Pelle Posted September 3, 2003 Report Share Posted September 3, 2003 Jomen, i dagens fattiga nuläge har inte försvaret råd eller knappt kompetens bland värnpliktiga att själva flytta sina 122:or och Strf. 90 så då får bl.a. jag rycka in. Har flyttat den här klumpen 30 mil i veckan. Det går lite tungt i uppförsbackarna, totalvikt på ekipaget ca. 93 ton... B) //Pelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted September 3, 2003 Report Share Posted September 3, 2003 Jädrar i min lilla låda vilket ÅK..!! Hur långt är hela kittet? Och hur är det att KÖRA..?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted September 3, 2003 Report Share Posted September 3, 2003 Markfrigången precis framför det femte hjulparet verkar inte precis översej... Fy jäsiken vilket ekipage... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle Posted September 3, 2003 Author Report Share Posted September 3, 2003 Jag hade precis lastat där så jag hade inte fullt lufttryck på bälgarna på trailern, därav den extra sänkta looken. Det ska inte lite tryck i bälgarna, på ett sånt lass har jag tolv tons axeltryck, på två bälgar per axel. Fattar inte själv att det håller. Ekipaget som det ser ut på bilden är 22,9 meter långt, i sin korta version alltså. Behövs det kan jag dra ut bakersta axeln 1,8 m (man skymtar skarven) och sen kan jag även dra ut det nedre bordet hela 2m, skarven sitter under Leopardens andra hjul. Notera att den står med arslet framåt... Totallängden vid fullt utdrag är då ca. 26,7 meter men det kör vi aldrig med. Normalt drar jag bara ut den längst bak om det behövs. Det går bra att ta sig fram med men man får tänka på vad man gör innan man handlar... B) //Pelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted September 3, 2003 Report Share Posted September 3, 2003 Ett sådär ekipage måste vända många blickar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted September 3, 2003 Report Share Posted September 3, 2003 Utbildas det inte särskilda strvtransportförband just för att köra såna där? Borde inte detta vara en kalasövning för dem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle Posted September 3, 2003 Author Report Share Posted September 3, 2003 Utbildas det inte särskilda strvtransportförband just för att köra såna där? Borde inte detta vara en kalasövning för dem? Känner personligen inte till några såna och tror knappast dom finns i lilla Boden. Dessutom så verkar det vara billigare att anlita civilister tydligen, vad jag fattat iallafall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted September 3, 2003 Report Share Posted September 3, 2003 Muhahaha!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted September 3, 2003 Report Share Posted September 3, 2003 (edited) Antagligen är det så att Strv-tp-soldaterna inte är färdigutbildade än. Så här års brukar de nog inte behövas så ofta. Det är ju snarare frammåt våren de har högsäsong. Men man vet ju inte hur det är ett sånt här år heller... ...det kanske är billigare att låta Strv-tp ha GSU i 10 månader när det antagligen inte blir nåra större transporter. Jo, dragbilskoma med lupack e gött. EDIT: Såg rätt ofta civila transporter av strv/strf under mitt år på P4. Trots att strv-tp finns på P4 och op-tp på T2. Edited September 3, 2003 by Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle Posted September 3, 2003 Author Report Share Posted September 3, 2003 Antagligen är det så att Strv-tp-soldaterna inte är färdigutbildade än. Så här års brukar de nog inte behövas så ofta. Det är ju snarare frammåt våren de har högsäsong. Men man vet ju inte hur det är ett sånt här år heller... ...det kanske är billigare att låta Strv-tp ha GSU i 10 månader när det antagligen inte blir nåra större transporter. Jo, dragbilskoma med lupack e gött. Kan nog mycket väl vara så. Sen kan man ju återigen undra hur försvaret är funtade. För nån vecka sen körde vi ner två Lvkv 90 till ett skjutfält och hämtade dem några dagar senare. Då visade det sig att det precis som dom kom ner hade fått ett beslut att dom inte fick skjuta nånting för det var för dyrt. Dom hade pangat lite med kulsprutorna, det var allt. Så det var bara att dra hem dom igen, i princip ogjort uppdrag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pang Posted September 3, 2003 Report Share Posted September 3, 2003 Hehe, skulel vilja se dig köra över ett väg-gupp. Antagligen stannar eller eller så krossas vägguppet Skulel dock blivit mer imponerad om du klarar av att köra den i stockholms city. ;) Småjobbigt att köra om den ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle Posted September 3, 2003 Author Report Share Posted September 3, 2003 Hehe, skulel vilja se dig köra över ett väg-gupp.Antagligen stannar eller eller så krossas vägguppet Skulel dock blivit mer imponerad om du klarar av att köra den i stockholms city. ;) Småjobbigt att köra om den ;) Well, för mig är ingenting omöjligt. Jag planerar så jag helst inte behöver åka över några fartgupp men skulle så ske så kan jag hissa den på luftfjädringen bak samt hissa svanen med hydrauliken fram, så sånt löser sig alltid. Jag har faktiskt kört fel i Stockholm en gång klockan fem på eftermiddagen ska jag tala om. Det var INTE kul... Det löste sig dock det med och jag förstörde inte ens en ynka vägskylt. B) //Pelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted September 3, 2003 Report Share Posted September 3, 2003 Pelle, totalvikt 93 ton? Om jag inte minns fel så räknades det på att upplastad stridsvagn väger strax över 100 ton, kör du mindre bil än Arméns? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle Posted September 3, 2003 Author Report Share Posted September 3, 2003 Pelle, totalvikt 93 ton?Om jag inte minns fel så räknades det på att upplastad stridsvagn väger strax över 100 ton, kör du mindre bil än Arméns? Nja, inte mindre bil direkt men lättare. Arméns dragare är ju blytunga. Dubbelhytt på bilen och allt militärt krimskrams som kommer till, femaxlad vagn förstärkt till tusen för att gå på kassare vägar än vi nånsin skådat ungefär. Det blir några ton det. Min trailer väger ganska prick 30 ton tom, sen Leopardens ca. 63 ton om jag minns rätt. Räknar jag rätt i skallen får jag det till 93. I det civila jagar vi kilon för att kunna lasta mer, det behövs inte i det militära. Som kuriosa kan nämnas att jag har 79 (komma nånting) ton som maxlast. B) //Pelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted September 3, 2003 Report Share Posted September 3, 2003 Aha. Låter vettigt med rejäla doningar. Finns det splitterskyddade strv-transporter tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle Posted September 3, 2003 Author Report Share Posted September 3, 2003 Har inte hört talas om eller sett några splitterskyddade dragare. Skulle såna existera måste dom ju väga bly gånger tre ungefär, hehe... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pang Posted September 3, 2003 Report Share Posted September 3, 2003 Jag gissar vilt att du ej får köra detta vrålåk på motorvägen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted September 3, 2003 Report Share Posted September 3, 2003 (edited) Denna bilden passar ganska bra här Platsen är Borensberg, där KB5-plutonen grupperade i 3-4 dygn under ASÖ03. Jag är fotograf, och bilden visar en Strv 122 upplastad på militär trailertp, dragen av en Scania med KSP-fäste på taket Det passerade en stor mängd såna här ekipage under de dagarna vi var i Borensberg. Som kuriosa har min far ett företag som arbetar med specialtransporter, mest höga och breda sådana, och alltid söderut i Europa (Tyskland, Frankrike, Spanien). Det speciella med trailarna är att man kan dra för kapell och tak, så att maskinerna/fordonen etc levereras till kunden utan en massa vägdamm och regnsmuts. Ibland körs det ner grejer åt FM - hittade de här bilderna i nån mapp. Enligt filnamnen är bilderna tagna hösten 99, och destinationen är Tuzla. Vad är det för militära fordon vi ser på bilderne? Är det Sisu månne? Vilken mission kan det vara? Edited September 3, 2003 by Marzocchi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
5526 Viktor Ludvig Posted September 3, 2003 Report Share Posted September 3, 2003 mig veterligen utbildades det Strv-tp i Boden 00/01. Vet dock inte om de är 10-mån eller 7,5-mån, så de har kanske inte blivit klara med gröntjänsten än. Därav inhyrda civila förare/dragare(?) man känner sig förjäkla liten när man möter ett dylikt ekipage på en MC 258 :( /5526 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_mistaken Posted September 3, 2003 Report Share Posted September 3, 2003 Woho Pelle!! ;) Snygg bild I en gammal trailer tidning så hade dom ett repotage om Strv-tp plutonen som fanns/finns? i Strängnäs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle Posted September 3, 2003 Author Report Share Posted September 3, 2003 Jag gissar vilt att du ej får köra detta vrålåk på motorvägen? Joo, det får jag väl om jag måste. Däremot är ju det här en dispenskörning på grund av vikten så man får en färdväg av vägverket, med hänsyn till broars bärighet och annat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted September 3, 2003 Report Share Posted September 3, 2003 Enligt filnamnen är bilderna tagna hösten 99, och destinationen är Tuzla. Vad är det för militära fordon vi ser på bilderne? Är det Sisu månne? Vilken mission kan det vara? Helt rätt, det är SISU (XA-180). Aktuell mission hösten 99 borde vara BA99 eller strax efter. BA99 var en avvecklingsmission och grejerna skickades hem eller till Kosovo (KS01). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted September 3, 2003 Report Share Posted September 3, 2003 Tack för informationen. Men, vilken funktion fyller det uppochnedvända V:et på Sisun? Bara något igenkänningsmärke, eller en pil till huvudströmbrytaren ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted September 3, 2003 Report Share Posted September 3, 2003 Det lär vara ett igenkänningstecken som NATO krävde att det skulle sitta på fordonen. Någon gammal yxa sade att man ett tag även hade en liten reflexbit på hjälmen men jag vet inte sanningshalten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted September 3, 2003 Report Share Posted September 3, 2003 Det lär vara ett igenkänningstecken som NATO krävde att det skulle sitta på fordonen. Någon gammal yxa sade att man ett tag även hade en liten reflexbit på hjälmen men jag vet inte sanningshalten. Det skall vara sant, enligt en Kapten på T2, med ett ANTAL missioner i ryggen. Grejen på hjälmen hjälpte jänkarna att urskilja "deras" personal och sådana som inte skulle vara ute (utegångsförbud?) via satelliter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted September 3, 2003 Forumsledning Report Share Posted September 3, 2003 Stämmer, det ÄR igenkänningstecknet för nato. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted September 3, 2003 Report Share Posted September 3, 2003 Pelle - vad har du för motor, 16 liters eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle Posted September 3, 2003 Author Report Share Posted September 3, 2003 Pelle - vad har du för motor, 16 liters eller? Hehe, ledsen att göra dig besviken. Det är en FH12 460 hk, så du kanske förstår att det går tungt. En ny FH16 610 hk är dock på gång till nästa år så då ska det nog lösa sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted September 3, 2003 Report Share Posted September 3, 2003 (edited) Det skall vara sant, enligt en Kapten på T2, med ett ANTAL missioner i ryggen. Kn H-dal? EDIT: Strv-dragarna är ju Scanior. Grejer det. DS14-motor, som i 90an, fast 90an har torrsump och lite grejer. Tror de tar ut runt 500 hk ur dem. Strv-dragarna har det jobbit i backarna även med 90:a bakpå. Speciellt om det är halt. Edited September 3, 2003 by Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skytten Posted September 3, 2003 Report Share Posted September 3, 2003 Om det nu skulle vara någon som är intresserad så är den civila (blå) dragaren från ett åkeri som ligger några hundra meter hemifrån mig.. Liten värld.. Hursomhelst så var dragarnas säte ett mycket fint koma ställe.. Man var lite avis på de där med CD´n, själv fick man hålla tillgodo med telehjälmen.. Var väl inte speciellt upphetsande om vi säger så.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.