Jump to content

Flytta 122:or...


Pelle

Recommended Posts

orientering:

det utbildas en stridsfordonstransportpluton i år. dom håller på att öva på att köra nu för fullt. vet ej varför dom inte fick köra den, dom har ju redan varit ner till strängnäs en sväng

slut orientering

Kan det bero på att det är ett museiföremål och det inte ingår i deras befattning att köra runt på sådana?

Grå arbetskraft någon?

 

The Swede :clap:

talade förståss om 122an på första bilden

 

:clap: - valmet, (som ännu ej fått basker, trots snart 5 månader i kronans tjänst)

Jaha du, du kanske skulle ta en titt på datumet för det inlägget då. Det skrevs för över ett år sedan, tror inte att årets kull hade ryckt in då. :P

 

Av den anledningen trodde jag naturligtvis att det var bandkanonen du menade, därav mitt svar.

 

The Swede :clap:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 138
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

orientering:

det utbildas en stridsfordonstransportpluton i år. dom håller på att öva på att köra nu för fullt. vet ej varför dom inte fick köra den, dom har ju redan varit ner till strängnäs en sväng

slut orientering

Kan det bero på att det är ett museiföremål och det inte ingår i deras befattning att köra runt på sådana?

Grå arbetskraft någon?

 

The Swede :clap:

talade förståss om 122an på första bilden

 

:clap: - valmet, (som ännu ej fått basker, trots snart 5 månader i kronans tjänst)

Jaha du, du kanske skulle ta en titt på datumet för det inlägget då. Det skrevs för över ett år sedan, tror inte att årets kull hade ryckt in då. :P

 

Av den anledningen trodde jag naturligtvis att det var bandkanonen du menade, därav mitt svar.

 

The Swede :clap:

ojdå. så det kan gå :P

tror ja får börja öppna ögonen mer nästa gång ;)

Link to comment
Share on other sites

Våra ekipage med upplastad stridsvagan var 97 ton

 

Boggi trycket på bilen var 28 ton. Framaxel 12 eller 13 ton. ca 12 ton per axel på släpet. Segt som fan i backar. tur att det finns momentomvandlare på arméns tungdragare.

 

Kul som fan att köra

Jag köper allt utom 12-13 tons framaxeltryck. Det finns bara inte tyvärr.

Jag har på mitt ekipage idag den kraftigaste framaxel som är specad för en tungdragare på vanliga vägar, 9 ton.

 

Kronans strftrp:

Trailer 5x12=60

Boggie 28

=88

 

Totalt 97-88=9 ton kvar för framaxeln.

Det kan jag gå med på. :clap:

 

 

Jaså dom har momentomvandlare förresten...

Det är nog bra på dom vägar militären färdas kan jag tänka men knappast bränsleeffektivt. Minns du kanske nån genomsnittlig bränsleförbrukning för dom där på vanliga landsvägstransporter med den totalvikten?

 

Mvh Pelle

Link to comment
Share on other sites

Kopplas inte momentomvandlaren in vi låga hastigheter/varv på motorn?

Det kan ju hända att den har nån lock-up vid högre varvtal/fart. Nån som kört dessa kan ju bekräfta.

 

Dom enda bilar med momentomvandlare jag kört var dom gamla N10:orna.

 

//Pelle

Link to comment
Share on other sites

Kopplas inte momentomvandlaren in vi låga hastigheter/varv på motorn?

Helt rätt med framaxel trycket. Tittade igenom ett gammalt disspanspapper från lumpen 9 ton är det korrekta. (Undra var jag fick 11 ton ifrån...)

 

Momentomvandlaren är inkopplad upp till 30km/h sedan kopplar den ur, samt att den enbart finns i lågväxelregistret. Även en finnes som gör att den slår ifrån om oljetemperaturen i omvandlaren blir för hög...vilket häner..Speciellt i en backe i Jönköping

 

Ganska spännade att växla, då du inte ska "möta" växeln med gas utan bara släppa upp kopplingen. Är du lite trött och har blyfötter så skakar det duktigt i hytten. Även intressant när man kopplar ur och det forfrande är "driv" i bilen. Även här en intressant skakning.

 

Bränsleeffektivitet...Inte ett ord försvarsmakten tror på... Man svor sig förband på att det enbart var 450 liters tankar på dragarna. Räckte ca 35 mil med upplastad stridsvagn, brorutiner samt motlut...så 12-13 liter milen när det ter sig riktigt illa. mer om man var tvungen att vinna tid...

Edited by Drv/Gunner Wedberg
Link to comment
Share on other sites

Tänkte väl det om framaxeln.

 

Jönköpingsbacken ja, den har man tampats med några gånger... :D Rätt seg om man säger så.

 

Converter är helt klart vettigt på en sån tungdragare, som ska ta sig fram där det är dåligt och smyga och segdra ofta.

Bränsletörsten kan jag förstå, det var väl bara 450 hästar i dom va?

 

Jag har dragit 97 ton mellan Kumla/Hallsberg och Brunflo/Östersund, väg 45 alltså norrgående = mycket uppför. Då hade jag en medelförbrukning på ca. 9,4 liter/milen...

Det lägsta jag har kört på är 4,23, men då drog jag tillfälligt en liten europatrailer 80 mil, med tomt skåp halva vägen. :baskerHV:

 

Mvh Pelle

Link to comment
Share on other sites

<OT> Den där backen är lite rolig, det verkar som om hela Sverige kallar den för just Jönköpingsbacken, förutom just vi Jönköpingsbor som kallar den för Göteborgsbacken då den ligger på riksväg 40 mot Göteborg :baskerHV: Sen så gör ju 10% lutning sitt till för att det ska gå sakta i den.</OT>

Link to comment
Share on other sites

<OT> Den där backen är lite rolig, det verkar som om hela Sverige kallar den för just Jönköpingsbacken, förutom just vi Jönköpingsbor som kallar den för Göteborgsbacken då den ligger på riksväg 40 mot Göteborg :) Sen så gör ju 10% lutning sitt till för att det ska gå sakta i den.</OT>

Hehe, Göteborgsbacken för mig det är Kallebäcksbacken innan man kommer till Götet själv, ganska lång och seg backe också...

 

//Pelle

Link to comment
Share on other sites

Guest Kjellberg

godkväll i stugorna.!

 

Låg som gruppchef för strvtp i skövde och avverkade ett par mil i dragarna... lite kuriosa:

 

dragare: scania T 144 GB , 14 liters V8 530 HK och ca 2500Nm. momentomvandlare på lågväxlarna som ger 1,7 x ingående moment, låses av varvtalet och inte hastigheten, minns dock inte varvet... krypväxlarna spärrade. (125km/h på plan väg) vikt 14 ton. permanent 4 hjulsdrift, 2x 18 tons hydrauliska vinschar strypta till 15 tons kapacitet, dra ut båda weirarna och lägg dubbel part så drar man 60 ton... används för att släpa upp nerskjutna strv på trailern, finns även utrustning för att kunna dra av dem.

 

trailer: phv 795 (?) B, 5 axlar med två sista slavstyrda, vikt 21 ton, ingen fjädring men hydraulisk utjämning mellan axlarna (bara i längsled för att kunna ta farthinder t.ex.) maxlasten vill jag gärna minnas var 79 ton

 

Bruttovikten nu kan räknas ut när man vet vad 122:an väger, jag har hört allt från 62.5 till 65 i normalutförande, men har för mig att det finns extrapansar till den också, det används dock inte... När jag låg inne var man på väg att handla in Buffalobärgarna (modifierade LeoII) också, har för mig att de vägde ca 75 ton.

 

trailern var väldigt smidig att köra med eftersom slavstyrningen hjälper till att häva sladdarna (kör man olastat på grusväg i normal marschhastighet så händer sånt... :worthy: )

 

 

Angående de civila transporterna så tar man då och då in civila dragare för att flytta enskilda fordon längre sträckor eftersom det går åt minst två värnpliktiga och 1 befäl för varje tungtransport. Att skicka iväg värnpliktiga som då förlorar annan utbildning är inte rimligt. Och angående lastningstiderna tog vi vid ett tillfälle ett blixtlås med 12 st strf9040 (25 ton) på runt tio minuter inklusive lastsäkring (från första bilen stannar till sista rullar) normalt i stridsområden lastar man bara och kör utom skotthåll innan man surrar.

 

 

och litet minne också, transport från boden till Lombens skjutfält med strv122 mitt i natten, det finns en lång fin isig uppvförsbacke på småvägarna där, en kille gjorde lite klantiga växlingar där som fick till följd att 5 ekipage stod i uppfösbacken sen. Problemet vi hade var att när man startade och gav lite gas så resulterade det i ett hejdlöst hjulspinn, alltså 2 meter framåt och sedan 4 bakåt med låsta hjul... :rocketl:

 

det var allt jag kom på nu, fråga gärna

 

7 STRVTP - Eliten som drar skiten!

Link to comment
Share on other sites

Flyttar man aldrig stridsvagnar på järnväg nu för tiden?

När jag var yngre kunde man ibland få se ett kompani Centurions komma farande på södra stambanan genom Huddinge. Rätt intressant att stå och titta på när man väntade på pendeltåget. B)

Link to comment
Share on other sites

trailer: phv 795 (?) B, 5 axlar med två sista slavstyrda, vikt 21 ton, ingen fjädring men hydraulisk utjämning mellan axlarna (bara i längsled för att kunna ta farthinder t.ex.) maxlasten vill jag gärna minnas var 79 ton

Åhå, så dom är helt ofjädrade så när som på hydrauliken...intressant.

Måste nog spana lite närmare på en sån här nästa gång jag kör nån pryl åt den gröna firman.

 

Angående transporter på järnväg...

Dom genomförs fortfarande men man anlitar helst inte järnvägen.

Jag snackade med en som jobbar på Motorförrådet i Boden och han berättade om olägenheterna att skicka med tåget.

Värst är det naturligtvis på vintern, då måste dom snöröja bangården där lastningen sker för den används inte normalt. Sen ska vagnarna eller vad det nu är transporteras från förrådet och dit, en trailertransport iallafall alltså. Sen får dom köra på vagnarna helt själv och personligen ansvara för allt som har med lastsäkring att göra.

 

Han berättade en historia om en 90:a som lastats enligt konstens alla regler och skickats iväg. Efter nån vecka började regementet som skulle ha vagnen ringa och efterlysa den då den inte kommit fram.

Lite efterforskningar visade att den stod på järnvägsvagnen på nåt stickspår längs vägen då tågpersonalen märkte att surrningarna slackat lite. Efter som dom inte har nåt som helst ansvar över detta så delade de tågsettet och körde in den aktuella vagnen på ett gammalt stickspår och lämnade den där istället för att spänna kättingarna lite.

Sedan glömdes det bort att meddela var vagnen fanns helt enkelt. :/

 

Det är en av anledningarna till att civila trailers hellre prioriteras även om det är ca. dubbelt så dyrt som järnväg. Vi hämtar ju materielen direkt från förrådet och drar den ända på plats dit den ska, betydligt enklare alltså.

Roligare för mig också, gröna saker på trailern innebär uppmärksamhet och gratis reklam, samt att det är kul att provköra alla dessa grejer... :)

 

//Pelle

Link to comment
Share on other sites

trailer: phv 795 (?) B, 5 axlar med två sista slavstyrda, vikt 21 ton, ingen fjädring men hydraulisk utjämning mellan axlarna (bara i längsled för att kunna ta farthinder t.ex.) maxlasten vill jag gärna minnas var 79 ton

Åhå, så dom är helt ofjädrade så när som på hydrauliken...intressant.

Måste nog spana lite närmare på en sån här nästa gång jag kör nån pryl åt den gröna firman.

 

Angående transporter på järnväg...

Dom genomförs fortfarande men man anlitar helst inte järnvägen.

Jag snackade med en som jobbar på Motorförrådet i Boden och han berättade om olägenheterna att skicka med tåget.

Värst är det naturligtvis på vintern, då måste dom snöröja bangården där lastningen sker för den används inte normalt. Sen ska vagnarna eller vad det nu är transporteras från förrådet och dit, en trailertransport iallafall alltså. Sen får dom köra på vagnarna helt själv och personligen ansvara för allt som har med lastsäkring att göra.

 

Han berättade en historia om en 90:a som lastats enligt konstens alla regler och skickats iväg. Efter nån vecka började regementet som skulle ha vagnen ringa och efterlysa den då den inte kommit fram.

Lite efterforskningar visade att den stod på järnvägsvagnen på nåt stickspår längs vägen då tågpersonalen märkte att surrningarna slackat lite. Efter som dom inte har nåt som helst ansvar över detta så delade de tågsettet och körde in den aktuella vagnen på ett gammalt stickspår och lämnade den där istället för att spänna kättingarna lite.

Sedan glömdes det bort att meddela var vagnen fanns helt enkelt. :banghead:

 

Det är en av anledningarna till att civila trailers hellre prioriteras även om det är ca. dubbelt så dyrt som järnväg. Vi hämtar ju materielen direkt från förrådet och drar den ända på plats dit den ska, betydligt enklare alltså.

Roligare för mig också, gröna saker på trailern innebär uppmärksamhet och gratis reklam, samt att det är kul att provköra alla dessa grejer... :D

 

//Pelle

Är det där den bilden med graffitti-målad 90-vagn är tagen?

 

 

Eller är det måhända bara en photoshop-grej?

 

 

Graffitti?

Link to comment
Share on other sites

Är det där den bilden med graffitti-målad 90-vagn är tagen?

 

 

Eller är det måhända bara en photoshop-grej?

 

 

Graffitti?

HU... Hoppas det är en photoshopfake. Annars kommer jag tillbringa resten av mitt liv genom att söka upp vederbörande klottrare och ge honom en skarp och ingående förevisning av överkörningens ädlare form.

Link to comment
Share on other sites

Är det där den bilden med graffitti-målad 90-vagn är tagen?

 

 

Eller är det måhända bara en photoshop-grej?

 

 

Graffitti?

HU... Hoppas det är en photoshopfake. Annars kommer jag tillbringa resten av mitt liv genom att söka upp vederbörande klottrare och ge honom en skarp och ingående förevisning av överkörningens ädlare form.

Med tanke på att det är ATS som tagit bilden tror jag inte att den är photoshoppad.

Link to comment
Share on other sites

Är det där den bilden med graffitti-målad 90-vagn är tagen?

 

 

Eller är det måhända bara en photoshop-grej?

 

 

Graffitti?

HU... Hoppas det är en photoshopfake. Annars kommer jag tillbringa resten av mitt liv genom att söka upp vederbörande klottrare och ge honom en skarp och ingående förevisning av överkörningens ädlare form.

Med tanke på att det är ATS som tagit bilden tror jag inte att den är photoshoppad.

Isåfall är det bara att göra slag i saken. Hmm, var är bilden tagen?

Link to comment
Share on other sites

Bilden är tagen i Östrersund (inte photoshopad), på en ganska centralt belägen bangård. Vagnen skickades med järnvägstransport och kom hit till Ösd på en fredag. Tranportfirman tyckte att den kunde stå där över helgen så att man i lugn och ro kunde lossa den på måndagen... De lokala konstnärsförmågorna såg sin chans att öva sina färdigheter.

 

Rutinerna har ändrats sen dess. Nu kommer vagnarna till AerotechTelub i Lugnviks industriområde där de får stå innanför staket och under bevakning. Vi hade en liknande incident med en 122:an, dock var dessa konstnärer inte lika kreativa.

 

Det är ju för jäkligt att folk inte kan bete sig men man får väl se det positiva i det hela. Det gick ju att återställa vagnarna relativt enkelt med lite färg och tid. De kunde ju ha förstört betydligt mer om de hade velat.

 

:huh: S-Tank

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...