Jump to content

Fältuniform RS05

rangermust

Recommended Posts

Hej! Tänkte höra om någon är intresserad eller har några personliga åsikter om RS 05?

För ni som inte vet vad RS 05 är så kan jag berätta att det är efterföljaren till Fjs 02. Vi har haft den under utvärdering samt gjort olika tester nere oss Taiga i deras olika test stationer mycket givande!

• Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej! Tänkte höra om någon är intresserad eller har några personliga åsikter om RS 05?

För ni som inte vet vad RS 05 är så kan jag berätta att det är efterföljaren till Fjs 02. Vi har haft den under utvärdering samt gjort olika tester nere oss Taiga i deras olika test stationer mycket givande!

Intresserad? Japp!

Personliga åsikter? Nepp, ingen erfarenhet, så objektiva åsikter och bilder mottages tacksamt, kan också eventuellt tas i tråden "ny materiel i FM" eller vad den heter.

Ser fram emot att få höra lite mer.

Vad kul att intresse finns bilder kommer måste bara ta och läsa in några men det löser sig!

Som sagt RS 05 är efterföljaren till Fjs 02 bla är mtrl mycket starkare samt att det är smidigare och lättare än det gamla iFjs 02,den stora skilnaden är att fickorna på sidan ligger bättre till än dom gamla samt att Ir signaturen är mycket bättre man har tagit bort den helt grön enkelfärgade förtärkningarna på armbågar samt axel och ersatt med ny bättre ir sig... Vi har har bla genomfört tester i vatten samt kyl rum oss Taiga klimat lab med mycket goda resultat! Kan komma med en liten rapport samt bilder om intresse finns det kommer även en ny sommar uniform snart.

Mvh rangermust...

Självlart ska jag ösa på med info om RS 05 saken är den att jag kommer att åka bort nu under jul och nyår så vi får se om jag hinner få upp bilderna på kläderna, som jag skrev tidigare så har man förbättrat RS 05 från föregångaren Fjs 02 dels förbättrat ir signaturen vad man har gjort exakt kan jag ej redovisa men kan säga så mycket att man har ändrat i färg fält och nyans som alla vet så är camo en hel vetenskap. Andledningen att man förbättrat NIR samt IR sig är att när vissa pojkar körde Fjs 02 i kosovo körde "natt jobb" så "lys" man upp som fan när man kollade genom mörker hjälp medel! Lite historia bara runt om så att säga.

RS 05 har en förtärkt huva med en inbyggd ram,fickorna ligger mera rakt än Fjs 02 ni kommer förstå när bilder kommer mtrl är smidigare och starkare jackan "sticker inte ut" på samma sätt som andra SF kläder.

Combat jacket RS 05 and Combat trouser RS 05

Gore tex liner system with NIR-camouflage.Perfect

combat suit for foul weather or arctic conditions.

Den första serien är under produktion i fabriken i Polen men kan sägas att alla dom första 300 RS 05 redan är köpta och bokade så det blir svårt att få tag på ett ex.

Pris kommer att ligga ca 1700kr dyrare än vad Fjs 02 ligger på. Sommar uniformen som kommer heter SF 05 vågar dock inte säga till 100% att det namnet är det som kommer att användas uniformen kommer att se ut som RS 05 men utan Gore-tex mera info kommer.

Ja det va vad jag kunde säga nu men det kommer snart mera info och bilder

ha det gott alla så länge.

Mvh rangermust...

Edited by rangermust

Du får gärna fylla i vilka ni som gjort testet är? dvs. anställd på Taiga, marinens säkförband? Om det senare eller motsv. har ni testat den i fält? Hur länge och i vilken/vilka miljöer? Har ni testat flera olika varianter? Vilken utr. (underkläder, stridsutrustning osv.) använde ni tillsammans med den nya uniformen?

Hej!

Vi är inte anställda på Taiga,vi tillhör FM.

Dom tester vi gjort är följande först oss Taiga klimat lab där kyl samt regn har testat i olika former,sen har vi gjort olika fält tester och utvärdeingar av mtrl. När det gäller under kläder och förstärknings plagg så har vi uteslutande andvänt oss av Taiga bla Thule,hawk mm.

Jag kommer att redovisa testerna mera ingående senare när jag får upp bilder.

Vi kör med Norska ranger västen samt vanliga Fjs västen..

Mvh rangermust...

• 5 weeks later...
Förseningar i leveransen från Taigas leverantör i Polen gör att RS05 levereras först under v 704 som det ser ut nu. Ursprungligen var det sagt v 651, sen blev det v 702 och nu är det v 704 som gäller...får se vad det blir under nästa vecka: leverans eller ett nytt datum...?

Går det genom FMLOG eller..? :wacko:

Förseningar i leveransen från Taigas leverantör i Polen gör att RS05 levereras först under v 704 som det ser ut nu. Ursprungligen var det sagt v 651, sen blev det v 702 och nu är det v 704 som gäller...får se vad det blir under nästa vecka: leverans eller ett nytt datum...?

Går det genom FMLOG eller..? :D

Nej, går inte genom FMLOG.

/G.L

Går det genom FMLOG eller..? :unsure:

/G.L

Ah, jag ber om ursäkt för min otydlighet: jag var lite ironisk...FMLOG-anmärkningen berodde på din antydan om osäkra och framflyttade datum - inget illa menat, och inte tror jag FMLOG är inblandat ännu heller. ;-)

Går det genom FMLOG eller..? ;-)

/G.L

Ah, jag ber om ursäkt för min otydlighet: jag var lite ironisk...FMLOG-anmärkningen berodde på din antydan om osäkra och framflyttade datum - inget illa menat, och inte tror jag FMLOG är inblandat ännu heller. :lala:

Jag förstod nog ironin.. :unsure:

Senaste från Taiga är att partiet med RS05 faktiskt kom från Polen förra veckan men att de var behäftade med ett fel, en söm(?) som var felaktigt sydd och hela klabbet skickades därför tillbaka till den polske leverantören för åtgärd. Nytt leveransdatum beräknas till tidigast v706, troligare v 707... kul följetong...

Ja det har ju inte gått fort med lev från polen men´nu ska det tydligen vara på G jag har iallafll fått lev status från Taiga och våra kläder skall som det verkar nu komma nästa vecka om nu allt går som det ska! men man vet aldrig..

Som jag sagt tidigare så har jag lovat bilder och dessa kommer när som helst ska bara ta och läsa in dom så löser sig det.

Kan medela att för dom som inte vet så utgår FJS 02 helt och hållet! produktionen lägs ner och FJS 02 blir ersatt av RS 05.

Om det är någon som har några frågor angående RS 05 mtrl,tester bärande mm så får ni gärna maila mig så ska jag i bästa mån svara på frågorna ni kan tänkas ha.

"rangermust"

Ja det har ju inte gått fort med lev från polen men´nu ska det tydligen vara på G jag har iallafll fått lev status från Taiga och våra kläder skall som det verkar nu komma nästa vecka om nu allt går som det ska! men man vet aldrig..

Som jag sagt tidigare så har jag lovat bilder och dessa kommer när som helst ska bara ta och läsa in dom så löser sig det.

Kan medela att för dom som inte vet så utgår FJS 02 helt och hållet! produktionen lägs ner och FJS 02 blir ersatt av RS 05.

Om det är någon som har några frågor angående RS 05 mtrl,tester bärande mm så får ni gärna maila mig så ska jag i bästa mån svara på frågorna ni kan tänkas ha.

"rangermust"

Hej

vet du när det blir kommersiellt möjligt att handla RS05 via taiga...sist jag kollade hemsidan var det fortfarande FS som gällde

Edited by TForce

Hej

vet du när det blir kommersiellt möjligt att handla RS05 via taiga...sist jag kollade hemsidan var det fortfarande FS som gällde

Det har varit möjligt hela tiden. Bara det att den första serien av RS05 är ganska liten och Taiga har hållit relativt låg profil med marknadsföringen. Info om RS05 har spridits ändå och första serien är så gott som slutsåld innan de ens har fått hem den från Polen. Är du intresserad föreslår jag att du ringer direkt till Taiga och kollar vad som finns kvar storleksmässigt (vissa strl är slutsålda), men du kan ju ha tur...

Hej

Det har varit möjligt hela tiden. Bara det att den första serien av RS05 är ganska liten och Taiga har hållit relativt låg profil med marknadsföringen. Info om RS05 har spridits ändå och första serien är så gott som slutsåld innan de ens har fått hem den från Polen. Är du intresserad föreslår jag att du ringer direkt till Taiga och kollar vad som finns kvar storleksmässigt (vissa strl är slutsålda), men du kan ju ha tur...

Nja...tur i klädstorlekar har jag knappats..Jag är ju en liten man (1.74cm) som med åren tyvärr blivit lite för bred men jag tackar för dina råd och skall ringa Taiga och kolla upp det här.

Hej!

Ja det går att köpa RS 05 direkt från Taiga dock som folk redan sagt så är den första lev redan så gott som slut! Kan finnas enstaka storlekar kvar,dock det man ska tänka på är att priset är betydligt högre än vad FJS 02 kostade! Och har man inga rabbatter så blir det ju ganska dyrt runt 7000kr för ett komplet ställ!

Angående färger så finns RS 05 just nu bara i M/90 grön men kan säga att jag både har sett och klämt på andra prototyper bla SF sommar men som sagt jag återkommer med bilder senare sen är det ju även så att Taiga har valt att hålla en låg profil med dessa nya kläder så jag är lite medvetet restrektiv vad jag skriver samt läger ut här.

Angående försäljning så går den inte via Fmlog till FM pga av att det skulle ta för lång tid osv med lev ,dom förband som använder Taiga systemen köper dom direkt via förbanden...

rangermust....

Edited by rangermust

Angående färger så finns RS 05 just nu bara i M/90 grön men kan säga att jag både har sett och klämt på andra prototyper bla SF sommar men som sagt jag återkommer med bilder senare sen är det ju även så att Taiga har valt att hålla en låg profil med dessa nya kläder så jag är lite medvetet restrektiv vad jag skriver samt läger ut här.

Varför "medvetet restriktiv vad du skriver och lägger ut här"? Skulle det finnas något hemligt med RS05...?

Japp det va så jag menade! att jag inte vill lämna ut så mycket info om andra kläder som kommer,har hela tiden en dialog med ägaren av Taiga på vad som får läggas ut och inte!

Ja självklart så va ju någon annan snabbare än jag med att lägga ut bilder på RS 05! Så är det när man är seg!

Ska försöka komma med några bra bilder snart kanske på någon annan nytt plagg ;-)

rangermust....

• Forumsledning

Eller varför inte fixa bra bilder där man ser hur den ser ut. De 2 bilderna här tyckte jag var allmänt dåliga uniformsmässigt för man ser knappt något nytt förutom vissa detaljer. Mörkerbilden visar ju ingenting alls. Så jag skulle nog prata för de flesta här när jag efterlyser lite fler bilder utan allt lulllull som coola stridsvästar och nvgoggles-bilder osv.

Hej alla!

Sensaste nytt är att kläderna kommer till Sverige nu på onsdag denna vecka!...

Priset för ett komplett ställ är 5410kr plus moms så totalt 6762 kr, men detta pris är vad vi får betala så direkt pris till vanlig kund blir nog iallafall en 1000kr till eller nåt sånt skulle jag tro..

Produktionen nu på denna lev va ca 300 ex,och man vet ej när nästa lev kommer så det gäller nog att boka om man ska ha något!...

rangermust...

• henke changed the title to Fältuniform RS05