Jump to content

Flytta 122:or...


Pelle

Recommended Posts

Jomen, i dagens fattiga nuläge har inte försvaret råd eller knappt kompetens bland värnpliktiga att själva flytta sina 122:or och Strf. 90 så då får bl.a. jag rycka in. Har flyttat den här klumpen 30 mil i veckan.

Det går lite tungt i uppförsbackarna, totalvikt på ekipaget ca. 93 ton... B)

 

trailerplus122.jpg

 

//Pelle

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 138
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag hade precis lastat där så jag hade inte fullt lufttryck på bälgarna på trailern, därav den extra sänkta looken. :wub:

Det ska inte lite tryck i bälgarna, på ett sånt lass har jag tolv tons axeltryck, på två bälgar per axel. Fattar inte själv att det håller.

 

Ekipaget som det ser ut på bilden är 22,9 meter långt, i sin korta version alltså. Behövs det kan jag dra ut bakersta axeln 1,8 m (man skymtar skarven) och sen kan jag även dra ut det nedre bordet hela 2m, skarven sitter under Leopardens andra hjul. Notera att den står med arslet framåt...

Totallängden vid fullt utdrag är då ca. 26,7 meter men det kör vi aldrig med. Normalt drar jag bara ut den längst bak om det behövs.

 

Det går bra att ta sig fram med men man får tänka på vad man gör innan man handlar... B)

 

//Pelle

Link to comment
Share on other sites

Utbildas det inte särskilda strvtransportförband just för att köra såna där? Borde inte detta vara en kalasövning för dem?

Känner personligen inte till några såna och tror knappast dom finns i lilla Boden. Dessutom så verkar det vara billigare att anlita civilister tydligen, vad jag fattat iallafall.

Link to comment
Share on other sites

Antagligen är det så att Strv-tp-soldaterna inte är färdigutbildade än. Så här års brukar de nog inte behövas så ofta.

 

Det är ju snarare frammåt våren de har högsäsong.

 

Men man vet ju inte hur det är ett sånt här år heller... ...det kanske är billigare att låta Strv-tp ha GSU i 10 månader när det antagligen inte blir nåra större transporter.

 

Jo, dragbilskoma med lupack e gött.

 

EDIT: Såg rätt ofta civila transporter av strv/strf under mitt år på P4. Trots att strv-tp finns på P4 och op-tp på T2.

Edited by Mats
Link to comment
Share on other sites

Antagligen är det så att Strv-tp-soldaterna inte är färdigutbildade än. Så här års brukar de nog inte behövas så ofta.

 

Det är ju snarare frammåt våren de har högsäsong.

 

Men man vet ju inte hur det är ett sånt här år heller... ...det kanske är billigare att låta Strv-tp ha GSU i 10 månader när det antagligen inte blir nåra större transporter.

 

Jo, dragbilskoma med lupack e gött.

Kan nog mycket väl vara så.

 

Sen kan man ju återigen undra hur försvaret är funtade. För nån vecka sen körde vi ner två Lvkv 90 till ett skjutfält och hämtade dem några dagar senare. Då visade det sig att det precis som dom kom ner hade fått ett beslut att dom inte fick skjuta nånting för det var för dyrt.

Dom hade pangat lite med kulsprutorna, det var allt.

 

Så det var bara att dra hem dom igen, i princip ogjort uppdrag. :wub:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, skulel vilja se dig köra över ett väg-gupp.

Antagligen stannar eller eller så krossas vägguppet  :D

 

Skulel dock blivit mer imponerad om du klarar av att köra den i stockholms city. ;)

Småjobbigt att köra om den ;)

Well, för mig är ingenting omöjligt. :)

 

Jag planerar så jag helst inte behöver åka över några fartgupp men skulle så ske så kan jag hissa den på luftfjädringen bak samt hissa svanen med hydrauliken fram, så sånt löser sig alltid.

 

Jag har faktiskt kört fel i Stockholm en gång klockan fem på eftermiddagen ska jag tala om. Det var INTE kul... :D

Det löste sig dock det med och jag förstörde inte ens en ynka vägskylt. B)

 

//Pelle

Link to comment
Share on other sites

Pelle, totalvikt 93 ton?

Om jag inte minns fel så räknades det på att upplastad stridsvagn väger strax över 100 ton, kör du mindre bil än Arméns?

Nja, inte mindre bil direkt men lättare.

 

Arméns dragare är ju blytunga. Dubbelhytt på bilen och allt militärt krimskrams som kommer till, femaxlad vagn förstärkt till tusen för att gå på kassare vägar än vi nånsin skådat ungefär. :D

Det blir några ton det.

 

Min trailer väger ganska prick 30 ton tom, sen Leopardens ca. 63 ton om jag minns rätt. Räknar jag rätt i skallen får jag det till 93.

I det civila jagar vi kilon för att kunna lasta mer, det behövs inte i det militära.

 

Som kuriosa kan nämnas att jag har 79 (komma nånting) ton som maxlast. B)

 

//Pelle

Link to comment
Share on other sites

Denna bilden passar ganska bra här :D

 

Platsen är Borensberg, där KB5-plutonen grupperade i 3-4 dygn under ASÖ03.

Jag är fotograf, och bilden visar en Strv 122 upplastad på militär trailertp, dragen av en Scania med KSP-fäste på taket :D

 

Strvtp.jpg

 

Det passerade en stor mängd såna här ekipage under de dagarna vi var i Borensberg.

 

 

 

Som kuriosa har min far ett företag som arbetar med specialtransporter, mest höga och breda sådana, och alltid söderut i Europa (Tyskland, Frankrike, Spanien). Det speciella med trailarna är att man kan dra för kapell och tak, så att maskinerna/fordonen etc levereras till kunden utan en massa vägdamm och regnsmuts. Ibland körs det ner grejer åt FM - hittade de här bilderna i nån mapp.

 

Tuzla01.JPG

Tuzla02.JPG

Tuzla04.JPG

Tuzla03.JPG

 

 

Enligt filnamnen är bilderna tagna hösten 99, och destinationen är Tuzla. Vad är det för militära fordon vi ser på bilderne? Är det Sisu månne? Vilken mission kan det vara?

Edited by Marzocchi
Link to comment
Share on other sites

mig veterligen utbildades det Strv-tp i Boden 00/01. Vet dock inte om de är 10-mån eller 7,5-mån, så de har kanske inte blivit klara med gröntjänsten än. Därav inhyrda civila förare/dragare(?)

man känner sig förjäkla liten när man möter ett dylikt ekipage på en MC 258 :(

 

/5526

Link to comment
Share on other sites

Jag gissar vilt att du ej får köra detta vrålåk på motorvägen?  :huh:

Joo, det får jag väl om jag måste. Däremot är ju det här en dispenskörning på grund av vikten så man får en färdväg av vägverket, med hänsyn till broars bärighet och annat...

Link to comment
Share on other sites

Enligt filnamnen är bilderna tagna hösten 99, och destinationen är Tuzla. Vad är det för militära fordon vi ser på bilderne? Är det Sisu månne? Vilken mission kan det vara?

Helt rätt, det är SISU (XA-180). Aktuell mission hösten 99 borde vara BA99 eller strax efter. BA99 var en avvecklingsmission och grejerna skickades hem eller till Kosovo (KS01).

Link to comment
Share on other sites

Det lär vara ett igenkänningstecken som NATO krävde att det skulle sitta på fordonen. Någon gammal yxa sade att man ett tag även hade en liten reflexbit på hjälmen men jag vet inte sanningshalten.

Det skall vara sant, enligt en Kapten på T2, med ett ANTAL missioner i ryggen. Grejen på hjälmen hjälpte jänkarna att urskilja "deras" personal och sådana som inte skulle vara ute (utegångsförbud?) via satelliter.

Link to comment
Share on other sites

Det skall vara sant, enligt en Kapten på T2, med ett ANTAL missioner i ryggen.

Kn H-dal?

 

EDIT: Strv-dragarna är ju Scanior. Grejer det. DS14-motor, som i 90an, fast 90an har torrsump och lite grejer. Tror de tar ut runt 500 hk ur dem.

 

Strv-dragarna har det jobbit i backarna även med 90:a bakpå. Speciellt om det är halt.

Edited by Mats
Link to comment
Share on other sites

Om det nu skulle vara någon som är intresserad så är den civila (blå)

dragaren från ett åkeri som ligger några hundra meter hemifrån mig..

Liten värld.. :)

 

 

Hursomhelst så var dragarnas säte ett mycket fint koma ställe..

Man var lite avis på de där med CD´n, själv fick man hålla tillgodo

med telehjälmen.. Var väl inte speciellt upphetsande om vi säger så..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...