2Sharp Posted June 16, 2014 Report Posted June 16, 2014 Stridsväst 12 införs i FM med början hösten 2014, införandeutbildning för representanter från alla förband genomfördes i början av juni på MSS. Den tillförs all personal i FM, inkl HV. Om jag inte minns fel är den hittills inköpt i ca 35000 ex.Jag har tappat tråden vad gäller ny utrustning så jag har tyvärr inget att komplettera med/tillföra, men jag hoppas verkligen att detta blir verklighet och att inte ytterligare förseningar tillkommer. Utan att ha brukarerfarenhet av Sv08 eller Krsk 12 så vill jag tro att när vi har komplett system av Krsk 12 och Sv12 så har vi ett flexibelt system som faktiskt går att anpassa och fungera väl. Sedan att det är en smula efter i form och utförande redan innan införandet är väl bara att bortse från. Det är ju nyare än K94 och Sv2K... Quote
Apone Posted June 16, 2014 Report Posted June 16, 2014 Gnäll inte, 2Sharp, det är good enough. Och i den mån det inte är det, yxar vi till det, precis som vi alltid har gjort. Gick det med Botswana-västen, går detta bra också. Quote
REALIN Posted June 16, 2014 Report Posted June 16, 2014 Stridsväst 12 införs i FM med början hösten 2014, införandeutbildning för representanter från alla förband genomfördes i början av juni på MSS. Den tillförs all personal i FM, inkl HV. Om jag inte minns fel är den hittills inköpt i ca 35000 ex. Jag har sett upphandlingen förut när den låg uppe men roligt om den är genomförd. Det finns också en option på 35000 st till. Quote
1.skalman Posted June 16, 2014 Report Posted June 16, 2014 Yeay vi i hv får den om ca 20 år då med andra ord. För 35000 ex är i te mycket när det ska finnas ett antal i reserv på förråden. Quote
2Sharp Posted June 17, 2014 Report Posted June 17, 2014 Gnäll inte, 2Sharp, det är good enough. Och i den mån det inte är det, yxar vi till det, precis som vi alltid har gjort. Gick det med Botswana-västen, går detta bra också. ...det var ju det jag menade... ;) Quote
REALIN Posted June 17, 2014 Report Posted June 17, 2014 Yeay vi i hv får den om ca 20 år då med andra ord. För 35000 ex är i te mycket när det ska finnas ett antal i reserv på förråden. Därför det finns en option på 35000 till så även hela Hv kan få! Quote
REALIN Posted June 17, 2014 Report Posted June 17, 2014 Yeay vi i hv får den om ca 20 år då med andra ord. För 35000 ex är i te mycket när det ska finnas ett antal i reserv på förråden. Därför det finns en option på 35000 till så även hela Hv kan få! Quote
1.skalman Posted June 17, 2014 Report Posted June 17, 2014 Som sagt tidigare tror på det när den sitter på kroppen:-). Vilket företag var det som vann upphandlingen till slut? Hur skapelsen ut? Bilder bilder bilder:-D. Ja jag gillar prylar:-) Quote
Smörjtrollet Posted June 17, 2014 Report Posted June 17, 2014 Tror dock det kommer dra ut på tiden, en svensk mekaniserad bataljon i västra Sverige kommer t.ex inte få den under året.Antar att NBG15-förbanden prioriteras. Quote
Meteor Posted June 17, 2014 Report Posted June 17, 2014 Eftersom det är ett så stort antal som köpts in som levereras i hög takt så handlar det inte så mycket om prioriteringar typ: "NBG ska ha så det finns inte några till förband XY". Handlar snarare om FMLOGs förmåga att distribuera prylarna. Men visst kommer vi se sv12 hos US, NBG och övriga beredskapsförband först. Konstigt vore det annars. Om man är på "ett vanligt förband" kan man nog förvänta sig att få sv12 tilldelad första halvåret 2015. 1 Quote
wolfie666 Posted June 18, 2014 Report Posted June 18, 2014 Låter helt ok för mig. Om jag på HV insats får sv12 första halvåret 2015 så gratulerar jag FMV 1 Quote
Kurtan Posted June 18, 2014 Report Posted June 18, 2014 Det kommer dröja minst fem år innan HV får ut den där. Tro inget annat Quote
klslndgrn Posted June 18, 2014 Report Posted June 18, 2014 FMV M7390-311000-8 STRIDSVÄST 12 COMBAT VEST 12 http://se.mercell.com/m/file/getfile.ashx?id=36283607 Är detta SV 12? Isåfall är den ju rätt lik SV 08 Quote
2Sharp Posted June 18, 2014 Report Posted June 18, 2014 (edited) FMV M7390-311000-8 STRIDSVÄST 12 COMBAT VEST 12 http://se.mercell.com/m/file/getfile.ashx?id=36283607 Är detta SV 12? Isåfall är den ju rätt lik SV 08 Om jag minns rätt var Sv08 att se som en bas för Sv12, dvs den kunde se x-act likadan ut men det var inte tvunget att det skulle bli så.Förhoppningsvis kommer den iallafall inte att ha samma tillkortakommande som Sv08* Har du motsvarande länk till de fickor som skall ingå i systemet? Edit: jag hittade, tror jag: http://se.mercell.com/m/file/GetFile.ashx?id=36283632&version=1 *som jag själv inte har en aning om då jag aldrig använt Sv08 men inget bärsystem är ju perfekt... Edited June 18, 2014 by 2Sharp Quote
Blanco Posted June 18, 2014 Report Posted June 18, 2014 FMV M7390-311000-8 STRIDSVÄST 12 COMBAT VEST 12 http://se.mercell.com/m/file/getfile.ashx?id=36283607 Är detta SV 12? Isåfall är den ju rätt lik SV 08 Om jag minns rätt var Sv08 att se som en bas för Sv12, dvs den kunde se x-act likadan ut men det var inte tvunget att det skulle bli så.Förhoppningsvis kommer den iallafall inte att ha samma tillkortakommande som Sv08* Har du motsvarande länk till de fickor som skall ingå i systemet? Edit: jag hittade, tror jag: http://se.mercell.com/m/file/GetFile.ashx?id=36283632&version=1 *som jag själv inte har en aning om då jag aldrig använt Sv08 men inget bärsystem är ju perfekt... En snabb översikt och jämförelse med min minnesbild av SV-08 är att oket skiljer sig i design, istället för "U" så verkar den nu ha "V" form. Vet inte om jag upplevde det som en nackdel dock, men bar den verkligen inte i samma utsträckning som vissa Quote
klslndgrn Posted June 19, 2014 Report Posted June 19, 2014 En snabb översikt och jämförelse med min minnesbild av SV-08 är att oket skiljer sig i design, istället för "U" så verkar den nu ha "V" form. Vet inte om jag upplevde det som en nackdel dock, men bar den verkligen inte i samma utsträckning som vissa Stämmer säkert! Jag har haft möjligheten att testa fullkittade Sv08 och krsk12 och de verkar riktigt smutta! Om Sv12 blir en uppgradering av sv08 så kommer det bli stört bra. Enligt mig är Sv2k helt värdelös. Quote
109 Eken Posted June 19, 2014 Report Posted June 19, 2014 Bakfickan på Sv12 ser inte ut att ha ett hål för mynningen till vätskeblåsan till skillnad från Sv08? Det innebär ju att man måste ta upp blåsan varje gång man fyller om jag förstår de länkade dokumenten rätt. Såg förövrigt att de soldater som rustade på nu fick en ny vätskeblåsa som går att koppla till slangen på skyddsmasken. Tror den hette vätskeblåsa 1/CBRN Quote
Lynx Lynx Posted June 19, 2014 Report Posted June 19, 2014 Saknas gör även upphängningsanordningen för vätskeblåsan i dess ficka, så vissa modifieringar görs nog under produktionens gång...35000 västar räcker väl och blir över!?!? Inkluderat HV. Quote
speculatores Posted June 19, 2014 Report Posted June 19, 2014 Saknas gör även upphängningsanordningen för vätskeblåsan i dess ficka, så vissa modifieringar görs nog under produktionens gång... 35000 västar räcker väl och blir över!?!? Inkluderat HV. några pallar skall ju läggas i lager och glömmas av fmlog också. Sen skall de ju skickas till rätt plats också, tacksamt nog är de inte storlekar som skall bli rätt på denna pryl. Så som sagt tidigare av andra Jag vet när jag får den när jag står med den i handen, absolut inte innan. Quote
Kassak Posted June 19, 2014 Report Posted June 19, 2014 Saknas gör även upphängningsanordningen för vätskeblåsan i dess ficka, så vissa modifieringar görs nog under produktionens gång... 35000 västar räcker väl och blir över!?!? Inkluderat HV. några pallar skall ju läggas i lager och glömmas av fmlog också. Sen skall de ju skickas till rätt plats också, tacksamt nog är de inte storlekar som skall bli rätt på denna pryl. Så som sagt tidigare av andra Jag vet när jag får den när jag står med den i handen, absolut inte innan. Sv08 hade (minst) två olika storlekar, men det har de alltså skippat på Sv12? Annars är det inte helt otroligt att något förband skulle få en pall med enbart västar i storlek S. Quote
Meteor Posted June 19, 2014 Report Posted June 19, 2014 Angående storlekar från dokumentet klslndgrn länkade: "The Combat vest 12 is made in two sizes. Size 1 is for persons up to 170 cm and up to 65 kg. Size 2 is for all other soldiers.The belt is made in three different sizes.Size 1 is up to 65 kg, size 2 up to 95 and size 3 is over 95." Quote
speculatores Posted June 19, 2014 Report Posted June 19, 2014 Saknas gör även upphängningsanordningen för vätskeblåsan i dess ficka, så vissa modifieringar görs nog under produktionens gång... 35000 västar räcker väl och blir över!?!? Inkluderat HV. några pallar skall ju läggas i lager och glömmas av fmlog också. Sen skall de ju skickas till rätt plats också, tacksamt nog är de inte storlekar som skall bli rätt på denna pryl. Så som sagt tidigare av andra Jag vet när jag får den när jag står med den i handen, absolut inte innan. Sv08 hade (minst) två olika storlekar, men det har de alltså skippat på Sv12? Annars är det inte helt otroligt att något förband skulle få en pall med enbart västar i storlek S. Oh Shit, (aldrig hav Sv08) 1 Quote
Recommended Posts