Jump to content

Recommended Posts

Posted
Fältmössa av  -  basker på!

Hemvärnets insatsplutoner i Halland kommer att tilldelas arméns bruna basker i samband under kommande  helg den  22 – 24 oktober.

Samtidigt kommer hemvärnssoldaterna att ombeväpnas och tilldelas automatkarbin 4 B som innebär ett nytt riktmedel, nämligen rödpunktssikte.

Under våren 2005 kommer samtliga hemvärnsmän i Halland att tilldelas automatkarbin 4 B och basker.

via Hallandsgruppen

Då har man hämtat ut Ak4b, basker o insatsbåge. :baskerHV:

Nu har jag också hämtat ut min filtbit, (lite innan Fu Kjellberg faktiskt), men eftersom jag aldrig haft basker så ser jag ju ut som ... som... en svamp? :baskerFN:

Men, men, är jag tvungen att bära den nån gång emellanåt så får jag väl lära mig lite om baskerbärandets konst! Fu Kjellberg, SISU och Fk Mandrake ställer säkert upp! :lol: Kanske läge att köpa en fransk basker som alla rekommenderar, för ska jag ändå ha den kan man ju se någorlunda snygg ut?? (Fast jag har svårt för franska saker..)

Det roligaste idag var dock Ak 4 B. Kul med nytt sikte! Fick frugan att hälsa på den nya familjemedlemmen alldeles nyss... :P

:/

• Replies 193
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Men jag har en fråga. Är det någon som kan konfirmera att det finns en färg hos MilitaryShop motsv. som överensstämmer med den som man får ut av FM?

Ja, den bruna som tidigare såldes till utlandsstyrkan har i det närmaste exakt samma nyans som de nya wigénsbaskrarna (de gamla var brunare).

Sedan tar jag på mig hjälm och ger mig in i även den här baskerdiskussionen.

Varför gav man Hv just en brun basker om syftet var att visa att det är en del av armén? Som det är nu visar man snarare att Hv skall särskiljas därför att det inte är en del av armén.

Jag tycker nog att det hade varit vettigare om Hv fått samma mörkblå som övriga arméförband, utlandsstyrkan kunde då fått behålla sin bruna.

Att paradförband skulle ha någon sorts behov av basker som andra inte har köper jag inte, det hade funkat även med vit hjälm, eller så kunde de fått polera upp någon gammal plåthjälm.

Posted

ja det är ju samt men om hv hade samma basker som armen så kommer det att upp stå misstag. om du går fram till en som du tror är soldat men igentligen är det en outbildad hv nisse som precis fått ut baskern ..

mvh the one and only hvu :baskerHV:

Posted
ja det är ju samt men om hv hade samma basker som armen så kommer det att upp stå misstag. om du går fram till en som du tror är soldat men igentligen är det en outbildad hv nisse som precis fått ut baskern ..

Och därför så borde man se till att ha riktiga och ordentliga utbildningskontroller även i Hemvärnet.

Så slipper man pinsam okunskap.

• Forumsledning
Posted

@Rulle

Misstag ? Outbildad ? asså nu är du nog ute på djupt vatten.

Hur tror du misstagen såg ut innan ? när det inte fanns några baskrar överallt ?

Det handlar inte att se hur "välutbildad" nån är.

Det finns HV-soldater som är mer välutbildade än en nymuckad 15mån KB soldat nånstans på nått tufft förband. En HV soldat idag har i regel även gjort lumpen själv en gång.

vill du se vart nån kommer ifrån finns det oftast -namnbricka -förbandstecken -kragspegel att titta på.. är du osäker så kan du fråga, svårare än så är det inte.

Posted

jo det har du rätt i.. men en del mäniskor som inte gjort lumpen och är med i hv ungdom som en annan och är över arton och fått basker . och inte har hel GSU ...

men visst det finns hv män som är mer utblidade.. för det ber jag om ursäkt...

Posted

Rulle@

Inte så smart att komma här och säga att en hv-man skulle vara sämre.

När din mamma kläckte ut dig hade man redan varit med i hv i 5 år. :lol:

Sen utlandstjänst på det.

Finns många hv-män som både gjort Gu och utlandstjänst.

Posted

Kan bara hålla med. Jag är en dålig soldat, direkt jag tar på mig Hvbaskern (nu tror inte jag att jag kommer att ta på mig baskern ngn gång men det är en annan fråga). Sedan att jag har gjort vpl, jobbat, studerat osv det hör ju inte hit... iom att jag är med i Hv är jag en dålig människa, och framförallt en dålig soldat! Alla mina soldatfärdigheter de försvinner direkt jag går med i hemvärnet och ersätts omedelbart med kaffedrickande kunskaper och med rester av bullar i mitt ovårdade skägg...

Jag håll med om att det är bra att Hv fått en egen färg på sin basker! för Agda 54år ser ju genast skillnad på FJS-basker och Hemvärnsbasker... för att inte tala om att hon direkt ser skillnad på en nymuckad soldat i sin basker och en Hemvärnssoldat i sin basker...

skulle vara en intressant undersökning att gå ut på gatan där det går civila människor som inte är övermöpar med kufiska idéer och klassade som säkerhetsrisker. Där man gör en undersökning om vilka enheter som har vilken basker. Personligen tror jag att allmänheten skulle ha ungefär lika många rätt som apan ola... Allmänheten bryr sig inte ifall det är en rosa basker, sandfärgad, vit eller kycklinggul! I allmänhetens ögon är en grönklädd människa en soldat, sedan om det är en fallskärmsjägare eller en Hv nisse ser de inte ngn skillnad på... om de nu inte är möpar...

övermöpar=> :lol: <=FkSatan

Posted

ang. baskermärket:

Vilket baskermärke kan man tänka sig att marina HV skulle kunna tilldelas?

Kanske ska nämna att just mitt förband sorterar under Amf 1, ifall detta skulle ha någon betydelse.

För övrigt ställer jag frågan endast därför att jag inte sett någon ta upp den förut, mitt intresse av basker är minimalt. Hemvärnets tal om basker till alla har jag sedan länge lagt i den garderob som fyllts med "ännu-icke-infriade-HV-löften". :baskerHV:

Posted (edited)
ang. baskermärket:

Troligen samma som vanliga HV. Marina HV är HV med marina uppgifter, inte ett nytt vapenslag ;)

Dumt att slänga mer eld på baskerdebatten (Basker --> Baskerfärg --> Baskerstuk --> Baskermärke etc...). Vad blir det härnäst, Baskervård? :P

Edited by Foxtrotcharliegrg
Posted
ang. baskermärket:

Troligen samma som vanliga HV. Marina HV är HV med marina uppgifter, inte ett nytt vapenslag ;)

Dumt att slänga mer eld på baskerdebatten (Basker --> Baskerfärg --> Baskerstuk --> Baskermärke etc...). Vad blir det härnäst, Baskervård? :P

Ja kul, hur vårdar man bäst sin basker.... B)