Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Någonting tycks i alla fall försvarsmakten ha lyckats med, såsom införskaffandet av den nya

flygklockan från Sjöö Sandström. Någon som förresten vet vad klockan har för urverk, quartz

eller automatiskt?

Så här bra var de klockorna....

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvarets-10-000-kronors-klockor-trasiga_6579915.svd

EDIT: Man kan undra om det inte gjorts några tester inför ett inköp som detta. Det måste funnits en kravspec och det måste ha utförts tester - eller?

Köpte man in första bästa på vinst och förlust? En totalt oprövad leverantör, en totalt oprövad modell och man bara antog att de levde upp till kraven?

Man införskaffade inte ett litet antal för utvärdering först innan man köpta hela batchen?

/m

Edited by martinator
Posted

Det är hysteriskt tragikomiskt!

Vidare kan man ju undra över det faktum (?) att man ställer planets klocka efter armbandsuret . . . . . . . Till och min lilla väderstation hemma för några hundralappar ställer in sig själv efter koll mot någon satellit eller vad det nu är . . . . . . !

Posted

Dock verkar det röra sig och en mycket liten andel, knappt en procent. Kan ju lika gärna bero på att Herrarna Piloter tappat dem i kaklade golvet i duschen.

Posted

Värmeställ 08 delas innan 111201 ut till FS22, UndBat, AmfBat, 193.JBat, 711.Mekskkomp, samt spaningspluton I19. Möjligt att jag glömt nåt förband, men ungefär så såg det ut. Så ytterligare ett nytt plagg "på gång".

Om någon glömt vad värmeställ 08 är:

http://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%20dokument/Upphandling/eloln/PACKAD%20358045-AI811951%20Enquiry.pdf

Posted

Någonting tycks i alla fall försvarsmakten ha lyckats med, såsom införskaffandet av den nya

flygklockan från Sjöö Sandström. Någon som förresten vet vad klockan har för urverk, quartz

eller automatiskt?

Så här bra var de klockorna....

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvarets-10-000-kronors-klockor-trasiga_6579915.svd

EDIT: Man kan undra om det inte gjorts några tester inför ett inköp som detta. Det måste funnits en kravspec och det måste ha utförts tester - eller?

Köpte man in första bästa på vinst och förlust? En totalt oprövad leverantör, en totalt oprövad modell och man bara antog att de levde upp till kraven?

Man införskaffade inte ett litet antal för utvärdering först innan man köpta hela batchen?

/m

Läser man artikeln så testades S&S klocka mot ett antal andra tillverkare i vad man lyckades bäst enligt FMV:s bedömning.

Jag säger precis som en av kommentarerna till artikeln: Att 0.4% av de levererade klockorna i en första serie har felat/skadats av normalslitage enligt bruk a la FM-anställd kan knappast anses som skandal, att det inte får hända är däremot rätt. Sen är väl inte jämförelsen helt korrekt då vi inte har en siffra på antalet klockor i bruk utan endast levererade ex...

Posted

Värmeställ 08 delas innan 111201 ut till FS22, UndBat, AmfBat, 193.JBat, 711.Mekskkomp, samt spaningspluton I19. Möjligt att jag glömt nåt förband, men ungefär så såg det ut. Så ytterligare ett nytt plagg "på gång".

http://www.fmv.se/up...1%20Enquiry.pdf

Spaningspluton I19? Är det den som ingår i Hemvärnet? Enda spaningsplutonen jag känner till.

Posted

Spaningspluton I19? Är det den som ingår i Hemvärnet? Enda spaningsplutonen jag känner till.

Nej, spaningspluton på Pbat. Eller rättare sagt finns det två spaningsplutoner på I19. En på 191.mekbat och en på 192.mekbat. Plutonen åker strf9040 och är respektive bataljons spaningsresurs. Hemvärnet har inga spaningsplutoner. De har underrättelseplutoner organiserade i underrättelsekompanier.

• Like 1
  • 1 month later...
Posted

http://www.fmv.se/up...1%20Enquiry.pdf

Den delas nu ut på AJB plockade ut ett ställ förra veckan. Har inte hunnit testa den i fält än, men den känns nice. Minus på den jag har plockat ut är att den är grön brun. Vet inte om det skulle levereras några som är grön vita, kommer inte ihåg vad det stod i upphandlingen.

Posted

Finns det några bilder på dom?

Jag kan ordna bilder men det kommer att dröja till tidigast den 13:e innan jag kan lägga upp dem. Borde finnas någon annan som kan hinna före innan det.

Posted

Nån som är bra på hjälmspecar som kan tolka in ungefär vad det är för hjälmtyp de är ute efter?

Tolkar det mer som att de inte vet själva utan vill veta vad som finns på marknaden för att kunna skriva slutliga specar.

Men av kraven så verkar det som att den i alla fall inte får vara sämre än Hjälm 90...

• 2 weeks later...
Posted

Ett nytt inlägg i Armébloggen om nya grejer: http://blogg.forsvar...t-soldatsystem/

Trevligt, men givetvis måste det vara en blänkare med att det är INTE utrustningen som gör soldaten, utan att han är duktig... jepp, skrota prio, skicka ut plutoncheferna att öva med sina plutoner och återgå till Ag/42 och vadmal och lägg alla pengar på utb. och strid, samt morötter för att kompensera för nvd så blir vi ninjas allihopa.. ;)

• Like 3
  • 2 months later...
Posted

Mono/T, KrS12, ny hjälm, Stridsväst 12(08) .... Roligt att se att soldaterna också är prioriterade och inte bara nya gripenplan.

ny marschkänga, laserskyddsglasögon och IGR

Kommer bli rätt fint med en drös nya prylar framöver någon gång i framtiden. :)

Posted

Har för övrigt fått info att marschkänga 08 endast kommer delas ut till de soldater som bär tungt.

Någon som förresten har en bild eller beskrivning på KrS12?

Posted

Har för övrigt fått info att marschkänga 08 endast kommer delas ut till de soldater som bär tungt.

Någon som förresten har en bild eller beskrivning på KrS12?

Jag har läst på någon blogg eller liknande att dom som bär tungt kommer först få den men tillslut ska den komma ut till alla förband, men att dom tar i ordning beroende på hur tung tjänst man har.

Posted
Någon som vet när värmeställ08 kommer tilldelas alla förband?

Nu e ja inte anställd eller så men finns inte den redan ute?

När jag låg inne höst/vinter 2010 så fanns den på Ing2 till de anställda.

Kanske i te tillräckligt bra svar men ändå nåt :P

// 5020 weiström

Posted

Någon som vet när värmeställ08 kommer tilldelas alla förband?

De som är högst prioriterade. Tex så fick folk som bär tung packning marshkänga 08 tidigt. Kan tänka mej att värmeställ08 kommer tilldelas

de som behöver den mest tex boden.

• 4 months later...
Posted (edited)
Ang skyddsnivån:

Hysteriskt kul att det står ingraverat på 04 brillorna ''Not certified for use in wargames'' eller nått i den stilen.

Det är nog menat att man inte ska använda dom till soft air gun och eller paint ball. Skulle vilja se dom skyddsglasögonen som står emot en kula.??!!!

Titta på du. De där brillorna har stått i vägen för ett hagelgevär.

DL_Shotgun.jpeg

Vet inte hur du menar. Dom du länkat till är ESS Profile NVG (och finns med m-nr) dom som heter 04 och har blivit "förbjudna" ser ut såhär:

uve9302parent-3.jpg

Edited by Reed
Posted
Ang skyddsnivån:

Hysteriskt kul att det står ingraverat på 04 brillorna ''Not certified for use in wargames'' eller nått i den stilen.

Det är nog menat att man inte ska använda dom till soft air gun och eller paint ball. Skulle vilja se dom skyddsglasögonen som står emot en kula.??!!!

Titta på du. De där brillorna har stått i vägen för ett hagelgevär.

DL_Shotgun.jpeg

Vet inte hur du menar. Dom du länkat till är ESS Profile NVG (och finns med m-nr) dom som heter 04 och har blivit "förbjudna" ser ut såhär:

uve9302parent-3.jpg

Se fetmarkerad text så förstår du vad han menar.

Det har ju pratats om 04 men det är en generell fråga så då får man ett generellt svar:-).

Posted

Jo, men i en diskuss skriver han "Titta på du. De där brillorna har stått i vägen för ett hagelgevär"

Skriver man "De där brillorna" utan att specificera, i en tråd om skyddsglasögon 04, och lägger upp en bild på något annat för att göra sin poäng, så ja...

Posted

Jag har testat mängder av ögonskydd och de som klarar hagel klarar nästan aldrig ett paintball klot. Det är för hög energi i paintball klot så hela glaset brukar lossna från sin infästning. Så, nej att de klarar hagel betyder inte de är bra nog att användas i "wargames" om man inte vill sluta som blind på ett öga eller två.

Posted

Jo, men i en diskuss skriver han "Titta på du. De där brillorna har stått i vägen för ett hagelgevär"

Skriver man "De där brillorna" utan att specificera, i en tråd om skyddsglasögon 04, och lägger upp en bild på något annat för att göra sin poäng, så ja...

Håller med om att det är dumt formulerat.

Men denna tråd handlar om ny utrustning till FM.

Själv har jag inte inte provat med paintballkulor så jag vet ej.

Men kan det inte ha att göra med att de är större?

Posted (edited)

Nu tror jag iofs att en paintball-markör, inte sprider sina bollar i luften med större energi, än vad hagelbrakaren gör.

Men det jag minns från min färgkastarkarriär för ca 20 år sedan, är att bland det viktigaste som gällde för skyddsglasögon, var att de hade dubbelt glas.

Dessa var ju oftast motocross-utr, vilket även man hade i firman innan peltor, blev hovleverantör.

Jag fick ut ett par Scott motocross/MTB goggles iom att jag skulle åka vagn, under NL03.

Men vet att även andra hade paintballmasker från JT, tex skyttet på IA03.

Edited by bushman