Jump to content

Hur skulle man stoppa en 122a?

Recommended Posts

Jag och en polare har suttit å funderat på en visserligen ganska meningslös, men ändå intressant fråga:

Polisen får väl i dagsläget inte ta hjälp av försvarsmakten hursomhelst?

anta att någon bryter sig in och "snor" en 122 och sedan rör sig mot sthlms city, hur ska man då stoppa den? polisen har väl knappast nåt att sätta in? Nu kan det ju va så att iochmed att vagnen tillhör FM så blir det deras sak kanske, men om man då istället tänker sig att nån har byggt en egen vagn med 122ans kapacitet och tagit sig in till sthlms city å kör runt å har sönder saker, hur skulle man då kunna få stopp på åbäket? (om man nu inte väntar tills soppan tar slut). det enklaste torde ju va att gå mot banden...

• Replies 363
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag och en polare har suttit å funderat på en visserligen ganska meningslös, men ändå intressant fråga:

Polisen får väl i dagsläget inte ta hjälp av försvarsmakten hursomhelst?

anta att någon bryter sig in och "snor" en 122 och sedan rör sig mot sthlms city, hur ska man då stoppa den? polisen har väl knappast nåt att sätta in? Nu kan det ju va så att iochmed att vagnen tillhör FM så blir det deras sak kanske, men om man då istället tänker sig att nån har byggt en egen vagn med 122ans kapacitet och tagit sig in till sthlms city å kör runt å har sönder saker, hur skulle man då kunna få stopp på åbäket? (om man nu inte väntar tills soppan tar slut). det enklaste torde ju va att gå mot banden...

En rb 56 BILL mot tornet och ni är historia....även ca 50 000 000 kronor.

jo, men inte lätt att skjuta av en sån om vagnen befinner sig inne i sthlms city.. rätt trångt bland alla gator.. det som är problemet...

dessutom ligger ju prioriteringen på att BEGRÄNSA skador, inte slå ut vagnen å dess besättning så snabbt som möjligt

Edited by Guest
jo, men inte lätt att skjuta av en sån om vagnen befinner sig inne i sthlms city.. rätt trångt bland alla gator.. det som är problemet...

dessutom ligger ju prioriteringen på att BEGRÄNSA skador, inte slå ut vagnen å dess besättning så snabbt som möjligt

Prioriterar man att begränsa civila skador slår man ut vagnen....kanske inte så drastiskt som hela vagnen. P-skott eller grg mot drivbanden eller dylikt, men en skenandes strv i storstad kan döda och skada många civila.....i det fallet är det bästa att slå ut hela vagnen. Man kan ju fortfarande använda beväpningen om man saknar drivband.

Man sätter upp en vägspärr och anmodar er att snarast stanna fordonet och avbryta pågående verksamhet. Fungerar alltid, det är nämligen förbjudet att inte lyda polismans tillsägelse :P :baskerKav::banana

Guest Dedicated
Man sätter upp en vägspärr och anmodar er att snarast stanna fordonet och avbryta pågående verksamhet. Fungerar alltid, det är nämligen förbjudet att inte lyda polismans tillsägelse :P  :baskerKav:  :banana

Består dessutom vägspärren av rejäla betongklossar så skulle väl även dessa kunna hindra fortsatt framfart? Förutsatt de är stora tillräckligt naturligtvis.

I usa hände faktiskt en liknande grej på riktigt. En del av er borde sett det på tv nån gång. En hög jävel tog en m60 och körde runt i en amerikansk stad och körde över massa civila bilar försökte ramma sönder en BRO med typ 50 polisbilar bakom sig. SWAT kunde inte göra nått så de beslöt och jkaga honom tills han skulle få slut på bens. Slutade med att han fastnade nånsans och en polisman gick , öppnade luckan och sköt honom genom axeln och han dog!

Guest Lt. payne
Naiv fråga: Vad händer om man korkar igen avgasröret eller luftintaget till motorn?  :)

/J

Inga problem!

Det enda du ska tänka på är att be dom stoppa vagnen så att du kan stoppa något i avgasröret/luftintaget, men det har de säkert inget emot att du gör! :)

• Super Administrators

Intressant scenario.

Det där om att de inte får använda mil utrutning i det skedet tror jag vi kan strunta i. Men jag tror att det skulle ta sin lilla tid när papperstigern och order/beställningskjedjan skall börja snurra (om det nu råkade vara under kontorstid OCH berörd personal INTE är på kompetensutvecklingskurs hela veckan, annars var god återkom måndag kl 0800....)

Kan ju tänka dig vilken cirkus om polisen ringer närmsta regemente och ber att få kvittera ut 1 st Rb56 skarp MED manual. :D

Tror förövaren dött av svält eller likande innan man kunnat gruppera roboten.

Kanske nåt för dem att öva nästa gång de har en fin civil-militär stabsövnnig, så att inte verkligheten hinner före. :)

Angående han med M60, han fastnade på en betongrefug på motorvägen.

Klart intressant att se den jakten, det visar lite att även i USA som har lite mer i vapenskåpen, står handfallna om EN ENSKILD brottsling använder tyngre saker.

Att forsla ut betongfundament på vägen till rätt ställe etc tar nog också sin tid, även om polisen har tillgång till Gula sidorna på Internet. (ringa firmor Vägverk/Byggfirmor + transportör, hitta lämplig lastbil med kran, finna ledig och tillgänglig personal, lasta, köra ut , upprätta, etc)

"Cheerleaders....Smart Tage!" :)

Latsbilar fyllda med sand på flaken borde kunna stänga in vagnen, även om den väger mycket och har stark motor så är den inte ostoppbar...Sömnmedel i kaffet han/dom hämtar på "MC D" drive thrue funkar väl också... :)

• Super Administrators

Om jag hade en lastbil är jag inte säker på att mitt försäkringsbolag skulle erästta mig för att Polisen ville ställa den i vägen för en Strv och dessutom bekosta min förlorade inkomst....

"DU konstapeln, jag hade hemskt gärna velat hjälpa er, men nu är det så att jag är liiiite busy va.

oops time flies, ring mej sen hörru så kan vi snacka om de där hastighetsövervakningskamerorna ni gillar att sätta upp. Cya!"

Eller har polisen egna lastbilar?? :)

En spontan reaktion från en gammal konstapel är att man skulle:

1. efter bästa förmåga rensa vägen framför och försöka få folk att hålla sig undan.

2. försöka blockera vägen med större lastbilar, bussar el liknande och hoppas på att dessa åtminstone saktade ned farten på stridsvagnen.

3. försöka "borda" stridsvagnen och skjuta föraren, alternativt spränga eller skjuta av drivbanden

Polisen har rätt att använda vilket vapen som helst som kan uppbringas på denna jord som förstärkningsvapen efter beslut av polismästare. Rb 56 är knappast tänkbart p g a outbildad personal. Ett pskott skulle däremot kunna användas för att skjuta av drivbanden - men knappast inom tättbebyggt område.

• Super Administrators

Visst är det ett "skojjigt" scenario att diskutera..

Problemet är ju att alla lättanvända vapen förstör rätt mycket runt om kring. Det enklaste torde vara Strv minor, förslagsvis 6:an, men det är ju inte användbart där det finns folk i närheten.

P-skott har nog inte så stor verkan, dessutom svårt att träffa bara bandetoch även det tar nog sin lilla stund att få fram skarpt. Det borde ju även gå att under överseende låta någon annan med utb. skjuta roboten, men det kanske var mitt lilla sunda förnuft som talade snarare än riktes lag.

Men det stora problemet är att få fram grejorna, de är ju så långt undanstoppade i förråd för att det skall ju vara minst 10års varningstid innan de skall behövas användas. Och förråden har ju knappast jouröppet. Så lösningen blir antagligen något likande som i Usa, dvs vänta ut och ta de skador som kommer samt gå in med polisens "arsenal" så fort tillfälle ges.

Guest J-Star
Naiv fråga: Vad händer om man korkar igen avgasröret eller luftintaget till motorn?  :lol:

/J

Inga problem!

Det enda du ska tänka på är att be dom stoppa vagnen så att du kan stoppa något i avgasröret/luftintaget, men det har de säkert inget emot att du gör! ,O

Det där svarade inte riktigt på frågan. Utöka svaret... please.

/J

Kanske OT och inte tillräckligt seriöst, men är all bestyckning på ett JAS-plan för "explosiv" för att kunna slå ut själva vagnen och endast vagnen utan att skada alltför mycket runtom? Skulle kanske vara aningen dramatiskt.. och det finns säkert inga plan i beredskap dygnet runt i vårt fattiga land antar jag? ,O

Kanske OT och inte tillräckligt seriöst, men är all bestyckning på ett JAS-plan för "explosiv" för att kunna slå ut själva vagnen och endast vagnen utan att skada alltför mycket runtom? Skulle kanske vara aningen dramatiskt.. och det finns säkert inga plan i beredskap dygnet runt i vårt fattiga land antar jag?  ,O

Gripen med Maverick eller nåt låter ju som en plan.

Men, jag skulle vilja se den anflygningen när 122'an som nyss var ett phedt mål mitt på Götgatan (skjutandes Skatteskrapan sönder och samman), precis svängde in på Åsögatan för vidare förflyttning mot Soldaten Svejk där han ska hämta öl..?!

Kanske OT och inte tillräckligt seriöst, men är all bestyckning på ett JAS-plan för "explosiv" för att kunna slå ut själva vagnen och endast vagnen utan att skada alltför mycket runtom? Skulle kanske vara aningen dramatiskt.. och det finns säkert inga plan i beredskap dygnet runt i vårt fattiga land antar jag?  ,O

Rb75 har en stridsdel på cirka 60kg. Akan är på 27mm så det är väl tveksamt hur stor verkan den har. Dessutom tror jag inte på idén med stridsflyg för den uppgiften. Då hade det varit bättre med pvhkp med Rb55 eller Amf med Rb17.

Koalitionen började ju släppa övningsbomber (betongklump) med målsökare i Irak just föra att bara slå ut stridsfordon och inte skada civila.

Att börja skjuta eller fälla bomber mot en stridsvagn tror jag är för riskabelt.

Locka ner vagnen i tunnelbanan, grön linje, låt den sen stå still pga fel i signalsystemet... EFTER den skjutit sönder skatteskrapan (förutsatt att jag hunnit få tillbaka skatteåterbäringen).

Annars, om det bara är en kille i vagnen kanske man kan vid tillfälle låta nån kille/tjej med hollywoodinspiration hoppa upp på torntaket, veva upp VC-luckan, krypa in och tillfälligt eller permanent sätta herr tjuv ur spel. Sen kan man ju nödöppna förarluckan. Kruxet är ju att få polisen på torntaket, men det skulle säkert se fräckt ut på film, med en kille som hänger från en polishelikopter och "fastropar" ner till stridsvagnen.

/Erik G

Som under sin rollspelande ungdom hade som regel: "Skulle det passa i en bra actionrulle så funkar det"

• Super Administrators

106: Rb17 är för fartygsmål, dvs det är inte en vanlig PV Hellfire utan har en annan stridsdel.

Betongklump kanske funkar på nån MT-LB elller nån lastbil, men det skall till en stor betongbit för att ta kol på Strv 122. Dessutom pulveriseras nog betongklumpen före pansaret.

Gröna linjen idén är nog hållbarast hittils. ,O

Eller vi kanske kan som i reklamsnutten för NBF skicka en EMP-bomb :lol:

Spring till första bästa målarbutik och köp hela lagret.

Be brandkåren spruta XXX liter färg över fanskapet, sen får vi se hur bra en IRV kamera fungerar täckt av färg!?

För att reta pansar så kan vi väll använda chocklila :D

hehehe...tror du att brandkåren skulle vilja fylla sina tankar med färg? det skulle ju nästan bara vara att slänga brandbilen efteråt och hoppas på att det inte brinner på X-antal veckor det tar att få fram en ny...

varför inte använda en annan 122a? Jag menar, om han har snott en så bör det väl finnas andra i närheten. en pilproj bara så e det klart. ganska simpelt faktiskt. I teorin i alla fall

Edited by Bad Karma

med en annan122:a så ser jag två alternativ....

1:a

är båd att använda den inkallde vagen för att slå idiot X.s vagna vilket resultera i ett väldigt dyrt fyrvekeri...

2:a

är att låta den inkallde vagen stå i vägen för den andra som i sådana fall kan reslutera i den dyraste krocken vi nånsin haft om det går riktigt illa...

nu vet jag inte hur mycket 122:a tål men det är nog inte så mycket om den blir på körd av en annan i 70 km/h...

tycker alternativet låter väldigt dumt...så jag skulle nog hellre låta honom röja runt tills han tröttnar eller får slut på sopa...

undrar om försäkringarna skulle gälla eller om du det skulle skulle gå under force majouer...om man fick sin bil kvaddad aven skenande 122:a

Edited by NordicFear
106: Rb17 är för fartygsmål, dvs det är inte en vanlig PV Hellfire utan har en annan stridsdel.

Jag visste faktiskt inte att stridsdelen skiljde, tänkte hellfire som hellfire.

Att pvhkp är borta visste jag däremot, tog med dem bara för resonemanget att det är bättre med pvhkp än attackflygplan (bortsett från A-10 och annat vi inte har).

Men varför inte använda prickskyttar för att slå ut prismor och sikten? Då måste de ju lucka upp eller köra helt blinda.

Tror det skulle bli VÄLDIGT svårt att sätta upp ev. vägspärrar och liknande. Dels för att det, som Henrik sa, tar långt tid att organisera och transportera, dels för att Stockholm är ett virrvarr av vägar och gator. Det är väldigt lätt att ändra kurs, och då har man satt ut vägspärrar i onödan. Hm, personligen tror jag mest på idén med en polis eller någon annan våghals som hoppar upp på fordonet, öppnar luckan och skjuter föraren (vilket givetvis förutsätter att man kan öppna luckan utifrån, har ingen aning om det går). Ett alternativ till att skjuta är ju att öppna luckan och kasta in ett par tårgasgranater för att sedan stänga luckan och låta dem "ha't" i nån minut. :D