Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted
:) Har sökt och sökt. Är det någon som kan säga om baskern kommer 2004. Jag vill bara ha fakta om detta. Någon som ligger inne med info. Svara fort så att min tråd inte hinner bli låst, för det brukar den ju bli... :)
  • Replies 193
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Det som försenar baskern till de förband som tidigare inte hade basker är såvitt jag har förstått det att märkena inte finns ännu.

På Ing2 ligger det fullt med baskrar på förrådet men vi har inga märken att sätta dit.

Jag har hört november nämnas som troligt leveransdatum för märken.

Detta borde även inkludera Hv.

Helt säker är jag dock inte.

Förövrigt finns det redan trådar om detta.

The Swede

*Låser, släcker, larmar på.*

• 3 weeks later...
Posted

Jag öppnar denna tråden igen på grund av en notis i senast numret av Hemvärnstidningen.

På sidan 12 står det följande:

Baskermärket försenas

Baskermärket kommer inte att bli färdigt under 2004. Rikshemvärnschefen har bestämt att utformningen av märket får vänta tills dess det finns ett beslut i namnfrågan. Tills vidare kommer baskern att användas med arméns märke.

The Swede :baskerPa:

Posted

Namnfrågan lär ju vara en segdragen process, alltså en låååååååång väntan på rätt märke.

Men insatsplutonerna som tillhör armén lär ju inte ha något emot detta, antar jag? :baskerPa::D

Posted
Men insatsplutonerna som tillhör armén lär ju inte ha något emot detta, antar jag?  :baskerPa:  :D

Trist att behöva påpeka det men hela Hemvärnet tillhör Armén.

Posted
Namnfrågan lär ju vara en segdragen process, alltså en låååååååång väntan på rätt märke.

Men insatsplutonerna som tillhör armén lär ju inte ha något emot detta, antar jag?  :baskerPa:  :lol:

Vet inte om det är den sena timmen, ölen till maten eller min vanliga tröga skalle som gör att jag inte hänger med....

Varför skulle vi i insatsplutonerna inte ha något emot en lång väntan på märket?

Hänger inte med alls...... :D:)

Posted

jag tror fu bodin menar att insatsplutonerna inte är så noga med att få ut baskern.

de flesta som är med i dessa, har oftast redan erövrat en basker via baskerprov, och känner att HV-baskern är onödig.

och jag kommer inte att bära min utom vid tvång.

eftersom de som kommer att synas i baskern kommer att bli det folk som inte har haft basker tidigare och som man helst inte vill se i den.

jag menar folk som totalt kommer skita i att stuka den som "ungdomarna i ramboplutonerna"

och gå omkring med en kantarell på huvudet, och tro att filtmössan gör dem till ännu högre befäl.

trots att de bara är brevkurs-FK men att de är över 50, och har hand om något på 70-talet viktigt objekt i avkrocksholm.

de är de som kommer att synas i media, eftersom de inte fått sina "15 sec. of shame" i tv än och lyckas skämma ut HV yttreligare.

Posted

Jag hann inte svara innan den blev låst, men sen blev det öppet igen.

Vad jag tänkte skriva var följande, nu hann ju en "Viss" före, men ändock.

Enligt en ”källa som arbetar med materielfrågor” på RIKSHV. Så säger han följande: Baskern köps in av MD-grp så kommer den att levereras under tre år med start 2003. Baskermärket var beställt och skulle EU-upphandlas, men stoppades. Rikshemvärnschefen vill avvakta med märkesfrågan till efter tinget då beslut skall tas om vad vi skall heta i framtiden. C RIKSHV har fattat beslut att de hemvärnsförband som genomför högvakt får och bör bära hemvärnets basker. Denna basker skall då vara utmärkt med hemvärnets 10 års märke intill det att ett nytt märke framtagits.

Posted
Denna basker skall då vara utmärkt med hemvärnets 10 års märke intill det att ett nytt märke framtagits.

Nä, jag gillar inte sådana halvdana nödlösningar! Ett löjets skimmer sänker sig över hela basker historien "som om det inte redan skett". ;)

Bättre att dom väntar tills märket är beställt och klart!

Posted

Spelar väll ingen roll om man har tio års märke eller riktigt baskermärke,? under högvakten får ändå ingen gå så nära att det syns :baskerPa:

För då är det bara att hugga bajonetten i benet på han :P

Posted
För då är det bara att hugga bajonetten i benet på han :P

Tyvärr är det allt för många Hv-gubbar (oavsett ålder) som har den inställningen, på allvar.

Att RiksHvchefen vill ha ett annat baskermärke (och kragspeglar) än det föreslagna är old news, däremot inte tidsaspekten.

Själv tycker jag det ser helt OK ut med 10-årsmärket, bra mycket snyggare än det märke infanteriet har.

De som jobbar på MD-grp skall tydligen bära mörkblå basker med samma baskermärke som utlandsstyrkan (ej FN) oavsett truppslagstillhörighet.

Posted

UniR FM sid: 127:

Basker och baskertecken

Personal anlägger basker i nedanstående färger:

• mörkblå – generalsperson, officer i FCG samt personal som inte bär

någon av nedanstående baskrar

• svart – LG/Svea livgarde, I 5/Fältjägarbat, I 19/Norrbottens pansarbataljon,

P 4, P 7, P 10 och P 18.

• grön – LG/Livgardets dragoner, K 3, K 4, Lapplandes jägargrupp och

FMUndSäkC

• vinröd – Fallskärmsjägarskolan

• sandfärgad – Norrbottens gränsjagargrupp

• klarröd – Försvarsmusikcentrum

• brun – Hemvärnet

• mellanblå - Helikopterflottiljen.

UniR FM sid. 128:

Personal anlägger baskertecken enligt nedan:

• Baskertecken m/02 för armén – personal som ej har truppslags-/förbandstillhörighet

Baskertecken för armén är en rund krans med två korslagda svärd.

Baskertecken för utlandsstyrkan är ett ovalt märke med en sköld med tre kronor krönt med en kunglig krona.

Detta tecken finns dock inte med i UniR FM 2003.

Innebär detta att utlandsstyrkan ska byta baskertecken till armétecknet eller har det blivit en miss i reglementet? (igen)

The Swede

Posted

Just nu fungerar inte hjärnan riktigt som den skall så jag kommer bara inte på det, vad betyder officer i FCG?

Kanske skulle lagt till att de på MD-grp först fick Hv-basker och några veckor senare den blå. Varför de använder utlandsstyrkans märke vet jag inte.

Med personal som ej har truppslags-/förbandstillhörighet antar jag att man menar de som tillhör högre staber och har armétecknet eller HKV-tecknet på kragspegeln.

De som tillhör en MD-grp har fortfarande en truppslagstillhörighet (inf, art och pansar hos oss). Då finns dessutom problemet att dessa märken inte finns i silver vilket ser lite konstigt ut till m/87, med ett mässingsfärgat märke på baskern och silverfärgade knappar.

Själv tycker jag det enklaste (och billigaste?) hade varit om man tog utlandsstyrkans baskermärke som baskermärke för armén istället för att göra ett nytt.

• Forumsledning
Posted

Jag har för mig att FCG betyder FörsvaretsChefsGrupp typ snubbarna som jobbar på HKV motsv, alla e ju inte generaler.

Posted
Jag har för mig att FCG betyder FörsvaretsChefsGrupp  typ snubbarna som jobbar på HKV motsv, alla e ju inte generaler.

Misstänkte det.

Posted
Då finns dessutom problemet att dessa märken inte finns i silver vilket ser lite konstigt ut till m/87, med ett mässingsfärgat märke på baskern och silverfärgade knappar.

Ehh... Är det inte bara Livgardet som har silverknappar och -tecken?

I så fall vore detta väl ett tämligen lokalt problem...

Posted
vilket förmodligen är den viktigaste nyheten i mannaminne ;)

Glöm palme-mordet...Ådalen...VK2...baskermärket kommer inte 2004....shit ;)

På vissa verkar det som alla intressen inte är välkomna. Vissa av oss är intresserade av många ämnen. Kan ha många bollar i luften..... :wacko:

Har läst om Ådalen, Palme och VK2. Om vissa kunde låta bli att skriva inlägg bara för att kritisera intressen. :( ack,ack

Baskern tycker jag är en snygg huvudbonad. Skall med stolthet bära den när läget medger detta. :)

Posted
Då finns dessutom problemet att dessa märken inte finns i silver vilket ser lite konstigt ut till m/87, med ett mässingsfärgat märke på baskern och silverfärgade knappar.

Nope, även trängtrupperna samt hemvärn i Livgrenadjärgruppen och Livgardesgruppen har silverfärgade märken och knappar.

The Swede :baskerPa:

Posted

Nope, även trängtrupperna samt hemvärn i Livgrenadjärgruppen och Livgardesgruppen har silverfärgade märken och knappar.

The Swede :lala:

Ahh... Då blev problemet med icke silvrigt baskermärke genast ett mycket större problem! ;)

/Ulf

Posted
vilket förmodligen är den viktigaste nyheten i mannaminne ;)

Glöm palme-mordet...Ådalen...VK2...baskermärket kommer inte 2004....shit ;)

På vissa verkar det som alla intressen inte är välkomna. Vissa av oss är intresserade av många ämnen. Kan ha många bollar i luften..... :blink:

Har läst om Ådalen, Palme och VK2. Om vissa kunde låta bli att skriva inlägg bara för att kritisera intressen. :( ack,ack

Baskern tycker jag är en snygg huvudbonad. Skall med stolthet bära den när läget medger detta. :)

visst är baskern snygg och leksaksaffären(M-shop) kommer säkert att fixa franska filtbitar i rätt nyans.

och jag hade också bärt min basker med stolthet, om det inte vore för det faktum att det kommer att stukas efter eget tycke.

något "stukreglemnte" kommer inte att finnas i HV.

vilket kommer att göra att folk med kantarellstuk, kommer att dyka upp i media de närmsta 10 åren, och kommer att förlänga töntstämpeln som HV dras med.

om du visste hur många yrkesbefäl, som inte kommer i kontakt med insatsplutoner, och vägrar tro på vår kapasitet, tills de överbevisas personligen

det äldre gardet kommer dra på sig sina baskrar, med det stuk som de passar bäst, och befolka mediaövervakade tillställningar typ kungabesök och nationaldagar.

vi behöver nyrekrytera i HV, och det gör vi inte med äldre herrar i skrynklig m60 med en kantarell på huvudet.

Posted
På vissa verkar det som alla intressen inte är välkomna. Vissa av oss är intresserade av många ämnen. Kan ha många bollar i luften..... :)

Har läst om Ådalen, Palme och VK2. Om vissa kunde låta bli att skriva inlägg bara för att kritisera intressen.  :( ack,ack

Jag tror att du förstår vad jag menar...att lägga pulver på en huvudbonad när det finns helt klart viktigare saker att tänka på...

får väl be om ursäkt för att jag skriver och har en åsikt som alla andra på forumet....även om det är en negativ åsikt så är det ju ändå utav betydelse....eller är inte detta ett forum??

Posted

re: Bushman

Hur ser du själv ut i uniform? Känner utan tvivel att jag skulle hitta ett par saker att klaga på.

Stukreglemente :blink: Vilket skämt. Folk har uppenbarligen för mycket tid (eller lägger för mycket av sin existens på sin basker) om man bryr sig om det. Jag ser redan idag alla möjliga varianter på bärande av basker som huvudbonad.

Hur hjälper du själv till med rekryteringen?

re: Pansardvärg

Trist att vissa gör ditt liv så jobbigt för att du måste klaga på deras intressen. Inte nog med att de är intresserade av oviktiga saker, du tappar massor med tid på att informera dom om deras brister. :)

Posted (edited)

Så som jag tolkar det lär det ta ett jävla tag tills det kommer ngt om vi ska vänta på namnbyte o grejjer!

offtopic

Ang basker bära icke basker bära diskussionen så är jag av åsikten att "bonna" lappa kepsen ser förgävlig ut. Kommer inte ngn med en ny keps så bär jag hellre basker än den. Har inget problem med wannabe Så Superhemlig Grabb (läs:SSG) problemet. Det är klart att vissa/många har komplexet med basker för att de tror att de är så mycket hårdare med en filtmössa, men det finns andra av typen jag och johan fyhr som har andra anlendingar till o bära basker.

Det känns som den allmäna åsikten på forumet är att alla som vill bära basker är jag vill bli hård typen.

/slut

Edited by facit
Posted
Tacka vet jag min gamla hederliga fältmössa m/59. Den kommer att leva mycket längre än en ny basker.

Nu är det ju så att baskern inte ersätter fältmössan. Den ersätter båtmössan. ;)

Posted (edited)

Baskern är inte bara för att ersätta båten utan oxå tillåten till fält uniformen.

Det är till den som jag tror att många oxå kommer att bära den.

Edited by Boston
Posted
visst är baskern snygg och leksaksaffären(M-shop) kommer säkert att fixa franska filtbitar i rätt nyans.

och jag hade också bärt min basker med stolthet, om det inte vore för det faktum att det kommer att stukas efter eget tycke.

något "stukreglemnte" kommer inte att finnas i HV.

vilket kommer att göra att folk med kantarellstuk, kommer att dyka upp i media de närmsta 10 åren, och kommer att förlänga töntstämpeln som HV dras med.

om du visste hur många yrkesbefäl, som inte kommer i kontakt med insatsplutoner, och vägrar tro på vår kapasitet, tills de överbevisas personligen

det äldre gardet kommer dra på sig sina baskrar, med det stuk som de passar bäst, och befolka mediaövervakade tillställningar typ kungabesök och nationaldagar.

vi behöver nyrekrytera i HV, och det gör vi inte med äldre herrar i skrynklig m60 med en kantarell på huvudet.

Det finns lika många stukningar av baskrar som det finns bärare. Att tro att den moderna hemvärnsmannen inte kan framföra sig på "rätt" sätt med en basker på huvudet är för mig obegriplig. Var på p7 idag, såg många olika sätt att bära basker på. Visst, det förekommer givetvis folk som inte bryr sig nämnvärt hur baskern sitter på men det gäller ju all annan utrustning också.

Har man nu bestämt att alla skall ha basker så är det så.

Jag tillhör en sort som gärna ställer in mig i ledet och accepterar de krav som ställs på mig som soldat i hemvärnet. Anser att det moderna hemvärnet visar färdigheter som är likställda förbandens.

Är övertygad om att hemvärnet och hemvärnsmannen i sin helhet klarar av de krav som ställs. Dagens hemvärnsman (aktiv) blir en fullutbildad skydd & försvarsmaskin som även yrkesbefäl har fått upp ögonen för... :camo: