Jump to content

Recommended Posts

Posted

Undra om man kan fästa granris på railen som finns på hjälmen. Ett hjälmdok vore också nice.

det finns, så det är lungt.

finns några olika varianter att välja på.

https://www.google.se/search?q=helmet+cover+ops+core&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=X-diUtvXAuHn4gT6s4CwCA&ved=0CDAQsAQ&biw=1366&bih=643&dpr=1

• 2 weeks later...
Posted

Som många har kommit fram till så finns det en mängd tilläggsskydd till Ops-Core FAST. Dessa skydd finns i olika storlekar och omfattningar som gör det hela till ett fullspektrum-system (i princip). Detta passar väl ganska väl in i tänket kring PBSUS (Nuvarande KRSK 12)...

De problem som finns med hjälmen i det utförande som är på marknaden är dels det idag inkompatibla bildförstärkarfästet (som är enkelt att byta ut, det har gjorts förr), och dels själva ställskruven baktill som gärna skruvar upp sig om man har krage på kroppsskyddet. Det senare går ju att lösa med allt från silvertejp till mer intrikata låsanordningar.

Jag hoppas att det blir den här hjälmen, att man hittar på en bra låsanordning till ställskruven och avslutningsvis att man väljer att montera Spuhrs bildförstärkarfäste på den (och att övriga delar av hans system tilldelas naturligtvis). Då skulle vi ligga någorlunda långt framme avseende personlig utrustning...

Posted

Det blir sannolikt inte den hjälmen och tyvärr inte Spuhrs fästen heller.

Vill man ha den uppsättningen får man söka sig till specialförbanden.

Posted

Med vikt på hjälmen kan det göra stor skillnad med "bara" ca 100g.

Ett exempel på det: Jag har kört en del mc och min hjälm väger ca 1,5kg. Om jag tar på mig en hjälm som väger 100g mindre än min känns det som att man inte behöver anstränga nacken något ting alls.

100g gör skillnad, men jag kan tänka mig att ni vill ha lite mer än så ;)

Posted

Kan du ange källa eller åtminstone ge en kontext till ditt påstående?

Som sagt så är det min förhoppning. Söker man sig till SF bara för att man vill ha en bra hjälm och schysst BF-fäste så är man nog ute på tunn is... :-D

Posted

Kan du ange källa eller åtminstone ge en kontext till ditt påstående?

Som sagt så är det min förhoppning. Söker man sig till SF bara för att man vill ha en bra hjälm och schysst BF-fäste så är man nog ute på tunn is... :-D

Nej, men det är en oerhört kvalificerad gissning på gränsen till tveklös säkerhet.

Att det inte blir Spuhrs fästen till stora gröna armén är väl redan klarlagt, vi har ju köpt in alla fästen till BF MONO12 redan.

Specialförbanden förefaller använda exakt den kombinationen med dom hjälmarna och Spuhrs fästen så då vore det väl oerhört märkligt om dom skulle tilldelas stora gröna armén.

Tror du verkligen att det blir som du hoppas?

Posted

S*itsnack att Ops Core hjälmen har för dåligt skydd eller liten yta som är skyddad, titta på norrmännen.. Nog den bästa hjälmen för soldaten på marknaden just nu.

Posted (edited)

Inte för att döda någon debatt men;

* Det finns flera användare av Ops Core som inte använder sig av Spuhrs fästet, det finns tillverkare som erbjuder en rad varianter av "diamantfästen för en rad olika NVD som kan skruvas på Ops Core.

* Det fäste som vi i dag har till Mono 12 funkar fint att spänna på Ops Core

* Ops Core är den enda tillverkare (min bedömning) i dag som har en färdig produkt som uppfyller den kravprofil FM/FMV lagt fram, därmed inte sagt att andra tillverkare kommer lägga fram bud där de erbjuder möjliga lösningar som uppfyller FM/FMV kravprofil. (Krsk12 är ett bra ex, där tillverkaren som vann inte tillverkade den specifika produkt de erbjöd i upphandlingen)

* Norge gjorde val av ny enhetshjälm för sin försvarsmakt men efter beslut så köpte de bara ~1500st!, varför?. Spekulation: Norge fick kanske en hint från öster och vill haka på en stor-order och därmed få bättre pris.

Edited by 3924
Posted

S*itsnack att Ops Core hjälmen har för dåligt skydd eller liten yta som är skyddad, titta på norrmännen.. Nog den bästa hjälmen för soldaten på marknaden just nu.

Ytan ÄR ju mindre än hjälm 90, hur kan du få det till skitsnack?

Det är väl skitsamma hur Norge har gjort.

Posted

Det var mer relaterat till varför den skulle ha sämre skyddsnivå när den har mindre yta? Den skyddar fortfarande vitala delen av huvudet, kraniet? Mycket bättre än hjälm 90 som sitter som en trasa på skallen.

Posted

Det var mer relaterat till varför den skulle ha sämre skyddsnivå när den har mindre yta? Den skyddar fortfarande vitala delen av huvudet, kraniet? Mycket bättre än hjälm 90 som sitter som en trasa på skallen.
Skyddsnivån, dvs möjligheten att stå mot en projektil kan ju vara bättre. Men om hjälmen täcker mindre del av huvudet så ökar ju risken att projektilen träffar oskyddad yta. Det är något man lägger i vågskålen när man tittar på ny hjälm.

Hjälm 90 är piss och behöver absolut bytas ut, opscore behöver inte vara det bästa alternativet ur vårt helhetsperspektiv, som kan skilja sig från ex: Norge.

• 2 weeks later...
Posted

Finns en hjälm på försök gällande PBSUS. Det är inte en Ops Core-modell.

Jaha...och vilken tillverkare samt modell står det i den då? Kan ju knappast inte vara en statshemlighet.

Posted

Finns en hjälm på försök gällande PBSUS. Det är inte en Ops Core-modell.

Jaha...och vilken tillverkare samt modell står det i den då? Kan ju knappast inte vara en statshemlighet.

Om jag hade den infon hade det förslagsvis varit noterat i min tidigare post. Källan är kollegor som varit i närheten av den under diverse utb. Skall tydligen likna danskarnas nya kruka - dvs saknar den de karakteristiska detaljerna som Ops Core-hjälmarna har.

Själv anser jag Ops Core eller liknande typer av hjälmar (Crye osv.) hade varit det mest optimala valet då de är beprövade och hyllade krigsmakter världen över. Dock anser jag inte detta vara särskilt realistisk gällande den nya upphandlingen.

• 7 months later...
Posted

Varit tyst här ett halvår nu. Något nytt? Ett antal olika hjälmar borde ha testats på MSS Kvarn, kanske ute på förband också. Någon som vet vilka och vad man kommit fram till?

• 3 weeks later...
Posted

Varit tyst här ett halvår nu. Något nytt? Ett antal olika hjälmar borde ha testats på MSS Kvarn, kanske ute på förband också. Någon som vet vilka och vad man kommit fram till?

Med tanke på att FM är ett enda stort rykte så kan jag erbjuda just: Rykten

Hörde från en kollega som hörde från någon som jobbar någonstans att just opscore hade testats i större omfattning på förband för inte så längesedan. Om man sedan kollar upp diverse mindre enheter i FM så kan man klart och tydligt se att opscore är det som nyttjas. Är det en viss tendens man bevittnar måntro? So far är kroppsskyddet utbytt, nu fattas bara nya stridsvästen, hjälm och ny ak, fantastiskt!

Posted

"Hjälm Ny" kan beskådas i PP-presentationen för instruktion KS12. Ser ut som vilken "vanilla"-ballistisk hjälm som helst. Ops Core-krukorna kommer troligtvis inte användas på bred front, utan endast tilldelas få enskilda förband och enheter.

Posted

Jag skulle också bli väldigt förvånad om Ops Core liknande hjälmar kom ut på bred front. Räknar med något liknande Hjälm 90 fast bättre skydd, ergonomi och kanske vikt. Vad mer förväntas vara bättre på ny hjälm vs Hjälm 90?

Posted

Med tanke på att FM är ett enda stort rykte så kan jag erbjuda just: Rykten

Hörde från en kollega som hörde från någon som jobbar någonstans att just opscore hade testats i större omfattning på förband för inte så längesedan. Om man sedan kollar upp diverse mindre enheter i FM så kan man klart och tydligt se att opscore är det som nyttjas. Är det en viss tendens man bevittnar måntro? So far är kroppsskyddet utbytt, nu fattas bara nya stridsvästen, hjälm och ny ak, fantastiskt!

Diverse mindre enheter? Flygavdelningen på K3 har väl OpsCore icke-ballistisk som hopphjälm (troligen även Fallskärmsjägarkompaniet) samt att Bordningsstyrkan på något magiskt sätt lyckats trolla till sig en svart variant. Tror den har ballistiskt skydd, men det får gärna bekräftas. För övrigt är det nog ingen utanför SF-systemet som har sådana? Jo, de har testats hos helikopterbat.

http://instagram.com/bordningsstyrkan

• 3 weeks later...
Posted

om det blir ops core eller inte det lär vi förhoppningsvis märka.

men vilken det än blir så hoppas jag att dom verkligen tänker på fästanordningen/remmarna, som är lika viktiga som skyddsnivån. kvittar hur bra hjälm man har om remmarna är skit.

och där tycker jag att ops core gör ett riktigt bra jobb.

Posted

Diverse mindre enheter? Flygavdelningen på K3 har väl OpsCore icke-ballistisk som hopphjälm (troligen även Fallskärmsjägarkompaniet) samt att Bordningsstyrkan på något magiskt sätt lyckats trolla till sig en svart variant. Tror den har ballistiskt skydd, men det får gärna bekräftas. För övrigt är det nog ingen utanför SF-systemet som har sådana? Jo, de har testats hos helikopterbat.

http://instagram.com/bordningsstyrkan

Anvander Svenska fallskarmsjagar forband en speciell hjalm nar dom hoppar? Eller misforstog jag det? Om dom gor det, vad ar orsaken?

• 2 weeks later...
Posted

Bordningsstyrkans hjälm är ballistisk. Har ingen "källa" mer än att det är den som syns på bilder på deras FB bland annat.

FJS/FA använder Ops-Core Fast Carbon (icke ballistisk) vid hopputbildning.

Fallskärmsjägarna använder särskilda hopphjälmar av anledningen att den vanliga "stridshjälmen" inte är klassad för hoppning (eller stötskydd alls).

Posted

Fallskärmsjägarna använder särskilda hopphjälmar av anledningen att den vanliga "stridshjälmen" inte är klassad för hoppning (eller stötskydd alls).

I USA använder fallskärmshoppare samma hjälm som alla andra soldater. Enda skillnaden är att dom har en extra pad som dom sätter på i bak på den.

• Like 1
Posted

Jo men vi gillar ju säkerhetsutrustning i den svenska försvarsmakten. ;)

Skämt åsido så är just bristen på stötskydd i Hjälm 90 en av orsakerna till att en ny hjälm skall införas.

Posted

Jo men vi gillar ju säkerhetsutrustning i den svenska försvarsmakten. ;)

Skämt åsido så är just bristen på stötskydd i Hjälm 90 en av orsakerna till att en ny hjälm skall införas.

Jag har mer än några three point PLF själv (feet, ass, head), med en vanlig hjälm, och jag leder ju inga men för det.

• 3 months later...