mugby Posted September 30, 2013 Report Share Posted September 30, 2013 I armébloggen 2012 6feb skrivs det om en massa ny matriel till det personliga kortet. Av dessa har jag sett Krsk 12, strväst 12, Bf mono12, men ingen ny hjälm. ''Ytterligare en del av PBSUS är en ny hjälm. Kravarbetet pågår och inriktningen är att uppnå en gemensam strids/telehjälm. Leveranser är planerade att påbörjas 2014.'' Finns det någon som hört/sett något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rostch Posted September 30, 2013 Report Share Posted September 30, 2013 Ryktet är väl Opscore. men den som lever.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted October 2, 2013 Report Share Posted October 2, 2013 Det skulle förvåna mig stort om det blir OpsCore. Det är inte en hjälm för infanterister i högintensiv strid utan för SF-soldater i deras typer av situationer. Den är förmodligen både för dyr och erbjuder för lite skyddad yta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mugby Posted October 3, 2013 Author Report Share Posted October 3, 2013 skulle väl iofs tycka att en kevlarplatta på huvudet skulle ge mer skydd än 90 hjälmens täckning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kurtan Posted October 3, 2013 Report Share Posted October 3, 2013 (edited) Danskarna valde Revisions Cobra-hjälm. Kanadensiskt tror jag. Stark kandidat kan jag tänka mig! Att det skulle bli OpsCore FAST är ju mindre troligt, däremot Sentry tror jag har en större chans. Edited October 3, 2013 by Kurtan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K9ER Posted October 3, 2013 Report Share Posted October 3, 2013 Det skulle förvåna mig stort om det blir OpsCore. Det är inte en hjälm för infanterister i högintensiv strid utan för SF-soldater i deras typer av situationer. Den är förmodligen både för dyr och erbjuder för lite skyddad yta. Skulle förvåna mig också men mest pga den dåliga ekonomin för FM i vårt land kontra andra. I Norge har väl de flesta grenar OPS Core, även infanteri? Dessutom går hjälmen att kitta i nästan all oändlighet, med extra skydd vid öron och mun. Frågan är varför en ny strids/telehjälm behövs? Dagens hjälm funkar ju med Comtacs och går att kitta liknande OPS Core vilket Flygbasjägarna visar på nedan bild. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kurtan Posted October 3, 2013 Report Share Posted October 3, 2013 Hjälm 90 sitter som skit på skallen jämfört med OpsCore, eller en vanlig MICH/ACH för den delen också. Märks speciellt när man börjar hänga på NVG. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K9ER Posted October 3, 2013 Report Share Posted October 3, 2013 (edited) On 2013-10-03 at 0:29 PM, Kurtan said: Hjälm 90 sitter som skit på skallen jämfört med OpsCore, eller en vanlig MICH/ACH för den delen också. Märks speciellt när man börjar hänga på NVG. Säkert sant som du skriver. På min tid körde vi GN1a utan hjälm. Undra om Crye Precision Airframe hjälm kan vara intressant vid en eventuell investering? Ser ju ut att vara lite billigare jämfört med OPS Core Fast och Sentry. Edited March 1, 2017 by henke Bild död Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kurtan Posted October 3, 2013 Report Share Posted October 3, 2013 (edited) OpsCore och Crye är extrrrrrreemt heta just nu när det gäller militärmode. Hitta en specialstyrka som inte kör Cryes uniformer och OpsCores kruka. Men då är det ju SF också... Tror inte på något av dom till reguljära styrkor. Hade vi varit med i NATO hade det varit andra bullar dock. Finns säkert ett tiotal andra hjälm tillverkare som väntar på att få skriva kontrakt med Sverige. Edited October 3, 2013 by Kurtan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smeghead Posted October 3, 2013 Report Share Posted October 3, 2013 OpsCore och Crye är extrrrrrreemt heta just nu när det gäller militärmode. Hitta en specialstyrka som inte kör Cryes uniformer och OpsCores kruka. Men då är det ju SF också... Tror inte på något av dom till reguljära styrkor. Hade vi varit med i NATO hade det varit andra bullar dock. Finns säkert ett tiotal andra hjälm tillverkare som väntar på att få skriva kontrakt med Sverige. Norge? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kurtan Posted October 3, 2013 Report Share Posted October 3, 2013 Menade förstås VÅRA reguljära styrkor K9ER, hur menar du "ser billigare ut"? Jag har för mig att den är bra mkt dyrare än OpsCoren om jag inte är ute och cyklar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rostch Posted October 4, 2013 Report Share Posted October 4, 2013 (edited) On 2013-10-03 at 8:05 PM, Smeghead said: On 2013-10-03 at 7:04 PM, Kurtan said: OpsCore och Crye är extrrrrrreemt heta just nu när det gäller militärmode. Hitta en specialstyrka som inte kör Cryes uniformer och OpsCores kruka. Men då är det ju SF också... Tror inte på något av dom till reguljära styrkor. Hade vi varit med i NATO hade det varit andra bullar dock. Finns säkert ett tiotal andra hjälm tillverkare som väntar på att få skriva kontrakt med Sverige. Norge? Hela norska FM går över till Opscore-hjälmar och ett digitaliserat Norgecamo är på g in. Men Specialförbanden lär köra vidare på Crye.. Norges pansarmän. [BILD SAKNAS] MJK: Crye och Arcteryx Leaf [BILD SAKNAS] FSK Edited March 1, 2017 by henke Döda bilder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K9ER Posted October 4, 2013 Report Share Posted October 4, 2013 Menade förstås VÅRA reguljära styrkor K9ER, hur menar du "ser billigare ut"? Jag har för mig att den är bra mkt dyrare än OpsCoren om jag inte är ute och cyklar Crye Airframe hjälm kostar på deras hemsida $844 medans OPS Core FAST kostar $935. Nu skall man väl i ärlighetens namn jämföra äpple och äpple och med tanke på att OPS Core verkar sälja sina hjälmar med sidofästen som standard och Crye säljer en "ren" hjäm kan det ju bli så att OPS Core ändå är billigare i slutändan. OPS Core Sentry har jag läst skulle listas för $900. Sen vad ett försvarsmaktspris skulle bli i verkligheten är ju en helt annan femma då ett pris på en hemsida nödvändigtvis inte behöver återspegla ett faktiskt slutpris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
92PER02 Posted October 4, 2013 Report Share Posted October 4, 2013 någon som hört något om nåt arbetsnamn på nya hjälmen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1314 Posted October 10, 2013 Report Share Posted October 10, 2013 Värst vad folk är snabba med att avfärda Ops-core FAST som en lämplig hjälm för en skyttesoldat. Den snabbheten överträffas enbart av en totala bristen på argument för att det skulle vara olämpligt. Råder deltagare i diskussionen att sätta in sig i systemet innan vidare argumentation påbörjas. Hjälmen har ett arbetsnamn som jag inte riktigt minns, men några varianter finns i bruk i systemet. Hopphjälm 100 - FAST Carbon. Icke-ballistisk skyddshjälm som finns hos FJS. Grågrön. Ryktet säger att hjälm 101 är den ballistiska diton men det är svårt att bekräfta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted October 10, 2013 Report Share Posted October 10, 2013 En sak jag verkligen håller tummarna för är att den hjälm som väljs är skonsammare mot nacken vid en fordonskollision. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted October 11, 2013 Report Share Posted October 11, 2013 Det finns ytterst få hjälmar som hjälper till vid fordonskollision. Vi kanske skulle ha lite HANS i våra fordon ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted October 11, 2013 Report Share Posted October 11, 2013 Jag tror inte Hans hjälper vid en fordonskollision... (obs, kan innehålla ett mått av referenshumor) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3345 Posted October 11, 2013 Report Share Posted October 11, 2013 Allt är relativt visst hjälper hjälmar vid en kollision, men de ökar påfrestning på nacken med sin tyngd. Men en ny kruka som sitter mer slimmat å är lättare kommer definitivt bli skonsammare. Sen kan jag säga att jag tar av hjälmen så fort jag kan när jag sitter i ett fordon pga det känns som att den inbjuder till en bruten nacke, däremot när jag tävlar har jag väldigt svårt att få för mig att köra utan hjälm. Kan ju för den delen ha nått å göra med att det inte ät många militära fordon jag kommer i närheten av som gör 200 knyck i skogen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mugby Posted October 11, 2013 Author Report Share Posted October 11, 2013 jag vet att Opscore fast köps in av FMV till hoppande enheter och eventuellt mer än så för det sa FMV's projektansvarige till mig. (Den ballistiska då) Jag tror att hjälmen är fantastiskt bra för de flesta förband, men tyvärr tror jag den kanske blir för dyr. Jag frågade några från FOI angående ''bäst före datum'' på skyddsmatrial i samband med kurser jag läst om ämnet och då är det ju som så att kevlar/keram material inte håller så jättelänge och således kommer nog glasfiber motsv vara troligt om man inte vill köpa nya vartannat år. (Det skall vara det materialet som är i 90hjälmen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted October 11, 2013 Report Share Posted October 11, 2013 Jag diskuterade frågan med systemföreträdaren inom FM för några år sedan, det som då gjorde att den inte var poppis var bristen på sidoskydd, dvs den har mest skydd fram och är ganska högt skuren i sidorna. JAG hade varit villig att kompromissa om allt annat var bra, bärsystem, kompabilitet med igr/comtac, NVD etc. Men jag förstår tanken, sedan går det säkerligen att kitta dem så att önskat sidoskydd erhålls, jag vet inte, då det gått några år sedan kan detta ju ha ändrats. Men under förutsättningen att ovanstående fortfarande är korrekt så känns inte ops-core så het i kin värld, inte för att den är kass men för att den inte ansågs uppfylla det vi vill ha. Ev. vill jag minnas att stötskyddet inte var det bästa heller, bra, men inte i den nivån man ville ha. Hur viktigt detta är kan man säkerligen diskutera. Ofta-alltid måste de som väljer ut det som skall testas ta hänsyn till parametrar som vi vanliga dödliga inte har en susning om, ganska mycket klarnar om man tar kontakt med resp. systemföreträdare och snackar med dem, man må inte alltid hålla med men ganska mycket klarnar. Jag kan rekommendera er som är allmänt negativa till hur mtrl. inköp och urval sköts att kontakta resp. mtrl. företrädare och ta ett snack med dem. Det säger jag inte för att käfta, men då FM saknar en bra kommunikationsväg mellan den köttige skyttesoldaten och mtrl. spåren så får det ju bli så. Är ni gediget engagerade i dessa frågor så gör fotarbetet så hitta och ta kontakt med de människor som är ansvariga och prata med dem, be gärna om ok att sprida informationen här. Värst vad folk är snabba med att avfärda Ops-core FAST som en lämplig hjälm för en skyttesoldat. Den snabbheten överträffas enbart av en totala bristen på argument för att det skulle vara olämpligt. Råder deltagare i diskussionen att sätta in sig i systemet innan vidare argumentation påbörjas.Hjälmen har ett arbetsnamn som jag inte riktigt minns, men några varianter finns i bruk i systemet.Hopphjälm 100 - FAST Carbon. Icke-ballistisk skyddshjälm som finns hos FJS. Grågrön.Ryktet säger att hjälm 101 är den ballistiska diton men det är svårt att bekräfta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kurtan Posted October 11, 2013 Report Share Posted October 11, 2013 (edited) Jo, att de finns i firman är ingen nyhet. Heter väl Skyddshjälm 100 respektive 101 för den ballistiska varianten om jag inte missminner mig. Är övertygad om att det är en av de bästa hjälmarna i dagsläget, men om man tittar historiskt sett så är det ju inte direkt "det bästa på marknaden" som köps in i slutändan så jag är inte allt för optimistisk. Finns säkert att par britter, fransoser och annat folk som vill kränga hjälmar till oss till bästa pris. 2Sharp, finns ju "Sentry"-varianten som är mer som en vanlig hjälm i med skydd för öronen. Man kan ju tycka att den borde varit intressant. Edited October 11, 2013 by Kurtan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted October 11, 2013 Report Share Posted October 11, 2013 Jo, att de finns i firman är ingen nyhet. Heter väl Skyddshjälm 100 respektive 101 för den ballistiska varianten om jag inte missminner mig. Är övertygad om att det är en av de bästa hjälmarna i dagsläget, men om man tittar historiskt sett så är det ju inte direkt "det bästa på marknaden" som köps in i slutändan så jag är inte allt för optimistisk. Finns säkert att par britter, fransoser och annat folk som vill kränga hjälmar till oss till bästa pris. 2Sharp, finns ju "Sentry"-varianten som är mer som en vanlig hjälm i med skydd för öronen. Man kan ju tycka att den borde varit intressant. Min uppfattning också om hjälmarna. Sentry släpptes ju ~2012? Så det kan den mycket väl vara, det var ett par år sedan som sagt. Bäst blir det sällan, men blir det tillräckligt bra kan jag nöja mig... jag försöker att vara realistisk... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
92PER02 Posted October 11, 2013 Report Share Posted October 11, 2013 Hoppas det blir bättre ergonomi med de nya hjälmarna, gärna bättre remmar och kuddar/nät i hjälmen, det är det jag går och svär över till vardags. För hjälmen vi har nu går inte att få att passa mitt huvud, för den flyttar sig konstant. 4 dåliga fästpunkter blä!. gör om gör rätt gör det ordentligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kurtan Posted October 12, 2013 Report Share Posted October 12, 2013 Jag upplever inte några problem med hjälmen vanilla-style, det är som sagt när man hänger på NVG upphängningsystemet visar sina tydliga brister. Hade man satt in ett modernt kuddset och hakrem istället för den "nya inredningen" tror jag hjälm90 hade varit bra mer omtyckt idag. Men bättre ballistiska egenskaper och lägre vikt är ju aldrig att förringa, frågan är ju bara till vilket pris och vilka kompromisser till följd av detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 14, 2013 Report Share Posted October 14, 2013 Hopphjälm 100 - FAST Carbon. Icke-ballistisk skyddshjälm som finns hos FJS. Grågrön. Ryktet säger att hjälm 101 är den ballistiska diton men det är svårt att bekräfta. Ops-Core hjälmar: Skyddshjälm 100 M7347-260000 (650-750 g) Skyddshjälm 101 M7347-261000 (1200-1450 g) Hopphjälm 100 M7347-270000 Sedan finns visst även Gentex TBH-II: Hjälm TBH M7347-018000 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K9ER Posted October 16, 2013 Report Share Posted October 16, 2013 On 2013-10-11 at 5:34 PM, 2Sharp said: Jag diskuterade frågan med systemföreträdaren inom FM för några år sedan, det som då gjorde att den inte var poppis var bristen på sidoskydd, dvs den har mest skydd fram och är ganska högt skuren i sidorna. JAG hade varit villig att kompromissa om allt annat var bra, bärsystem, kompabilitet med igr/comtac, NVD etc. Men jag förstår tanken, sedan går det säkerligen att kitta dem så att önskat sidoskydd erhålls, jag vet inte, då det gått några år sedan kan detta ju ha ändrats. Men under förutsättningen att ovanstående fortfarande är korrekt så känns inte ops-core så het i kin värld, inte för att den är kass men för att den inte ansågs uppfylla det vi vill ha. Ev. vill jag minnas att stötskyddet inte var det bästa heller, bra, men inte i den nivån man ville ha. Hur viktigt detta är kan man säkerligen diskutera. Ofta-alltid måste de som väljer ut det som skall testas ta hänsyn till parametrar som vi vanliga dödliga inte har en susning om, ganska mycket klarnar om man tar kontakt med resp. systemföreträdare och snackar med dem, man må inte alltid hålla med men ganska mycket klarnar. Jag kan rekommendera er som är allmänt negativa till hur mtrl. inköp och urval sköts att kontakta resp. mtrl. företrädare och ta ett snack med dem. Det säger jag inte för att käfta, men då FM saknar en bra kommunikationsväg mellan den köttige skyttesoldaten och mtrl. spåren så får det ju bli så. Är ni gediget engagerade i dessa frågor så gör fotarbetet så hitta och ta kontakt med de människor som är ansvariga och prata med dem, be gärna om ok att sprida informationen här. On 2013-10-11 at 0:15 AM, Forsberg said: Värst vad folk är snabba med att avfärda Ops-core FAST som en lämplig hjälm för en skyttesoldat. Den snabbheten överträffas enbart av en totala bristen på argument för att det skulle vara olämpligt. Råder deltagare i diskussionen att sätta in sig i systemet innan vidare argumentation påbörjas. Hjälmen har ett arbetsnamn som jag inte riktigt minns, men några varianter finns i bruk i systemet. Hopphjälm 100 - FAST Carbon. Icke-ballistisk skyddshjälm som finns hos FJS. Grågrön. Ryktet säger att hjälm 101 är den ballistiska diton men det är svårt att bekräfta. Visst går det att "kitta" nya hjälmar i all oändlighet, i synnerhet OPS Core Fast inkl. sidoskydd vid öronen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted October 16, 2013 Report Share Posted October 16, 2013 Men är det rimligt kostnadsmässigt för stora gröna armén? Kom ihåg att vi inte har Norges ekonomiska muskler och väldigt väldigt få av oss är specialförband. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K9ER Posted October 16, 2013 Report Share Posted October 16, 2013 Bra Men är det rimligt kostnadsmässigt för stora gröna armén? Kom ihåg att vi inte har Norges ekonomiska muskler och väldigt väldigt få av oss är specialförband. Bra fråga men nu är ju Sveriges armé inte speciellt stor längre. Tyvärr är ju budgeten milt sagt ansträngd och på samma antal miljarder de senaste åren trots att BNP vuxit. Försvarets andel har bara blivit mindre och mindre procentuellt. Dessutom har ju FML förordat kvalitet framför kvantitet, allra helst efter FM Org 18, vilket borde innebära att de få markstridskrafterna Sverige kan sätta på fötter "skall" ha bra grejer. Nu är det ju inte likställt med att vi måste eller behöver ha just en specifik hjälm, typ OPS Core Fast, men nog borde man se över utrustningen för att få den modernare och lättare. Dessutom skall den kunna utrustas med t ex NVG, radio mm. En ny hjälm skall ju också ersätta dagens telehjälm. Norge har väl "bara" köpt in ett par tusen OPS Core hjälmar så det kan ingalunda räcka för hela deras försvar vid en eventuell mobilisering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
5020 Weiström Posted October 18, 2013 Report Share Posted October 18, 2013 opscore fast ballistic väger ju inte så mycket mindre än hjälm 90. hjälm 90 - vikt 1,4 kg (storlek medium). källa soldf.com opscore fast ballistic - storlek S/M 1211g, M/L 1328g, L/XL 1445g. källa opscore.com inte världens skillnad, men jag tror ändå att den är smidigare att ha på sig än den nuvarande. detta då den sitter på huvudet, den svävar inte över huvudet. vi får väl se vad framtiden har att säga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts