Jump to content
Nestor

Nordic Common Uniform System - NCUS

Recommended Posts

Inom ramen för NORDEFCO pågår ett arbete att ta fram en gemensam uniformsbeklädnad för Norge, Danmark, Sverige och Finland

Arbetet leds av norska FLO, med stöd av svenska FMV, danska FMI och finska PVMATL . Projektet syftar till att ta fram ett gemensamt uniformssystem.

NORDEFCOs egna sida om projektet;
http://www.nordefco.org/commonuniform

En pdf som beskriver projektet rätt väl;

http://www.nordefco.org/files/Design/NCU.pdf

Ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig :)

Edited by Nestor

Efter som danmark bytte system helt 2013-2014. Och på vissa enheter redan 2010. Så har jag svårt att se att danmark som köpt in, kängor, uniformer, skallplag, underkläder och stridsvästar, hjälmar mm i Multicam. Snart skulle byta igen. Så då lär väl vi andra få multicam också i så fall. När jag jobbade i Danmark, talades det om att multicam skulle bli NATO standard för alla nato enheter. Och när man var ute med NRF så hade nästan alla multicam.

Ska bli kul och se hur det utvecklar sig. Finns nog en del personer som inte kommer släppa m90 med annat än sina kalla döda händer ;)

Ska bli kul och se hur det utvecklar sig. Finns nog en del personer som inte kommer släppa m90 med annat än sina kalla döda händer ;)

frågan är om vilket land som blir först att hoppa av, De ser jag som större risk/sannolikhet. Sen är de frågan om alla inblandade länder har samma behov och om de kan enas om att de som tas fram verkligen är så fantastiskt som de utlovats och vem som får äran att tillverka delarna.

Efter som danmark bytte system helt 2013-2014. Och på vissa enheter redan 2010. Så har jag svårt att se att danmark som köpt in, kängor, uniformer, skallplag, underkläder och stridsvästar, hjälmar mm i Multicam. Snart skulle byta igen. Så då lär väl vi andra få multicam också i så fall. När jag jobbade i Danmark, talades det om att multicam skulle bli NATO standard för alla nato enheter. Och när man var ute med NRF så hade nästan alla multicam.

Jag tror du blandar mönster med uniformsystem.

Poängen är väl att ta fram funktionella kläder och andra delar av ett uniformsystem. Att sedan tillverka dessa med olika mönster är ingen större sak. Så gör ju klädesindustrin i normalproduktion.

Länderna håller antigen sina gamla mönster, eller följer den stig de planerat ifrågaom mönster, men att få en fungerande helhet torde vara målet för denna övning.

--------------------

Edit: Ur broshyren kan man faktiskt få uppfattningen att gemensamt mönster är på kommande. Jag är ändå skeptisk före jag får en definitiv bekräftelse.

Edited by adam7

frågan är om vilket land som blir först att hoppa av, De ser jag som större risk/sannolikhet. Sen är de frågan om alla inblandade länder har samma behov och om de kan enas om att de som tas fram verkligen är så fantastiskt som de utlovats och vem som får äran att tillverka delarna.

Ett tecken på att det ser ut att gå framåt är att Finland först var med bara som observatör, men deltar nu fullt.

Jag ser inte att det vore ett större problem med olika krav i olika länder. Det ska ju bli ett modulärt system med klädsel i olika skal. Dvs. det som används som vinterplagg i Danmark är ju sommarplagg i Lappland :rolleyes:

Sedan är ju tillverkningen i alla länder sedan länge kontrakterad. Ingen av deltagarna har en statlig tillverkare för militärkläder.

För Finlands del har man varit rätt nöjd med mönstret M05, men vissa av plaggen har fått kritik för att de inte är de bästa i fält. Genom att ta med lite flera erfarenheter kan detta faktiskt bli bra.

Tja, Norge backar väl ur som vanligt..

Börja inte med det. Jag kan räkna upp ett antal utvecklingssamarbeten som Sverige dragit ur sig, men den diskussionen vinner ingen på.

Ryssarna har väl ett rätt nytt uniformsystem som innehåller även utrustning för arktis.

Här är väl presentation

http://www.military.com/video/logistics-and-supplies/uniforms/new-russian-military-uniform-presented/2162985228001

Edited by adam7

Tycker det är trist om splintermönstret försvinner.

Sedan verkar det här uniformssystemet lite föråldrat. Höll inte Saab på med en uniform som skulle minska IR-signatur?

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article23008238.ab Planerar för nordisk stridsuniform

FÖRSVARET. En gemensam stridsuniform ska tas fram av försvarsmakterna i Danmark, Finland, Norge och Sverige. Planeringen pågår för fullt och tidigast 2020 ska uniformen vara klar att användas i Sverige.

– Inom ramen för Nordefco finns ett samarbete om att ta fram ett gemensamt stridsuniformssystem, säger Linda Bengtsson, presschef hos Försvarets materielverk, till TT.

Projektet genomförs bland annat av kostnadsskäl, rapporterar finska Yle.

– Vi bedömer att totalkostnaden för uniformssystemet kan bli lägre än vad den är i dag, säger Linda Bengtsson.

Stridsuniformens modell är likadan, men varje land kan ändå sätta sin prägel på uniformen.

– Vi kommer att ha olika färger, signaturen kommer alltså att skilja sig åt, säger Bengtsson.

Försvarsmaktens nuvarande uniform togs fram i slutet av 1980-talet.

Sverige och Finland kan gå med i NATO så kan vi också ha NATO gemensam färg, våra SOG använder ju redan multicam.

Så blir det ännu billigare :)

Danmark bytte till Multicam. Vet inte om Norge har gjort det ännu, men var sådan att alla NATO länder som skulle bidra med personal till NRF skulle ha Multicam.

Danmark bytte redan när jag var där.

umYXvxI.jpg

Vissa norska har tydligen Multicam

12424608_1554970284816173_368924669_n.jp

Edited by Dirty_Diver

Vad jag har förstått så ska inte mönstret vara gemensamt, utan endast utformningen av uniformen. Dvs likadana uniformer, olika mönster.

Undrar om vi kommer få behålla "snölåset" på våra fältbyxor? Det är väl bara vi i norden som har det på våra fältbyxor?

Några av dom danska fältbyxorna hade cordura ibotten och snöreför att dra åt dom nedtill. funkade minst lika bra som M90 uniformen.

Alla Danska fältbyxor hade snörena dock så man kunde låsa dom vid kängan och dra åt dom nedtil.

Den lilla erfarenhet jag hr av finska M05 är att camomönstret är väldigt bra, men att det finns grejer att förbättra. Eftersom både fält- och permisuniform är identiska så har jackan fickor på överkroppen som inte kan användas med stridsväst och så har den endast en liten kardborreficka på högra armen. Dessutom kunde byxornas skärning vara lite bättre, med lite vidare byxben och lite högre midja. De jag hade hasade ner en aning och kändes som att de kunde ha spruckit i grenen av höga kliv.

Edited by Andratenor

Vad jag har förstått så ska inte mönstret vara gemensamt, utan endast utformningen av uniformen. Dvs likadana uniformer, olika mönster.

Precis, representant för finska försvaret har sagt att Finland kommer att behålla M05-mönstret.

Dessutom kunde byxornas skärning vara lite bättre, med lite vidare byxben och lite högre midja... kändes som att de kunde ha spruckit i grenen av höga kliv.

Mönsterskyddet för M05-camot går ut i höst och därför kommer Varusteleka att sy upp nästan likadana som försvaret har hittils men med lite förbättringar dvs lite större fickor och högre midja.

Finnish M05 camo soon available!

The Finnish M05 camo will be commercially available on the 26th of September 2016! This is fantastic news, until now (then) it has been copyright protected by the Defence Forces and all commercial production and sales have been prohibited.

https://www.varusteleka.com/en/category/finnish-m05-camo/1839

Edited by herman30

Är det någon som vet vilken myndighet som kommer att avgöra vilket mönster Sverige ska ha på kommande uniform?

FMV?

FOI?

Underavdelningar i så fall?

Tack!

Nej, M/90-mönstret har aldrig varit mönsterskyddat. Har för mig att det inte var möjligt då fälten inte var på samma ställe utan var slumpmässiga

Det jag hoppas på är att ett eventuellt nytt uniformsystem blir mer skalbart och lättare att anpassa efter klimat och väder än nuvarande system. 90F blir rätt varm när det är över 20 grader ute.

Det är väl min största förhoppning.

Edited by Nestor

Ett ord. Skitprojekt.

Politiskt motiverat, troligt utfall är dyrare och sämre uniform än annars för alla inblandade.

Ett ord. Skitprojekt.

Politiskt motiverat, troligt utfall är dyrare och sämre uniform än annars för alla inblandade.

Hur tänkte du där?

Hela jämrans existensen av en försvarsförmåga är ju politiskt motiverat så jag förstår inte varför det - i sig - skulle vara något dåligt.

Vidare går det väl, med visst fog, att hävda att större beställningsvolymer ger lägre styckpris.

Det som ska bli intressant, är hur pass mycket de olika ländernas ingångskrav skiljer sig åt, och hur mycket varje land får kompromissa i slutänden.

Ett ord. Skitprojekt.

Hur tänkte du där?

Hela jämrans existensen av en försvarsförmåga är ju politiskt motiverat så jag förstår inte varför det - i sig - skulle vara något dåligt.

Vidare går det väl, med visst fog, att hävda att större beställningsvolymer ger lägre styckpris.

Det som ska bli intressant, är hur pass mycket de olika ländernas ingångskrav skiljer sig åt, och hur mycket varje land får kompromissa i slutänden.

1) Skitprojekt? Politiskt motiverat?

Ursprunget är politiskt motiverat, men allt politiskt motiverat behöver inte vara skit. Eftersom finska försvarsmakten gått med från observatör till fullt deltagande, har man tydligen i Finland ansett att det finns konkret nytta i projektet. Det som diskuterats i offentligheten är större volymer och bättre priser. Även om länderna bibehåller sina egna mönster, är ju färgerna inte ett problem för klädindustrin. Normalt tillverkar man ju plagg i olika färger.

2)Kompromissa?

Tanken är ju att man tar fram ett system, där det dels finns plagg för kallaste vintern och dels sannolikt även för het öken och allting därimellan.

Man har numera ganska likadana krav för fältduglighet o användbarhet så jag tror nog att här kan goda ideer och erfarenheter frodas. Det är ju frågan om ett stridsuniformsystem.

Här är uppdatering från industriseminariet som hölls i våras https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.nordefco.org/WG-Nordic-Combat-Uniform&ved=0ahUKEwjny-GG3ZjOAhXOOSwKHSdDBQYQFggbMAE&usg=AFQjCNGwJT6N6MU2EPVESsaSvCpYI170vQ

On 4/18/2016 at 12:57 AM, darkjak said:

Tycker det är trist om splintermönstret försvinner.

Sedan verkar det här uniformssystemet lite föråldrat. Höll inte Saab på med en uniform som skulle minska IR-signatur?

Ett gemensamt camo har man diskuterat, men det är inte med nu. Se

http://www.nordefco.org/WG-Nordic-Combat-Uniform

Åtminstone finska M05 har redan ett material som har reducerad IR-signatur. Kanske inte lika mycket som något SAABs projekt, men ändå.

Här är en YLE:s artikel om projektet, på engelska:

http://yle.fi/uutiset/finland_to_plan_joint_nordic_military_uniform/8958649

News 15.6.2016 11:22 Finland to plan joint Nordic military uniform The Finnish Defence Forces are set to use a so-called Nordic Combat Uniform (NCU) from 2020, in a move to give Danish, Swedish, Norwegian and Finnish troops the same outfits. The collaboration is expected to produce cost savings compared to a procurement process led by just one country’s military.
14_6%20maastopuku%20M05_IMG_8487.jpgFinland is planning new military uniforms together with its Nordic partners. Image: Tommi Pesonen / Yle

It’s been nearly a decade since Finland introduced new military uniforms in 2007, and new ones are now being planned. They will be a collaborative effort of the Swedish, Danish, Norwegian and Finnish armed forces aimed at producing a so-called Nordic Combat Uniform (NCU).

The new uniforms are to be as simple and light as possible, designed purely for battlefield criteria—a change from the current models which were created to be used on base, on holiday, on parade as well as during operations.

"It doesn’t matter how stylish, presentable or good-looking it is," said Lieutenant Commander Jarkko Miettinen of the armed forces’ procurement unit. "The old uniform will still be used in Finland for holiday and parade use."

The joint uniforms are set to be much cheaper to plan and purchase with four countries sharing the costs, with interested firms meeting officials from all four countries next week in Denmark.

"We’re not telling commercial operators how the uniform should be," said Miettinen. "We tell them how it should work in which conditions. There are 20 pages of those criteria."

Those criteria are quite demanding. The new outfits should be suitable for all seasons and geographical settings, from Finnish Lapland to peacekeeping operations in warmer climates, with the possibility of two versions to ensure soldiers have the right clothes in all weathers.

The new uniform should be in use by 2020, with final decisions on the providers taken by the end of this year.

Sources Yle

News 15.6.2016 11:22 Finland to plan joint Nordic military uniform The Finnish Defence Forces are set to use a so-called Nordic Combat Uniform (NCU) from 2020, in a move to give Danish, Swedish, Norwegian and Finnish troops the same outfits. The collaboration is expected to produce cost savings compared to a procurement process led by just one country’s military.

The joint uniforms are set to be much cheaper to plan and purchase with four countries sharing the costs, with interested firms meeting officials from all four countries next week in Denmark.

Hmm - är det något vi kan lära av historien så är det att "gemensamma upphandlingar" i syfte att göra saker "billigare" sällan har mer än EN nöjd deltagare. Övriga brukar av någon anledning helt plötsligt sitta med svartepetter, ett förvånat ansiktsuttryck och en sjuhelvetes faktura som ingen vet var den kom ifrån. Tycker ärligt Sverige bör överge denna strategi att göra "gemensamma" nordiska upphandlingar då vi undantagslöst blir blåsta.

Hmm - är det något vi kan lära av historien så är det att "gemensamma upphandlingar" i syfte att göra saker "billigare" sällan har mer än EN nöjd deltagare. Övriga brukar av någon anledning helt plötsligt sitta med svartepetter, ett förvånat ansiktsuttryck och en sjuhelvetes faktura som ingen vet var den kom ifrån. Tycker ärligt Sverige bör överge denna strategi att göra "gemensamma" nordiska upphandlingar då vi undantagslöst blir blåsta.

Men här är ju uppbyggnaden lite annorlunda än tidigare.

Här har arbetsgruppen uppgjort 20 sidor specifikationer, och det år industrins sak att komma med sina förslag. Eftersom stridsunniformsystemet skall fundera från hettan i tropisk öken till arktisk kyla, blir striduniformen modulär, och för kallare limat sannoliktt uppbygd traditionell lager på lager beklädnad än enskilda (dyra) tekniska plagg.

Såsom jag förstått det förbinder man inte sig heller till beställningar, utan den gemensamt överenskomna stridsuniformen är en morot åt leverantören/leverantörerna. De olika ländera kan sedan beställa i den takt o i den mängsd man behöver. Sannolikt gör man ett ramavtal, men det torde vara rätt löst i utformningen.

här har vi ett relativt lätt projekt ur försvarsmakternassynpunkt och med "ett land" istf 4 med olika krav får du med leverantörer som annars kanke inte vore intresserade.

Att generellt dissa gemensamma anskaffningar är inte värst fruktsamt, särskilt när Sverige inte är ett särskilt solidariskt fall i gemensamma anskaffningar. Som exempel kan man ju nämna AMOS, Umkhonto och TMS (Torped-Mina-Sensor).

Men här är ju uppbyggnaden lite annorlunda än tidigare.

Här har arbetsgruppen uppgjort 20 sidor specifikationer, och det år industrins sak att komma med sina förslag. Eftersom stridsunniformsystemet skall fundera från hettan i tropisk öken till arktisk kyla, blir striduniformen modulär, och för kallare limat sannoliktt uppbygd traditionell lager på lager beklädnad än enskilda (dyra) tekniska plagg.

Såsom jag förstått det förbinder man inte sig heller till beställningar, utan den gemensamt överenskomna stridsuniformen är en morot åt leverantören/leverantörerna. De olika ländera kan sedan beställa i den takt o i den mängsd man behöver. Sannolikt gör man ett ramavtal, men det torde vara rätt löst i utformningen.

här har vi ett relativt lätt projekt ur försvarsmakternassynpunkt och med "ett land" istf 4 med olika krav får du med leverantörer som annars kanke inte vore intresserade.

Att generellt dissa gemensamma anskaffningar är inte värst fruktsamt, särskilt när Sverige inte är ett särskilt solidariskt fall i gemensamma anskaffningar. Som exempel kan man ju nämna AMOS, Umkhonto och TMS (Torped-Mina-Sensor).

Även SEP skulle vara modulär... Fungera i allsköns situationer osv. Sen bidde det en tumme, eller snarare en Patria.

Lastbilarna skulle vara mångsidiga - flera olika modeller i olika roller. Sen visade det sig att de var roller vi inte hade och nu sitter vi med svartepetter.

Det finns för många särintresse hur man än vänder och vrider på det. Vi vill ha dragkedja, finnarna knappar, danskarna kardborre och norrmännen magneter - och så kommer det se ut i fler och fler detaljer ju närmare slututformning man kommer och så slutar det med att vi måste göra en ny upphandling så att vi får den uniform vi anser oss behöva.

Man måste ha klart för sig att både norrmän och danskar är betydligt mer slipade i affärer än svenskar och att de aldrig någonsin missat en chans att dra oss vid näsan.

Edited by martinator

Någon som sett hur de gör framsteg eller blir det som vanligt, FMV börjar yra runt om egna dragkedjor o en knapp på tvären vilket gör en tröja 400% dyrare så de ändrar tröttnar o drar sig ur?