Forumsledning Kimster Posted October 21, 2004 Forumsledning Report Posted October 21, 2004 ...Att då påstå att Hv "inte behöver baskrar" känns lite konstigt. Om nu hela Armén skall baskerieras så är väl det naturligt att Hv skall få basker också? Vad skall t.ex. annars Hv-chefen ha vid representation (när han är "snygg", hmm...)? Jag tror det till stor del handlar om att skapa tillhörighet med övriga FM/Armén. När Hv känner sig betydelsefull, med vettiga uppgifter och kompetent personal, kommer även kraven inom de egna leden succesivt att öka och "kantareller" att försvinna. Är Hv ett frislängande "Kamratvärn" utan koppling till verkligheten är det bara att lägga ner verksamheten. De som vill leva föreningslivet och sälja BingoLotter kan göra det i vilken basketklubb som helst. ... Sen när kände HV sig som en del av Armén? när vissa inte ens får ut nått så elementärt som hjälm90 eller riktiga ryggsäckar, eller sommarkängor ? Som det har tjatats på i evigheter, det "lovas" i högre led hit o dit om att det kommer, men icke. Men när det bestäms att det ska fås ut basker, som typ hälften ger blanka fan i att bära eller ens vill ha, ja den beställs fort som fanken och hej och hå så finns den ute... fortfarande inga hjälm90. Om Armén ska få basker ska HV oxå det. Har Armén hjälm90 ska HV oxå få det.. *MEEP*Error!!* Så nog är basker ett mindre behövande matriell. Hur många här inne känner sig mer betydelsefulla av att få en basker än att få grundläggande stridsutrustning ?? Så nej, i min mening, HV "behöver" ingen basker (än). Dels för att: Det kunde lagts pengar på att få ut annan mer nyttigare matriell t.ex hjälmar eller ryggsäckar, dels för att en stor del av HV idag är skeptiska till baskern (undra varför!? *ironi*), samt dels för att HV idag kommer se "fulare" ut när de här baskrarna kommer ut, då det krävs nästan utbildning på hur en basker ska se ut och bäras, och bärs den fel ser det för jävligt ut. För när baskern bärs är det med stor sannolikehet att det ofta sker öppet på allmän plats där civilister kommer att beskåda dennan skapelse, i skogen dock bärs med fördel hjälm eller fältmössa, och det är i skogen vi ska lösa vära uppgifter, alltså den verksamhet vi ska lägga tyngdpunkten på både i utbildning och på matriell. Visst ger våra rekryterare varsin basker de kan ha på sig vid tillställningar, men helst ska de kunna visa upp att "-Hemvärnet för fan!, vi har samma utrustning som Armén, då vi är en del av den." Baskern är nån falsk morot som inte gjort nått annat än kostat en del pengar. Kan tillägga att här nere vägrar man köpa in den, men den ligger på förrådet, vi får väll se hur det går, men vad säger det egentligen om "behovet" ?? ..men detta är FM och då blir det lustigt = allt är i sin ordning. Quote
Magnus Redin Posted October 21, 2004 Report Posted October 21, 2004 Om man diskuterar nödvändig utrustning för Hv kan splitterskydden vara värda att nämnas, när skall Hv har nytta av dem? (Granat-) splitter mot HV kommer sannolikt inte att inträffa den närmaste tiden. Utan tilläggsplattor för finkalirig ammunition är de t.o.m. farligare för bäraren än att utan (avseende eld från ehv). Acceptera filtluvan/sadelskyddet/m.m. och lär soldaterna, även stabs-Gösta, att stuka den! Intressant! Mitt första antagande var att en liten nedsaktning av projektilen är bättre än ingen alls. Är problemet att kulan drar med sig fibrer från "mattan" in i såret? Är det att kulan börjar tumla när den slår igenom splitterskyddet? Lyckas splitterskyddet deformera kulan så den överför energi effektivare till köttet? Vad spelar det för roll om man blir skjuten med civil jaktammunition? Men den borde väl vara till nytta mot hagelsvärmar och splitter från nära missar? Största nyttan är kanske att man vänjer sig vid att bära på ett härke så det blir lättare att senare börja använda ett bättre skydd. Appropå basker, enligt min ringa mening ger det tillfredställande stolthet att anförtros funktionell utrustning. Att anförtros funktionellt meningslösa och billiga plymer skulle bara ge mig smådeprimerande filosofiska funderingar. Men jag är å andra sidan av naturen en grubblande säck potatis som kan göra en uniform skrynklig genom att titta på den. Quote
Rune Frunkh Posted October 22, 2004 Report Posted October 22, 2004 För att återknyta till den inledande frågan, hur ser nämnda basker ut? Är det Wigéns jättekantareller, tidigare använda av utlandsstyrkan, som delas ut? (Då finns det inta bara utbildningsbehov, utan även mer handgripliga åtgärder för att få filtbiten "snygg"/användbar [mer än som sadelskydd].) Alternativet är att handla en fransk dito i någon affär nära dig... @ Magnus Redin Avseende finkalibereld i kroppskydden (tidigare benämt splitterskydd av mig, jag rättar mig själv: Kroppsskydd 90A ) så har jag ingen personlig erfarenhet av hur projketliler uppträder efter att ha passerat detta. Följande baseras på hörsägen: En projektil som passerar genom korppskyddet tappar visserligen energi, men börjar tumla och passerar tumlande kroppen alt. stannar i denna. Skadorna som uppstår blir värre än om kroppskyddet inte burits. Kroppskyddet skyddar mot splitter, inte mot finkalibereld. @ Kimster Hv har blivit tilldelade hjälm 90, många förband sedan 6-7 år tillbaka. Att nu inte hjälmarna nått ut till t.ex. dig, är bara att beklaga, men skall man försöka sänka hela systemet för det? Jag håller med om att det är osannolikt värdelöst att inte hjälmarna (och annan utrustning) kommit dig, men det skall FMLog (?) belastas för. Naturligtvis skall Hv ha adekvat materiel, men hur många baskrar krävs det egentligen för ett par sommarkängor, stridsväst eller hjälm 90? Det är bara att luta sig tillbaka, gilla läget och dra ner baskern över ögonen och vänta på nästa pryl som inte Hv får... Quote
Pansar putte Posted October 22, 2004 Report Posted October 22, 2004 Baskern är ju som sagt redan beslutad, betald och snart utdelad. Delas den ej ut kommer vi aldrig att få något annat i stället. Quote
Sgt Andersson Posted October 22, 2004 Report Posted October 22, 2004 Baskern är ju som sagt redan beslutad, betald och snart utdelad.Delas den ej ut kommer vi aldrig att få något annat i stället. Jo jag vet men man måste få bli föbannad när man får en baskerjävel men fortfarande har en jävla plåtburk på huvudet, m/59 fältmössa, stridsbälte 304K etc etc... Quote
Yxgubbe Posted October 22, 2004 Report Posted October 22, 2004 Fältmössa av - basker på! Hemvärnets insatsplutoner i Halland kommer att tilldelas arméns bruna basker i samband under kommande helg den 22 – 24 oktober. Samtidigt kommer hemvärnssoldaterna att ombeväpnas och tilldelas automatkarbin 4 B som innebär ett nytt riktmedel, nämligen rödpunktssikte. Under våren 2005 kommer samtliga hemvärnsmän i Halland att tilldelas automatkarbin 4 B och basker. via Hallandsgruppen Quote
Dies irae Posted October 22, 2004 Author Report Posted October 22, 2004 Baskern är ju som sagt redan beslutad, betald och snart utdelad.Delas den ej ut kommer vi aldrig att få något annat i stället. Nån som har koll på när alla stålhjälmar är borta..? Har själv haft 90-hjälm sen 97. Nu i Dec byter vi till nya hjälminredningen. Kommer att sakna inredning mod. gammal. Nya med nät provade jag under en fbu kurs i somras. Blev inte riktigt kompis med den.. Quote
bushman Posted October 22, 2004 Report Posted October 22, 2004 Fältmössa av - basker på! Hemvärnets insatsplutoner i Halland kommer att tilldelas arméns bruna basker i samband under kommande helg den 22 – 24 oktober. Samtidigt kommer hemvärnssoldaterna att ombeväpnas och tilldelas automatkarbin 4 B som innebär ett nytt riktmedel, nämligen rödpunktssikte. Under våren 2005 kommer samtliga hemvärnsmän i Halland att tilldelas automatkarbin 4 B och basker. via Hallandsgruppen bohuslän-dalsgrp kommer att få AK4 B innan mars nästa år. i samband med detta skall utr till både IP och "prostatagreillan" delas ut. IP skola enl ryktet bli uppgraderade till 1:1 dvs fullt utr enl nya systemet. HV-komp skall få 1:3. om detta betyder att vi får sakerna eller om de hamnar i ett förråd på skredsvik, och delas ut när MD-grp tycker att vi vart duktiga nog och kokgrp samt all annan avtalspersonal som ockuperar MD-grp kontor med kaffebröd, och andra mutor har fått sitt. att sakerna skickas till MD-grps förråd, betyder inte att alla genást får ut dem. dessutom kan jag tänka mig att IP vill kunna glänsa lite i nya västen innan vi andra får den. sak samma för min del. det som gör mig förbannad är detta rövslickeri som alltid pågått, där folk som inte har behov av ny utr, kommer i m90p, sv2k och basker. har man bara goda kontakter med KVM så får man ut vad som helst. är det någonstans HV borde satsa på inriktad rekrytering, så är det i tjänsten som KVM. annars riskerar man att ha en överkorumperad gollum på den posten, som anser att han är guds sändebud, och vi andra skall tillbe hans m59 mössa, jag vet bara om kriget kommer bär jag inte 304 K i alla fall, och jag tror att de som på övn skriker om reglementen och utr antingen håller sig hemma eller håller käft. om jag löser min uppgift i en grön väst från militaryshop eller i stridsbält har ingen betydelse vid en mobilicering. vad gäller hjälmen så har det hållits inne på hjälm 90 för att den nya inredningen skall bli klar. den skall komma ut så snart som möjligtn till alla inom hv är det beslutat. anser att det är löjligt att vissa IP tycker att de skall ha ny utr för att vissa skillnad mellan HK-komp och insats. Quote
Rickard N Posted October 22, 2004 Report Posted October 22, 2004 HV-komp skall få 1:3. Okej, vad betyder detta? Var tredje skall få prylar eller varje jeppe får var tredje pryl eller???? Quote
Animal Posted October 22, 2004 Report Posted October 22, 2004 Är det ens lönt att söka sig till HV? Jag har nämligen funderat på det litet tag nu. Jag menar... jag vill ha fräcka kläder och en fräck basker med en fräck bössa med ett fräckt sikte. Till det vill jag ha fräck stridsväst med fräcka prylar på... gärna oxå en fräck boonie när man ska ut i skogen och kriga. Javisst ja... fräck camomålning i ansiktet måste jag oxå ha. (Obs... ironi) Quote
Guest Dedicated Posted October 22, 2004 Report Posted October 22, 2004 (edited) Är det ens lönt att söka sig till HV? Jag har nämligen funderat på det litet tag nu.Jag menar... jag vill ha fräcka kläder och en fräck basker med en fräck bössa med ett fräckt sikte. Till det vill jag ha fräck stridsväst med fräcka prylar på... gärna oxå en fräck boonie när man ska ut i skogen och kriga. Javisst ja... fräck camomålning i ansiktet måste jag oxå ha. (Obs... ironi) Det är klart det är lönt att söka sig till Hv! Om man bara lyckas lägga utrustningshysterin åt sidan och man koncentrerar sig på uppgiften.....det är f-n inte konstig övriga FM ser Hv som ett gäng hysteriska prylbögar! Min första "stridsutrustning" bestod av en läderlivrem och en grön väska man kunde ha termos och ammunition i.......grå skyddsmaskväska med läderfodrad botten, gevär M/96 och stålhjälm. Med tanke på att Hv, jo faktiskt är det så!, inte är ute var dag utan typ 20/60/80 h om året eller kanske något mer så ser jag faktiskt inte riktigt behovet av den absolut senaste utrustningen. Handen på hjärtat, kan NÅGON säga att han/hon MÅSTE ha exemplevis SVK2000 etc för att lösa uppgiften? Nej, kunde väl tro det....... OM och NÄR prylarna anländer kommer jag så klart glatt att använda mig av dem, men det verkliga vapnet blir inte skarpare pga en stridsväst. Edited October 22, 2004 by Dedicated Quote
bushman Posted October 22, 2004 Report Posted October 22, 2004 (edited) HV-komp skall få 1:3. Okej, vad betyder detta? Var tredje skall få prylar eller varje jeppe får var tredje pryl eller???? nja det blir väl så att vi inte får västen eller något annat vissentligt. jag kan klara mig utan ryggsäck 2000 tex. med tanke på vad HV har för uppgifter så funkar LK35 fortfarande bra. nu tror jag ju inte att IP får kroppsskydd 94 tex. eller att HV-komp får kroppsskydd 90 a, men eftersom det skall satsas på stadsskytte utb inom HV, så borde ju någon form av splitterskydd tillföras. trorligen är det väl vissa smågrejor som HV-komp inte får ut, typ knäskydd och handskar. @dedicated: kan bara hålla med, behovet av utr är inte lika stort som behovet av utbildning. skall jag någon gång ge mig ut i skarp strid så skall jag var 100% säker på att de jag har runt mig kan sitt vapen och sina upppgifter. men grejen är att det alltid kommer att finns folk i HV som ser sig själv som jordens mittpunkt och inte förstår saker som varför IP får mer utr och övn-tid. tyvärr är oftast dessa gubbarna som helst inte vill lyfta arslet från den stubbe de åker ut och sätter sig på två ggr om året. hos oss gick hatet så långt mellan hv-komp och IP att det kom ut i civila livet på krogen. att somliga inte klarade av att vi hade soldater av annan religion i vår IP och kallade oss då för "turbaner". att denna person senare blev KC är ren jävla skandal och visar bara på hur dåligt ledarskapet inom HV är. är du bara go gubbe som lägger ner all fritid på att åka och supa på olika kursgårdar så blir du befordrad. vad sänder det för signaler? att dessa sedan sitter och gnyr, för att de inte får samma utr som de som övar strid, istället för att snacka skit och berätta lumparhistorier på befälsmöten, är mer regel än undantag. ge HV AK B den har vi behov av. ge oss stridsvästen, packsäcken, sommarkängorna och nya hjälmen. satsa sedan på att öva oss på de uppgifter vi kommer att få utföra och inte på eldöverfall på pansar. vi kommer att få vara skyddsvakter på objekt och senare om allt skiter sig utföra fria kriget, inte strida mot luftlandsättningar och fi pansar-bat. Edited October 22, 2004 by bushman Quote
Fu Kjellberg Posted October 22, 2004 Report Posted October 22, 2004 Fältmössa av - basker på! Hemvärnets insatsplutoner i Halland kommer att tilldelas arméns bruna basker i samband under kommande helg den 22 – 24 oktober. Samtidigt kommer hemvärnssoldaterna att ombeväpnas och tilldelas automatkarbin 4 B som innebär ett nytt riktmedel, nämligen rödpunktssikte. Under våren 2005 kommer samtliga hemvärnsmän i Halland att tilldelas automatkarbin 4 B och basker. via Hallandsgruppen 5 timmar och 38 minuter kvar tills man står vid förrådet. Quote
Animal Posted October 22, 2004 Report Posted October 22, 2004 @Dedicated Får tacka för det svaret... då tror jag nog att jag söker mig till HV... om de vill ha en avdankad f.d. FN-soldat mumlandes om civilklädda som "yxor" eller "locals"... snart kanske Quote
dxl Posted October 22, 2004 Report Posted October 22, 2004 Mig veterligen finns inga tillfällen när en hv-soldat måste se snygg ut (och om det, mot all förmodan, finns det kan de se snygga ut i fältuniform). Inte allt för kul att se ut som en jävla slusk när man åker till och från övningar. Dessa resor är absolut de gånger jag som HV soldat kommer i kontakt med mest människor och får mest frågor. Personligen så anser jag att ALLA soldater när de rör sig ibland allmänheten ska se "snygga" ut så även HV. Quote
Forumsledning Kimster Posted October 22, 2004 Forumsledning Report Posted October 22, 2004 @ KimsterHv har blivit tilldelade hjälm 90, många förband sedan 6-7 år tillbaka. Att nu inte hjälmarna nått ut till t.ex. dig, är bara att beklaga, men skall man försöka sänka hela systemet för det? Jag håller med om att det är osannolikt värdelöst att inte hjälmarna (och annan utrustning) kommit dig, men det skall FMLog (?) belastas för. Naturligtvis skall Hv ha adekvat materiel, men hur många baskrar krävs det egentligen för ett par sommarkängor, stridsväst eller hjälm 90? Det är bara att luta sig tillbaka, gilla läget och dra ner baskern över ögonen och vänta på nästa pryl som inte Hv får... Mitt förband har haft hjälm sen 1998, tom med dubbel uppsättning ett antal år, har även den nya inredningen sen nån månad, så för mig är det inte nått behov av hjälm. Men jag vet att grannförbandet fortfarande skvalpar omkring i den äldre, och de har dock fått baskern. FMlog har hand om utdelning av matriell helt riktigt, det gäller både hjälm o basker, MDgruppen betalar vad som ska köpas in, är det då inte märkligt att det köpts in baskrar.. till några som inte har hjälmar ? Ganska lustig priotering enligt mig. Det jag försöker lägga fram är inte hur jag/vi ska gilla läget, för det får vi göra i vilket fall som helst, vad vi än tycker och tror, utan jag vill bara påvisa att BEHOVET av en basker inte finns, och att det då är retfullt att baskern då ändå kommer ut så snabbt till ett Hemvärn där inte alla ens är intresserade av den. ---- @Alla Förövrigt vill jag påpeka att ni INTE ska gå in på matriell för HV i övrigt nu, det finns trådar för det. Här bubblar vi HV-basker och dess vara eller icke vara. Quote
Guest Dedicated Posted October 22, 2004 Report Posted October 22, 2004 (edited) Har faktiskt TVÅ Hv-baskrar! En Wigéns och en fransk......på nåt vis blev det ändå så att vi kämpade som attan för att få den, den "slängdes" liksom inte bara över utan det gick åt rejält mycket svett innan vi fick den. Dessutom fick vi klart för oss att om chefen SSK fick se några "svampar" skulle han se till att vi fick ångra oss! Edited October 22, 2004 by Dedicated Quote
Karin Posted October 22, 2004 Report Posted October 22, 2004 Har faktiskt TVÅ Hv-baskrar! En Wigéns och en fransk......på nåt vis blev det ändå så att vi kämpade som attan för att få den, den "slängdes" liksom inte bara över utan det var rejält mycket svett innan man fick den. Jag skippar allt snacka om hurvida hemvärnet behöver basker eller ej. Jag är fast i min övertygelse. @Dedicated 1. Har ni haft något slags baskerprov? 2. Jag köper att du har en basker men vad ska du med TVÅ till? Quote
Guest Dedicated Posted October 22, 2004 Report Posted October 22, 2004 @Dedicated1. Har ni haft något slags baskerprov? 2. Jag köper att du har en basker men vad ska du med TVÅ till? 1. Baskerprov NEJ, däremot genomförde vi en övning där motsv. grupp utförde plutons uppgifter. Dessutom jäkligt bra! 2. Jag har minst 2 st av allting annat, undantaget vapen, hjälm, kroppsskydd. Så varför inte även baskern? Quote
kspGubben Posted October 22, 2004 Report Posted October 22, 2004 @Dedicated1. Har ni haft något slags baskerprov? 2. Jag köper att du har en basker men vad ska du med TVÅ till? 1. Baskerprov NEJ, däremot genomförde vi en övning där motsv. grupp utförde plutons uppgifter. Dessutom jäkligt bra! 2. Jag har minst 2 st av allting annat, undantaget vapen, hjälm, kroppsskydd. Så varför inte även baskern? Och du ska prata om "prylhysteri" Är du inte snäll berättar jag gärna varför du har 2 baskrar :P Quote
Guest Dedicated Posted October 22, 2004 Report Posted October 22, 2004 Och du ska prata om "prylhysteri" Räknar inte in exempelvis 2 par fältbyxor i kategorin "prylhysteri". Quote
Karin Posted October 22, 2004 Report Posted October 22, 2004 (edited) 1. Baskerprov NEJ, däremot genomförde vi en övning där motsv. grupp utförde plutons uppgifter. Dessutom jäkligt bra! 2. Jag har minst 2 st av allting annat, undantaget vapen, hjälm, kroppsskydd. Så varför inte även baskern? 1. Hmm tur att ni inte behövde göra ett meningslöst prov för den iaf, för DÅ hade vi fått bensin på elden. Vill du berätta vad ni gjorde? 2. Jag vet inte hur ni andra ser på era baskrar men jag likställer inte min med ett par strumpor (fast nu är ju inte min brun heller). Edited October 22, 2004 by Karin Quote
kspGubben Posted October 22, 2004 Report Posted October 22, 2004 (edited) Jag ingår i samma pluton som " Dedicated" och jag kan berätta vad vi gjorde.. Vi var på en IKFN övning som anordnades av SSK ( Södra Skånska Gruppen ) med 12 man från vår pluton , varav 2 bilförare från SKBR. Mer om den övningen står i en annan tråd.. Men med 10 soldater löste vi uppgifter som man borde vara 25 till , med andra ord : en himla massa springande för att lösa uppgifterna vi ställdes inför... Vi fick gott betyg från Blå-Gul och andra övningsledare , och dessutom var inte vädret det bästa heller. Då kändes det rätt lägligt att C SSK delade ut baskern vid en ceromoni efter övningen Edit : @ karin: Jag har också en blå basker , och tänker inte heller likställa någon av dem med ett par strumpor B) . Basker är nåt man skall förtjäna att få bära , den skall inte bara kastas efter en.. Edited October 22, 2004 by kspGubben Quote
Guest Dedicated Posted October 22, 2004 Report Posted October 22, 2004 (edited) 2. Jag vet inte hur ni andra ser på era baskrar men jag likställer inte min med ett par strumpor (fast nu är ju inte min brun heller). 1. No comment. Se ovanstående inlägg. 2. Enligt de rykten som så flitigt cirkulerar på denna sida skulle Wigéns basker vara svårstukad. I syfte att inte spä på vidare fördomar betr. Hv-soldater iförda reglementerad filtbit á la svamp inhandlade jag en dylik, fransk, enär "den store" Henke på SoldF.com skrivit att dessa är lättare att stuka vackert. Dock visade det sig att utlämnad basker inte alls var lika svårtämjd som befarat. Summa 2 baskrar. Slut, frågor? Edited October 22, 2004 by Dedicated Quote
Karin Posted October 22, 2004 Report Posted October 22, 2004 @Dedicated Jag har tidigare trott att du har ansett att tilldelad utrustning är tillräcklig, kan jag dra slutsatsen att så inte är fallet? Quote
Forumsledning Kimster Posted October 22, 2004 Forumsledning Report Posted October 22, 2004 2. Jag vet inte hur ni andra ser på era baskrar men jag likställer inte min med ett par strumpor (fast nu är ju inte min brun heller). har 2 st gröna o 2 utl.tjänst kanske 1 Hv snart.. Inte för att jag ser mina som strumpor direkt, men om man skulle slarva.. fast det är klart jägare slarvar ju aldrig, stenhårda och kommer ihåg allt.. så är det, smaken är som baken. Quote
Millitant HV-are Posted October 22, 2004 Report Posted October 22, 2004 Har faktiskt TVÅ Hv-baskrar! En Wigéns och en fransk......på nåt vis blev det ändå så att vi kämpade som attan för att få den, den "slängdes" liksom inte bara över utan det gick åt rejält mycket svett innan vi fick den. Dessutom fick vi klart för oss att om chefen SSK fick se några "svampar" skulle han se till att vi fick ångra oss! kan förstå att du svetades en del för att få baskern på den skallen B) Quote
KD803 Posted October 22, 2004 Report Posted October 22, 2004 @BJEJag antar att du missuppfattar mig med mening ;) Missuppfattar och missuppfattar, jag har bara svårt att ta baskertrådar på allvar. Därav Om jag ska vara seriös så finns det inget förband som behöver basker. Det finns alltid något viktigare som skulle kunna anskaffas istället. Detta gäller inte bara HV utan hela Försvarsmakten. - Mekförbanden skulle kunna få extra körmil... - LG skulle kunna skaffa stövlar med bättre sula till patrullen... - All den tid som idag uppenbarligen läggs på utbildning i baskerstukning skulle kunna användas till utbildning mot krigsuppgifter... Osv osv... Quote
Fu Kjellberg Posted October 22, 2004 Report Posted October 22, 2004 Fältmössa av - basker på! Hemvärnets insatsplutoner i Halland kommer att tilldelas arméns bruna basker i samband under kommande helg den 22 – 24 oktober. Samtidigt kommer hemvärnssoldaterna att ombeväpnas och tilldelas automatkarbin 4 B som innebär ett nytt riktmedel, nämligen rödpunktssikte. Under våren 2005 kommer samtliga hemvärnsmän i Halland att tilldelas automatkarbin 4 B och basker. via Hallandsgruppen 5 timmar och 38 minuter kvar tills man står vid förrådet. Då har man hämtat ut Ak4b, basker o insatsbåge. Huka er. Nu har man en basker till. 3dje gången. Quote
TangoXray Posted October 22, 2004 Report Posted October 22, 2004 Jag skall inte säga vad jag tycker om baskerns vara eller icke vara. Det är inte upp till mig att säga detta. Baskern är ett faktum och man får göra det bästa av situationen. Men jag har en fråga. Är det någon som kan konfirmera att det finns en färg hos MilitaryShop motsv. som överensstämmer med den som man får ut av FM? /TangoXray Snart -> Quote
Recommended Posts