Jump to content

Hur skulle man stoppa en 122a?

Recommended Posts

• Replies 363
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tror också på stridsvagnsminor. De går snabbt att lägga ut, man behöver ju inte gräva ner dem mitt på sveavägen, de SKA ju synas. Det går ju snabbare att lägga ut strvminor än att ordna de tidigare beskrivna vägspärrarna med betongfyllda lastbilar etc. Sen ringar man gradvis in stridsvagnen. Till slut måste förövaren välja att köra över minorna eller stå still. Kör han över minorna så får han i bästa fall en avblåst band, i sämsta fall är han köttfärs och FM's förteckning över 122or = 119st.

Sen kvarstår ju problemet: Hur får vi ut tjuven från vagnen, även när vi begränsat hans rörlighet? Om han dessutom har ammunition till kanon och eller ksp?

Kul "inteligenstest" detta..

/E

Om man nu ska börja fundera på kostnader och skador på omkringliggande byggnader samt diverse civilister som inte har vett nog att försvinna då det kommer en stridsvagn dundrande med uppenbart andra avsikter än att ha en parad

Det var väl det som hände i USA då M 60 rymde? På en amatörvideo kunde man t o m se hur ett helt koppel med civilpersoner hängde på i sina personbilar. Klara kandidater till Darwin utmärkelsen. ;)

Om det tvunget ska sprutas vätskor så anser jag att det ska vara vinäger, då det är lögn i helvetet att få bort det från en vindruta enbart med torkare och spolarvätska.

Jag röstar för att sätta in några andra 122:or efter rymlingen - samt några Strf 90 som understöd, ett HV-kompani eller två i reserv, kustjägare (utifall den verkligen tippar ner i strömmen) och...*host host* ja, det kanske räcker så.

Fast då gäller det att de träffar med allt de drar iväg, skulle nog inte se så bra ut om en volframproj gick igenom sju kvarter innan den demolerade det kombinerade dagiset/barnsjukhuset/äldreboendet.

det första jag skulle göra är ju att förblinda honom så att han inte kan härja fritt hur han vill och sedan när han kör på och står och gnatar med att komma där ifrån så bygger man en mur av containrar som man gjorde i göteborg vid kravallerna, och genom detta har man honom inlåst och sedan väntar man ut honom...

har han dock fått tag i ammo till vagnen, ja då blir det ett helt annat bollspel...

det första jag skulle göra är ju att förblinda honom så att han inte kan härja fritt hur han vill och sedan när han kör på och står och gnatar med att komma där ifrån så bygger man en mur av containrar som man gjorde i göteborg vid kravallerna, och genom detta har man honom inlåst och sedan väntar man ut honom...

har  han dock fått tag i ammo till vagnen, ja då blir det ett helt annat bollspel...

Kanonen kan man väl oskadliggöra genom att någon modig person knackar in en konisk plugg i pipan?

har  han dock fått tag i ammo till vagnen, ja då blir det ett helt annat bollspel...

Kanonen kan man väl oskadliggöra genom att någon modig person knackar in en konisk plugg i pipan?

skulle du anmäla dig som frivillig till det?

det finns säkert inga plan i beredskap dygnet runt i vårt fattiga land antar jag?  :D

Jo. Incidentberedskapen.

Skulle tro att det fortfarande hela tiden på något av våra flygfält står en rote redo att lyfta inom 2 min från anrop.

:):ak::lol::lol::lol:

Skulle inte tro det. Inte dygnet runt, 365 dagar per år.

Det gjorde det inte ens när vi hade en riktig hotbild.

Guest J-Star
det finns säkert inga plan i beredskap dygnet runt i vårt fattiga land antar jag?  :D

Jo. Incidentberedskapen.

Skulle tro att det fortfarande hela tiden på något av våra flygfält står en rote redo att lyfta inom 2 min från anrop.

:):ak::lol::lol::lol:

Skulle inte tro det. Inte dygnet runt, 365 dagar per år.

Det gjorde det inte ens när vi hade en riktig hotbild.

Den veckan jag satt på "fisken" hade vi mycket sällan två minuters beredskap. Då måste piloten sitta i planet.

/J

He he, Flygvapnet verkar ta över alla Leo-trådar nu B)

Med tanke på att piloterna ibland hade beredskap på hotell så var tiden från startorder till start betydligt längre än både två och fem minuter ibland.

Men det är förhoppningsvis beroende på hur omvärldsläget bedöms just då. Men just risken för att en 122:a ska stjälas ingår antagligen inte i MUSTs bedömningar ;)

Skulle nog satsa på den där varianten av klister som amrikanerna försökte göra non lethal av. Borde funka fint att korka igen insug och luckor med. Antingen kommer killen ut frivilligt eller också avvaktar man några tim.

Varför inte skicka fram en kinesisk student? Var det inte en som lyckades stoppa ett par kinesiska T-XX när det begav sig? Att han sen fick sätta livet till ett tag efteråt efter "rättegången" är en helt annan och tragisk historia. :alien:

Varför inte göra som dom gör i Rädda menige ryan ! "sticky bombs" be ett gäng o ta av sig sina gamla strumpor o stoppa i lite sprängmedel, kleta in dom i vapen fett! sen e det ju bara att smacka på dom ! det funkade ju fint i filmen :((

• 11 months later...
  • Super Administrators

Väcker upp denna gamla goding då följande, hyffsat liknande händelse just inträffat.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,487799,00.html

http://www.cnn.com/2004/US/Central/06/05/b...page/index.html

Som synes är det fortfarande rätt svårt även om detta fordon knappast är konstruerat för att kunna möta beskjutning mot band/bandaggregat.

Framgår det någonstans om det är ett hemmabygge eller om han stulit en bepansrad från armén? Jag fick intrycket av hemmabygge, vilket då borde underlätta stoppande med beskjutning.

Inte så många som har pansarglas, prismor, andra plåtar än vanliga ohärdade av stål, automatiskt släcksystem med Halon, osv.

Edit : Där hittade jag det. Den var hemmabygd.

http://www.cnn.com/2004/US/Central/06/04/b...page/index.html

Edited by henke
undrar om försäkringarna skulle gälla eller om du det skulle skulle gå under force majouer...om man fick sin bil kvaddad aven skenande 122:a

Det blir inte fråga om force majour. Personen som orsakar skadegörelsen får stå för kalaset. Har inte han pengar så täcker målsägarnas (eventuella) försäkringar upp. Juridiskt är det ingen större skillnad om någon drämmer ett brännbollsträ i bilen eller masserar den med en leo. Skadegörelse är alltid skadegörelse.

Varför inte göra som dom gör i Rädda menige ryan ! "sticky bombs" be ett gäng o ta av sig sina gamla strumpor o stoppa i lite sprängmedel, kleta in dom i vapen fett! sen e det ju bara att smacka på dom ! det funkade ju fint i filmen :D

Dessutom blir han steril. :=o

Vad galler att kuta upp och slanga gas eller skjuta ner genom luckorna... Gar det att lasa luckorna pa stridsvagnar? Jag skulle nog vilja lasa under SiB.....

• Super Administrators

Nu tror jag vissa låter fantasin skena lite väl häftigt.

Det råder ju inga tvivel om hur man får stopp på en stridsvagn med tillgång till Försvarsmaktens samlade aresenal för att bekämpa en enda Strv.

De är ju ett "ganska vanligt problem" man ställs inför i krig och såleds finns både kompetens, vapen och taktik för det.

Problematiken i denna fråga var HUR man skulle gå tillväga i en FREDSSITUATION, då man som bekant INTE kan bruka Försvarsmakten utan enbart Polisen står till förfogande och ej heller enligt vissa lagar får bruka FM mtrl mot den civila befolkningen. Om vi föreställer oss ett scenario i stor tätbefolkad stad, typ Stockholm blir det ännu svårare.

Att åka runt med stridsflygplan och "bomba" alternativt använda USA s kryssningsrobotar mot byggnader, som inte ens finns i den svenska arsenalen är knappast någon seriös eller tidsmässigt hållbar spekulation.

Vad gäller killen i Bulldozern så sa jag i första inlägget att det var ett HEMMABYGGE. Han har med all sannolikhet INTE NBC fläktar/filter, släcksystem och andra finesser som dagens moderna stridsvagnarna nu har.

I USA fallet borde det vara neklare då de troligen inte har samma uppdelning med Polis - Militär samt att de med anti-terroistlagar lättare bör kunna använda gemensamma krafter. I bulldozerfallet där fordonet hemmabygt bör göra det möjligt att använda traditionell civil tårgas, molotovcocktails, osv. Kanske tom vanlig pansarbrytande projektil till jaktgevär skulle penetrerat stålhöljet?

De forsokte med pansarbrytande pa bulldozern, och forsokte aven med att klattra upp pa taket och skjuta genom luckan frampa. Det funkade inte.

De forsokte sedan spranga sig in, men efter andra sprangladdningen hade de fortfarande inte tagit sig igenom. Till slut lyckades de svetsa upp pansaret, och foraren hade vid det laget skjutit sig sjalv.

Har inte militärpolisen jurisdiktion över försvarets materiell?

En av försvarets stridsvagnar som begår olagligheter borde dom alltså ha rätt att ingripa mot.

Bara för dom att springa till förrådet och rekvirera lämplig utrustning....

varför inte använda 3-4 stridsvagnar o boxa in den skenande stidsvagnen genom att en vagn kör framför och en på vardera sida så slipper man använda amunitions insats som skulle uppröra massmedia o politiker

I

IiI

Problematiken i denna fråga var HUR man skulle gå tillväga i en FREDSSITUATION, då man som bekant INTE kan bruka Försvarsmakten utan enbart Polisen står till förfogande och ej heller enligt vissa lagar får bruka FM mtrl mot den civila befolkningen. Om vi föreställer oss ett scenario i stor tätbefolkad stad, typ Stockholm blir det ännu svårare.

Vad gäller killen i Bulldozern så sa jag i första inlägget att det var ett HEMMABYGGE. Han har med all sannolikhet INTE NBC fläktar/filter, släcksystem och andra finesser som dagens moderna stridsvagnarna nu har.

Det finns två uppenbara långsiktiga lösningar på problemet om man antar att individer

eller terrorister kan skaffa sig vapen med militär kvalitet som behöver motsvarande

för att slås ut med minimala skador på omgivningen.

1. Lagen ändras så militära vapen med militär personal kan ställas under polisbefäl.

Den lösningen borde kräva den minsta investeringen och ha störst politiskt motstånd.

2. Polisen utbildar specialstyrkor som köper in tunga vapen och övar med dem.

Den lösningen borde bli dyrast och ha minst politiskt motstånd.

Men skenande 122:a eller motsvarande är nog ett av de mest långsökta och ovanliga

behoven.

Den samordning som jag helst skulle vilja ha är kommunikationssystem och logistik.

Redundans, flera överlappande system är alltid bra när något MÅSTE fungera.

(Att få nätverksbaserad krigsföring att funka är f.ö. delvis samma problem som att få

stockholmspolisens sambandscentral att funka. Innan den funkar i den skarpa verkligheten

så kommer jag att förbli lite skeptisk till motsvarande ej skarpövade militära system. )

Den tristaste samordningsmissen är att satsningen på helikoptrar inte verkar ge oss

superbra ambulansflyg och sjöräddningskapacitet vilket den borde kunna ge med

flexibiltet och små extra tillskott av pengar.

Och vad är fel med att använda militär flygspaning för att jaga oljefläckar eller

malexanderrånare? Eller för att transportera poliser tvärs över smålandsskogarna?

2. Polisen utbildar specialstyrkor som köper in tunga vapen och övar med dem.

Den lösningen borde bli dyrast och ha minst politiskt motstånd.

Ja med tanke på vilket liv det blev när Piketen börja använda flashbangs kan man ju bara drömma om vad som skulle hände om polisen började skaffa in AG90 Pskott eller pvrobot.

Det finns alldeles för många Politiker och Journalister med sådann polisskräck att de hellre ser oskyldiga krossas av en stridsvagn än att ger polisen de verktyg de behöver för kunna lösa alla tänkbara hotbildscenorior. (Iallafall sådann som det redan finns dokumenterade fall av inom västvärlden.)