Pelle Posted October 3, 2003 Author Report Share Posted October 3, 2003 (edited) Dessutom vill jag minnas att vi vägde 103 ton upplastat med 122 - inte 93 som det civila herket på bilden ovan. 450 hästar - 14 liters slagvolym...ur vägen! B) /S Jag väger 10 ton mindre totalt men mitt civila härke lastar ändå 10 ton mer. Dock kanske kungens dragare har lite bättre förutsättningar i terränglådan men dit ska jag aldrig iallafall... För övrigt är det 14 liters cylindervolym, inte slagvolym. Slagvolymen anger den volym som ryms mellan ND och ÖD i en motorcylinder. Summan av dessa (i detta fall 8) bildar cylindervolymen. ;) B) //Pelle Edited October 3, 2003 by Pelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilXerxes Posted October 3, 2003 Report Share Posted October 3, 2003 Dessutom vill jag minnas att vi vägde 103 ton upplastat med 122 - inte 93 som det civila herket på bilden ovan. 450 hästar - 14 liters slagvolym...ur vägen! B) /S Jag väger 10 ton mindre totalt men mitt civila härke lastar ändå 10 ton mer. Dock kanske kungens dragare har lite bättre förutsättningar i terränglådan men dit ska jag aldrig iallafall... För övrigt är det 14 liters cylindervolym, inte slagvolym. Slagvolymen anger den volym som ryms mellan ND och ÖD i en motorcylinder. Summan av dessa (i detta fall 8) bildar cylindervolymen. ;) B) //Pelle Helt korekt - mitt misstag *gör 20 snabba*. Nu skall dessa dragare (Scania 143) vara utbytta mot någonting större med mer hästar...inte en sekund för tidigt. /S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle Posted October 4, 2003 Author Report Share Posted October 4, 2003 Dessutom vill jag minnas att vi vägde 103 ton upplastat med 122 - inte 93 som det civila herket på bilden ovan. 450 hästar - 14 liters slagvolym...ur vägen! B) /S Jag väger 10 ton mindre totalt men mitt civila härke lastar ändå 10 ton mer. Dock kanske kungens dragare har lite bättre förutsättningar i terränglådan men dit ska jag aldrig iallafall... För övrigt är det 14 liters cylindervolym, inte slagvolym. Slagvolymen anger den volym som ryms mellan ND och ÖD i en motorcylinder. Summan av dessa (i detta fall 8) bildar cylindervolymen. ;) B) //Pelle Helt korekt - mitt misstag *gör 20 snabba*. Nu skall dessa dragare (Scania 143) vara utbytta mot någonting större med mer hästar...inte en sekund för tidigt. /S Jo det är väl 144:or som gäller nuförtiden. Med största motorn (när dom köptes) på 530 hästar. Nu finns det ju 16-liters 580:or. Dock så har jag en ny Volvo FH16 610 hk på gång, är rätt nöjd över det. //Pelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_mistaken Posted October 4, 2003 Report Share Posted October 4, 2003 Nu blir jag allt lite avis på dig Pelle :( Jag har suttit och dreglat över bilderna på nya FH16 länge men jag får väl köra vidare med mitt ekipage några år till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle Posted October 5, 2003 Author Report Share Posted October 5, 2003 Nu blir jag allt lite avis på dig Pelle :( Jag har suttit och dreglat över bilderna på nya FH16 länge men jag får väl köra vidare med mitt ekipage några år till Samma här, många liter dreggel har producerats men i Januari/Februari kommer drömmen att bli verklighet. B) Som sagt en ny FH16 på 610 hk med trailern som är med på första sidan av denna tråd. Den bilen får sen ta över vår treaxliga trailer och sen får den gamla "Grållen" (silvergrå FH16 -95) som drog den förut ta det lugnt ett tag. Det blir inte helt fel. //Pelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted October 5, 2003 Report Share Posted October 5, 2003 Nu blir jag allt lite avis på dig Pelle :( Jag har suttit och dreglat över bilderna på nya FH16 länge men jag får väl köra vidare med mitt ekipage några år till Samma här, många liter dreggel har producerats men i Januari/Februari kommer drömmen att bli verklighet. B) Som sagt en ny FH16 på 610 hk med trailern som är med på första sidan av denna tråd. Den bilen får sen ta över vår treaxliga trailer och sen får den gamla "Grållen" (silvergrå FH16 -95) som drog den förut ta det lugnt ett tag. Det blir inte helt fel. //Pelle Jag arbetar på Volvo Lastvagnars Tuvefabrik i GBG ( kommer nog tillverkas i Gent också) som bla tillverkar den nya FH 16 i två olika effektklasser - 550 och 610 hk. Jag arbetar med att starta upp och justera fel på de nybyggda lastbilarna. Vi har tillverkat den nya FH16 sedan i våras, men dessa har varit demobilar mm och inga kundbeställda bilar. Serietillverkningen av kundbeställda bilar startar v 43 om inte jag minns fel. FH16 är lite "flashigare" med mer krom, specialdesignad inredning, läderratt mm. Kan även beställas med automatisk farthållare som mäter avståndet till framförvarande fordon med radar ( liknande har ju funnits tidigare till dyrare personbilar). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle Posted October 5, 2003 Author Report Share Posted October 5, 2003 Jag arbetar på Volvo Lastvagnars Tuvefabrik i GBG ( kommer nog tillverkas i Gent också) som bla tillverkar den nya FH 16 i två olika effektklasser - 550 och 610 hk.Jag arbetar med att starta upp och justera fel på de nybyggda lastbilarna. Vi har tillverkat den nya FH16 sedan i våras, men dessa har varit demobilar mm och inga kundbeställda bilar. Serietillverkningen av kundbeställda bilar startar v 43 om inte jag minns fel. FH16 är lite "flashigare" med mer krom, specialdesignad inredning, läderratt mm. Kan även beställas med automatisk farthållare som mäter avståndet till framförvarande fordon med radar ( liknande har ju funnits tidigare till dyrare personbilar). Måste vara ett trevligt jobb. Chefen har provkört 610:an, han hade inte många negativa saker att säga om den maskinen. Blir riktigt bra när vi väl får nybilen. På vår utrustningslista kan nämnas tegelfärgad plysch och läderklädsel, stolar av värsta modell med värme och fläkt, elstyrning och luftfjädring, integrerad GSM-telefon och naturligtvis kaffebryggare! :P Du kan ju säga till när du testkört vår bil och säga om det var nåt fel på den, hehe... Den ska bli royalblå om jag inte minns fel. //Pelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted October 5, 2003 Report Share Posted October 5, 2003 Det är så jädra härligt att lyssna på er truckers när ni diskuterar era åkdon Delade barre i Bosnien med en sån som ni så man har hört och förhoppningsvis lärt sej en del. Fortsätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rille Posted October 5, 2003 Report Share Posted October 5, 2003 Pelle hur mycket däck går det åt till ett sånt släpp? måste ju gå åt en massa däck när man svänger med den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted October 6, 2003 Report Share Posted October 6, 2003 Finns det ingen som har lite bilder att dela med sig som visar hur en modern lastbil ser ut inuti? Jag som inte alls är insatt är jäkligt nyfiken på hur mysigt man kan få till det inne i hytten. Alltså inte VAD NI GÖR när ni är ensamma på kvällen, utan hur det ser ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeratul Posted October 6, 2003 Report Share Posted October 6, 2003 Jag provade en sväng i (hyffsat) nya FH`n med den mycket trevliga automatlådan. Bara att klappa till den åt sidan och köra. Inredningen blir ju verkligen mer och mer lik personbilarna tycker jag...samma lister och krimskrams. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lund Posted October 10, 2003 Report Share Posted October 10, 2003 En sak som jag tänkte på direkt jag såg bilden var att den är tagen på p5 i Boden, är det helt fel eller? Ifall så är fallet så misstänker jag även att garaget till höger är Stab/Grks, med Lvkv och Ledningsbvagnar i. F.ö. väger försvarets dragbilar också 93t enligt min källa som har kört/kör sådana ekipage. Men han kan ju faktiskt ha fel, även om jag inte tror det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tikvah Posted October 10, 2003 Report Share Posted October 10, 2003 Tänkte bara bekräfta dina tankar angående P5 garageplan... visst är det så att det är Stab/Grk´s garage som skymtas på bilden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted October 10, 2003 Report Share Posted October 10, 2003 Finns det ingen som har lite bilder att dela med sig som visar hur en modern lastbil ser ut inuti? Jag som inte alls är insatt är jäkligt nyfiken på hur mysigt man kan få till det inne i hytten. Alltså inte VAD NI GÖR när ni är ensamma på kvällen, utan hur det ser ut! Är ganska säker på att lastbilstillverkarna har hemsidor och där visar interiör- och exteriörbilder. Vill du ha mer personliga bilder så kan jag inte hjälpa till... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle Posted October 10, 2003 Author Report Share Posted October 10, 2003 Pelle hur mycket däck går det åt till ett sånt släpp?måste ju gå åt en massa däck när man svänger med den Ekipaget har totalt 30 däck. Jo klart det nöter en del, det gör det. Dom två sista axlarna på bilen är dock slavstyrda, det skulle man inte klara sig utan. Sista axeln på bilen (samt naturligtvis framaxeln :P ) är också styrbar. Finns det ingen som har lite bilder att dela med sig som visar hur en modern lastbil ser ut inuti? Jag som inte alls är insatt är jäkligt nyfiken på hur mysigt man kan få till det inne i hytten. Alltså inte VAD NI GÖR när ni är ensamma på kvällen, utan hur det ser ut! Den äldre av våra två bilar är ingenting att se så det skiter jag i. Den nyare är från -99 så den skulle jag kunna ta några bilder i. Ska ta kameran med mig nästa gång jag kör den. Jag tycker det är kanonbra att bo i bilen lite då och då, jag sover som en gris där. Ställa in dieselvärmaren på lagom temp bara... B) Bilder kommer så småningom som sagt. //Pelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fisk_get Posted October 18, 2003 Report Share Posted October 18, 2003 Såg denna tråd om än lite gammal men kanske fortfarande intressant. Håller på att utbildas till gruppchef på stridsfordonstransportpluton på P18. Kan även svara på frågor om det finns intresse! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilXerxes Posted October 20, 2003 Report Share Posted October 20, 2003 Såg denna tråd om än lite gammal men kanske fortfarande intressant. Håller på att utbildas till gruppchef på stridsfordonstransportpluton på P18. Kan även svara på frågor om det finns intresse! Välkommen! Jag låg som KB på samma pluton i Boden 97/98. Kör ni fortfarande med dragare 8513? /S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fisk_get Posted October 20, 2003 Report Share Posted October 20, 2003 Välkommen! Jag låg som KB på samma pluton i Boden 97/98. Kör ni fortfarande med dragare 8513? /S Tackar P18 har numera inga dragare. Dom sista dragarna vi hade vart gamla Scaniabilar med nos på hytten, hade verkligen några år på nacken. Dom skickades till gbg för att byggas om till leotransport för ett tag sen. Numera har P18 bara s.k lätt transport d.v.s PBV och STRF transport med bil och släp endast. Sorgligt men sant =/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xteam Posted October 20, 2003 Report Share Posted October 20, 2003 Tänkte ge er lite bilder för nöjes skull : Hoppas det inte är för tungt för modemriddarna xteam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fisk_get Posted October 20, 2003 Report Share Posted October 20, 2003 AH! Vilka skönheter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilXerxes Posted October 21, 2003 Report Share Posted October 21, 2003 Aaahh! Underbara bilder! En sådan här känner man ju igen! Varifrån kommer bilderna? /S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilXerxes Posted October 21, 2003 Report Share Posted October 21, 2003 (edited) Tillägg... Vad kallas denna dragare? Det måste ju vara den som ersatte 8513...eller? /S Edited October 21, 2003 by Svempa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 21, 2003 Report Share Posted October 21, 2003 Hur kommer det sig att man som dragare valt bilar med nos på hytten istället för samma hytt som många andra lastbilar i FM? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xteam Posted October 21, 2003 Report Share Posted October 21, 2003 Varifrån kommer bilderna?/S Bilderna kommer från P4 Skövde. xteam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted October 21, 2003 Report Share Posted October 21, 2003 Hur kommer det sig att man som dragare valt bilar med nos på hytten istället för samma hytt som många andra lastbilar i FM? Fördelen med torpedhuv är ju mer åtkomlig motor, större utrymme i hytten, nackdelen är att ju längre bilen är desto mer inkräktar man på lastutrymme, och det finns ju lagstadgade max-längder, men det gäller ju inte konungens fordon (i viss utsträckning) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted October 21, 2003 Report Share Posted October 21, 2003 Hur kommer det sig att man som dragare valt bilar med nos på hytten istället för samma hytt som många andra lastbilar i FM? Fördelen med torpedhuv är ju mer åtkomlig motor, större utrymme i hytten, nackdelen är att ju längre bilen är desto mer inkräktar man på lastutrymme, och det finns ju lagstadgade max-längder, men det gäller ju inte konungens fordon (i viss utsträckning) Med elhyttipp fäller du hytten på 20 sekunder.....då kommer du åt motorn. Bland civila lastbilar i Sverige finns mest "nosbyggda" lastbilar pga längdbegränsningen på hela fordonet. I USA däremot finns det nästan bara lastbilar med huv - där räknas bara längden på trailern/släpet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilXerxes Posted October 23, 2003 Report Share Posted October 23, 2003 Dessutom innebär "torpeden" att det blir lite jämnare viktfördelning visavi förarplatsen. Det blir inte så "hoppigt" att köra tungt på halvdåliga vägar. /S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle Posted October 23, 2003 Author Report Share Posted October 23, 2003 Hur kommer det sig att man som dragare valt bilar med nos på hytten istället för samma hytt som många andra lastbilar i FM? Fördelen med torpedhuv är ju mer åtkomlig motor, större utrymme i hytten, nackdelen är att ju längre bilen är desto mer inkräktar man på lastutrymme, och det finns ju lagstadgade max-längder, men det gäller ju inte konungens fordon (i viss utsträckning) Med elhyttipp fäller du hytten på 20 sekunder.....då kommer du åt motorn. Bland civila lastbilar i Sverige finns mest "nosbyggda" lastbilar pga längdbegränsningen på hela fordonet. I USA däremot finns det nästan bara lastbilar med huv - där räknas bara längden på trailern/släpet. Frambyggda är iallafall vad jag kallar det jänkarna kallar COE - Cab Over Engine. En nosbil hos mig, det är en med motorhuv. Visst går det fort att fälla hytten med elpump men det är ju onödigt krångligt på kungens bil. För det första ska det ju vara Crew Cab, alltså dubbelhytt för att all personal ska rymmas. Sen är ju fördelen med torpedbilar att du får ett helt plant och lägre golv inuti, vilket också är bra för soldaterna med all sin utrustning och såna grejer. Samt att det går väldigt få att få upp huven om nånting pajar. Ska man börja tippa hytten på en mossgrön bil så är det ju lätt hänt att man glömmer nåt och vips har man stridsbälten, Ak5:or, pansarkex och annat skräp i vindrutan... Sen den allra största fördelen...en dragare är ju coolare som torpedbyggd. B) //Pelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 23, 2003 Report Share Posted October 23, 2003 För det första ska det ju vara Crew Cab, alltså dubbelhytt för att all personal ska rymmas. Är det inte 2-3 platser i alla kungens Scanior? På följande bilder kan jag då inte se att man får plats med så många fler personer i den ena varianten. http://www.ing2.mil.se/images/local/splsk_lastbil.jpg http://paintball.niklas.pson.org/soldf/strvtp1.JPG Finns dragaren som minskyddad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted October 23, 2003 Report Share Posted October 23, 2003 I dom "vanliga" scania 126 så finns det 3 platser, 1 för förare, en för andreförare bredvid, och en bakom, upphöjd... Aka komastolen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.