Jump to content

SAAB bygger nytt skolflygplan


Recommended Posts

Boeing och SAAB skall tillsammans utveckla ett nytt skolflygplan med syftet att vinna amerikanska flygvapnets upphandling på nya skolflygplan.

Så ryktena om Gripen som skolflygplan kanske hade viss substans. I den pressrelease som nu finns dock så säger saab nytt flygplan. Kanske nån dammar av B3LA projektet och tittar på det med moderna ögon. Skall bli intressant att se konceptet. Undrar hur lång tid det dröjer innan man får veta nåt om hur dom tänkt flygplanet skall se ut.

 

 

http://www.saabgroup.com/en/About-Saab/Newsroom/Press-releases--News/2013---12/Boeing-and-Saab-Sign-Joint-Development-Agreement-on-T-X-Family-of-Systems-Training-Competition/

 

 

T-X Programmet

http://en.wikipedia.org/wiki/T-X_program

Edited by Pal
Link to post
Share on other sites
  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Helt underbara nyheter trillade in nu under kvällen, Boeing och Saab tar hem upphandlingen!!! Nu kan vi nog räkna med att se detta flyg ersätta våra egna SK 60, vilket känns underbart även om plane

Ett stridsflygplan idag definieras inte av om det har vapenbalkar eller ej. Det är taktisk avionik, motmedel, systemredundans, radar, krypterade radiolänkar osv som avgör om planet ska ha någon c

Vad var det jag sade?!

Grattis SAAB! Hoppas samarbetet blir bra avseende utveckling, produkt och slutresultat.

 

Personligen tror jag att Boeing/SAAB har stora chanser att ta hem kontraktet.

 

Deras konkurrenter Lockheed Martin som erbjuder koreanska KAI T-50 har ju varit väldigt favoriserade avseende köp av stealth jakt/attack med deras modeller F-22 och F-35. Detta bör nog amerikanerna väga upp med en annan likvärdig tillverkare för att sprida kontrakten.

Northrop Grumman erbjuder tillsammans med BAE Systems den gamla kontruktionen Hawk, om än uppdaterad variant T2/128.

Likaså Alenia Aermacchi som representeras av General Dynamics som ochså har en äldre, i och för sig, beprövad modell i sin M-346 Master.

Vill man verkligen ha "gamla" uppdaterade modeller från andra länder när deras framtida piloter de närmsta 40 åren skall lära sig flyga generation 5 eller 6? Tveksamt tycker jag.

Boeing har ju tvingats dra ner då behovet av stora transportplan (C-5) minskat hos USAF. Fördel Boeing/SAAB in mina ögon. Detta tillsammans med en nyutvecklad konstruktion som kanske, åtminstone delvis, baseras på Gripen generation 4,5.

 

Hoppas det kan bli intressant även för Sveriges Flygvapen att titta på Boeing/SAAB som ersättare för 105an SK60. Men det är väl ytterst otroligt med tanke på våra politiker och all outsourcing av inskolning som sker.

Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...

http://www.nt.se/ekonomi/artikel.aspx?articleid=9677486

 

Nu verkar det som om det blir Saab och schweiziska Pilatus som ska utveckla ett nytt skolflygplan tillsammans. Jag antar att det blir ett turbopropplan?

 

/Per

T-X har inget med detta att göra, det är ett helt annat projekt. Det här är ett samarbete/motköp för Schweiz. Maskinen är inte mycket att uteckla på, det är en Pilatus PC-21 kort och gott, även om den säkert svenskifieras/Gripifieras.

Link to post
Share on other sites

 

http://www.nt.se/ekonomi/artikel.aspx?articleid=9677486

 

Nu verkar det som om det blir Saab och schweiziska Pilatus som ska utveckla ett nytt skolflygplan tillsammans. Jag antar att det blir ett turbopropplan?

 

/Per

 

T-X har inget med detta att göra, det är ett helt annat projekt. Det här är ett samarbete/motköp för Schweiz. Maskinen är inte mycket att uteckla på, det är en Pilatus PC-21 kort och gott, även om den säkert svenskifieras/Gripifieras.

Och kanske få en "Saabifierad" prislapp. ;-)

Link to post
Share on other sites
  • 4 months later...

Har det kommit någon uppdatering med info om hur det går med detta projekt?

 

"Boeing Defense Head: Saab Team-Up Offers 'Forward Thinking Approach'"

Jul. 13, 2014 - 03:56PM |

By AARON MEHTA

 

http://www.defensenews.com/article/20140713/DEFREG01/307130014/Boeing-Defense-Head-Saab-Team-Up-Offers-Forward-Thinking-Approach-

 

 

 

LONDON — When Boeing and Saab unveil their co-design of a new trainer for the US Air Force, it will look different from the Swedish firm’s Gripen fighter, the head of Boeing’s defense arm said Sunday.

 

“I can unequivocally tell you it’s not Gripen, or son of Gripen,” Chris Chadwick said during a media briefing held at Boeing’s London office ahead of this week’s Farnborough International Airshow.

 

When Boeing announced last December that it was teaming with Saab to design a new plane specifically for the T-X requirement, it joined a crowded field that includes three other teams. All three of the competitors are offering designs that have seen extensive use in the past, leaving Boeing and Saab as the only group to create a new platform.

 

Analysts have been skeptical that a bespoke design could be cost efficient enough to win the service’s contract, but Chadwick expressed confidence in the strategy.

 

“Our design process is moving along very smartly and we will be able to fly in a timely fashion to show the Air Force that this is a viable option,” he said of the decision to offer a “clean sheet” design. “We’re going to see how it all plays out and how the requirements come together that will determine what we need to do to compete.”

 

He then elaborated on why Boeing chose to work with Saab, citing its ability to produce a very capable fighter in the Gripen despite a relatively small industrial base.

 

“When you think about Saab, [sweden is a] small country that created a great capability in the Gripen and had to do it in a cost-constrained environment. When they design, they design in a more compact fashion,” Chadwick said. “So we’ve learned a lot about how they design and develop, and they’ve learned a lot from us about what we’ve done in terms of bringing some of our technology we’re able to pull out of Phantom Works.”

 

“So that collision of ideas, in terms of how do you design — how do you bring that capability in, how do you mature it, how do you simulate it in the virtual warfare center — it’s those different capabilities from the different companies that come together to offer a better offering in the long term.”

 

“When you mix those together, what is happening is we’re creating this culture that is allowing us to move faster, design smarter, and hit the price targets that we have that we think will differentiate ourselves from the other three competitors that are in the marketplace.”

 

Although not one of the “big three” recapitalization programs the Air Force is focused on, the T-X remains a priority for the service.

 

“The next-generation trainer, the T-X, is sort of existential to the Air Force,” service undersecretary Eric Fanning said in a May interview . “The trainers we’re using now are really old, well past their expected life, and if we do not have those, we cannot train to the next level of platforms.”

 

The T-X program will receive $600 million over the course of the five-year period known as the Future Years Defense Program, according to the service’s budget plan. The Air Force hopes to award a contract in FY 2017.

Edited by Smeghead
Link to post
Share on other sites
  • 5 months later...

Lite nytt om Boeing och SAAB:s skolflygplan:

 

http://www.svd.se/naringsliv/saab-inblandade-i-storaffar-med-usas-flygvapen_4254307.svd

 

Det är alldeles för dyrt och tar för lång tid att få fram nya plan och annan utrustning till det amerikanska flygvapnet. Det hävdar den ansvariga politikern för flygvapnet Deborah Lee James, uppger nyhetssajten Flightglobal.
Hon vill nu bland annat att flygvapnet ska se över om man kan spara pengar genom att sänka kraven på vissa system. Det gäller inte minst det nya skolflygplan som flygvapnet är i stort behov av eftersom de nuvarande skolflygplanen i genomsnitt är 44 år gamla och måste bytas ut.
– Små förändringar av förmågan kan ha stor effekt på kostnaden, sa Deborah Lee James under ett tal i Washington DC enligt Flightglobal.
Hon pratade också om att flygvapnet lider av en systematisk senfärdighet i sina inköp. Även om det bara finns en enda leverantör kan det ta 17 månader att få ett kontrakt klart. Den tiden borde kunna halveras.
Förändringarna kan få stor betydelse för det svenska försvarsindustriföretaget Saab som tillsammans med amerikanska Boeing vill utveckla ett nytt skolflygplan för USA:s flygvapen. Målet är att sälja omkring 350 plan men i förlängningen kan det handla om upp emot tusen plan om även USA:s allierade väljer samma lösning.
Edited by vikingman
Link to post
Share on other sites

Det som det till slut handlar om är väl om Saab och Boeing kan bygga något som är billigare än T50 Golden Eagle. Det kanske de kan.

 

Det verkar som om en skolversion av Scorpion också kommer att vara med och konkurrera. Så man verkar vara fem stycken som är med och tävlar i så fall.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/T-X_program

Edited by Andtryggve
Link to post
Share on other sites

Det talas på ett flygforum om att denna sänkning av kraven främst har kommit till för att gynna Northorp-Grumman och BAE, som erbjuder en version av Hawk, på de dyrare konkurrenternas bekostnad. Så är det kanske. Man flyger ju redan Gooshawk i US Navy.

Edited by Andtryggve
Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

http://www.svd.se/naringsliv/saabs-nya-jatteprojekt-tynger-resultatet_4323837.svd

 

Saabs satsning på att ta fram ett nytt skolflygplan till USA:s flygvapen har växt till ett jätteprojekt. De höga forsknings- och

utvecklingskostnaderna för planet påverkar hela Saabs lönsamhet. Enligt Saab-chefen Håkan Buskhe har möjligheterna

för skolflygplanet förbättrats den senaste tiden.

 

– Det är ett jätteprojekt. Vi har ett par hundra personer från Saab som arbetar med det. Saab och Boeing har ett gemensamt team som arbetar med det här.

Vi har folk hos Boeing i St. Louis och de har folk hos oss i Linköping, säger Saabs koncernchef Håkan Buskhe.

 

En viktig faktor numera är att det nya planet ska vara så bra att det kan fungera som ett fingerat fientligt plan när man utbildar piloter för de nya stridsflygplanen F-22 och F-35.

Link to post
Share on other sites

Ska man tro de senaste nyheterna så utvecklar även Northrop Grumman ett nytt plan för denna upphandling.

http://aviationweek.com/defense/northrop-pivots-clean-sheet-t-x-trainer

 

Northrop turned to Scaled Composites, renowned for its innovative designs and rapid fabrication cycle time, to build the prototype. The team is preparing to assemble the aircraft at Scaled’s facility in Mojave, California, with an eye toward first flight by year-end. Budget constraints are driving the Air Force and competitors to search for affordable options. Tom Vice, president of Northrop Grumman Aerospace Systems, says this is partly achievable with speed in designing and manufacturing aircraft coupled with innovative designs that take life-cycle cost into account upfront.

 

Edited by Andtryggve
Link to post
Share on other sites

Jag såg senare att SvD har skrivit om detta också.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/skarpt-konkurrens-for-saabs-nya-plan_4320195.svd

 

 

Men nu ändras den bilden snabbt. Dels har Textron och Airland sagt att de kan tänka sig att ta fram en skolflygplansversion av den testmodell av ett nytt billigt stridsflygplan som gruppen utvecklat. Dessutom uppger nu försvarsindustriföretaget Northrop Grumman att man skrotar sina planer på att ta fram en ny variant av BAE Systems skolflygplan Hawk.

I stället ska även Northrop Grumman utveckla ett helt nytt plan. Så medan Saab och Boeings modell tidigare såg ut att bli det enda skolflygplanet i matchen är den nu bara en av tre nya.

 

 

Så det hade redan skrivits om det, vilket jag missade. Plus att det även stod i den länkade artikeln... :rodna:

 

(Sedan kan man väl fråga sig vad som blir billigast för USA:s flygvapen: att satsa på nyutvecklat, eller köpa T-50 som är färdigt, och i tjänst sedan några år.)

 

Själv så fick jag intrycket att utvecklingskostnaderna inte skulle bli så höga för detta nya plan, att anledning till att Boeing och Saab gick ihop just var att då skulle kostnaderna bli låga. Om de nu är så pass höga för Saabs del så är väl frågan om man tänkte rätt egentligen. Men vi får väl se.

Edited by Andtryggve
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Det kommer nu uppgifter om att även LM har ett nytt plan som möjlig kandidat till T-X programmet.

 

http://www.airforcemag.com/DRArchive/Pages/2015/February%202015/February%2019%202015/Lockheed-Martin%E2%80%99s-Other-T-X.aspx

 

In addition to its agreement with Korean Aerospace to offer the T-50 trainer in the Air Force’s upcoming T-X competition, Lockheed Martin also has a new design in hand, said Rob Weis, executive VP and general manager of the company’s Skunkworks advanced projects division, at a Lockheed Martin media event in Arlington, Va. Wednesday. Weis said Skunkworks has been working on a T-X “since 2010,” and will offer it instead of the T-50 if the Air Force’s T-X requirements—due out to industry within weeks—match the new design better. The T-50 is the default offering if USAF’s broad requirements—a low-risk, low overall cost design that could be quickly delivered based on an existing, off-the-shelf aircraft—don’t change much, Weis said. Skunkworks is not just involved in aircraft design but has also been working on embedded simulation, a modernized cockpit, and other aspects of the training system it thinks the Air Force will want, he noted. He suggested either aircraft will feature a flat-panel cockpit display like that in the F-35, the better to help pilots transition to fifth generation aircraft. The company has not yet decided where in the US it would build the T-X—either version—if it wins the contest, he said.

 

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

General Dynamics Information Systems & Technology drar sig ur T-X programmet som huvudentreprenör med planet T-100 baserat på Alenia Aermacchi M-346.

Vad Alenia kommer att göra återstår att se.

 

Including the T-100, there are five competitors aiming for the right to replace the aging T-38 fleet used by the service. That includes a pair of clean-sheet designs being put forth by a Boeing/Saab team and a Northrop Grumman-led coalition that includes BAE Systems and L-3; Textron AirLand's new Scorpion design; and the T-50, the Lockheed Martin/Korean Aerospace Industries offering.

 

http://www.defensenews.com/story/breaking-news/2015/03/26/general-dynamics-withdraws-tx-t100-prime-cotnractor/70510320/

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
Tusen personer igång med nytt flygprojekt hos Saab


Saab och Boeing har redan ett tusental personer igång med att ta fram ett nytt skolflygplan för det amerikanska flygvapnet. Enligt Saabchefen

Håkan Buskhe är projektet med skolflygplanet så tungt att det för Saab på sikt kan bli en större verksamhet än stridsflygplanet Gripen.



Link to post
Share on other sites

En intressant spekulation i det är att jänkarna har funderat på ett billigare flyg att bli en interimlösning för CAS när dom lägger ner A10 och Textron AirLand Scorpion är väl en av dom mer intressanta alternativen. Undrar hur det kommer att påverka utvecklingen hos Saab och kommer vi i så fall se en CAS variant producerad i sverige vilket kanske kan vara intressant för FM i framtiden?

http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/strike/2015/03/06/no-decision-on-a10-follow-new-aircraft/24514011/
http://www.flightglobal.com/news/articles/one-week-study-re-affirms-a-10-retirement-decision-409888/

Link to post
Share on other sites
  • 1 year later...

Visst vore det trevligt att få TX till flygvapnet, men frågan är väl om det verkligen är rätt för behovet som vi har?

 

Sen kan ju vän av ordningen undra var man ska flyga med planet? Ganska stora investeringar gjordes i flygutbildningen på Malmen för inte så många år sedan, svårt att se att man vill flytta därifrån.

 

Samtidigt så blir det ju en i sammanhanget "enorm" bullerökning med TX. Även med långrullande starter utan EBK. Den lär med 100% säkerhet sammanställas med JAS i miljökoncessionerna. En flytt från Linköping lär bli nästan oundviklig.

 

Men var? Både Karlsborg (som även saknar kryssbana) och Ärna har ju även de väldigt hårda miljökoncessioner med lov till få JAS-starter. De få som är tillåtna lär gå åt till faktisk JAS-verksamhet. Såtenäs har väl fortfarande lov till en tredje division, men finns där plats?

 

Att försöka få till en ny miljökoncession för Malmen som möjliggör fortsatt nyttjande för skolflygningen vore ju det bästa, dock så torde det vara högexplosivt att försöka gå fram med en sådan ansökan.

Edited by JakobS
Link to post
Share on other sites
On 2017-05-15 at 4:04 PM, JakobS said:

Visst vore det trevligt att få TX till flygvapnet, men frågan är väl om det verkligen är rätt för behovet som vi har?

 

Sen kan ju vän av ordningen undra var man ska flyga med planet?

Behov: Nja, om det inte är självklart att köpa nåt i den klassen om det inte vinner TX kan man ju undra.

Var: USA, kanske?

Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Andtryggve said:

Frågan är väl om det inte kommer att bli så att vi utbildar våra piloter utomlands inom en rätt snar framtid.

Om man inte räknar bort helikopter har det redan hänt.

En annan väg att gå är drömmen om en Gripengemensam grundläggande flygutbildning, som i så fall skulle hållas i Sverige. Vilket skulle ha fördelen att Flygvapnet skulle slippa köpa skolflygplan. (Men T-X är väl inte riktigt tänkt som första flygplan, även om det antagligen fungerar?)

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
On 2017-05-19 at 7:21 AM, Andtryggve said:

Frågan är väl om det inte kommer att bli så att vi utbildar våra piloter utomlands inom en rätt snar framtid. Speciellt med tanke på att vi samarbetar mer och mer med NATO på nästan alla områden.

Då utgår man som sagt från tanken att flygvapnet kommer fortsätta krympa. Vi befinner oss i ett nytt kallt krig och då har alltfler inom både försvar och bland politikerna yttrat åsikten att vi bör köpa 70 Gripen E/F som vi ska ha UTÖVER vår 100 Gripen C/D.

Ska flygvapnet ökas till 170 plan, så är det nog värt att ha kvar skolverksamheten hemma.

Link to post
Share on other sites
4 hours ago, darkjak said:

Då utgår man som sagt från tanken att flygvapnet kommer fortsätta krympa. Vi befinner oss i ett nytt kallt krig och då har alltfler inom både försvar och bland politikerna yttrat åsikten att vi bör köpa 70 Gripen E/F som vi ska ha UTÖVER vår 100 Gripen C/D.

Ska flygvapnet ökas till 170 plan, så är det nog värt att ha kvar skolverksamheten hemma.

Fast det handlar väl snarare om att man vill hålla numerären uppe medan Gripen E levereras, inte att man ska ha både och när Gripen E är slutlevererad? Leveransen av Gripen E lär väl ta ett tag med tanke på att planet inte har flugit än. Enligt Wikipedia så ska Gripen E levereras mellan 2019-2024, men med tanke på att planet väl inte har flugit än (skulle inte det ske i maj i år?) så undrar jag om det inte är lite optimistiskt.

 

Nå, om det ska ske en stor numerär ökning av flygvapnet så är det väl möjligt att man köper in nya skolflygplan. Men det kan ju också hända att man i det läget får välja mellan fler Gripenplan eller skolflygplan. Det som styr lär väl främst vara behovet av piloter.

 

Edited by Andtryggve
Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...
  • 1 year later...

Helt underbara nyheter trillade in nu under kvällen, Boeing och Saab tar hem upphandlingen!!!

Nu kan vi nog räkna med att se detta flyg ersätta våra egna SK 60, vilket känns underbart även om planet nog är overkill.

https://www.af.mil/News/Article-Display/Article/1647147/air-force-awards-next-generation-fighter-and-bomber-trainer/

 

Quote

ARLINGTON, Va. (AFNS) -- The Air Force awarded The Boeing Company a contract worth up to $9.2 billion for the Air Force's new training aircraft Sept. 27. 

The Air Force currently plans to purchase 351 T-X aircraft, 46 simulators, and associated ground equipment to replace the Air Education and Training Command's 57-year-old fleet of T-38C Talons. 

The indefinite-delivery/indefinite-quantity contract allows the Air Force to purchase up to 475 aircraft and 120 simulators. The contract is designed to offer taxpayers the best value both today and in the future should requirements change.

"This new aircraft will provide the advanced training capabilities we need to increase the lethality and effectiveness of future Air Force pilots," Secretary of the Air Force Heather A. Wilson said. "Through competition we will save at least $10 billion on the T-X program." 

The original service cost estimate was $19.7 billion for 351 aircraft.  
The T-X program is expected to provide student pilots in undergraduate- and graduate-level training courses with the skills and competencies required to transition to 4th- and 5th-generation fighter and bomber aircraft.  

"This is all about joint warfighting excellence; we need the T-X to optimize training for pilots heading into our growing fleet of fifth-generation aircraft," said Air Force Chief of Staff Gen. David L. Goldfein. "This aircraft will enable pilot training in a system similar to our fielded fighters, ultimately enhancing joint lethality."

The first T-X aircraft and simulators are scheduled to arrive at Joint Base San Antonio-Randolph, Texas, in 2023. All undergraduate pilot training bases will eventually transition from the T-38 to the T-X. Those bases include: Columbus Air Force Base, Mississippi; Laughlin AFB, Texas; Sheppard AFB, Texas and Vance AFB, Oklahoma. 

An initial delivery order for $813 million provides for the engineering and manufacturing development of the first five aircraft and seven simulators.

The contract supports the Air Force's objective of an initial operational capability by 2024 and full operational capability by 2034.  

“This outcome is the result of a well-conceived strategy leveraging full and open competition,” said Dr. Will Roper, assistant secretary of the Air Force for acquisition, technology and logistics. “It’s acquisition’s silver bullet.”

 

 

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Goda nyheter indeed, även om jag inte tror att det är helt rätt att beskriva detta som att "Boeing och SAAB tar hem upphandlingen". Enligt SAABs kommentar så är det Boeing som tar hem upphandlingen, medan SAAB är en "risk-sharing partner with Boeing in the development of the T-X aircraft". Man framhåller också att "At this stage, Saab has not received an order from Boeing", och att "More than 90 percent of Boeing’s offering will be made in America, supporting more than 17,000 jobs in 34 states".

 

U.S. Air Force Selects Saab and Boeing T-X Trainer

 

Att vi därmed också kan räkna med att Sverige också väljer planet låter jag vara osagt, men chansen har naturligtvis ökat exponentiellt. Eftersom man bara flyger med och klarar sig med ca 45 st Sk 60 idag så kan det tyda på ett behov av ca 25-40 skolflygplan gissningsvis (min lekmanna bedömning; Sk 60 används ju även som sambandsflygplan). En sekundär användning av Boeing T-X som nån slags "lightweight fighter" eller lätt attackflygplan i händelse av inköp vore naturligtvis en bonus, men tyvärr är det ganska osannolikt. Ett ev. svenskt inköp beror nog helt på planets användbarhet som skolflygplan.

 

EDIT:

Quote

"Saab väntas få en minoritetsandel av affären men bedömare från analysföretaget Kepler Cheuvreux har värderat Saabs andel till mellan 30 och 60 miljarder kronor." Boeing och Saab vinner jätteupphandling i USA


 

Quote

 

"Ordern citeras som 9.3 GUSD (drygt 81 miljarder SEK) i svensk media, men är faktiskt bara på 813 MUSD (drygt 7 miljarder SEK) och avser än så länge bara utveckling, produktionsanläggningar och fem flygplan och sju simulatorer." Cornucopia: Sverige köpte Patriot - USA köper Boeing/Saab T-X

 

 

 

 

Saab och Boeing vinner order om skolflygplanet T-X – värd mångmiljarder

 

Wiseman: ”Saabs nya T-X kan sätta en ny standard”

 

Saab och Boeing vann jätteorder – så här fungerar planet T-X

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • By justus
      (Det finns en tidigare tråd "Vad ska ersätta Sk60?", men jag tänkte det passar med 
      en ny tråd nu när det blivit skarpt läge)
      .
      Nu är FMVs upphandling av nytt skolflygplan till Flygvapnet igång.  
      Man ska ersätta gamla SAAB 105 med turboprop-plan utrustade med 
      glass cockpits med stora bildskärmar och kraftfulla simuleringsdatorer. 
      Planen ska i luften kunna simulera vapenanvändning, radar och luftstrid. 
      Detta i en cockpit som liknar moderna stridsfygplans cockpit.
      - Simulering blir flygburen! - 
      Dessutom ingår markstationerade flygsimulatorer.
      .
      Major Michael Rosenqvist har berättat om FVs nya MFUS (Militärt Flygutbildningssystem) 
      på flera möten inom SFF. Turboprop-planen ska användas i både GFU och GTU. 
      Den följande avancerade utbildningen blir i två-sitsiga JAS 39D Gripen.
      .
      Några tänkbara moderna trainer-flyglan är Pilatus PC-21, T-6C Texan II, Embraer Super Tucano A-29 
      - från resp. Schweiz, USA, Brasilien.
      .
      Jag har gjort en webbsida med lite fakta och bilder på dessa plan och deras cockpits,  
      samt tips om hur du Du själv kan testa dessa i flygsimulatorer FSX, P3D, X-Plane.
      http://www.justus2.se/flyg/simulator/sim_trainer/sim_trainer_1sv.htm
      .
      Det är kraftfulla plan med toppfart 600-700 km/h, max flygvikt 3000-5000 kg, g-belastning +7g till -3g. 
      Redan i en PC-simulator märker man att man måste lära sig att i hög fart 
      hantera komplicerade system med många bildskärmar och massor av knappar.
      .
      OBS Företaget IRIS Simulations har lagt ut sina modeller för FSX av 
      bl.a. Pilatus och Texan II helt gratis på Internet, fram till 1 juni 2020. 
      - Generellt så reas ju allt för FSX ut nu, inför lanseringen av Microsofts nya Flight Simulator 2020.
      .
      Själv gillar jag XP11-modellen av Embraer Super Tucano från BFDG, 
      och har gjort addons för vapenhantering och bättre funktioner i cockpit för EFIS, MFD, UHCP. 
      Det gäller att lära sig alla nya förkortningar!
      .
      Länkar finns på min webbplats: 
      http://www.justus2.se/flyg
      .
      Hälsningar Bo Justusson, Stockolm  

    • By Vildmannen
      http://www.airlinereporter.com/tag/boeing-747-8/
       
      Men vad skådar mitt norra öga, kärran har inga winglets. Dom trodde jag var standard på nya flygplan?
      http://www.airlinereporter.com/wp-content/uploads/2011/02/7478outside.jpg
    • By Maskirovka
      Snubblade över en ganska intressant artikel;
      SA to fly Erieye?
       
      Bättre reklam än så här kan väl knappast SAAB få
       
      Blev förresten förvånad att detta fina system saknade en egen tråd.
       
      Erieye på Wiki
    • By Vildmannen
      Från 17.40 GMT (18.40 svensk tid) ikväll kan man följa det hela på webben. Hoppas Boeing har rejält med bandbredd för jag misstänker att flygnördar, nagelbitande finansiärer och aktieägare världen över kommer att sitta klistrade framför dataskärmen.
       
      http://787firstflight.newairplane.com/ffindex.html
    • By Eyeless_Camper
      Jag har en liten fråga här om Saab 21Rs vapenkapsel. Jag har läst på många olika källor både att den skall vara 8x 13.2mm M/39 akan och att det skulle vara 8x 7.9mm ksp m/22F.
      Vad hade den eller hade den 2 olika kapslar en med 13.2mm och en med 7.9mm eller?
       
×
×
  • Create New...