Jump to content

Berusad soldat i uniform. Överreaktion?

Recommended Posts

Jag har ett litet moraldrama jag funderat lite på fram och tillbaka ett tag nu.

Jag var med om en händelse för inte alltför länge sen. Jag har sedan många år lagt militären bakom mig, bortsett från ett stort politiskt intresse. Istället är jag nu en student, och i sann student-anda så ska jag bege mig ner till staden för att fira Halloween.

På vägen ner mot staden springer jag på en ung kvinna, något yngre än mig själv. Hon är ganska märkbart berusad och även klädd i en M/87A uniform. Jag tog kontakt med henne på vanligt vänskapligt vis, och jag märker ganska snart att hon slänger sig med lite överdrivet mycket militärt språk, så jag frågar lite smått om hennes uniform och får som svar, något kaxigt, att hon är soldat. Vi samtalar vidare, och jag börjar på ett ganska mjukt sätt förklara att det nog inte är så lämpligt att hon går klädd i denna om hon ska vara så pass berusad då det inte ser så snyggt ut och att det kan finnas soldater som går civilklädda. Hon ändrar sig då och hävdar att det är hennes kompis uniform som hon har som utklädnad för Halloween.

Jag påpekar igen att det är olämpligt, och att jag själv var Sergeant i armén och att jag inte vill att hon ska göra bort sig. Hon blir då aggresiv och börja ställa en massa frågor, och avslutar med att säga att "du säkert inte alls var något riktig soldat, utan bara någon sketen hemvärnssoldat". Hon blir också något närgången och börjar knuffa på mig. Jag svarar med att vråla "MANÖVER!" vilket fungerade väldigt bra. Någonstans här ansluter sig även hennes kamrater (ej uniformerade), och jag förstå att de är en grupp GMU-soldater som precis gjort något så de fick ut M/87an. Hursomhelst så förklarar jag för dem läget och vi skiljdes på ganska neutral nivå och de fortsättar i till stan.

Senare fick jag höra att hon hade dykt upp på krogen, och varit så pass berusad att vakterna skickade hem henne (det var tydligen flera soldater som var i uniform under denna Halloween).

Dagen efter så isåg jag att jag var väldigt arg fortfarande så det slutade med att jag kontaktade soldatens regemente (Livgardet, identifierat genom baskermärket & märken på uniformen) och berättade om situationen.

Nu i efterhand har jag dock börjat fundera på om jag överreagerade när jag kontaktade soldatens regemente. Det är ju egentligen inte min sak då jag inte längre är aktiv soldat, och jag inte kanske har någon rätt att lägga mig i. Samtidigt är jag stolt över min värnplikt och mina övriga insatser i Försvaret, och situationen kändes fel.

Min fråga är: Överreagerade jag? Ska man ens reagera? Och hur skulle Ni säga att bästa sättet att agera i denna situation?

EDIT: En ganska relevant detalj jag glömde: Det skedde i Falun, en stad som har en väldigt tragisk koppling till just alkoholberusade soldater...

Edited by Xifel

• Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Överreagerade du = Nej

Ska man ens reagera? = ifall man är skapligt berusad så tycker jag nog det, salongsberusad kanske jag tycker är okej beroende på vad det varit på för aktivitet.

Är man så berusad att man inte kommer in på en krog och dessutom går "arbetsklädd" i de kläder som representerar den myndighet man arbetar för eller tjänstgör inom så tycker jag nog att det är befogat.

vi vet väl inte riktigt vad detta sällskap varit på för aktivitet, men antagligen så verkar de dela ungefär samma dåliga omdöme allihopa, att de verkar vara en grupp GMU soldater förklarar en del, att en av dem har M/87a på sig känns märkligt med tanke på om de skulle vara GMUare.

Helt rätt tycker jag :clap:

Det var helt rätt att kontakta förbandet. För den typen av beteende är inget man vill se. Var hon dessutom agressiv så är det hela sju resor värre. För full och dum har jag själv blivit oplanerat dock inte i uniform, men att bli agressiv är något helt annat. Det kan vara nog svårt att berätta för folk att man jobbar som soldat utan att ens kollegor springer runt i uniform, fulla som ägg. Det sista Försvarsmakten behöver är en fylleskandal nu när en ljusning kan skönjas vid horisonten. Jag hade kanske hållit inne med detaljer som hade gjort att man kunde identifiera enskild soldat. Det viktiga är inte bestraffning utan att samtliga GMU-soldater veta vad som gäller, på ett mycket kraftfullt sätt.

Jag har ett litet moraldrama jag funderat lite på fram och tillbaka ett tag nu.

Jag var med om en händelse för inte alltför länge sen. Jag har sedan många år lagt militären bakom mig, bortsett från ett stort politiskt intresse. Istället är jag nu en student, och i sann student-anda så ska jag bege mig ner till staden för att fira Halloween.

På vägen ner mot staden springer jag på en ung kvinna, något yngre än mig själv. Hon är ganska märkbart berusad och även klädd i en M/87A uniform. Jag tog kontakt med henne på vanligt vänskapligt vis, och jag märker ganska snart att hon slänger sig med lite överdrivet mycket militärt språk, så jag frågar lite smått om hennes uniform och får som svar, något kaxigt, att hon är soldat. Vi samtalar vidare, och jag börjar på ett ganska mjukt sätt förklara att det nog inte är så lämpligt att hon går klädd i denna om hon ska vara så pass berusad då det inte ser så snyggt ut och att det kan finnas soldater som går civilklädda. Hon ändrar sig då och hävdar att det är hennes kompis uniform som hon har som utklädnad för Halloween.

Jag påpekar igen att det är olämpligt, och att jag själv var Sergeant i armén och att jag inte vill att hon ska göra bort sig. Hon blir då aggresiv och börja ställa en massa frågor, och avslutar med att säga att "du säkert inte alls var något riktig soldat, utan bara någon sketen hemvärnssoldat". Hon blir också något närgången och börjar knuffa på mig. Jag svarar med att vråla "MANÖVER!" vilket fungerade väldigt bra. Någonstans här ansluter sig även hennes kamrater (ej uniformerade), och jag förstå att de är en grupp GMU-soldater som precis gjort något så de fick ut M/87an. Hursomhelst så förklarar jag för dem läget och vi skiljdes på ganska neutral nivå och de fortsättar i till stan.

Senare fick jag höra att hon hade dykt upp på krogen, och varit så pass berusad att vakterna skickade hem henne (det var tydligen flera soldater som var i uniform under denna Halloween).

Dagen efter så isåg jag att jag var väldigt arg fortfarande så det slutade med att jag kontaktade soldatens regemente (Livgardet, identifierat genom baskermärket & märken på uniformen) och berättade om situationen.

Nu i efterhand har jag dock börjat fundera på om jag överreagerade när jag kontaktade soldatens regemente. Det är ju egentligen inte min sak då jag inte längre är aktiv soldat, och jag inte kanske har någon rätt att lägga mig i. Samtidigt är jag stolt över min värnplikt och mina övriga insatser i Försvaret, och situationen kändes fel.

Min fråga är: Överreagerade jag? Ska man ens reagera? Och hur skulle Ni säga att bästa sättet att agera i denna situation?

EDIT: En ganska relevant detalj jag glömde: Det skedde i Falun, en stad som har en väldigt tragisk koppling till just alkoholberusade soldater...

helt korekt, att uppträda berusad i uniform är aldrig rätt, skulle de ha varit någon form av utlån för maskerad bryter de ju mot gällande lagar. Regimentet bör veta vad deras folk gör, alltså gjorde du rätt.

Ingen gillar att bli uppmanad av "privatpoliser" och det kan sluta riktigt illa om går den vägen uniform eller inte. Speciellt om du inte är i uniform och börjar en diskussion med någon på stan som har uniform så bör du vara inställd på konflikt och i värsta fall våld oavsett om det är rätt i princip att påpeka olämpligheten i det hela skulle jag avråda från detta. Nu gick det ju rätt bra i detta fallet så det är bara att räkna som vatten under bron och lägga det bakom sig och gå vidare.

...

vi vet väl inte riktigt vad detta sällskap varit på för aktivitet, men antagligen så verkar de dela ungefär samma dåliga omdöme allihopa, att de verkar vara en grupp GMU soldater förklarar en del, att en av dem har M/87a på sig känns märkligt med tanke på om de skulle vara GMUare.

Helt rätt tycker jag :clap:

Vad jag förstod det som så var de GMU:are, och de hade fått ut uniformen och baskern för att de klarat av en fältvecka. De hade inte varit på någon särskild aktivitet, då de hade kommit från samma byggnad som mig. De var endast och hälsade på någon bekant.

Tack för svaret föresten!

På vilket sätt bryter man mot lagen genom att gå på maskerad i uniform?

Är osäker på om det finns någon lag som säger att man inte får det, men det uppfattas ju (uppenbarligen) som olämpligt. Jag tror däremot inte att det är tillåtet att bära en uniform med märken, emblem, flagga och gradbeteckning. Det är väl inte tillåtet att utge sig för att vara myndighetsperson om man inte är det...

Ingen gillar att bli uppmanad av "privatpoliser" och det kan sluta riktigt illa om går den vägen uniform eller inte. Speciellt om du inte är i uniform och börjar en diskussion med någon på stan som har uniform så bör du vara inställd på konflikt och i värsta fall våld oavsett om det är rätt i princip att påpeka olämpligheten i det hela skulle jag avråda från detta. Nu gick det ju rätt bra i detta fallet så det är bara att räkna som vatten under bron och lägga det bakom sig och gå vidare.

Det bör ju påpekas att jag faktiskt inte gick fram för att kommentera olämpligheten med uniformen; jag samtalade helt vanligt och under samtalet märkte jag att personen i fråga var väldigt berusad, och dessutom inte särskilt trevlig. Det var därför jag reagerade.

Enbart bärande av en uniform innebär inte att man kan fällas för "föregivande av allmän ställning".

För det krävs ett aktivt agerande där man uttnyttjar uniformen för att påverka andra eller tillskansa sig tillträde eller dyligt.

Ahhh, jag trodde det räckte med att man klädde sig så någon annan kunde mista att du var i tjänst/represetnerar en myndighet, typ går i väktar kläder eller polisuniform. Men jag litar på dig, då du verkar ha betydligt bättre koll än mig.

Dock handlade det inte om huruvida det var juridiskt OK att säga något, utan mer socialt accepterat i både civila och militära ögon. Jag menar, även om det är 100% lagligt att festa i uniform skulle jag ju inte själv göra det, för jag har blivit lärd att man inte ska det, och det ser osnyggt ut i mina ögon. Det är ju ibland skillnad mellan rätt och "rätt". Var mest nyfiken på hur andra personer med militär koppling såg på det, då att agera så är ganska långt utanför de sociala normerna i Sverige.

Fast då antar jag att du aldrig varit på utlandsbesök, varken i moderntid som under VPL-tid. När vi skickades på utlandsbesök i Flottan, fick vi inte bära annat än uniform. Alltså festades det friskt i uniformen.

Likadant andra gånger under vpl då vi på olika sätt fastnade i andra hamnar än örlogsbasens, då blev det lätt fest i uniform.

För min del beror det på hur du festar i din uniform, ett schysst beteende oavsett om du är nykter eller onykter är ju ett måste. Men det är det väl oavsett om du har uniform på dig eller ej.

Så jag tycker nog inte det är fel att festa i uniform, däremot hur man beteer sig när man festar.

Fast då antar jag att du aldrig varit på utlandsbesök, varken i moderntid som under VPL-tid. När vi skickades på utlandsbesök i Flottan, fick vi inte bära annat än uniform. Alltså festades det friskt i uniformen.

Likadant andra gånger under vpl då vi på olika sätt fastnade i andra hamnar än örlogsbasens, då blev det lätt fest i uniform.

För min del beror det på hur du festar i din uniform, ett schysst beteende oavsett om du är nykter eller onykter är ju ett måste. Men det är det väl oavsett om du har uniform på dig eller ej.

Så jag tycker nog inte det är fel att festa i uniform, däremot hur man beteer sig när man festar.

Ett par måttstockar som jag själv går efter är 1) Vad är det som är ändamålet i sammanhanget? Är jag på ett bröllop så kan jag dricka utan problem, men om jag går ut enkom för att dricka (nattklubb motsv) så bär jag inte uniform. 2) Skulle jag kunna stå för mitt beteende i uniform om det skrevs om det i dagstidningen dagen efter?

Men det är bara hur jag tycker, tänker, och resonerar - var och en får givetvis rannsaka sig själv.

I en militär uniform så skall man kunna dricka på krogen och bli full. Man bör vara trevlig så klart, men det gäller ju oavsett klädsel. Att man försöker få det till att detta inte är okej är ett vanligt mönster för hur man gör en grupp mindre betydelsefulla eller rättare sagt hur man långsamt men säkert sänker statusen på en yrkesgrupp eller motsvarande.

Det är ett socialt bettende som kommer ur om det man står för anses ok eller inte och vilken status man har i den sociala väven. Framförallt beror det på den riktning en grupp/företeelse har i den sociala kontexten för tillfället.

Betänk att en person i snygg militär uniform blir ordentligt onykter men är trevlig och en rolig person som de som växlar några ord med den kväller gillar. Inget dåligt med det. Givetvis dåligt om man istället uppfört sig illa. Men om man generellt anser att regeln skall vara att ingen får dricka i militär uniform så innebär det omdevetet att man befäster att mlitärer mer än andra är sådana som uppför sig dåligt. Det är långsamma skeenden detta. Men de som klädde sig som punkare/hårdrockare på tidigt 80-tal till exempel. Klädde man sig så var det inte accepterat att dricka på lokal, knappt att man fick komma in i mataffärer. Sen dess har det glidit åt andra hållet, de är inte otäcka personer och idag ser många ut så på krogar, främst hårdrock stuket. Andra exempel är att klä sig så det är uppenbart man är homosexuell. Det gick tidigaare som mest möjligen an utomhus på stan, men drack man i sådan utstyrsel då var man inte önskvärd. Detta har också gått åt motsatt håll, idag är det fräckt att klä sig så man ser homosexuell ut och sen festa på lokal.

Att gå ut och dricka öl i sina kläder där det syntes man var taxichaufför till yrket var vanligt för 30-35 år sedan i stockholm. Det yrket har dock fått kraftigt sänkt status och numera så aktar man sig för att dricka öl i taxi-uniform. Och såg man en som gjorde det nu så skulle man kanske tänka att det var olämpligt. Man skulle medvetet motivera varför man tyckte det var olämpligt med att vederbörande är förknippad med bilkörning och därför är det olämpligt. Men i verkligheten så är det faktiskt så att man helt enkelt anser taxi-chaufförer har låg status och det är därför man inte gillar att de umgås på krogen och skyltar med detta.

Det är något mer komplicerat så klart. Poliser till exempel bör inte göra det, eftersom de har en funktion. En militär däremot har ju ingen samhällsfunktion i sin uniform i fred utan är mer som en taxi-chaufför eller en börsmäklare. Dock har väl det lite ändrats kanske, militärer tänker mer på sig själva som poliser. Detta faktum komplicerar just denna sak. Men betänk ändå mitt taxi-chaufför exempel i sammanhanget när ni bestämmer er för att tycka något. Det kan inte bortses ifrån att det också hanldar om att militären som koncept är mer oönskad och statusmässigt på väg neråt. Detta kan vara en bidragande orsak till den att den allmäna inställningen förändras i frågan. Och kanske också varför du tycker något i saken. Man bör iallafall ängna saken en tanke innan man beslutar sig för att gå med den riktning som den allmänna åsiktsvinden blåser.

Det är väldigt stor skillnad på vad man gör i slutna sällskap (besök av främmande försvarsmakt, bröllop, mässen osv) och hur man uppför sig ute på stan. Dra liknelser med taxichaufförer haltar något så oerhört, taxichaufförer är anställda i privat regi i dagsläget och det är en outtalad policy att du svinar inte i företagets kläder eftersom du då är en företrädare för just det specifika företaget. Sitter du i din egna jeans och t-shirt och svinar, då är du där i egenskap av dig själv och företräder enbart dig.

Likaså är det inom Försvarsmakten, med uniform på så företräder du en svensk myndighet och förväntas uppföra dig därefter i offentlighetens ljus. Du super dig inte redlös, du är inte otrevlig, du försöker inte starta slagsmål.

Mentaliteten när det var värnplikt som gällde var från befälens sida att en öl eller två var ok, men inte så vi blev märkbart berusade som i det fallet som TS beskriver, just eftersom vi i uniform är företrädare för en svensk myndighet.

Förövrigt, vad är det som är så coolt med att supa i uniform? Jag vet tusen andra klädesplagg jag hade valt att bli full i framför att bli full i m/90 eller m/87....

Och till TS, vad sa förbandet om händelsen när du ringde om detta?

Förövrigt, vad är det som är så coolt med att supa i uniform? Jag vet tusen andra klädesplagg jag hade valt att bli full i framför att bli full i m/90 eller m/87....

Fast, m/90 är en fältuniform och ska användas i fält, inte på andra ställen. Gör man det har man inte förstått uniformssystemets tanke direkt.

Fast, m/90 är en fältuniform och ska användas i fält, inte på andra ställen. Gör man det har man inte förstått uniformssystemets tanke direkt.

Ja, men med ett kanske. Jag bär i princip bara 90-uniformen på jobbet, men så mycket fält blir det inte, mer skrivbord och bil.

Det är vår vanligasta (?) arbetsuniform, och många tycker att den är ballare än M/87, eftersom man inte kan kriga i M/87.

Pal, Att vi inte delar samma värderingar här i livet är inget nytt, men jag tror du är lite ute och cyklar. Det handlar inte så mycket om att statusförminsking, utan vilken arbetsgrupp går på lokal idag och dricker i uniform? Och då menar jag riktig uniform, inte "alla börsmäklare bär schakrutig slips".

Att skämma ut sig i uniform = IG

Att som civil ta på sig någon t form av förmansansvar och skrika Manöver. Ännu mer IG I mina ögon.

Jag, som de facto skulle kunna kliva en med ett reellt mandat hade inte valt approchen du valde.

Xifel, först skriver du "På vägen ner mot staden springer jag på en ung kvinna". Sedan förtydligar du med: "hade inte varit på någon särskild aktivitet, då de hade kommit från samma byggnad som mig. De var endast och hälsade på någon bekant." Angående berusningen skriver du först att "Hon är ganska märkbart berusad" vilket du senare förtydligar med "under samtalet märkte jag att personen i fråga var väldigt berusad".

Så här läser jag det du skriver.

Du ser en tjej i uniform lämna ett bostadshus. Du börjar prata med henne och inser då att hon druckit alkohol. Du får för dig att du ska tala henne till rätta, bland annat genom att påpeka att du faktiskt gjort lumpen och har högre grad än hon. Tjejen blir inte speciellt imponerad och dissar dig rätt hårt. Senare under kvällen får du höra ett rykte om att hon skulle blivit utslängd från någon krog.

Dagen efter är du "väldigt arg fortfarande" så du ringer ett regemente 20 mil bort för att du tycker att hon ska få lite skit så hon lär sig veta hut.

Du liknar dessutom en GMU-soldat som firar ett avklarat fälttest med en psykiskt sjuk massmördare.

Det här har du gått och burit på sedan slutet på oktober, så pass att du nu behövde skriva av dig.

Hur var det nu... du ville veta om du hade överdrivit?

Via mail, först ganska neutralt, sedan ville de ha mer detaljer och verkade se mycket allvarligt på det. Men gav inget alltför identifierande då jag inte såg något syfte i att slänga någon under bussen, utan att de skulle uppmärksamma vad som sker utanför deras räckvidd. De frågade om jag ville vittna, och jag sa att jag kunde vittna på händelsen, men att jag inte ville vittna på enskild person (av samma skäl som ovan).

Att som civil ta på sig någon t form av förmansansvar och skrika Manöver. Ännu mer IG I mina ögon.

Ja, det är väl inte det lämpligaste, men när något börjar bli fysiskt närgången är man tvungen att göra något, särskilt om personen inte backar när man ber om det. Jag har ingen lust att eskalera en situation genom att exempelvis knuffa bort dem. Resultatet blev ju hyfsat bra, även om det kanske inte var bästa metoden. Tro mig, det är inte något jag gjort innan och inte något jag kommer göra igen.

Xifel, först skriver du "På vägen ner mot staden springer jag på en ung kvinna". Sedan förtydligar du med: "hade inte varit på någon särskild aktivitet, då de hade kommit från samma byggnad som mig. De var endast och hälsade på någon bekant."

Jag är väldigt säker på att de inte varit på någon Försvars aktivitet då jag bor i samma hus som de kom ut ifrån. Då detta är ett rent studentboende med endast studenter, utan några andra hyrbara lokaler och lägenheter som är max 23 kvadratmeter så gjorde jag ett antagande att det inte var någon större tillställning där.

Angående berusningen skriver du först att "Hon är ganska märkbart berusad" vilket du senare förtydligar med "under samtalet märkte jag att personen i fråga var väldigt berusad".

Tänk dig att du pratar med någon och de verkar lite småglada och på lyset, inget konstigt. Sen så spiller de en cider på dig.

Så här läser jag det du skriver.

Du ser en tjej i uniform lämna ett bostadshus. Du börjar prata med henne och inser då att hon druckit alkohol. Du får för dig att du ska tala henne till rätta, bland annat genom att påpeka att du faktiskt gjort lumpen och har högre grad än hon. Tjejen blir inte speciellt imponerad och dissar dig rätt hårt. Senare under kvällen får du höra ett rykte om att hon skulle blivit utslängd från någon krog.

Intressant teori, men är intresserad av något ytterligare förhållande. Soldaten gick med mig ett tag faktsikt då hennes sällskap var borta och hon behövde hjälp att hitta platsen de skulle mötas på. Lumpen, mitt arbete inom försvaret och grad kom först upp när soldaten misstrodde mig när jag påpekade att det kan finnas militärer även i civila kläder som reagerar. "Ryktet" hörde jag från bekanta som jobbade som dörrvakter den kvällen, fd soldater som också hade reagerat på det (och att det var många unifromerade ute).

Dagen efter är du "väldigt arg fortfarande" så du ringer ett regemente 20 mil bort för att du tycker att hon ska få lite skit så hon lär sig veta hut.

Du liknar dessutom en GMU-soldat som firar ett avklarat fälttest med en psykiskt sjuk massmördare.

Jag var arg för att det var en situation som eskalerade i helt fel riktning (dels mitt fel, självklart). Jag kontaktade regementet för jag tycker att utbildningen borde hantera så inte sådana här situationer uppkommer. För alla soldater.

Jag liknar inte en GMU-soldat med en massmördare. Jag skrev att det är känsligt i denna staden, då det är en liten stad, flera personer dog och nämnda massmördare eventuellt ska släppas ut nästa år. Du princip aldrig soldater på gatorna. Detta var något som påpekades av mitt sällskap med folk från orten. Jag är inte härifrån.

Det här har du gått och burit på sedan slutet på oktober, så pass att du nu behövde skriva av dig.

Hur var det nu... du ville veta om du hade överdrivit?

Det jag ville se var hur andra personer med militär koppling såg på saken, då det är en situation som är lite unik i samhället; det är inte olagligt, men enligt många inte helt OK. Inte heller att agera på sådana situationer. Jag har diskuterat detta med vänner, men de flesta är i min ålder och mycket har ju förändrats både i samhälle och i militären över de senaste åren.

Mitt syfte med denna tråd var att skapa en diskussion kring ett scenario från verkligen världen. Och jag vet att detta är ett forum för folk med förankring i militären. Det var verkligen inte meningen att på något sätt göra någon så upprörd. Inte heller att "skryta" över mitt agerande, även om det självklart känns bra att de finns personer som inte anser att man agerat helt felaktigt.

Via mail, först ganska neutralt, sedan ville de ha mer detaljer och verkade se mycket allvarligt på det. Men gav inget alltför identifierande då jag inte såg något syfte i att slänga någon under bussen, utan att de skulle uppmärksamma vad som sker utanför deras räckvidd. De frågade om jag ville vittna, och jag sa att jag kunde vittna på händelsen, men att jag inte ville vittna på enskild person (av samma skäl som ovan).

Ja, det är väl inte det lämpligaste, men när något börjar bli fysiskt närgången är man tvungen att göra något, särskilt om personen inte backar när man ber om det. Jag har ingen lust att eskalera en situation genom att exempelvis knuffa bort dem. Resultatet blev ju hyfsat bra, även om det kanske inte var bästa metoden. Tro mig, det är inte något jag gjort innan och inte något jag kommer göra igen.

Resultatet blev hyfsat bra?

Jag vet inte om jag läst om något resultat...

Mot bakgrunden att du är nöjd med "resultatet" undrar jag lite hur du ser på din roll i samhället.

Du anser att du är tvungen att "styra upp" den här tjejen som kommer från en privat lägenhet, något berusad.

Nu kommer en liten reality check, du är inte tvungen att göra någonting!

Jag ifrågasätter hela historien, både till innehåll och dina egentliga intentioner!

Nu vet jag inte hur många utomstående som bevittnade det hela men för mitt inte så känns det som om du på eget bevåg eskalerat en ickehändelse till knuffande och gapande på jäkligt lösa grunder.

@Pal

Jag tycker du trasslar till det för dig.

Om jag bara läser sista stycket i ditt inlägg håller jag med dig. Problemet är att du säger mot dig själv, du lägger dina egna värderingar kring taxi-yrket på oss andra som om din syn är sanningen. Att man gick på krogen i Taxiuniform för 35 år sedan men idag har slutat med det behöver inte nödvändigtvis ha med statusen på yrket att göra. Jag kan tänka mig att den allmänna synen på alkohol i jobbsammanhang allmänhet ändrats sedan 70 talet.

Oavsett detta så har även både den interna och externa synen på militärer ändrats. Förr var man klädd i permisuniform, punkt! Det är man inte idag på samma sätt, det har gjort att soldater ute på stan är mer ovanligt än förr och därför väcker mer uppståndelse. Dessutom så är min övertygelse att samhället i stort inte längre ser det som normalt att dricka i sina arbetskläder så länge de knyter en till en särskild arbetsgivare (skillnad på börshajuniform och Lagerkille på ICA med loggan på ryggen), dessutom är det för de flesta anställda så att det finns policy som styr var och hur ditt företag får exponeras.

Allt det här sammantaget gör att drickande i arbetskläder är mindre vanligt idag och det har ingenting med status att göra.

Mina två cent...

Som flera personer har påpekat: när man uppträder i uniform (arbetskläder) representerar man en organisation. Om man är full och dum i uniform så drar man dåligt rykte över sin organisation, dvs Försvarsmakten. Det borde ligga i allas vårt intresse att man ger fanken i det.

Är det rätt att säga till? Ja, det tycker jag! Det är möjligt att TS agerade klumpigt (jag kan inte bedöma det), men generellt tycker jag att det är rätt att påpeka när folk beter sig fel. Jag kommer att tänka på hur studentfirande idag går till. Som jag ser det är nedkräkta lastbilsflak bara en konsekvens av att 18-åringar och åkerier ohämmade har fått diktera villkoren för firandet. Hade det inte varit önskvärt att den äldre generationen lyckats förmedla lite nit och stil till tonåringarna? (stark surgubbevarning här, men det står jag för). Och visst, ni får gärna hävda att fylleri på lastbilsflak har samma värde som att dricka ett glas vin med pappa och farmor, men vänta er inte att jag ska lyssna på er...

Alltså tycker jag att man som uniformsbärare ska respektera vad uniformen står för. Och det är inget fel i att hyfsa den yngre generationen, om det bara görs med lite vänlighet och stil.

Off-topic, så borde smoking vara det enda plagg man inte kan bära nykter... ;-)

Jag kan ju erkänna utan omsvep att jag druckit mig mer än salongsberusad i uniform (m90)

Dett gjordes med andra soldater från en hel rad andra länder och i just det sammanhanget bar jag uniform för jag hade inga andra kläder. Hade jag varit civilklädd så hade det sett lika illa/snyggt ut.

Med det sagt:
Det är inte snyggt alls att som civil läxa upp en militär.

Det är inte alltid säkert heller.

Nästa gång kanske det inte är någon som håller på med GMU utan någon som kommit från utlandet och precis varit på begravning av sin kollega.

Nästa gång kanske det är någon som precis fått sin gaffel/örn/annat och inte alls är på humör att hålla käft eller backa bort.

Om jag väljer att gå ut på stan och supa i uniform så är det antagligen en tanke bakom det. Om en främling kommer fram till mig och säger att jag inte borde dricka i uniform så kommer jag antagligen bli (beroende på förtärd alkoholmängd) mer eller mindre provocerad utav det.

Fast nu så har jag ingen uniform att bära längre så det är ju högst spekulativt det där :)

På vilket sätt bryter man mot lagen genom att gå på maskerad i uniform?

säger då hon först säger sig vara soldat, är uniformen då aktuell och utförd i gradbeteckningar och alla de normalt tillhörande insignia, borde inte de då innebära att en person kan tro att hon faktiskt är det. vad mer skulle krävas för föregivande av allmän ställning?

de hade varit en annan sak om hennes uniform tex varit den från 60 talet elller äldre.

Egentligen förstår jag inte problemet med "föregivande av allmän ställning" i liknande fall. Vilken sorts myndighetsutövning skulle en ensam, alkoholpåverkad person iförd M/87kunna utöva med någon slags trovärdighet? Säga åt en menig soldat att rätta till kuddarna?

Hade människan däremot haft en polisuniform och utgett sig för polis i tjänst hade det varit en helt annan sak.