Jump to content

Recommended Posts

Posted

HKV Prod har gått ut med styrningar avseende tilldelning av personlig utrustning för olika personalkategorier i FM. I den skrivelsen redovisar man också vad som är på gång in i FM. Man skall givetvis ta tiderna med en nypa salt men lite information direkt från beställaren är alltid något!

2010-02-18 14 500: 52333 Nyttjande av personlig utrustning vid förband, skolor och centra (bilagor 11, underbilagor 8)

Första leverans 2010

• Lätt Värmeställ 08 anskaffas för att kunna ersätta värmejacka 90
  • Värmemössa 07 anskaffas för att ersätta sedan tidigare avvecklad trikåmössa...grön, blå, samt beige...
  • Skalplagg 08 anskaffas för att ersätta uniform Adyk 2002 samt regnjacka/regnbyxa 90 för vissa typförband
  • Underkläder för kvinnor
  • Marschkänga 08 anskaffas för vissa typförband
  • Skyddsglasögon m/08
  • Stridsväst 2000 kommer under 2010 att kompletteras med sats innehållande bärok och komprimeringsspännen.
  • Ryggsäcks- och stridsvästsystem 2008
  • Soldatkök 2009...ersätta Kokkärl m/40, Enmanskök mt, Soldatkök 07 samt Flerbränslekök 08
  • Fältnecessär

Första leverans 2010-11

• Personligt Ballistiskt Kroppsskyddssystem (PBSUS)

Den som i övrigt är intresserad av vad som FMV köper in kan alltid gå in på www.fmv.se och klicka sig vidare till pågående upphandlingar.

Vem som får den nya utrustningen är inte bestämt i dagsläget (enligt skrivelsen) men man kan nog utgå ifrån att US får utrustningen först och hemvärnet sist.

Posted
Första leverans 2010

• Ryggsäcks- och stridsvästsystem 2008

Finns det ute några bilder på Stridsvästsystem 2008?

Posted

eller bara några bilder överhuvudtaget oavsett mtrlslag. (nej, jag har inte orkat söka)

Posted

Jag passar snarast på att kasta in lite grus i glädjryran!

Jag tror det när jag haft det ute och lämnat det åter.

Saker som "är på gång" har en förmåga att ta evig tid alt. försvinna i besparingar, bortprioriteras eller köpas in i så litet antal att det blir liggande på lämpligt förråd..

Ingen materiel "är på gång, ligger i röret, kommer snart" den enda materielen som finns är den du har fått ut och bär på dig.

Posted

Som sakt så tror ja mera att dom prylarna som ni räknar upp kommer att vara på us och andra förband om dom kommer ut.

sedan verkar det som en hysteri efter nya prylar hela tiden, skulle hällre se en nyare variant på lk 35 och stridsbälte än så mycket nytt. för innan alla ha fått det nya så är det gammalt och så kommer nya saker som är bättre. själv när man är med i hv får man nöja sig med det man får.

Posted

HV behöver inte underkläder till kvinnor? Eller vettiga skyddsglasögon för den delen...

Posted

Eller kängor som inte desintegrerar vid kontakt med marken?

Två sulor som jag såg gav upp under helgens SÖF, i ena kompaniet.

Bilder i övrigt vore skoj! Drömma kan man ju alltid, men sen om/när det väl kommer.........

Posted
:) Kostnaden för att utrusta HV med bra personlig skyddsutrustning är en piss i nilen i jämförelse med vad övriga försvarsmakten kostar.
Posted
:) Kostnaden för att utrusta HV med bra personlig skyddsutrustning är en piss i nilen i jämförelse med vad övriga försvarsmakten kostar.

Och med tanke på vad mycket vatten det finns i Nilen :)

slut OT.

Det ska bli intressant när/om materielen kommer ut om det påskyndar omrustningen av HV. Annars har vi 3 (4) olika stridsutrustningar som standard. Visserligen har vissa trebokstavskombinationsförband lite egna saker. Men det av helt andra skäl.

Tänk er den uppställningen:

Några har "inte hunnit hämta ut nya utrustningen" = 304/k

De flesta har gjort det = SV2000

Några "känner nån" och har bärok och komprimeringsok = SV2000+

Några andra "känner nån annan" och har nyaste = Stridsvästsystem 2008

Snacka om gott och blandat.

I övrigt tycker jag det är bra att det utvecklas mot än mer modulära system, soldater ser som bekant inte likadana ut.

Posted

det ja ser är att man man ge dom vanliga förbanden och us nytt, menans hv få vänta tills resuser finns ju, så är verkligheten ju.

eller som när ja vad ner och skulle hämta stridsvästen så frågade om ja kunde hämta ut bärsäcken och ryggsäcken, men dom sa nej.

den dagen dom dellar ut det nya samtidigt till alla ska ja bjuda förådsfolket på kaffe o tårta.

Posted

Undrar om det finns en tanke att utrusta de nya stående förbanden med de nya prylarna?

Vore logiskt, då det är dessa förband som kommer stå för huvuddelen av utlandsstyrkan också.

Posted
Undrar om det finns en tanke att utrusta de nya stående förbanden med de nya prylarna?

Vore logiskt, då det är dessa förband som kommer stå för huvuddelen av utlandsstyrkan också.

Om utrustning anskaffas får man ju nästan förutsätta att den är till dom stående förbanden också.

Utdelningsordningen blir väl som vanligt:

1: Utlandsstryrkan & "Specops"

2:Yoff

3:Kanonmat

HV och Insats kommer någon stans efter att maskinisterna i flottan fått nya bärok till stridsvästarna & ryggsäckar, dvs typ i 12-hand ungefär...

Om man inte hittar något som är av sådan betydelse att man gör en extra-anskaffning, typ som med Aimpoint-siktena. Ett kroppsskydd som skyddar mot sånt man faktiskt riskerar att träffa på (innan datumet på skydden går ut) vore inte fel. Splitterskydd är bra, men det är större risk att få en "vänlig" kula i sig, än en krevad från något en fiende skickat.

Posted

Bild-1.jpg

Kan något av det som syns på den här bilden kopplas samman med det som trådskaparen radar upp?

Tänker närmast på västen som bärs av mannen i mitten, men också på vad de två andra har runt

midjan. Vad är det förresten för färg på de två pistolhölstren? De ser mer gråa än gröna ut.

Posted

Skulle gissa på egenköpta västar där. Angående färgen så är den "Foliage green" för att passa till Amerikanska arméns ACU

Posted (edited)
Hur kom tråden att handla om hemvärnet?

Det finns fler förband inom FM än bara HV, men det verkar de flesta på det här forumet ha glömt bort.

Därför att Hv är 22000 man och övriga försvaret som sysslar med markstrid, x000 ? Så vi är lite fler och tycker att vi inte längre ska bli så dj-a styvmoderligt behandlade.

I övrigt så tror jag på sakerna när de finns på förbanden, oavsett prioriteringsordnung från HKV.

Edit: vi är 22000

Edited by 709
Posted (edited)

Hur blir det med bilder?, ingen som haft något ute på försök? Vi skall ju alltid i Sverige hålla på med försök till grejerna blivit gamla.

Edited by FCR2
Posted

Västdelen av stridsvästen blir lätt sladdrig. Komprimeringsspännena används för att dra åt västdelen så den sitter tajtare på kroppen. Anskaffas tillsammans med oket både till de nya stridsväst 2000 som ska levereras i höst och de som redan finns.

Källa: FMVs upphandling

Posted

Är det någon (trådskaparen kanske) som sitter inne på vad skillnaderna är på den nya materielen och den som redan finns? Tänker då främst på Marschkänga 08 mot 90 och stridsvästen.

Bilder är intressanta såklart, men det kanske finns någon som faktiskt har sett prylarna (dom som redan är upphandlade och klara).

Posted

Det finns fler förband inom FM än bara HV, men det verkar de flesta på det här forumet ha glömt bort.

Jag tror inte att det glömts bort att det finns fler förband än hv, däremot så är de vanliga förbanden som tidigare var vplförband och de stående insats förbanden inte på långa vägar så stora som det var för 10 år sedan varför frågan om varför man inte gör ett helhetsomtag i utrustningsfrågan en gång för alla.

Hv behöver inga kakiuniformer men när det handlar om strids och skyddsutr borde det inte vara någon enorm affär att köra samma rakt över oavsett om man tjänstgör som vaktsoldat på I19 eller är inskriven i hemvärnet i Stockholm.

Posted

Lades upp lite bilder på ny mtrl för några år sedan, dock så är inlägget från 2006 så om kängorna är Marschkänga 08 låter jag vara osagt, det kan ju dock vara en prototyp motsv.?

i vilket fall så är det ju bilder, och bilder kan man ju aldrig får för lite av :lala:

Posted

Alla i HV är jäkligt medvetna om andra förbands existens, dom flesta har ju liksom gjort GU i något av dessa förband...

Fattar bara inte varför det ska vara så svårt att förstå att jag vill ha samma skydd som man bedömer vara nödvändigt i tjänst i US, skiter det sig här hemma så blir det minst lika farligt och vi har inte längre råd att tappa soldater på det sätt som man ev kunde tänka sig under 60-80 talen.

Att det stått helt still i tillförsel av skyddvästar under 20 år är ett bra exempel på hur dålig FM är på att anskaffa materiel, ännu sämre är högre befäl inom HV som köper att man tilldelas den materiel som bedöms icke funktionsduglig i strid utomlands.

Hoppas man inser att det samlade försvaret nu är så litet att man faktiskt kan börja köpa samma till samtliga förband, måste ju underlätta att inte behöva tillhandahålla en massa olika system av kläder och västar??

Posted

Här går det undan i diskussionen!

2Sharp du är lite negativt inställd till FMs materiellprocess ;)

Jag har själv sett upphandlingsunderlaget på glasögonen, den låg ute i slutet av hösten på fmv.se där leverantörerna skulle ha svarat i Jan-Feb om jag kommer ihåg rätt.

I övrigt så har det inte kommit ut så mycket personlig utrustning de sista åren, det har pratats mycket men inga resultat. De som har skrivit på skrivelsen är de personer som har beställer utrustningen (Materiell System Ansvariga MSA de som har pengarna) De borde sitta inne med relevanta uppgifter. Inga pengar till FMV innan leverans till FM gör att FMV har lite blåslampa på sig ibland. Jag personligen tror att det kommer dyka upp utrustning i år, inte i mängd men leveranserna torde påbörjas. Dock är jag mer osäker på Personligt Ballistiskt Kroppsskyddssystem (PBSUS) där jag inte har sett vare sig förfrågan eller upphandlingsunderlag mot industrin.

Sen finns inga uppgifter på den totala mängden, om det är beställt åt HV också eller om det är beställt enbart för stabsofficerare på kontor;)

Posted
2Sharp du är lite negativt inställd till FMs materiellprocess ;)

Fel, jag är mycket negativ till materielprocessen! :rolleyes:

Det är tröttsamt i längden att frågor ang. brist på mtrl. besvaras med lama "det är på gång, ligger i röret" och det sedan sällan levereras. (observera mitt positiva användande av "sällan" och inte "aldrig")

Även med offentlig upphandling etc. så bör det inte vara så förbannat långsamt, något är jävligt kass i systsmet.

Nog med gnäll, givetvis är det positivt att grejor är på gång!

[RUMINT]Jag har hört ett rykte att det skall vara ett integrerat ksoppsskydd/stridsväst "på gång", det kan/bör vara PBSUS kanske? Iallfall skall detta vara NFM's TRYM (utan QRS om jag minns rätt) OM det är så och jag får ut en inom rimlig tid så skall jag skratta och springa några extra fälttest den veckan...

Gogglade "PBSUS" och hittade detta:

http://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%20do...ro/EKK07088.pdf

Vilt fabulerande så vill jag nog, från min soldatmässiga ringhörna, anse att OM detta arbetet började 2007 och man har planerat första lev. 2010/2011 så hur i h-vete kan det ta 3-4 år att få fram ett kroppsskydd?

OBS: jag tar inget ansvar för att ovanstående uppgift är korrekt.[/rumint]

Posted

Upphandlingen av nya kroppsskydd låg tidigare på FMV:s hemsida (höstas/vintras). Så det är som sagt i det förhatliga röret.

Roar man sig med att bildgoogla kan man (förutom att får smeghead att kräkas) se att det finns en annan tillverkare än NFM som eventuellt kan vara aktuell. Jag hoppas på NFM ...

OT: När det gäller FMV:s upphandlingar så undrar jag bara när jag kan få möjlighet att snika till mig en sån här ... :rolleyes:

Posted
[RUMINT]Jag har hört ett rykte att det skall vara ett integrerat ksoppsskydd/stridsväst "på gång", det kan/bör vara PBSUS kanske? Iallfall skall detta vara NFM's TRYM (utan QRS om jag minns rätt) OM det är så och jag får ut en inom rimlig tid så skall jag skratta och springa några extra fälttest den veckan...

Jag har en god vän som har testat lite nya västar åt försvaret. Fanns bland annat 2 eller 3st platecarriers som testades. Varav ena kunde byggas om till en fullskalig IMF-rigg (ränk lite robocop). Inget som säger att det kommer en, men som sagt, det har testats under förra året.