Jump to content

Hur skulle man stoppa en 122a?

Recommended Posts

På vilket sätt skulle det vara lättare för Polisen (eller någon annan) att sätta in haubits mot en skenande strv än att använda pansarvärnsvapen?

Jag försöker att peka på att inte ens en haubits kan slå ut en 122:a helt och det enda polisen kan få stopp på en skenande 122:a är genom att vänta tills kissekatten får soppatorsk.

• Replies 363
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

På vilket sätt skulle det vara lättare för Polisen (eller någon annan) att sätta in haubits mot en skenande strv än att använda pansarvärnsvapen?

Jag försöker att peka på att inte ens en haubits kan slå ut en 122:a helt och det enda polisen kan få stopp på en skenande 122:a är genom att vänta tills kissekatten får soppatorsk.

Jo, sen att yra runt med en Haubits mitt i 08a skulle inte bara så populärt.

• 2 weeks later...

122:an i sig håller nog men tror inte personen/personerna inne i vagnen känner så jättesugna på att fortsätta efter en fullträff av en 155 mm spränggranat... grundar mig på en händelse där en Patria gick på en fordonsmina, ett förstört däck men personalen var "försatt ur stridbart skick" och fick vistas på sjukhus ett bra tag.

Troligheten i att detta ens skulle hända är näst intill obefintlig då jag anser att stridsvagnen skulle slås ut långt innan den når stockholm (från P4 till sthm är det ca 25-30 mil antagligen soppatorsk innan sthm). att sen dra in en haubits i stockholm är ännu mindre. var finns näsrmaste haubits? boden eller? då alla andra A regementen är nedlagsda. Alltså tiden det skulle ta för att få dit en 77:a är längre än tiden det tar för vagnen att få slut på brännsle.

Att skjuta med haubits i centrala stockholm tror jag dessutom kan vara en rätt korkad lösning, särskillt som närmaste förband förmodligen har tillgång til skarpa pskott, strvminor och annat som de smarta på Bofors tagit fram åt försvaret enkom för att öppna konservburkar med.

Går det att slå ut en M1A1 med en RPG 7 tror jag att en Strv 122 ska gå att övervinna med några pskott, minor osv, särskillt om vagnen framförs av endast en person, som håller till på förarplats. Strv 122 är ju inte oövervinnelig. Trots att den är "svensk".. ;-)

/E

Nu skulle jag dock påstå att det inte heller är någon vidare lyckad idé att rigga upp stridsvagnsminor inne i 08. 8,4 cm slpsgr mot svaga punkter är nog aningen mer "clean" än 10 kg trotyl... :)

Edited by LeadHead
Nu skulle jag dock påstå att det inte heller är någon vidare lyckad idé att rigga upp stridsvagnsminor inne i 08. 8,4 cm slpsgr mot svaga punkter är nog aningen mer "clean" än 10 kg trotyl... :)

Nä, "bra" 4 kg hexotol, http://www.soldf.com/strvm6.html

Men visst, mineringar är väl kanske inte den bästa lösningen, dock bättre än spärreld från haubitsar..

Nä, jag tror på att ha ett antal grg/pskottskyttar som är helikopter och bilburna för att snabbt kunna landsättas bakom vagnen för att slå ut drivpaketet. En ensam förares möjlighet att observera är ju starkt begränsad, och jag tror inte att man i backkameran kommer kunna se grgskyttar som kikar fram bakom hörn mm. Inte i tid för att undvika en träff i alla fall.

/E

Varför inte ringa Hells Angels? De verkar ju ha schysst arsenal :banghead:

Ja, men det gäller att kunna använda den också. Där tror jag att vilken genomsnittsvärnpliktig som helst ligger bättre till. För att inte tala om försvarets egna instruktörer.

/E

HKP 9 med några rb55h:or kanske skulle sitta fint?

Ja, det skulle det. Synd att vi inte ha rpvhkp i Sverige längre.. men jag tror att pvhkp ändå är overkill i detta scenariot. Jag tror det räcker med pskott och grg bakifrån. vi behöver ju inte förvandla vagnen till en krater. Det räcker ju att slå av banden eller slå ut drivpaketet.

/E

Tyvärr så har Sverige inga Pvhkp i tjänst. De har utrustningen till att montera tillbaks TOW-paketet på Hkp-9, men det sker inge utbildning.

En 56-BILL är ett mycket bättre alternativ än 55:an (om man ska skjuta robot).

Det skulle bli ett himla liv på folk om man skulle dra igång å skjuta med Pv-vapen i Sthlm. Det bästa vapen som armén har för att plocka ut en Strv på nära håll och i bebyggelse är en Grg pga att Grg:n har inte "apteringsavstånd", rb-56 funkar inte förrän den har flugit 100m. 100m i bebyggelse är en ganska så lång sträcka...

Det enda är minor och olika typer av hinder så man kan hoppas på en bandkrängning...

Det skulle bli ett himla liv på folk om man skulle dra igång å skjuta med Pv-vapen i Sthlm. Det bästa vapen som armén har för att plocka ut en Strv på nära håll och i bebyggelse är en Grg pga att Grg:n har inte "apteringsavstånd", rb-56 funkar inte förrän den har flugit 100m. 100m i bebyggelse är en ganska så lång sträcka...

Det enda är minor och olika typer av hinder så man kan hoppas på en bandkrängning...

Och varför är Bill bättre än TOW, det finns takslående robotar även till det sistnämda systemet.

Spårljuspansarspränggranaterna till GRG har en armeringssträcka på ca 30 meter.

Och varför är Bill bättre än TOW, det finns takslående robotar även till det sistnämda systemet.

BILL har topp attack, som inte TOW har.

TOW detonerar endast om du träffar vagnen, medan BILL detonerar vid både direktträff och när den går över vagnen.

TOW tar inte vagnen om du skjuter front.

BILL-systemet är mycket rörligare system, lättare att förflytta, omgruppera och är inte fordonsbundet som TOW.

TOW detonerar endast om du träffar vagnen, medan BILL detonerar vid både direktträff och när den går över vagnen.

BILL-systemet är mycket rörligare system, lättare att förflytta, omgruppera och är inte fordonsbundet som TOW.

TOW 2B, operates in a 'flyover shoot down' top attack mode, unlike other versions which are direct attack. It features a dual-mode target sensor designed by Thales (formerly Thomson-Thorn) Missile Electronics, which includes laser profilometer and magnetic sensor, and new warhead section, produced by Aerojet.

Jag är lite osäker på beteckningen, men tror den heter Rb55E i FM, och vi hade den till pvhkpsystemet på den tiden då det begav sig.

Notera att TOW2B dessutom har TVÅ laddningar, för bättre verkan mot era gissningsvis, då de tänkta målvagnarna ju har sådant fastskruvat på taket.

Ska man fortfarande stoppa en förrymd 122a downtown fjollträsk så tycker jag pvrb är ett för omständigt system, men om man ska ha något så är det väl bra om det är fordonsburet, så man snabbt kan hamna i en gynnsam eldställning. Sen om fordonsburet innebär bv 206 med endera systemet eller om man slänger in robot och lavett i en sprinter och tuffar runt är väl mer en fråga om vad som finns till hands.

/E

Som jag skrev så finns det även takslående robotar i TOW-systemet. Den roboten heter RB 55E ( TOW 2B), precis som Erik G skrev.

Tow har större verkansdelar än Bill och därmed större verkan. Bill 2 har även den 2 verkansdelar.

TOW är ett tyngre system, men då med ca dubbla räckvidden.

1998 så beräknades TOW 2 ( RB 55 C/D/E) klarar av stridsvagn i alla attityder på ett avstånd på 100-3700 meter, motsvarande för Bill var 500-2000 meter.

TOW går även att använda utan fordon, och en grupp på 4 man kan bära med sig systemet och några robotar.

Bill väger ca 45 kilo skjutklar med nattsikte, och är jämfört med modernare system relativt tungt.

Israeliska Spike-MR har en räckvidd på 2500 meter och väger endast 26 kilo ( dessutom Fire-And-Forget).

Amerikanska Javelin är även den Fire-And-Forget och väger ca 22 kilo och har en räckvidd på 2500 meter.

Edited by jonte72

Som jag skrev så finns det även takslående robotar i TOW-systemet. Den roboten heter RB 55E ( TOW 2B), precis som Erik G skrev.

Tow har större verkansdelar än Bill och därmed större verkan. Bill 2 har även den 2 verkansdelar.

TOW är ett tyngre system, men då med ca dubbla räckvidden.

1998 så beräknades TOW 2 ( RB 55 C/D/E) klarar av stridsvagn i alla attityder på ett avstånd på 100-3700 meter, motsvarande för Bill var 500-2000 meter.

TOW går även att använda utan fordon, och en grupp på 4 man kan bära med sig systemet och några robotar.

Bill väger ca 45 kilo skjutklar med nattsikte, och är jämfört med modernare system relativt tungt.

Israeliska Spike-MR har en räckvidd på 2500 meter och väger endast 26 kilo ( dessutom Fire-And-Forget).

Amerikanska Javelin är även den Fire-And-Forget och väger ca 22 kilo och har en räckvidd på 2500 meter.

Flytta TOW-systemet manuelt :rockon:

Har du någonsin monterat ihop TOW-systemet?

För det första så väger hela systemet apa (ihopmonterat) jämfört mot BILL

För det andra så har du massa (jävligt jobbiga) kablar som har en massa känsliga stift.

TOW-systemet är inte på något sätt dåligt om man inte kommer till förflyttning manuelt.

Mina erfarenheter av både 55 och 56 är att 56 är otroligt smidigt och pålitligt och gjort för att förflyttas manuelt. 55:an ska vara fordonsmonterad och funkar bäst så.

TOW robotoar är inget som man tar under armen och springer med, vilket man kan göra med BILL. 3 personer kan få med sig 4st 56:or utan större problem, fördelat: 1 omg.schef, 1 skytt och 2 ladd.

Flytta TOW-systemet manuelt :)

För det andra så har du massa (jävligt jobbiga) kablar som har en massa känsliga stift.

TOW-systemet är inte på något sätt dåligt om man inte kommer till förflyttning manuelt.

Mina erfarenheter av både 55 och 56 är att 56 är otroligt smidigt och pålitligt och gjort för att förflyttas manuelt. 55:an ska vara fordonsmonterad och funkar bäst så.

TOW robotoar är inget som man tar under armen och springer med, vilket man kan göra med BILL. 3 personer kan få med sig 4st 56:or utan större problem, fördelat: 1 omg.schef, 1 skytt och 2 ladd.

Klart att man kan flytta ett TOW system manuellt, tex från ett fordon för att sedan till fots gruppera systemet - tex i stadsmiljö.

Bill är med dagens mått inte så smidigt det en gång varit, om man då jämför med modernare system.

En robottub för Bill väger 20 kilo, varav robot utgör ca 11 kilo.

TOW2B (takslående, tandemladdning) väger ca 22 kilo och hela tuben väger ca 28 kilo. Lavetten är större och då givetvis tyngre, likaså sikte mm. Men det går ändå att flytta manuellt.

Man kan ta en titt på Amfibie och RBS 17 ( modifierad Hellfire) där en robot väger 48 kilo, eller 71 kilo med robotlådan. Lavett, avfyrningskontroll, batterier väger ca 80 kilo.

Flytta TOW-systemet manuelt :camo:

Du har inte sett Israeliska Golani brigade märker jag.

Det fungerar ypperligt för dom att transportera TOW till fots.

Förvisso är BILL betydligt smidigare och lättare men det går alldelens utmärkt även med TOW.

The Swede :rockon:

Flytta TOW-systemet manuelt :huh:

Klart att man kan flytta ett TOW system manuellt, tex från ett fordon för att sedan till fots gruppera systemet - tex i stadsmiljö.

Bill är med dagens mått inte så smidigt det en gång varit, om man då jämför med modernare system.

En robottub för Bill väger 20 kilo, varav robot utgör ca 11 kilo.

TOW2B (takslående, tandemladdning) väger ca 22 kilo och hela tuben väger ca 28 kilo. Lavetten är större och då givetvis tyngre, likaså sikte mm. Men det går ändå att flytta manuellt.

Man kan ta en titt på Amfibie och RBS 17 ( modifierad Hellfire) där en robot väger 48 kilo, eller 71 kilo med robotlådan. Lavett, avfyrningskontroll, batterier väger ca 80 kilo.

Eeeehhh... :banana

Jag har kuskat runt på ett par övningsfält i både pvrbbv 551 och med pvrb 56 i 13-bil.

Jag har personlig erfarenhet av båda systemen.

55:an går att flytta manuelt, men är inte alls lika smidigt som 56:an.

BILL har 3st delar medan TOW har 4st delar. 56:an går att flyttas av 1 man ihopmonterad, vilket är omöjligt med 55:an.

55:an har känsliga kontakter jämfört mot vad 56:an har.

TOW utvecklades av amerikaner på 70-talet och BILL utvecklades av Bofors på 80-talet.

BILL är kanske inte lika smidig som de nya pvrb-systemen, men TOW är bökigare än BILL.

BILL har 3st delar medan TOW har 4st delar. 56:an går att flyttas av 1 man ihopmonterad, vilket är omöjligt med 55:an.

TOW utvecklades av amerikaner på 70-talet och BILL utvecklades av Bofors på 80-talet.

BILL är kanske inte lika smidig som de nya pvrb-systemen, men TOW är bökigare än BILL.

Båda systemen är betydligt lättare att transportera till fots än en haubits, men betydligt tyngre och svårare att få på plats och att få tag i utbildad personal till än Pskott m/86 och Grg m/48, om vi nu ska återgå till fallet med den stulna leoparden.

Beträffande BILLs och Bull..f'låt TOW´s brukbarhet i krig så är det väl så att systemen uppfyller två olika nischer, se bara på räckviddssiffrorna några inlägg längre upp. Jag tror inte att någotdera system är speciellt funkis att släpas med till fots. En pvrb-grupp bör väl vara motoriserad för att den ska vara effektiv och ge mest pang för pengarna.

I vårt exempel med den stulna leoparden torde en minibuss räcka till för att transportera endera systemet plus servis.

När grundsystemen utvecklades är väl inte heller helt intressant, med tanke på att bägge systemen uppgraderats med nyare robotar. I reklamen för TOW står det dessutom att de har tagit fram en radiostyrd robot, istället för trådstyrningen som den vanliga TOW och BILL använder, vilket ger ännu längre räckvidd.

/E

Båda systemen är betydligt lättare att transportera till fots än en haubits, men betydligt tyngre och svårare att få på plats och att få tag i utbildad personal till än Pskott m/86 och Grg m/48, om vi nu ska återgå till fallet med den stulna leoparden.

Beträffande BILLs och Bull..f'låt TOW´s brukbarhet i krig så är det väl så att systemen uppfyller två olika nischer, se bara på räckviddssiffrorna några inlägg längre upp. Jag tror inte att någotdera system är speciellt funkis att släpas med till fots. En pvrb-grupp bör väl vara motoriserad för att den ska vara effektiv och ge mest pang för pengarna.

I vårt exempel med den stulna leoparden torde en minibuss räcka till för att transportera endera systemet plus servis.

När grundsystemen utvecklades är väl inte heller helt intressant, med tanke på att bägge systemen uppgraderats med nyare robotar. I reklamen för TOW står det dessutom att de har tagit fram en radiostyrd robot, istället för trådstyrningen som den vanliga TOW och BILL använder, vilket ger ännu längre räckvidd.

/E

Precis :D

Jag läste någonstans (här?) om en israelisk stridsvagnsbesättning under sexdagarskriget 1967. Under fyra dygn lämnade de inte fordonet alls utan de fick uträtta sina behov i tomma granathylsor... historien förtäljer inte huruvida de hade sina skyddsmasker på sig. Hursomhelst kan det inte ha luktat särskilt gott inne i vagnen 8-/...

/Stocken

Tror han menar om man måste "behova sig" sig i vagnen... :D
Jag läste någonstans (här?) om en israelisk stridsvagnsbesättning under sexdagarskriget 1967. Under fyra dygn lämnade de inte fordonet alls utan de fick uträtta sina behov i tomma granathylsor... historien förtäljer inte huruvida de hade sina skyddsmasker på sig. Hursomhelst kan det inte ha luktat särskilt gott inne i vagnen 8-/...

/Stocken

Tror han menar om man måste "behova sig" sig i vagnen... :D

Gissningsvis så skickade de ut hylsorna ur vagnen efter uträttat behov, och de kunde säkert ha luckorna öppna tidvis, dessutom vänjer man sig ju vid lukten. Men det luktade nog inte eau de cologne i vagnen direkt :D

/E