swazze Posted January 15, 2011 Report Posted January 15, 2011 Om man tittar på upphandlingen som gjordes så kan man notera att det beställdes uppgraderingskit till varenda stridsväst i FM. Det ska alltså finnas ett uppgraderingskit till samtlig personal från soldaten i Afghanistan till hemvärnsoldaten. Leveranstillfället för uppgraderingskiten var ett enda datum och inte spritt över flera år. Alltså finns kitten redan eller så är de på väg att levereras. Notera att detta är planen och det betyder ju inte att det blev så i slutändan. Quote
Knekt Posted January 18, 2011 Report Posted January 18, 2011 Vad innehåller uppgraderingskiten? Quote
106 Posted January 18, 2011 Report Posted January 18, 2011 M7390-307208-3 Combat Vest Tension straps (Spännband sv 2000) M7390-307218-2 Combat Vest Harness (Ok sv 2000) M7390-307238 Bag Upgrade Kit (Påse Upg. Kit sv 2000) Quote
hajjper Posted January 18, 2011 Report Posted January 18, 2011 Finns det någon (objektiv) recension av uppgraderingskittet? Och är det något som skådat något Hensholdtfäste till AK4B live? De borde väl vara i Arboga nu? Quote
2Sharp Posted January 18, 2011 Report Posted January 18, 2011 Finns det någon (objektiv) recension av uppgraderingskittet? Och är det något som skådat något Hensholdtfäste till AK4B live? De borde väl vara i Arboga nu? Njao, jag ger mig på att dela lite tankar iallafall.. Notera att jag bara fipplat med det under en mycket kort tid, inte brukat det. Saxat från annat forum: // De 2 remmarna som skall fästas på sidorna av västen, som så att säga tightar ihop bak och framdel samt förhindrar att bak och framdel glider åt olika håll på höjden (bakdelen åker upp i nacken och framdelen drar sig neråt) sitter väl, men de remmarna med sidlås som skall monteras i mellanrummet framtill sitter bara bakom remmarna som skall hålla fickor och annat på plats och de är mycket enkla att dra rakt ut, det finns inget som håller fast dem förutom dess bredd, jag spår att dessa kommer att förkastas snabbt. En kombination hade kanske varit att ha sidoremmarna och en dragkedja. Chestriggen av bältet hade nog fungerat ok, om man hade ett bältspänne som inte halkade ur hela tiden... // Quote
Tempelriddaren Posted January 18, 2011 Report Posted January 18, 2011 Problemet med att spännremmen till bältet åker upp löses enkelt medelst säkerhetsnål. Quote
trädet Posted January 18, 2011 Report Posted January 18, 2011 Problemet med att spännremmen till bältet åker upp löses enkelt medelst säkerhetsnål. Och när säkerhetsnålen börjar öppnas pga slitage har du en nål i magen? Det som jag tror att 2sharp försöker förmedla är att det är ganska kasst att man måste modifiera sin uturstning för att den ens ska sitta vettigt. Ska den sitta bra behövs fan så mycket mer än en säkerhetsnål. Quote
Tempelriddaren Posted January 18, 2011 Report Posted January 18, 2011 Jag håller med där om att utrustningen inte är optimal om man ska behöva använda ex säkerhetsnålar, tejp och paracord för att den ska sitta tillfredsställande på kroppen. Sen kan man väl inte kalla det objektivt när 2Sharp recenserar. Quote
swazze Posted January 18, 2011 Report Posted January 18, 2011 Problemet med att spännremmen till bältet åker upp löses enkelt medelst säkerhetsnål. Eller att man byter ut spännet mot ett som inte glider. Finns gott om sådana Quote
Emil Posted January 18, 2011 Report Posted January 18, 2011 Uppgraderingskit bältspänne får väl ta och komma då Quote
903Lew Posted January 18, 2011 Report Posted January 18, 2011 Jag har hört från vänner att kompressionskittet ska vara ungefär lika bra som att smeta grädde på bajs. Visst kan det slinka ner enklare, visst kan det kanske se ut som chokladmousse men faktum kvarstår fortfarande; det är bajs. Citat "Om de nu till slut insåg att det fanns ett behov av saker som inte är dåliga på linjen, kunde de då inte...du vet, köpa bra grejer? Nu känns det lite som killen som lägger sjuka mängder deg på att trimma hans gamla 245, pengar som istället hade kunnat köpa....du vet, en bra bil." Quote
DaRaven Posted January 18, 2011 Report Posted January 18, 2011 ATCH har gett en rekommendation till C INS att snabbanskaffa nya västar till FS. Så förhoppningsvis så slipper de SV2K inom en nära framtid. Quote
2Sharp Posted January 18, 2011 Report Posted January 18, 2011 ATCH har gett en rekommendation till C INS att snabbanskaffa nya västar till FS. Så förhoppningsvis så slipper de SV2K inom en nära framtid. Absolut, kommer snart, vilken mission som helst... Helt rätt poäng, om man ändå skall byta ut saker hir och dit kan man [jag] lika gärna köra en annan väst som funkade från början utan att man skall behöva byta ut delar eller komplettera delar... Quote
Tempelriddaren Posted January 18, 2011 Report Posted January 18, 2011 Vem/vad är ATCH? Någon som vet vilka ev västar det rör sig om och vilket årtusende de kan tänkas dyka upp? Quote
DaRaven Posted January 19, 2011 Report Posted January 19, 2011 ATCH är Armétaktiskchef, d.v.s. chefen för chefen för ATS (armétaktiska staben) och arméns högste företrädare. Så vitt jag kan förstå så handlar det faktiskt om att lösa det snabbt, men har inte sett någon tidpunkt. Quote
GC1 Posted January 19, 2011 Report Posted January 19, 2011 ATCH har gett en rekommendation till C INS att snabbanskaffa nya västar till FS. Så förhoppningsvis så slipper de SV2K inom en nära framtid. Aha! Så stridsvästen fungerar inte i Afghanistan.... Självklart är SSV2000 tillräckligt bra för strid på hemmaplan. Det känns som en pedagogisk nöt att knäcka när man skall förklara varför anställd personal på plats X måste ha ny utrustning när personal på plats Y, med samma uppgifter inte behöver den... Quote
DAKA Posted January 19, 2011 Report Posted January 19, 2011 Det är inte konstigt, det var ju en upphandling klar om en ny stridväst/skyddsväst kombo. Men upphandlingen revs pga en blunder från företaget. Så nu blir väl det en tillfälligt akutlösning. Quote
Krook Posted January 19, 2011 Report Posted January 19, 2011 ATCH har gett en rekommendation till C INS att snabbanskaffa nya västar till FS. Så förhoppningsvis så slipper de SV2K inom en nära framtid. Aha! Så stridsvästen fungerar inte i Afghanistan.... Självklart är SSV2000 tillräckligt bra för strid på hemmaplan. Det känns som en pedagogisk nöt att knäcka när man skall förklara varför anställd personal på plats X måste ha ny utrustning när personal på plats Y, med samma uppgifter inte behöver den... Pedagogisk lösning: 1. Kolla upp anskaffningsplaner. Vad jag vet så har man åtminstone tittat på lösningar för hela FM. 2. Att man rekommenderar ett snabbspår för FS är för att där kan det handla om liv, vilket det inte gör i samma utsträckning i Sverige. 3. Tona ner det akuta begäret av en ny väst för icke insatt trupp ur lägre prioriterade förband. /K Quote
GC1 Posted January 19, 2011 Report Posted January 19, 2011 ATCH har gett en rekommendation till C INS att snabbanskaffa nya västar till FS. Så förhoppningsvis så slipper de SV2K inom en nära framtid. Aha! Så stridsvästen fungerar inte i Afghanistan.... Självklart är SSV2000 tillräckligt bra för strid på hemmaplan. Det känns som en pedagogisk nöt att knäcka när man skall förklara varför anställd personal på plats X måste ha ny utrustning när personal på plats Y, med samma uppgifter inte behöver den... Pedagogisk lösning: 1. Kolla upp anskaffningsplaner. Vad jag vet så har man åtminstone tittat på lösningar för hela FM. 2. Att man rekommenderar ett snabbspår för FS är för att där kan det handla om liv, vilket det inte gör i samma utsträckning i Sverige. 3. Tona ner det akuta begäret av en ny väst för icke insatt trupp ur lägre prioriterade förband. /K 1. Gärna det, var gör jag det? 2. Helt korrekt, så länge det inte krockar med pkt 1. avseende vad som skall anskaffas (inte nya snören för att ersätta tejp, buntband och ståltråd) och antal. Dvs köp in bättre grejjer, som inte behöver truppmoddas, till alla när man ändå är på G. 3. Behovet blir inte akut förrens man hamnar i strid med utrustning som i sedan länge är känd för att ha brister. Det innebär att vi egentligen inte behöver någon ny stridsutrustning på beredskapsförband och utbildningsförband förrens dessa skall sättas in operativt. Det här gör att vi kan spara pengar genom att behovsätta utrustning men bara köpa den om det blir krig. Quote
Krook Posted January 20, 2011 Report Posted January 20, 2011 Kolla med MSS. Sök till FS om du så gärna vill ha ny stridsväst. All utrustning har sina brister men mången personal som gnäller på SoldF använder sin väst under kontrollerade former under knappa två veckors utbildning i Sverige och där huvuddel av tiden tillbringas till fots eller på baken och har följdaktligen väldigt litet behov av ny väst. /K Quote
Tempelriddaren Posted January 20, 2011 Report Posted January 20, 2011 Om man planerar att införskaffa andra stridsvästar till ett förband som är i skarpt läge, är inte detta ett erkännande att sv2000 inte duger i skarpt läge? Hittade lite bilder på PBSUS, är det snigeldesing som har tagit fram den? Något som har pillat på den? Quote
RB-92 Posted January 20, 2011 Report Posted January 20, 2011 Om man planerar att införskaffa andra stridsvästar till ett förband som är i skarpt läge, är inte detta ett erkännande att sv2000 inte duger i skarpt läge? Hittade lite bilder på PBSUS, är det snigeldesing som har tagit fram den? Något som har pillat på den? Visa gärna den bilden här, skulle vara kul att se hur dom tänkt, eller inte. Quote
2Sharp Posted January 20, 2011 Report Posted January 20, 2011 Om man planerar att införskaffa andra stridsvästar till ett förband som är i skarpt läge, är inte detta ett erkännande att sv2000 inte duger i skarpt läge? Hittade lite bilder på PBSUS, är det snigeldesing som har tagit fram den? Något som har pillat på den? Eller så är den inte tillfylles för uppgiften, mao, anpassad utr. efter behov. Finns ingen väst/rig som är "bäst" i alla lägen och för alla behov. PBSUS är ju upphandlingen (nummer 2, eller 3?) inte klar så den ser inte ut alls så länge den inte är fastställd så att säga. Det var ju NFM som var tänkt som leverantör, deras trym tror jag? Men nu får vi se vem som vinner upphandlingen... Quote
GC1 Posted January 20, 2011 Report Posted January 20, 2011 Kolla med MSS. Sök till FS om du så gärna vill ha ny stridsväst. All utrustning har sina brister men mången personal som gnäller på SoldF använder sin väst under kontrollerade former under knappa två veckors utbildning i Sverige och där huvuddel av tiden tillbringas till fots eller på baken och har följdaktligen väldigt litet behov av ny väst. /K Som sagt så behöver jag bra utrustning först när det smäller och eftersom jag lagt alla planer på utlandstjänst bakom mig så är det inte i huvudsak för egen del jag undrar. Vilka förband som anställs på 8år behöver inte utrustning som duger till skarp tjänstgöring? Om man ser det så blir argumentet om att "hv kan vänta" inte lika kraftigt i mina ögon. Quote
Krook Posted January 20, 2011 Report Posted January 20, 2011 Som sagt så behöver jag bra utrustning först när det smäller och eftersom jag lagt alla planer på utlandstjänst bakom mig så är det inte i huvudsak för egen del jag undrar. Vilka förband som anställs på 8år behöver inte utrustning som duger till skarp tjänstgöring? Om man ser det så blir argumentet om att "hv kan vänta" inte lika kraftigt i mina ögon. Det är mången utrustning som duger till skarp tjänstgöring. Till exempel duger SV2000 till mycket men passar dåligt det stridssätt som reguljära Armén använder. Till vakttjänst och andra stationära uppgifter funkar den. Jag ser inga som helst nackdelar med ett snabbspår för införsel av ny personlig utrustning. /K Quote
Kiowa Posted January 20, 2011 Report Posted January 20, 2011 Om man planerar att införskaffa andra stridsvästar till ett förband som är i skarpt läge, är inte detta ett erkännande att sv2000 inte duger i skarpt läge? Nä, däremot så är den mindre bra för den fordonstjänst som bedrivs där nere. Strv2000 är ju tänkt att ha saker på sidan och bakåt, det blir mindre bra i trånga fordon där det är en fördel att ha så mycket som möjligt på bröstet. För "vanlig" skarp infanteristrid i Sverige duger den bra. Quote
GC1 Posted January 20, 2011 Report Posted January 20, 2011 Som sagt så behöver jag bra utrustning först när det smäller och eftersom jag lagt alla planer på utlandstjänst bakom mig så är det inte i huvudsak för egen del jag undrar. Vilka förband som anställs på 8år behöver inte utrustning som duger till skarp tjänstgöring? Om man ser det så blir argumentet om att "hv kan vänta" inte lika kraftigt i mina ögon. Det är mången utrustning som duger till skarp tjänstgöring. Till exempel duger SV2000 till mycket men passar dåligt det stridssätt som reguljära Armén använder. Till vakttjänst och andra stationära uppgifter funkar den. Jag ser inga som helst nackdelar med ett snabbspår för införsel av ny personlig utrustning. /K Där är vi överrens! Däremot så blir jag lite fundersam över att "du vet att man tittar på" och att det skulle var på något sätt lugnande vad gäller frågor om materielförsörjning. Hemvärnet klarar sig gott med SSV2000, nya fickor för AK4magasin står dock högt upp på önskelistan..... Quote
GC1 Posted January 20, 2011 Report Posted January 20, 2011 Som sagt så behöver jag bra utrustning först när det smäller och eftersom jag lagt alla planer på utlandstjänst bakom mig så är det inte i huvudsak för egen del jag undrar. Vilka förband som anställs på 8år behöver inte utrustning som duger till skarp tjänstgöring? Om man ser det så blir argumentet om att "hv kan vänta" inte lika kraftigt i mina ögon. Det är mången utrustning som duger till skarp tjänstgöring. Till exempel duger SV2000 till mycket men passar dåligt det stridssätt som reguljära Armén använder. Till vakttjänst och andra stationära uppgifter funkar den. Jag ser inga som helst nackdelar med ett snabbspår för införsel av ny personlig utrustning. /K Där är vi överrens! Däremot så blir jag lite fundersam över att "du vet att man tittar på" och att det skulle var på något sätt lugnande vad gäller frågor om materielförsörjning. Hemvärnet klarar sig gott med SSV2000, nya fickor för AK4magasin står dock högt upp på önskelistan..... Quote
903Lew Posted February 21, 2011 Report Posted February 21, 2011 (edited) När jag hör ordet "snabbanskaffning" tänker jag en tidsperiod på månader*. Här i UK gick det snabbare än snabbt att beställa containervis med E-mag, hur går det med den anbefallna anskaffningen av nya västar? *eller ännu hellre veckor! Edited February 22, 2011 by 903Lew Quote
Krook Posted February 22, 2011 Report Posted February 22, 2011 Ryktet säger att ny stridsväst kommer till FS21. Quote
Recommended Posts