Jump to content

Hur skulle man stoppa en 122a?


Guest

Recommended Posts

  • Replies 363
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Men varför inte använda prickskyttar för att slå ut prismor och sikten? Då måste de ju lucka upp eller köra helt blinda.

Då låter en färgbomb som ett mycket snabbare och bättre alternativ...

Link to comment
Share on other sites

Polisen har rätt att använda vilket vapen som helst som kan uppbringas på denna jord som förstärkningsvapen efter beslut av polismästare. Rb 56 är knappast tänkbart p g a outbildad personal. Ett pskott skulle däremot kunna användas för att skjuta av drivbanden - men knappast inom tättbebyggt område.

Även om polisen har rätt att använda vilka vapen som helst, så har väl inte försvarsmakten rätt att låna ut dem till polisen? I samband med göteborgskravallerna var det diskussioner om att polisen hade velat men inte fått låna militär sambandsmateriel, och jag har svårt att tänka mig att reglerna är generösare för vapen än för icke dödlig materiel. Så vitt jag minns har de här reglerna sitt ursprung i Ådalen-kravallerna, och även om försvarsberedningen föreslagit en uppluckring av regelverket så har jag inte hört att de trädit i kraft än.

 

Däremot borde det vara lagligt för polisen att låna någon av alla civilt ägda Rb 56:or som finns i landet. :D

Link to comment
Share on other sites

varför inte använda en annan 122a? Jag menar, om han har snott en så bör det väl finnas andra i närheten. en pilproj bara så e det klart. ganska simpelt faktiskt. I teorin i alla fall

Det kom som förslag redan på 1:a sidan. Att skjuta ut en 122:a med en annan måste ju vara klart bästa alternativet ( förutsatt att man beslutat att vagnen måste slås ut). Tillräckligt bra ammunition samt riktmedel som tillåter träff i målet utan större civila förluster.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att färgalternativet är det bästa. Täck alla sikten och periskop etc med färg så att fordonet blir stillastående.

 

Var sitter tanklocket på en 122? Är det lättillgängligt så kan man ju göra bränslet obrukbart genom tillsats av lämpliga kemikalier.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att färgalternativet är det bästa. Täck alla sikten och periskop etc med färg så att fordonet blir stillastående.

Det får helt klart min röst, helikopter/helikoptrar med en sån där container man dumpar kalk i sjöar med, fast givetvis fylld med färg...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att färgalternativet är det bästa. Täck alla sikten och periskop etc med färg så att fordonet blir stillastående.

Det får helt klart min röst, helikopter/helikoptrar med en sån där container man dumpar kalk i sjöar med, fast givetvis fylld med färg...

Eller så plockar vi in 1:a Paintball kompaniet :alien:

 

Ser bilden framför mig hur en mängd soldater springer fram med sin kolsyredrivna färgpistoler och "fjuttar" på mot 122an :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Var sitter tanklocket på en 122? Är det lättillgängligt så kan man ju göra bränslet obrukbart genom tillsats av lämpliga kemikalier.

Tanklocken sitter på chassiets ovansida, precis under tornkanten på båda sidor.

Det är nog inte görligt att komma åt dom, jag skulle då inte vilja försöka.

 

Angående frågan om att täcka för avgasutblås/luftintag så blir det nog svårt.

Avgasutbåsen är två runda öppningar som sitter bak på vagnen.

Rear2a.jpg

Dom sitter rakt ovanför bogserkrokarna. Det blir nog inte lätt att täcka över dom.

Om luftintagen blir täckta så kan vagnen ta insugningsluft genom stridsrummet.

 

Går det att skjuta sönder prismorna för föraren men ett prickskyttegevär?

Ja, men det är svårt på en vagn som rullar.

Det finns tre utblickar för föraren och dom sitter långt in under tornets överhäng.

För att kunna träffa dom måste man ligga rakt framför vagnen.

Även då är det svårt då träffytan är ungefär 20x10 cm.

 

Mitt förslag, om man inte kan skjuta ut vagnen är att försöka få in något i bandaggregatet, en balk, en lång vajer eller liknande.

Om tid finns kan man försöka spärra in vagnen genom att spärra av vägar med containrar fyllda med grus eller liknande.

 

The Swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

I usa hände faktiskt en liknande grej på riktigt. En del av er borde sett det på tv nån gång. En hög jävel tog en m60 och körde runt i en amerikansk stad och körde över massa civila bilar försökte ramma sönder en BRO med typ 50 polisbilar bakom sig. SWAT kunde inte göra nått så de beslöt och jkaga honom tills han skulle få slut på bens. Slutade med att  han fastnade nånsans och en polisman gick , öppnade luckan och sköt honom genom axeln och han dog!

Han skulle köra över betongmuren som delade motorvägens körfält och hade för liten vinkel vilket resulterade i att han fick muren mitt mellan banden och fastnade, trots att han tjänstgjort som besättning , det var väl för att han var full han fastnade. DON`T DRINK AND DRIVE.

 

Det har även hänt i Australien att dom brännt omkring med pansarfordon i city.

 

Den största frågan är nog om detta sker, är den laddad eller ej?

Edited by RaVeN
Link to comment
Share on other sites

Det har även hänt i Australien att dom brännt omkring med pansarfordon i city.

Hände även i Ryssland för inte alls länge sen. Några värnpliktiga som fick nog av pennalismen och "desserterade" i en stridsvagn.

Link to comment
Share on other sites

Det har även hänt i Australien att dom brännt omkring med pansarfordon i city.

Hände även i Ryssland för inte alls länge sen. Några värnpliktiga som fick nog av pennalismen och "desserterade" i en stridsvagn.

Ryssarna är dock inte lika känsliga för "collateral damage" som vi i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Om jag hade en lastbil är jag inte säker på att mitt försäkringsbolag skulle erästta mig för att Polisen ville ställa den i vägen för en Strv och dessutom bekosta min förlorade inkomst....

 

"DU konstapeln, jag hade hemskt gärna velat hjälpa er, men nu är det så att jag är liiiite busy va.

oops time flies, ring mej sen hörru så kan vi snacka om de där hastighetsövervakningskamerorna ni gillar att sätta upp. Cya!"

 

Eller har polisen egna lastbilar?? :)

Är väl inget större problem. Polisen har all rätt att rekvirera fordon eller annan utrustning som behövs i en nödsituation.

När det gäller försäkring så är det polisen som står för skadorna på fordonet.

Min far råkade ut för något liknande en gång, han är då alltså lastbilschaufför, kommer åkandes med ett fullt lass sågspån (ca. 100 kubikmeter) och blir stoppad av polisen vid en olycksplats där en tankbil har kört i diket, polisen frågar vad han har i lasten och när det går upp för honom att det är spån så säger han bara:

Bra, vi rekvirerar lasten. Tippa där jag visar.

Farsan tippar på anvisad plats och får ett kvitto samt att polisen säger åt honom att skicka en faktura på lasten samt arbetstid.

 

 

Färgalternativet det bästa. Om man nu ska börja fundera på kostnader och skador på omkringliggande byggnader samt diverse civilister som inte har vett nog att försvinna då det kommer en stridsvagn dundrande med uppenbart andra avsikter än att ha en parad.

Som god tvåa så kommer alternativet med en balk i bandet, men vem i hela Valhalla vill springa fram och börja pula in nåt sånt där?

 

Om kostnaden för vagnen inte skulle ingå i ekvationen, hur skulle det då vara med ett par gamla hederliga Molotov-cocktails? Kunde finnarna så kan ju vi.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, färg säger ni. En blind 122:a som dundrar omkring i blindo på stockholms gator? Visst kan färgen göra att föraren inte ser och därmed stannar. Men det kan kanske också resultera i att föraren ropar "To hell with this" och trampar plattan i mattan. (Typ kör vallningsteknik i stockholms gator).

 

Men håller delvis med er. Verkar vara en bra metod om föraren är normalt funtad. Själv är jag mer på linjen att skicka in tre skarpladdade 122:or som sätter stop på den skenande vagnen. Fast det är risker med det också... Svår sits.

 

Raptor --- :D

Link to comment
Share on other sites

jag tror inte att färg skulle stoppa vagnen. Föraren har ju vindrutetorkare och spolarvätska i mängder. Färgen hinner ju inte torka innan föraren kan spola bort åtminstone så mycket att han kan fortsätta köra. Jag tror på att försöka få ner brinnande diesel i luftintagen på något sätt.

Link to comment
Share on other sites

Buslätt att stanna en 122:a ju. Man riggar upp en "dubbelmacka" bara. Dvs 2stycken strvmina5 ovanpå varandra, fyll hålet med deg och stoppa i pentyl. dra sedan detta till en VÄL skyddad plats och invänta stridsvagnen. När den kommer så smäller man skiten bara. Lätt som en plätt.

Fördelen är att många kan göra det samtidigt och det kostar väldigt lite.... Iofs får man räkna med lite skador på fastigheter å så. Men målet att få stopp på den är nått.. :blink::huh::}:D

Edited by Nifelhel
Link to comment
Share on other sites

Men rb 56 har väl en lite jobbig d_min = 500 m...? Kan nog bli lite knivigt att få till såna skjutavstånd inne i stan...

Armeringsavstånd rb 56= 80-120 m.

Sen kan det vara jävligt svårt att träffa mål som är under 500 m. men det är ju en annan sak.

Link to comment
Share on other sites

vi kan göra antagandet att någon som utför ett liknande dåd är rätt påverkad av alkohol eller dylikt.

Då är dte bara försöka upprätta lite kommunikation med personen och erbjuda honom lite absolut om han kommer ut :huh:

Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix

Eftersom Sverige är fattigt så tror jag absolut inte att polisen skulle ha försökt slå ut den. Tragiskt som det låter så tror jag faktiskt inte det :D:D

 

Det blir nog till att vänta ut den/dom som befinner sig inne i vagnen. Om man inte drar ut en eller flera andra vagnar som man ställer framför den framrusande vagnen. även om man är hög som ett hus så borde man väl fatta att man inte riktigt håller i taktpinnen då ? :baskerPa:

 

Nja, jag vet då inte. Förhoppningsvis så slipper vi att få reda på svaret på den här frågan...

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Jag köper nog färgvarianten mest. Skulle det nu vara att färgen e för lätt o tunn, så använd fortfarande principen, men byt ut färgen mot lite cement eller sprutbetong.. sen kan tryckluften/ruttorkaren få jobba hur mycke den vill... :D

Link to comment
Share on other sites

det finns säkert inga plan i beredskap dygnet runt i vårt fattiga land antar jag?  :)

Jo. Incidentberedskapen.

 

Skulle tro att det fortfarande hela tiden på något av våra flygfält står en rote redo att lyfta inom 2 min från anrop.

Link to comment
Share on other sites

det finns säkert inga plan i beredskap dygnet runt i vårt fattiga land antar jag?  :)

Jo. Incidentberedskapen.

 

Skulle tro att det fortfarande hela tiden på något av våra flygfält står en rote redo att lyfta inom 2 min från anrop.

:D:lol::lol::lol::lol:

Skulle inte tro det. Inte dygnet runt, 365 dagar per år.

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...