Jump to content

Flytta 122:or...


Pelle

Recommended Posts

I dom "vanliga" scania 126 så finns det 3 platser, 1 för förare, en för andreförare bredvid, och en bakom, upphöjd... Aka komastolen :((

Nu tänker du väl på Scania 124 ändå? ;)

 

6-serien kommer nog inte än på några år. :P

 

I FM12:orna finns det iaf två säten och två sängar/soffa därbak, men där får man inte sitta pga avsaknad av bälte har jag för mig.

 

På 113-bilarna finns det också 2 passagerarplatser, men det är inte speciellt bekvämt att sitta två där.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 138
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu tänker du väl på Scania 124 ändå?  ;)

 

6-serien kommer nog inte än på några år. :P

Måhända... jag är inte lastbilsnisse, jag satt bara i komastolen och irriterade mina kollegor med fraser som "Engage", "make it so", "warp 4, mr Sulu" och "Whats our status, Nr one?" :((icon27.gif

Edited by Fu Dahlberg
Link to comment
Share on other sites

Är det inte 2-3 platser i alla kungens Scanior?

På följande bilder kan jag då inte se att man får plats med så många fler personer i den ena varianten.

http://www.ing2.mil.se/images/local/splsk_lastbil.jpg

http://paintball.niklas.pson.org/soldf/strvtp1.JPG

Finns dragaren som minskyddad?

I de minskyddade 124:orna har man plockat bort mittensätet eftersom den platsen inte uppfyller säkehetskraven vid eventuell minsprängning.

 

Någon minskyddad dragare har jag inte hört talas om, alla minskyddade lastbilar i FM som jag sett har varit frambyggda 124:or.

Link to comment
Share on other sites

Fel av mig, det fanns visst en med Crew Cab, eller vad det nu heter.

http://imagebank.scania.com/pic_c/99510-32a.JPG

Jag trodde alla hade sådan hytt som den splitterskyddade eller den minskyddade här under.

http://imagebank.scania.com/pic_c/99564-32.JPG

 

Den enda jag åkt i var en minskyddad (ej splitterskyddad) lastväxlare med två säten, den vi hade som saknade minskydd hade tre säten, precis som Fu Dahlberg beskrev.

 

Min första fråga har jag fått svar på, tackar för det, det var ungefär som jag misstänkte. Men jag tycker fortfarande att det borde varit mest ekonomiskt att ha samma sorts hytt (färre reservdelar), men det kanske inte är så mycket som skiljer, eller? Förresten, är det någon som provat att använda Ksplavetten?

Link to comment
Share on other sites

För det första ska det ju vara Crew Cab, alltså dubbelhytt för att all personal ska rymmas.

Är det inte 2-3 platser i alla kungens Scanior?

På följande bilder kan jag då inte se att man får plats med så många fler personer i den ena varianten.

http://www.ing2.mil.se/images/local/splsk_lastbil.jpg

http://paintball.niklas.pson.org/soldf/strvtp1.JPG

Finns dragaren som minskyddad?

Så sant, den dragaren hade bara enkelhytt.

Dom flesta jag sett har haft dubbelhytt så jag antog det bara...

 

Minskyddade dragbilar har jag aldrig sett.

 

//Pelle

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Geequed

Joda...Jag har själv manövrerat Scania 144G (530hk)...I LILLA BODEN...

Å ni civilister hängde nog inte med i lastningarna kan jag LUNGT säga...vi lastade 10 stridsvagnar under 10 minuter..i mörker mitt i vintern utanför Boden (-32 grader celcius)

 

Med en bruttovikt på ca 103 ton (stridsklar)...

Inga problem att köra...TACK VARE att de två sista hjulparen var tvångsstyrda...

Men visst plockade man en och annan vägarbetesskylt och kon då de var avsmalnad väg... :D ..Åi rondellerna i Boden plockade man nån vägpinne då man var tvungen att snäva till svängarna för de förbannade bilisternas skull.

 

Kommer ihåg då vi for uppåt överkalix mitt i vintern med strv på trailern då en äldre man i en Volvo S40 inte noterade att vi tog upp nästan hela vägen...vi krossade halva bilsidan på den stackars Volvon..utan att VI märkte nåt.....jaa det skrapade till lite ..men annars inte nåt...

 

Med en Leo 2:a på trailern i nedförsbacke på blankis i över 100 blås var man inte så kaxig. Men visst lärde man sig efter ett tag vad man (och dragaren) klarade av. Då man hamnade bakom vägarbetesmaskiner i uppförsbackar med de äldre 143:orna svor man lagom mycket. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Joda...Jag har själv manövrerat Scania 144G (530hk)...I LILLA BODEN...

Å ni civilister hängde nog inte med i lastningarna kan jag LUNGT säga...vi lastade 10 stridsvagnar under 10 minuter..i mörker mitt i vintern utanför Boden (-32 grader celcius)

 

Med en bruttovikt på ca 103 ton (stridsklar)...

Inga problem att köra...TACK VARE att de två sista hjulparen var tvångsstyrda...

Men visst plockade man en och annan vägarbetesskylt och kon då de var avsmalnad väg... :D ..Åi rondellerna i Boden plockade man nån vägpinne då man var tvungen att snäva till svängarna för de förbannade bilisternas skull.

 

Kommer ihåg då vi for uppåt överkalix mitt i vintern med strv på trailern då en äldre man i en Volvo S40 inte noterade att vi tog upp nästan hela vägen...vi krossade halva bilsidan på den stackars Volvon..utan att VI märkte nåt.....jaa det skrapade till lite ..men annars inte nåt...

 

Med en Leo 2:a på trailern i nedförsbacke på blankis i över 100 blås var man inte så kaxig. Men visst lärde man sig efter ett tag vad man (och dragaren) klarade av. Då man hamnade bakom vägarbetesmaskiner i uppförsbackar med de äldre 143:orna svor man lagom mycket.  :lala:

Jo - det stämmer alltihopa...

 

Själv har jag "breddat" grinden till A8:as körplan lite...(Bkanhallen)... :/

 

Vilket år låg du inne?

/S 97/98

Link to comment
Share on other sites

Man har börjat se dragarna mer på vägarna nu, utbildningsåret har väl kommit igång på allvar.

 

Jag såg faktiskt att maskinpluton var ute och dundrade idag med dom gamla N12:orna, att dom lever än...imponerande.

 

Att civilister inte hänger med i lastningarna kan jag ju hålla med om, men vi lastar ju framifrån, måste alltså svana av trailern först. Då tar det ju lite tid. :Malaj:

Sen är det aldrig så bråttom när jag ska ha en 122:a på trailern, hehe...

 

//Pelle

Link to comment
Share on other sites

Fick veta idag att en kollega till mej lyckats med att fastna med sitt ekipage i en korsning :)  kan vara för j****gt att vara lång ibland :blink:

Stämmer...är det för tight får man ta till vänstertrafik ett tag... :P

 

Vägmärken ligger risigt till om man tar svängen fel...och man märker inte ens om dom går sönder.

/S

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ta ett exempel från sista veckan jag jobbade

Jag fick ta en sväng in på busshållplatsen och sen gena över en gräsmatta för att komma in med mitt ekipage vid kranarna på macken jag skulle fylla på , dom har tydligen byggt om den macken nu med en massa refuger och sånt skräp nu :(

Link to comment
Share on other sites

Guest Geequed

Jaaa, det var inte längesen jag MUCK:ade...

Muckade -02...=)...så man har fräscha minnen fortfarande..Fast jag lider demens redan som 21-åring...Kan man tro ibland. Min fästmö klagar hela tiden på att jag inte kommer ihåg ett jota...

 

Hr ibland svårt att komma ihåg saker som hänt för mindre än en månad sen...hujja...Å det har inte nåt med alkohol å göra, då jag inte dricker nuförtiden.

 

Minne:

--------

Kommer ihåg då vi var ute å cruisade till Tåme...SNÖSTORM och ca 4 meters sikt framåt (i bästa fall). Vi låg i 80-90km/h med semin kopplad men utan last (tack för det televerket)...Löjtnanten och kompanichefen hade informerat oss om förfarandet vid trafikolycka och liknande ÄNNU en gång. Senare hade de också nämnt att vi per radio var tvugna att anmäla ifall vägarbetsområden närmade sig, samt stanna ifall vi vält skyltar eller koner vid dylika områden.

I alla fall så var vi ute på vägen och ma

 

Plötsligt hörr man ett anrop på kom. radion...."Löjtnant..ehm Johan Martin...*tystnad* vi har vält kanske 40 koner, ska vi stanna? slut kom"...

 

Löjtnantens vresiga röst ekade i radions minimala högtalarmembran:

"Nej, stanna inte, vi ligger redan bakom schemat, låt Johan Martin 2 (Efterbilen) ordna det..klart slut"

 

Löjtnanten igen (ca 2 sekunder senare) :

"Johan Martin 2 är det uppfattat? Slut kom."

 

Min Gb kompanjon med basröst:

"Från johan Martin 2 till Johan Martin 1, det är uppfattat Klart slut!"

 

...såå vi fick snällt stanna och rätta till drygt 40 koner.........KUL!!..I snöstorm med bilar som susade förbi i 100 knyck...rakt framför nosen på en...

------------------

 

För övrigt så kvaddade en Gb i vår Pluton en 144G....Plöjde in i framförvarande så att motorn krossades....billigt...hehe :D ...

Link to comment
Share on other sites

För övrigt så kvaddade en Gb i vår Pluton en 144G....Plöjde in i framförvarande så att motorn krossades....billigt...hehe  :baskerPa: ...

Samma sak hände en av mina GB - fast där gick bara kåpan (motorhuven för er oinvigda :P ) - men även den kostade sina (flera har jag för mig...) tusenlappar...

 

Killen hade parkerat som nummer tre i nedlut - lägger i parkeringsbromsen och lutar sig bak för att komma åt termosen han har på komaplats - i den manövern lyckas han sparka ur parkeringsbromsen...*brak*...

 

Behöver jag säga att klockan var runt 2 på natten och anledningen till varför vi stod still var för att vi höll på att bärga en annan av dragbilarna som helt lagt av sin kylning.....?

 

Naturligtvis var det dessutom december...jag vill minnas att detta hände strax söder om Piteå. Inte mycket skönhetssömn den natten.

/S

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Ytterligare en "halvtung" transport åt den gröna firman, denna gång en Bkan som synes...

 

Har jag förstått saken rätt finns/fanns 26 st i Sverige varav 20 st ska skäras ner till skrot och 6 st ska sparas till muséer och liknande.

Synd på så fina maskiner, den skulle gjort sig fint hemma på gården hos far. :)

 

bkan2.jpg

 

bkan3.jpg

 

Notera mitt nya ekipage, FH16 610 -04 med femaxlig trailer från -00. :dong:

 

//Pelle

Link to comment
Share on other sites

När jag låg inne körde ständigt värnpliktiga våra transporter till Tåme och Lomben. He, påväg hem från Lomben dammade ett ekipage av vägen i rondellen i Kalix. BertiX kanske vet vem det var? Med en av mina vagnar på släp iaf.

 

Snackade med mina transport KB-polare och de tog på sig ansvaret. De hade ju faktiskt gett order om att "I rondellen, kör rakt". :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Kom i diskussion med en annan kille här om drivkällorna.

 

Han trodde inte på att Boeing tillverkat nån turbin, att det måste vara nånting annat.

Jag vet att dieseln byttes från Rolls till Detroit och har hittat sidor där det står att vagnen hade både en Boeing och en Caterpillar gasturbin.

Kan det stämma att turbinen byttes i samma veva som kolvmotorn?

 

Mvh Pelle

Link to comment
Share on other sites

Kom i diskussion med en annan kille här om drivkällorna.

 

Han trodde inte på att Boeing tillverkat nån turbin, att det måste vara nånting annat.

Jag vet att dieseln byttes från Rolls till Detroit och har hittat sidor där det står att vagnen hade både en Boeing och en Caterpillar gasturbin.

Kan det stämma att turbinen byttes i samma veva som kolvmotorn?

 

Mvh Pelle

Pratar du om Strv 103?

 

Strv 103B hade en Rolls Royce K60 kolvmotor och en Caterpillar 553 gasturbin.

Strv 103C hade en Detroit 6V-53T kolvmotor och en Caterpillar 553 gasturbin.

 

Källa: Ibok Strv 103B och Strv 103C.

 

The Swede :camo:

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att dieseln byttes från Rolls till Detroit och har hittat sidor där det står att vagnen hade både en Boeing och en Caterpillar gasturbin.

Kan det stämma att turbinen byttes i samma veva som kolvmotorn?

 

Jodå - Boeing har allt tillverkat mången gasturbin i sina da'r.

 

Strv103: Ganska säker på att GT:n byttes från Boeing till Caterpillar under tidigt 70-tal, alltså långt innan kolvmotorn byttes, men jag kan kolla det till i nästa vecka.

 

Bkan1: Fick aldrig Caterpillar, har kvar sin Boeing.

 

Länk som förklarar skilnaden mellan Boeing och Cat.

 

 

PS. Om du får transport på en Bkan som skall till skrot så får du gärna köra vilse och lasta av den hemma hos mig. Jag står för dieseln och bjuder även på kaffe.

 

 

Edit: förtydligande

Edited by uoff
Link to comment
Share on other sites

orientering:

det utbildas en stridsfordonstransportpluton i år. dom håller på att öva på att köra nu för fullt. vet ej varför dom inte fick köra den, dom har ju redan varit ner till strängnäs en sväng

slut orientering

Link to comment
Share on other sites

orientering:

det utbildas en stridsfordonstransportpluton i år. dom håller på att öva på att köra nu för fullt. vet ej varför dom inte fick köra den, dom har ju redan varit ner till strängnäs en sväng

slut orientering

Kan det bero på att det är ett museiföremål och det inte ingår i deras befattning att köra runt på sådana?

Grå arbetskraft någon?

 

The Swede :camo:

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att dieseln byttes från Rolls till Detroit och har hittat sidor där det står att vagnen hade både en Boeing och en Caterpillar gasturbin.

Kan det stämma att turbinen byttes i samma veva som kolvmotorn?

 

Jodå - Boeing har allt tillverkat mången gasturbin i sina da'r.

 

Strv103:

Ganska säker på att GT:n byttes under tidigt 70-tal, alltså långt före kolvmotorn, men jag kan kolla det till i nästa vecka.

 

Bkan1:

Fick aldrig Caterpillar.

 

Länk som förklarar skilnaden mellan Boeing och Cat.

 

 

PS. Om du får transport på en Bkan som skall till skrot så får du gärna köra vilse och lasta av den hemma hos mig. Jag står för dieseln och bjuder även på kaffe.

 

 

Edit: förtydligande

Tackar för infon allihop.

 

Hmm, nu har jag sett en del sidor som säger att turbinen byttes till Cat och en del sidor/person som säger att Caten aldrig hamnade i Bkan... :camo:

Han som körde den hävdade att dom här hade Cat-turbiner.

Vad skall man tro på?

 

Jag har nu kört in 3 bandkanoner som jag tror samtliga ska skrotas. Uppgifter varierar mellan 5 och 6 som ska behållas men nånstans därikring.

 

 

Strftrp-plutonerna tränar nog mer på "taktiska" övningar skulle jag tro. Inte högaktuellt kanske att hämta gamla Bkans långt ute i skogen när det finns såna körkåta galningar som jag istället. :rockon:

 

//Pelle

Link to comment
Share on other sites

Ren spekulation:

Det är ju möjligt att man fick så många Cat över när man gjorde sig av med Strv103 att man använde dessa till Bkan. Som sagt - ren spekulation.

Vem vet... :)

 

Hur som helst, dom låter riktigt fräsigt när turbinen varvar upp samtidigt med Detroiten. :clap:

Link to comment
Share on other sites

Jasså, det var B-kan ni pratade om.

 

15,5 bkan 1C hade en Detroit V6 modell 5063-5390 kolvmotor och en Boeing 502-10MA gasturbin.

 

Källa: I-bok 15,5 bkan 1C

 

The Swede :clap:

Jo, det är ju liksom en Bkan jag hade på trailern, som jag har transporterat 3 st av i veckan. :) ;)

 

Han som körde den (dom gångerna jag inte lastade själv) hävdade ändå att det var en Cat när jag frågade om turbinen var en Boeing... :)

 

//Pelle

Link to comment
Share on other sites

Gjorde lumpen i Boden 02-03 på stridsvagnstransport. Har 15 månaders bekantskap med transporter

 

mig veterligen (ändra säkert ofta) var plutonen uppdelad på följande sätt

 

2 tropper med två grupper i varje. Totalt 12 dragbilar, samt två vanliga lastbilar med 25tons släp

 

När jag gjorde lumpoen så rullade vi konstant. Vi pendalde typ ett par gånger i veckan mellan Lomben Boden, eller Tåme Boden.

 

Några vänder ned till Skövde också

 

Våra ekipage med upplastad stridsvagan var 97 ton

 

Boggi trycket på bilen var 28 ton. Framaxel 12 eller 13 ton. ca 12 ton per axel på släpet. Segt som fan i backar. tur att det finns momentomvandlare på arméns tungdragare.

 

Kul som fan att köra

Link to comment
Share on other sites

orientering:

det utbildas en stridsfordonstransportpluton i år. dom håller på att öva på att köra nu för fullt. vet ej varför dom inte fick köra den, dom har ju redan varit ner till strängnäs en sväng

slut orientering

Kan det bero på att det är ett museiföremål och det inte ingår i deras befattning att köra runt på sådana?

Grå arbetskraft någon?

 

The Swede :clap:

talade förståss om 122an på första bilden

 

:clap: - valmet, (som ännu ej fått basker, trots snart 5 månader i kronans tjänst)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...