon som är lite mer utmärkande, med t ex basker och M/87, än alla anonyma i M/90.

Nu har vi i alla fall kört på med M/90 + fältmössa ändå men det skadar aldrig att pröva något nytt, eller?

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Tillägg:

Glömder att vid fanvakt används ju vit utrustning! B)

Rekrytering: HV visar upp sig på stan och raggar personal! = Blandat M/90 och M87, stridsutr, information etc.

Rekryteringsmöte: HV har bjudit in utvalda (från listor eller intresseanmälningar) för ett informativt samtal = M/90

Edited by Foxtrotcharliegrg
Posted

Ja stridsutr och vapen kan man lämna hemma, slät 90 passar bra. Slät 90 och 59 mössa!

Nja det ser väl OK ut med 90, men jag tror nog att M/87 skulle se ännu bättre ut för ändamålet att rekrytera. Det känns inte så " krig ". Utan mer "Puts och studsigt"

Posted

@Foxtrotcharliegrg

Ja det är möjligt att du har rätt i att baskern är bra för hv i rekryteringssyfte, finns säkert många vilsna själar som blir attraherade av en bajsfärgad filtbit. ;)

Nej ärligt talat, du har säkert rätt i det du säger, jag har ingen som helst erfarenhet av hemvärnets rekryteringsverksamhet. Helst av allt vill jag att man ska lockas till hemvärnet för att det är ett modernt välutbildat förband (det är väl meningen att det ska vara det?), inte för vad de har på huvet.

Guest Dedicated
Posted (edited)

IRONI

Jag föeslår att vi SKJUTER alla som är över 25, som inte är SNYGGA! De av avikande ras, religion eller andra olater SKJUTER vi också. Handikappade, folk med avvikande sexuell läggning, och alla som är under 1,80 SKJUTER vi! För de som inte heller har senaste modefrisyren finns bara en lösning, SKJUTAS!

De som eventuellt råkar bli kvar kan ju få varsin skräddarsydd uniform, gärna svart? Det är ju SÅ SNYGGT gärna i kombination med svarta, blanka ridstövlar.

Förresten, nu när jag tänker på det är det minsann tid att jag åker hem och tar livet av mig då jag 1) är över 25. 2) INTE är snygg. 3) är under 1,80. 4) Diabetiker = handikappad.

Skärp er nu allesamman. Vad är det för fel på HEL, REN, FUNKTIONELL?

Sen vad tusan vi råkar ha på huvudet spelar väl EGENTLIGEN inte nån roll?

Förresten, jag behöver definitivt skjuta mig, jag har ju inget hår heller......

Edited by Dedicated
Posted
Förresten, jag behöver definitivt skjuta mig, jag har ju inget hår heller......

Föredömligt!

I övrigt undrar jag om inte tråden bara upprepar sig nu?

:unsure:

Guest Dedicated
Posted
I övrigt undrar jag om inte tråden bara upprepar sig nu?

:unsure:

Jo, stäng, lås, kasta bort......

Posted
Nja det ser väl OK ut med 90, men jag tror nog att M/87 skulle se ännu bättre ut för ändamålet att rekrytera. Det känns inte så " krig ". Utan mer "Puts och studsigt"

Eftersom hemvärnet inte handlar om puts och studs så tycker JAG att m/90 duger fint!

Ja Ing, du har rätt, detta börjar spåra ur.

Posted
@Foxtrotcharliegrg

Ja det är möjligt att du har rätt i att baskern är bra för hv i rekryteringssyfte, finns säkert många vilsna själar som blir attraherade av en bajsfärgad filtbit.  ;)

Nej ärligt talat, du har säkert rätt i det du säger, jag har ingen som helst erfarenhet av hemvärnets rekryteringsverksamhet. Helst av allt vill jag att man ska lockas till hemvärnet för att det är ett modernt välutbildat förband (det är väl meningen att det ska vara det?), inte för vad de har på huvet.

@Karin

Jag tror faktiskt att vi egentligen tycker samma sak! Blev bara en massa text för att jag gav ett förslag på vad jag tyckte HV kan använda baskern till nu när högre chefer bestämt att HV ska utrustas med en bajsfärgad filtbit på huvudet :D

@Dedicated

Eh, motsäger jag mig själv när jag säger "WORD"? :lol:

@Ing

Är väl vad som händer i ALLA diskussioner om filtbitar ;)

:unsure: "Börja om från början...." :banana

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Posted
Nej, i min perfekta värld ska inte hemvärnet bestrida högvakt

Fast i den värld som vi lever och verkar i så bestrider faktiskt hemvärnsförband högvakt. Alltså finns det lika mycket skäl för hemvärn som något annat förband att ha basker. ;)

I min perfekta värld går LG bara högvakt i m/ä, så då behöver de definitivt ingen basker. :P

Posted
@Foxtrotcharliegrg

Ja det är möjligt att du har rätt i att baskern är bra för hv i rekryteringssyfte, finns säkert många vilsna själar som blir attraherade av en bajsfärgad filtbit. ;)

Kul för dig att du sitter på höga stolar. Åsikten är fri men du låter fördömmande. Vem har utsett dig till expert i sakfrågor? Acceptera istället oliktänkandet. Låt dig låsas vid en viss upfattning.

Posted
Sen finns det en massa andra tillfällen när en GU-soldat måste se snygg ut. Eftersom båtmössan, som du påpekade, har utgått bärs basker till m/87. Mig veterligen finns inga tillfällen när en hv-soldat måste se snygg ut (och om det, mot all förmodan, finns det kan de se snygga ut i fältuniform).

Några funderingar:

- Vilket reglemente/anvisning reglerar hur en soldat skall vara för att "vara snygg"? (SoldSnyggR FM?)

- Är det en av FM:s uppgifter att vara "snygg"?

- Vilka "massa andra tillfällen" menar du då, förutom högvakt? (Vilket i sammanhanget räknas som ett tillfälle...)

- Är inte "snygg" att betrakta som subjektivt och föga mätbart?

- Varför skall man skilja på Hv och andra förband? Är inte Hv en del av FM?

- Är det några andra uniformspersedlar som du tycker Hv inte skall ha?

Jag vill minnas att det var samma visa när m90 delades ut i början på 90-talet: Varför skall Hemvärnet ha den nya häftiga uniformen? För dem räcker det med 59:an...

(När FBU-baskern kommer kommer jag dock att protestera...)

Posted

Varför ger ni er på att diskutera baskrar?

Samma argument varvas gång på gång, ingen lyckas att förändra övrigas inställning och nivån sjunker konstant.

SoldF.com har förmodligen ingen brist på serverutrymme, men dessa baskertrådar är ändå ett slöseri med plats.

Posted (edited)

Ojojoj, nu blev det liv i luckan!

Fast i den värld som vi lever och verkar i så bestrider faktiskt hemvärnsförband högvakt. Alltså finns det lika mycket skäl för hemvärn som något annat förband att ha basker. ;)

Attans att du kom på den där, hoppades att ingen skulle märka...

I min perfekta värld går LG bara högvakt i m/ä, så då behöver de definitivt ingen basker. :P

Har du provat att slira nerför slottsbacken i ridstövlar med klackjärn, kask och m94 med 33cm bajonett på inser du varför patrullen inte använder m/ä.

Kul för dig att du sitter på höga stolar. Åsikten är fri men du låter fördömmande. Vem har utsett dig till expert i sakfrågor? Acceptera istället oliktänkandet. Låt dig låsas vid en viss upfattning.

Jag accepterar oliktänkande, jag accepterar tom att hemvärnet har basker. Jag tycker bara att det är fruktansvärt onödigt att man ska utrustas med basker när det finns en massa andra saker som hemvärnet kan ha användning för i sin dagliga verksamhet.

Jag har inte utsett mig själv till expert och jag har inte låst mig vid en uppfattning, kan DU acceptera DET?

Några funderingar:

- Vilket reglemente/anvisning reglerar hur en soldat skall vara för att "vara snygg"? (SoldSnyggR FM?)

- Är det en av FM:s uppgifter att vara "snygg"?

- Vilka "massa andra tillfällen" menar du då, förutom högvakt? (Vilket i sammanhanget räknas som ett tillfälle...)

- Är inte "snygg" att betrakta som subjektivt och föga mätbart?

- Varför skall man skilja på Hv och andra förband? Är inte Hv en del av FM?

- Är det några andra uniformspersedlar som du tycker Hv inte skall ha?

Jag vill minnas att det var samma visa när m90 delades ut i början på 90-talet: Varför skall Hemvärnet ha den nya häftiga uniformen? För dem räcker det med 59:an...

När jag skriver "att vara snygg" menar jag att man är i sånt tillstånd att man kan promenera på östermalm, bestrida högvakt, bevista andra förband och visas upp för allmänheten, dvs inte i skitig fältuniform.

Ja en av FM´s uppgifter är att vara snygg.

Ja snygg är subjektivt.

Jo HV är en del av FM, men skilj på värnpliktiga som bor i uniform 7,5-15 månader och hemvärnsmän som övar lite på helgerna.

Jag tycker att hemvärnet ska ha den utrustning de behöver för att lösa sin uppgift! Alltså ser jag ingen anledning till att hemvärnet ska ha basker.

Varför ger ni er på att diskutera baskrar?

För att det är kul och rör upp så mycket känslor! :P

Jag tar en liten paus från den här tråden innan Blågul hänger mig....

/Karin, hemvärnsMAN och stolt baskerbärare :unsure:

Edited by Karin
Posted

Har du provat att slira nerför slottsbacken i ridstövlar med klackjärn, kask och m94 med 33cm bajonett på inser du varför patrullen inte använder m/ä.

Mmm, men då kanske det är andra skor de skulle behöva? För inte har de väl baskern på fötterna som halkskydd eller? :sniper:

Posted
Högvakt! (Nej, i min perfekta värld ska inte hemvärnet bestrida högvakt) Den dagen jag ser soldater i fältmössa på slottet tar jag livet av mig.

Högvakten som avlöste oss under min vpl hade vita krukor på sig hela tiden?

Posted
Högvakten som avlöste oss under min vpl hade vita krukor på sig hela tiden?

Släpp sargen och kom in i matchen!

@BJE

Jag antar att du missuppfattar mig med mening ;)

Posted (edited)

För tio-femton år sedan (just nu för somliga...) var basker det häftigaste man kunda ha på huvudet. Pansarbaskrar var sådär, medan gröna och vinröda (åhhhh) var jättehäftiga. (Blå baskrar var något man hade för att skydda sig från solen med på Cypern eller i Libanon.) Bassäkhatten gjorde ett tappert försök att bli häftig, men lyckades inte riktigt slå igenom och bli känd hos den breda massan. Den gamla fältmössan m/59 trodde jag skulle få lite kult- häftighetsstatus när den nya basebollkepsen började delas ut till all värnpliktiga, men så var inte fallet. Möjligheten finns dock fortfarande. Början på sista varvet av baskerns häftighetsspiral är nådd i och med att Hv får en bruun basker. Någon ny häftig huvudbonad måste "utses".

Den nya häftiga inne-huvudbonaden spår jag bli... ingenting, eftersom SF-förbanden ofta(st) uppträder barhuvade och det gått inflation i baskrarna. Det är helt enkelt häftigt att vara barhuvad, "För så gör ju SF, så det måste vara bra". Man kan också undra varför är det häftigt, fältmässigt och helt ok för SF att vara slafsigt klädd ("anpasst klädslen", differerande uniformspersedlar m.m.) medan en slafsig hv-man bespottas. (Åtminstone på detta forum.)

@ Karin

Jo HV är en del av FM, men skilj på värnpliktiga som bor i uniform 7,5-15 månader och hemvärnsmän som övar lite på helgerna.

Varför skall en vpl som legat inne i tre månader ha mer rätt att bära basker än mig som gjort den tiofalda tiden? Tappar man rätten att bära basker för att man muckar? Om jag dagen efter muck från LG skriver på för Hv, är inte jag tillräckligt snygg för FM då? Jag vill minnas att det fanns förband i Tyskland på 40-talet som hade vissa utseendekrav, se hur det gick för dem...

Som någon tidigare skrivit: Hel, ren och funktionsduglig borde räcka. Är man så fet att man inte kan knäppa vapenrocken/hjälmen så är man inte funktionsduglig. Trasiga fältbyxor lagar man eller byter och är man orakad är man inte ren vilket åtgärdas. Enkelt.

Edited by Rune Frunkh
Posted

@Rune

Jag tycker inte att basker är såååå häftigt men visst jag är stolt över min. Den diskussionen JAG inledde handlar inte alls om att basker är coolt och jag är coolare än dig. Försök att förstå det här:

Det jag menade med mitt första inlägg i den här tråden var att det är fel fel fel att dela ut saker som HV inte har någon användning för. Innan jag ser hemvärnet i basker vill jag se sommarkängor och hjälm90 på alla. Jag vill ha fräschare utrustning, mer amm, fler och bättre övningar, ingen jäkla filtbit som används i bilen till och från övningar.

Varför skall en vpl som legat inne i tre månader ha mer rätt att bära basker än mig som gjort den tiofalda tiden? Tappar man rätten att bära basker för att man muckar? Om jag dagen efter muck från LG skriver på för Hv, är inte jag tillräckligt snygg för FM då? Jag vill minnas att det fanns förband i Tyskland på 40-talet som hade vissa utseendekrav, se hur det gick för dem...

Det handlar inte om rätten att bära basker, det handlar om det orimliga i att utrusta hemvärnet med en persedel de inte har användning för!

Du kanske inte har sett att jag har muckat från LG och nu befinner mig i HV, tror du att jag är emot bärande av basker i hemvärnet enbart pga att många hemvärnssoldater ser sluskiga ut?

Ditt påhopp om tyskland och 40-talet tänker jag inte kommentera, jag noterar bara hur lågt du har sjunkit.

Posted

Karin. Om du nu är baskerbärare sedan vpl-tiden, ta då på dig att alla som tillhör ditt förband, som kommer med basker (för de kommer) skall utbildas av dig i baskerbärande. :huh:

Sedan är det fritt val för alla att bära eller ej. Efter högre chefs bestämmande.....

Posted

@ Karin

Bry dig inte om att slösa alltför mycket tid på dem som bara är ute för att reta upp dig. Jag håller med dig och de i min hv-grp att nog f*n kunde vi ha fått annan utrustning som vi behövde mycket mer istället.

För den vetgirige så läste jag en artikel i senaste "Värnpliktsnytt". En kille på Armé muséet får frågor och en av dem behandlar ämnet basker. /Gusten :huh:

Posted (edited)

(Som att hälla bensin på elden/röra i en myrstack!!!)

@Karin

Naturligtvis har denna diskussion spårat ur, det brukar baskerdiskussioner göra (det kanske är därför de är så roliga).

Huruvida Hv har tillräckligt med utrustning, för mycket eller för lite utrustning kan diskuteras i närapå det oändliga. P.g.a. av vårt lands geografi kommer förbanden att ha olika krav på utrustningen. Vinterkängorna är onödiga i Skåne men ovärderliga i övre Norrland. Min erfarenhet säger mig att bara för att man har den nyaste utrustningen, så blir man inte en så mycket bättre soldat - man måste naturligtvis kunna hantera (och hålla reda på) sin utrustning. Ett bra sätt är att låta soldaten börja med lite utrustning och sedan få fler saker tills den når sin övre gräns vad den klarar av - kan man inte hitta i ryggsäcken utan att behöva en ficklampa har man för mycket saker.

Att då påstå att Hv "inte behöver baskrar" känns lite konstigt. Om nu hela Armén skall baskerieras så är väl det naturligt att Hv skall få basker också? Vad skall t.ex. annars Hv-chefen ha vid representation (när han är "snygg", hmm...)? Jag tror det till stor del handlar om att skapa tillhörighet med övriga FM/Armén. När Hv känner sig betydelsefull, med vettiga uppgifter och kompetent personal, kommer även kraven inom de egna leden succesivt att öka och "kantareller" att försvinna. Är Hv ett frislängande "Kamratvärn" utan koppling till verkligheten är det bara att lägga ner verksamheten. De som vill leva föreningslivet och sälja BingoLotter kan göra det i vilken basketklubb som helst.

Hur många utbildningstimmar tror du man får för en basker? Eller körmil? Eller lösa 7.62? Baskrarna är för FM ett billigt sätt att avskaffa fältmössorna (eller var åtminstone tidigare) och andra mer kostsamma persedlar, t.ex. båtmössor. Exempel: För några år sedan var det Skyddsmask 90 som var den Stora prylen alla måste ha. Det var skandal att den inte fanns hos alla soldater redan igår. Hur ofta används masken idag? Om den var så ovärderlig borde man se den oftare på övningar, eller ville man ha en pryl bara för att den fanns och den var ny? (Lagen om knapphetens effekt.)

Därför: basker = ny mössa = gilla läget. Förhoppningsvis kommer stabs-Gösta och SKBR-Sugbritt att ha slutat innan de får sin filtluva alt. inser de att de inte ser så bra ut i den, och hellre väljer den befintliga fältmössan istället. Det åligger er baskerfanatiker att utbilda de som inte vet hur man gör med baskern och se till att de blir representabla. (Ni har väl fått utbildning någon gång?)

Ifall det tidigare fanns snygghets-krav i Tyskland är varken påhopp eller lågvattenmärke. Det är fakta!

Edited by Rune Frunkh