Jump to content

Flytta 122:or...


Pelle

Recommended Posts

Dessutom vill jag minnas att vi vägde 103 ton upplastat med 122 - inte 93 som det civila herket på bilden ovan.

 

450 hästar - 14 liters slagvolym...ur vägen! B)

/S

Jag väger 10 ton mindre totalt men mitt civila härke lastar ändå 10 ton mer.

Dock kanske kungens dragare har lite bättre förutsättningar i terränglådan men dit ska jag aldrig iallafall... :D

 

För övrigt är det 14 liters cylindervolym, inte slagvolym. Slagvolymen anger den volym som ryms mellan ND och ÖD i en motorcylinder.

Summan av dessa (i detta fall 8) bildar cylindervolymen. ;) B)

 

//Pelle

Edited by Pelle
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 138
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dessutom vill jag minnas att vi vägde 103 ton upplastat med 122 - inte 93 som det civila herket på bilden ovan.

 

450 hästar - 14 liters slagvolym...ur vägen! B)

/S

Jag väger 10 ton mindre totalt men mitt civila härke lastar ändå 10 ton mer.

Dock kanske kungens dragare har lite bättre förutsättningar i terränglådan men dit ska jag aldrig iallafall... :baskerPa:

 

För övrigt är det 14 liters cylindervolym, inte slagvolym. Slagvolymen anger den volym som ryms mellan ND och ÖD i en motorcylinder.

Summan av dessa (i detta fall 8) bildar cylindervolymen. ;) B)

 

//Pelle

Helt korekt - mitt misstag *gör 20 snabba*.

 

Nu skall dessa dragare (Scania 143) vara utbytta mot någonting större med mer hästar...inte en sekund för tidigt.

/S

Link to comment
Share on other sites

Dessutom vill jag minnas att vi vägde 103 ton upplastat med 122 - inte 93 som det civila herket på bilden ovan.

 

450 hästar - 14 liters slagvolym...ur vägen! B)

/S

Jag väger 10 ton mindre totalt men mitt civila härke lastar ändå 10 ton mer.

Dock kanske kungens dragare har lite bättre förutsättningar i terränglådan men dit ska jag aldrig iallafall... 8-/

 

För övrigt är det 14 liters cylindervolym, inte slagvolym. Slagvolymen anger den volym som ryms mellan ND och ÖD i en motorcylinder.

Summan av dessa (i detta fall 8) bildar cylindervolymen. ;) B)

 

//Pelle

Helt korekt - mitt misstag *gör 20 snabba*.

 

Nu skall dessa dragare (Scania 143) vara utbytta mot någonting större med mer hästar...inte en sekund för tidigt.

/S

Jo det är väl 144:or som gäller nuförtiden. Med största motorn (när dom köptes) på 530 hästar. Nu finns det ju 16-liters 580:or.

 

Dock så har jag en ny Volvo FH16 610 hk på gång, är rätt nöjd över det. :huh:

 

//Pelle

Link to comment
Share on other sites

Nu blir jag allt lite avis på dig Pelle :(  Jag har suttit och dreglat över bilderna på nya FH16 länge men jag får väl köra vidare med mitt ekipage några år till

Samma här, många liter dreggel har producerats men i Januari/Februari kommer drömmen att bli verklighet. B)

 

Som sagt en ny FH16 på 610 hk med trailern som är med på första sidan av denna tråd.

Den bilen får sen ta över vår treaxliga trailer och sen får den gamla "Grållen" (silvergrå FH16 -95) som drog den förut ta det lugnt ett tag.

 

Det blir inte helt fel. :D

 

//Pelle

Link to comment
Share on other sites

Nu blir jag allt lite avis på dig Pelle :(  Jag har suttit och dreglat över bilderna på nya FH16 länge men jag får väl köra vidare med mitt ekipage några år till

Samma här, många liter dreggel har producerats men i Januari/Februari kommer drömmen att bli verklighet. B)

 

Som sagt en ny FH16 på 610 hk med trailern som är med på första sidan av denna tråd.

Den bilen får sen ta över vår treaxliga trailer och sen får den gamla "Grållen" (silvergrå FH16 -95) som drog den förut ta det lugnt ett tag.

 

Det blir inte helt fel. :huh:

 

//Pelle

Jag arbetar på Volvo Lastvagnars Tuvefabrik i GBG ( kommer nog tillverkas i Gent också) som bla tillverkar den nya FH 16 i två olika effektklasser - 550 och 610 hk.

Jag arbetar med att starta upp och justera fel på de nybyggda lastbilarna.

Vi har tillverkat den nya FH16 sedan i våras, men dessa har varit demobilar mm och inga kundbeställda bilar.

Serietillverkningen av kundbeställda bilar startar v 43 om inte jag minns fel.

FH16 är lite "flashigare" med mer krom, specialdesignad inredning, läderratt mm.

Kan även beställas med automatisk farthållare som mäter avståndet till framförvarande fordon med radar ( liknande har ju funnits tidigare till dyrare personbilar).

Link to comment
Share on other sites

Jag arbetar på Volvo Lastvagnars Tuvefabrik i GBG ( kommer nog tillverkas i Gent också) som bla tillverkar den nya FH 16 i två olika effektklasser - 550 och 610 hk.

Jag arbetar med att starta upp och justera fel på de nybyggda lastbilarna.

Vi har tillverkat den nya FH16 sedan i våras, men dessa har varit demobilar mm och inga kundbeställda bilar.

Serietillverkningen av kundbeställda bilar startar v 43 om inte jag minns fel.

FH16 är lite "flashigare" med mer krom, specialdesignad inredning, läderratt mm.

Kan även beställas med automatisk farthållare som mäter avståndet till framförvarande fordon med radar ( liknande har ju funnits tidigare till dyrare personbilar).

Måste vara ett trevligt jobb.

Chefen har provkört 610:an, han hade inte många negativa saker att säga om den maskinen. Blir riktigt bra när vi väl får nybilen.

 

På vår utrustningslista kan nämnas tegelfärgad plysch och läderklädsel, stolar av värsta modell med värme och fläkt, elstyrning och luftfjädring, integrerad GSM-telefon och naturligtvis kaffebryggare! :P

 

Du kan ju säga till när du testkört vår bil och säga om det var nåt fel på den, hehe...

Den ska bli royalblå om jag inte minns fel.

 

//Pelle

Link to comment
Share on other sites

Finns det ingen som har lite bilder att dela med sig som visar hur en modern lastbil ser ut inuti? Jag som inte alls är insatt är jäkligt nyfiken på hur mysigt man kan få till det inne i hytten. Alltså inte VAD NI GÖR när ni är ensamma på kvällen, utan hur det ser ut! :huh:

Link to comment
Share on other sites

En sak som jag tänkte på direkt jag såg bilden var att den är tagen på p5 i Boden, är det helt fel eller?

Ifall så är fallet så misstänker jag även att garaget till höger är Stab/Grks, med Lvkv och Ledningsbvagnar i.

F.ö. väger försvarets dragbilar också 93t enligt min källa som har kört/kör sådana ekipage. Men han kan ju faktiskt ha fel, även om jag inte tror det.

Link to comment
Share on other sites

Finns det ingen som har lite bilder att dela med sig som visar hur en modern lastbil ser ut inuti? Jag som inte alls är insatt är jäkligt nyfiken på hur mysigt man kan få till det inne i hytten. Alltså inte VAD NI GÖR när ni är ensamma på kvällen, utan hur det ser ut! :wub:

Är ganska säker på att lastbilstillverkarna har hemsidor och där visar interiör- och exteriörbilder.

 

Vill du ha mer personliga bilder så kan jag inte hjälpa till...

Link to comment
Share on other sites

Pelle hur mycket däck går det åt till ett sånt släpp?

måste ju gå åt en massa däck när man svänger med den

Ekipaget har totalt 30 däck.

Jo klart det nöter en del, det gör det. Dom två sista axlarna på bilen är dock slavstyrda, det skulle man inte klara sig utan.

Sista axeln på bilen (samt naturligtvis framaxeln :P ) är också styrbar.

 

Finns det ingen som har lite bilder att dela med sig som visar hur en modern lastbil ser ut inuti? Jag som inte alls är insatt är jäkligt nyfiken på hur mysigt man kan få till det inne i hytten. Alltså inte VAD NI GÖR när ni är ensamma på kvällen, utan hur det ser ut! 

 

Den äldre av våra två bilar är ingenting att se så det skiter jag i. Den nyare är från -99 så den skulle jag kunna ta några bilder i. Ska ta kameran med mig nästa gång jag kör den. :blink:

 

Jag tycker det är kanonbra att bo i bilen lite då och då, jag sover som en gris där. Ställa in dieselvärmaren på lagom temp bara... B)

 

Bilder kommer så småningom som sagt.

 

//Pelle

Link to comment
Share on other sites

Såg denna tråd om än lite gammal men kanske fortfarande intressant. Håller på att utbildas till gruppchef på stridsfordonstransportpluton på P18. Kan även svara på frågor om det finns intresse!

Välkommen!

 

Jag låg som KB på samma pluton i Boden 97/98.

 

Kör ni fortfarande med dragare 8513?

/S

Link to comment
Share on other sites

Välkommen!

 

Jag låg som KB på samma pluton i Boden 97/98.

 

Kör ni fortfarande med dragare 8513?

/S

 

Tackar

 

P18 har numera inga dragare. Dom sista dragarna vi hade vart gamla Scaniabilar med nos på hytten, hade verkligen några år på nacken. Dom skickades till gbg för att byggas om till leotransport för ett tag sen.

 

Numera har P18 bara s.k lätt transport d.v.s PBV och STRF transport med bil och släp endast.

 

Sorgligt men sant =/

Link to comment
Share on other sites

Hur kommer det sig att man som dragare valt bilar med nos på hytten istället för samma hytt som många andra lastbilar i FM?

Fördelen med torpedhuv är ju mer åtkomlig motor, större utrymme i hytten, nackdelen är att ju längre bilen är desto mer inkräktar man på lastutrymme, och det finns ju lagstadgade max-längder, men det gäller ju inte konungens fordon (i viss utsträckning)

Link to comment
Share on other sites

Hur kommer det sig att man som dragare valt bilar med nos på hytten istället för samma hytt som många andra lastbilar i FM?

Fördelen med torpedhuv är ju mer åtkomlig motor, större utrymme i hytten, nackdelen är att ju längre bilen är desto mer inkräktar man på lastutrymme, och det finns ju lagstadgade max-längder, men det gäller ju inte konungens fordon (i viss utsträckning)

Med elhyttipp fäller du hytten på 20 sekunder.....då kommer du åt motorn.

Bland civila lastbilar i Sverige finns mest "nosbyggda" lastbilar pga längdbegränsningen på hela fordonet. I USA däremot finns det nästan bara lastbilar med huv - där räknas bara längden på trailern/släpet.

Link to comment
Share on other sites

Hur kommer det sig att man som dragare valt bilar med nos på hytten istället för samma hytt som många andra lastbilar i FM?

Fördelen med torpedhuv är ju mer åtkomlig motor, större utrymme i hytten, nackdelen är att ju längre bilen är desto mer inkräktar man på lastutrymme, och det finns ju lagstadgade max-längder, men det gäller ju inte konungens fordon (i viss utsträckning)

Med elhyttipp fäller du hytten på 20 sekunder.....då kommer du åt motorn.

Bland civila lastbilar i Sverige finns mest "nosbyggda" lastbilar pga längdbegränsningen på hela fordonet. I USA däremot finns det nästan bara lastbilar med huv - där räknas bara längden på trailern/släpet.

Frambyggda är iallafall vad jag kallar det jänkarna kallar COE - Cab Over Engine.

En nosbil hos mig, det är en med motorhuv. :lala:

 

Visst går det fort att fälla hytten med elpump men det är ju onödigt krångligt på kungens bil. För det första ska det ju vara Crew Cab, alltså dubbelhytt för att all personal ska rymmas.

Sen är ju fördelen med torpedbilar att du får ett helt plant och lägre golv inuti, vilket också är bra för soldaterna med all sin utrustning och såna grejer.

Samt att det går väldigt få att få upp huven om nånting pajar.

 

Ska man börja tippa hytten på en mossgrön bil så är det ju lätt hänt att man glömmer nåt och vips har man stridsbälten, Ak5:or, pansarkex och annat skräp i vindrutan...

 

Sen den allra största fördelen...en dragare är ju coolare som torpedbyggd. B) :ph34r:

 

//Pelle

Link to comment
Share on other sites

För det första ska det ju vara Crew Cab, alltså dubbelhytt för att all personal ska rymmas.

Är det inte 2-3 platser i alla kungens Scanior?

På följande bilder kan jag då inte se att man får plats med så många fler personer i den ena varianten.

http://www.ing2.mil.se/images/local/splsk_lastbil.jpg

http://paintball.niklas.pson.org/soldf/strvtp1.JPG

Finns dragaren som minskyddad?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...