Rickard N Posted July 4, 2004 Report Posted July 4, 2004 ... eller helt enkelt slagit på nbc-systemet i vagnen Quote
Isgubbe Posted July 4, 2004 Report Posted July 4, 2004 Ställ en 6-pack med öl och en påse chips framför vagnen så kommer han nog ut. ;) Quote
Forumsledning Kimster Posted July 4, 2004 Forumsledning Report Posted July 4, 2004 hmm.. asså har ingen nått vettigt att tillföra denna tråden mer än massa oseriösa förslag utan eftertanke så tycker jag inte ni behöver skriva nått. Quote
facit Posted July 4, 2004 Report Posted July 4, 2004 Jag tror att vi ät rätt överens att om scenariot inträffar så får kalle kula med vagnen leka runt rätt fritt tills soppan tar slut. Tror inte att byråkratin får tummen ur röven och pallar fram nåra minor innan soppan är slut. Det ÄNDA MÖJLIGA jag tänka mig är att någon från insatsen med möjligtvis en prickskyttegevär 90 skjuter prismor och dyl. Men då krävs det, att under tiden, hitta någon kunnig som får instruera skytten var man ska skjuta... Men om vi återvänder till verkligheten så måste poliseb hitta en plats där det inte finns så många människor på och invänta tills snubben kör för bi just där! Istället kommer det surra massa polis bilar, tätt efterföljandes AMBULANSBILAR och försöka evakuera alla runtomkring. Dagen efter kommer aftonlögnen undra hur detta överhuvudtaget kunde ske! Och allting är säpos fel varför de inte kunde se i sina kristallkulor att någon kommer sno en 122. men det hade vatt ball o testa- så till nästa frågeställning om ni hade snott en 122... vad hade ni gjort för att försäkra er att kunna hålla på ostört i 08city.. utan 12 centimetaren då. Quote
ArtMan Posted July 5, 2004 Report Posted July 5, 2004 Vi antar att vagnen inte har skarp ammo med sig då sannoligheten att skarpladdat 122:a skulla hamna mitt i Stockholm är så gott som obefintlig. Däremot är sannoligheten att nån tok snor en 122:a och kör till Stockholm lite högre än "obefintligt" . Vi kan också utesluta att man skulle skjuta på vagnen mitt i stan på grund av skaderisken. Ingen had kunnat ta på sig ansvaret att döda oskyldiga. Finns ickedödliga metoder så använder man dem först. Så skarpa vapen hade kunnat användas först när alla andra alternativ hade testats. De flesta människor skulle nog lämnat sina bilar och stuckit så fort de såg en 122:a köra över andra bilar. Dvs gator skulle vara fyllda med bilar och de flesta skulle ha sprungit in i affärer och liknande så gatorna där vagnen befann sig skulle vara näst intill tomma på folk förutom alla nyfikna fönster tittare då . Detta skulle medföra att 122:ans fart genom staden ahde varit rätt så begränsad. Framkomligheter för polisfordon och rädningstjänsten skulle också vara begränsat. Det bästa hade nog varit att stänga in vagnen med lastbilar, grävmaskiner och liknande eller tyngre utryckningsfordon. Om vägen inte klarar av vagnens vikt vare det mycket enklare då den hade förmodligen fastnat vid vägraset . Quote
martinator Posted July 5, 2004 Report Posted July 5, 2004 "Idén att släppa in bin är hittills den absolut bästa! Med den uppfinnigsrikedomen så kommer Sverige som nation att gå långt ! " Ursäkta om mitt inlägg var lite otydligt. Det där med bin ska tolkas som ett skämt Lastmaskin med storsäcklyft/lyftgafflar var dock mer seriöst. Ett större arbetsfordon väger idag lika mycket som en stridsvagn. De riktig stora väger någonstans mellan 100-300 ton. /m Quote
Rickard N Posted July 5, 2004 Report Posted July 5, 2004 De flesta människor skulle nog lämnat sina bilar och stuckit så fort de såg en 122:a köra över andra bilar. Dvs gator skulle vara fyllda med bilar och de flesta skulle ha sprungit in i affärer och liknande så gatorna där vagnen befann sig skulle vara näst intill tomma på folk förutom alla nyfikna fönster tittare då . Detta skulle medföra att 122:ans fart genom staden ahde varit rätt så begränsad. Framkomligheter för polisfordon och rädningstjänsten skulle också vara begränsat. Man märker inte ens när man kör över en bil, det enda som sticker upp är motorblocket efteråt... Quote
cougar Posted July 5, 2004 Report Posted July 5, 2004 Konservöppnare! Funkar på guldburk och borde följdaktligen fungera på Leopard om man tar i lite mer. ;) Quote
roninn Posted July 5, 2004 Report Posted July 5, 2004 Ursäkta om mitt inlägg var lite otydligt. Det där med bin ska tolkas som ett skämt Lastmaskin med storsäcklyft/lyftgafflar var dock mer seriöst. Ett större arbetsfordon väger idag lika mycket som en stridsvagn. De riktig stora väger någonstans mellan 100-300 ton. Ingen fara, klart jag fattade att det var på skämt. Tycker helt ärligt att idén är skön. En annorlunda lösning på problemet, visar på förmåga att tänka utanför de vanliga banorna. Även om inte det skulle gå att få in bina i vagnen så är ändå idén, som sagt, skön. Det är alltid bra och positivt med kreativa förslag och lösningar Quote
hvungdom Posted November 11, 2006 Report Posted November 11, 2006 I usa hände faktiskt en liknande grej på riktigt. En del av er borde sett det på tv nån gång. En hög jävel tog en m60 och körde runt i en amerikansk stad och körde över massa civila bilar försökte ramma sönder en BRO med typ 50 polisbilar bakom sig. SWAT kunde inte göra nått så de beslöt och jkaga honom tills han skulle få slut på bens. Slutade med att han fastnade nånsans och en polisman gick , öppnade luckan och sköt honom genom axeln och han dog! En film om en förbannad person i en buldoser Quote
Faers Posted November 11, 2006 Report Posted November 11, 2006 Nu finns det väl ingen 122 DIREKT i Stockholm? Så han skulle väl vara tvungen att ta sig igenom en massa obygd först? Enklast är väl då att direkt skicka upp ett JAS som tar honom mitt ute i ingenstans. Snabbt och lätt. För vi HAR väl JAS som är beredda? Och det finns väl ingen 122 så nära Sthlm att man inte skulle hinna få dit ett JAS innan vagnen anlände? Quote
tinhead Posted November 11, 2006 Report Posted November 11, 2006 På kontorstid kanske? Fast vad har en 39á att slå ut en stridsvagn med? Tror varken en RB 75 (maverick) eller RB 15 F (sjömålsrobot) biter så bra?? Möjligtvis kan dom slå ut banden? Annars är det marktrupp, andra pansarvagnar eller Hv som får ta hand om den.. Quote
Guest koenigsegg88 Posted November 11, 2006 Report Posted November 11, 2006 På kontorstid kanske?Fast vad har en 39á att slå ut en stridsvagn med? Tror varken en RB 75 (maverick) eller RB 15 F (sjömålsrobot) biter så bra?? Möjligtvis kan dom slå ut banden? Annars är det marktrupp, andra pansarvagnar eller Hv som får ta hand om den.. OT: Jag har sett bilder på en robot som skall användas vid CAS, men hittar inga nu kan ngn hjälpa mig? Skulle man med hjälp av CAS och den här roboten inte kunna slå ut en 122: a? Quote
Klargplutte Posted November 11, 2006 Report Posted November 11, 2006 RB15 är uteslutet men RB75 Tung biter nog rätt så rejält , det blir att samla ihop delarna och dumpa på skroten. Quote
jonte72 Posted November 11, 2006 Report Posted November 11, 2006 På kontorstid kanske?Fast vad har en 39á att slå ut en stridsvagn med? Tror varken en RB 75 (maverick) eller RB 15 F (sjömålsrobot) biter så bra?? Möjligtvis kan dom slå ut banden? Annars är det marktrupp, andra pansarvagnar eller Hv som får ta hand om den.. Flygvapnets Maverick väger mer än 200 kilo och har en verkansdel på över 55 kilo, blir som sagt inte kvar så mycket vagn då . Quote
Berg Posted November 28, 2006 Report Posted November 28, 2006 Man kan ju ringa till valfri barktrumma och låna ett par bamsar som lyfter ett antal ton var. Detdär är den minsta dom har på Iggesund Paperboard. Quote
PerH Posted November 29, 2006 Report Posted November 29, 2006 2. Polisen utbildar specialstyrkor som köper in tunga vapen och övar med dem. Den lösningen borde bli dyrast och ha minst politiskt motstånd. Polisen har väl senaste 30 åren haft pansarbrytande vapen. Piketbussarna innehåller inte bara poliser utan även nyttiga braattha grejor. /PerH Quote
PIFF Posted November 29, 2006 Report Posted November 29, 2006 2. Polisen utbildar specialstyrkor som köper in tunga vapen och övar med dem.Den lösningen borde bli dyrast och ha minst politiskt motstånd. Polisen har väl senaste 30 åren haft pansarbrytande vapen. Piketbussarna innehåller inte bara poliser utan även nyttiga braattha grejor. /PerH Vadå...pansarskott, GRG och Stridsvagnsminor??? Quote
PerH Posted November 29, 2006 Report Posted November 29, 2006 2. Polisen utbildar specialstyrkor som köper in tunga vapen och övar med dem. Den lösningen borde bli dyrast och ha minst politiskt motstånd. Polisen har väl senaste 30 åren haft pansarbrytande vapen. Piketbussarna innehåller inte bara poliser utan även nyttiga braattha grejor. /PerH Vadå...pansarskott, GRG och Stridsvagnsminor??? Bazooka! Duger det? /PerH Quote
|MP-SÄK-gb|Nicklasson Posted November 29, 2006 Report Posted November 29, 2006 (edited) Finns det inte magnetminor med riktad sprängverkan? En claymore mina skadar ju t.ex. bara åt ett håll. Därav texten this side towards the enemy eller liknande. En sådan mina tror jag inte skulle generera tillräckliga krafter utåt för att skada egendom men generera tillräckligt mycket tryckvåg inåt för att slå ut föraren? Men visst, dödligt våld är alltid den sista utvägen. Edit: Under andra världskriget använde man i alla fall sådana minor. Sen började folk skapa ett skikt med betong på stridsvagnarna så att minorna inte ville fästa ordentligt, men då använda man en kedja. Effekten blir inte lika stor men var tillräcklig då. Hur är det idag med magnetismen hos vagnarna? Edited November 29, 2006 by |MP-SÄK-gb|Nicklasson Quote
HvPrsk Posted November 30, 2006 Report Posted November 30, 2006 2. Polisen utbildar specialstyrkor som köper in tunga vapen och övar med dem. Den lösningen borde bli dyrast och ha minst politiskt motstånd. Polisen har väl senaste 30 åren haft pansarbrytande vapen. Piketbussarna innehåller inte bara poliser utan även nyttiga braattha grejor. /PerH Vadå...pansarskott, GRG och Stridsvagnsminor??? Bazooka! Duger det? /PerH Försöker du säga att man i piketbussarna rullar runt med pansarbrytande förstärkningsvapen? En Bazooka är en antikvitet som i bästa fall finns att beskåda på armémuseum! - HvPrsk Quote
LtLag Posted November 30, 2006 Report Posted November 30, 2006 Finns det inte magnetminor med riktad sprängverkan? En claymore mina skadar ju t.ex. bara åt ett håll. Därav texten this side towards the enemy eller liknande. En claymore är inte en RSV-mina utan är fylld med ett stort antal stålkulor vilka är avsedda att användas mot oskyddad trupp. I sv. armén heter denna mina Försvarsladdning 12. Riskområdet för splitter bakom minan är 200 m så lite skada på egendom får man nog räkna med SäkI 2005 (kapitel 9). En RSV-mina Fordonsmina 14 måste ha ett litet avstånd framför sig för att RSV-strålen skall hinna billdas vilket gör att minan inte kan appliceras direkt mot plåten. Edit: Under andra världskriget använde man i alla fall sådana minor. Sen började folk skapa ett skikt med betong på stridsvagnarna så att minorna inte ville fästa ordentligt, men då använda man en kedja. Effekten blir inte lika stor men var tillräcklig då. Nu tror jag att det är någon som har skämtat med dig :P Den frivilliga(?) stackare som springer runt stridsvagnen och lindar fast minan med hjälp av kjedjan skulle säkert få göra detta ostört... Nä - betongklädda strv är nog en skröna. För att återgå till huvudproblemet: Hur är kunskapen om fordonet på föraren? - en "pundare" som lyckat starta en obeväpnad vagn har kanske inte vetskap om C-skyddet så valla in vagnen med hjälp av containers för att därefter försöka få in tårgas i vagnen är väll ett sätt (eller bara vänta ut honom till han tröttnat...) - en utbilldad förare med beväpnad vagn blir nog lite bökigare... Quote
Erik_G Posted November 30, 2006 Report Posted November 30, 2006 Nu tror jag att det är någon som har skämtat med dig :P Den frivilliga(?) stackare som springer runt stridsvagnen och lindar fast minan med hjälp av kjedjan skulle säkert få göra detta ostört... Nä - betongklädda strv är nog en skröna. Betong och betong, tyskarna använde en omagnetisk pasta som kallades för Zimmerit som de klädde sina stridsvagnar med för att motverka att man fäste magnetminor på pansaret. Ironiskt nog så var tyskarna de enda som använde magnetminor, varför zimmeriten egentligen var slöseri med tid och resurser, men finns det medel måste det finnas motmedel, och tyskarna var ju grundliga... Zimmeritklädd Tiger Främsta anledningen till uppkomsten av zimmerit sägs dock vara att det skulle utgöra ett slags straff för alla modellbyggare som bygger tyskt vk2-pansar. /E Quote
LtLag Posted November 30, 2006 Report Posted November 30, 2006 Tack Erik G - alltid lär man sig något nytt varje dag! (Därför bygger jag bara flygplan ;) ) Quote
Darkwand Posted November 30, 2006 Report Posted November 30, 2006 (edited) Bazooka http://en.wikipedia.org/wiki/Bazooka Finns nog inte någon idag som inte heldre tar ett granatgevär m/48 istället. Nåja Zimmerit slutade ju at appliceras i slutet av 1944 då man märkte att ryssarna inte hade några magnetminor. Vad gäller C-skydd så vart aktiverar man det i en 122:a på 90:an så är ju knappen vid föraren och väldigt behändligt placeras. I övrigt är väl strf90 att föredra om man är en sån där som njuter av att sjuta ijäl människor utan anledning, den behöver bara 2 man för att man ska kunna använda alla vapen på en stridsvagn behöver man en laddare. Är man polis och en 122:a kommer körande skulle jag tro att man helst vill använda minor då dessa är lätta att hantera och inte missar och träffar civila. Dock så suger våran RSV-mina då den inte kan återsåkras pga att magnetfältet förändras (tänk mindestruktion med Ag90 + Stureplan). Eter det så ett robotteam med Rb56 skulle nog klara jobbet. Edited November 30, 2006 by Darkwand Quote
|MP-SÄK-gb|Nicklasson Posted November 30, 2006 Report Posted November 30, 2006 Den frivilliga(?) stackare som springer runt stridsvagnen och lindar fast minan med hjälp av kjedjan skulle säkert få göra detta ostört... Soldater som tillhörde Sonderabteilung på östfronten fick faktiskt göra det. Först en överrullning och sedan svinga sig upp. Har en bok av en ww2 veteran som tjänstgjorde i ett just sådant regemente. Kommer inte på exakt vilken bok det redogörs i men ska försöka kolla upp det. Och att säga att de var frivilliga är väl ändå att ta i... ;) Men jag menar ryssarna använda sig ju av icke önskvärda personer framför trupperna i syfte att de skulle detonera eventuella minor. PS: Sonderabteilung är/var ett tyskt straffregemente. Dessa kunde offras och användas lite hur som helst. Quote
Ing Posted November 30, 2006 Report Posted November 30, 2006 //*snipp*// Dock så suger våran RSV-mina då den inte kan återsåkras pga att magnetfältet förändras (tänk mindestruktion med Ag90 + Stureplan). Minan kan förses med extra röjningsskydd. Stridsvagnsmina 6 kan läggas ut antingen som återsäkringsbar eller som icke återsäkringsbar. Minan är omagnetisk och kan detonera om man använder metalldetektor. Även om socialstyrelsen inte rekommenderar det, så går det att återsäkra strvmina6. Quote
Erik_G Posted November 30, 2006 Report Posted November 30, 2006 Nåja Zimmerit slutade ju at appliceras i slutet av 1944 då man märkte att ryssarna inte hade några magnetminor. Enligt min länk ovan var det bland annat för att det gick rykten om att zimmeriten fattat eld och elden slagit ut vagnar som annars hade klarat sig. /E Quote
Kadhem Posted February 2, 2007 Report Posted February 2, 2007 Jag skylle nog fått tänkande färg på alla prismor och observationsredskap, därefter skulle jag suttit och hoppats på att de kör fast någonstans eller liknande Quote
Recommended Posts