Jump to content

Recommended Posts

Posted

Absolut inga eldrör i aktern! Det var det dummaste jag har hört. Riskera att försämra radarmålytan som är hela poängen med Visby? Minska Visbys absolut största och viktigaste fördel?

57mm pjäsen är extremt effektiv mot drönare och det tar inte många sekunder att svänga runt fartyget så kanonen bär. Hur hade ni tänkte att drönarsvärmar skulle kunna komma fram oupptäckta långt ute till havs, i vad som oftast är hård vind? Drönare kan inte flyga där. Moderskepp? Ska moderskeppet bara köra upp längs med Visby för att släppa lös svärmen då eller? Herregud.

Bygg då hellre nåt slags kanonbåt än att förstöra konceptet Visby, som ska vara osynlig, och effektivt sänka fientlig flotta med robot 15. 

• 3 weeks later...
Posted (edited)

Enligt Baltic Defence Review på youtube så kommer VBY att få 24 Sea Ceptor robotar i version 6:

Sweden's Visby-Class Corvette: Version 6 Mid-Life Upgrade

Betydligt bättre än de 8 Umkhonto-IR som de troligen hade fått om man hade utrustat dem med lv-robot som ursprungligen var planerat för drygt tio år sedan. En ganska förväntad lösning men man kanske hade hoppats på 36 ändå. 24 Sea Ceptor är lika många som den br Daring-klassens robotjagare på 8.500 ton kommer att få. Ska bli intressant att se om det kommer att finnas plats även för installation av en tredje ExLS modul med tre celler för 12 robotar om så skulle behövas.

Skärmbild 2026-03-19 142353 Baltic Defence Review på youtube VBY version 6.png

/Per

Edited by Perman
  • Like 2
Posted
24 minutes ago, Peo said:

24 är ju relativt mycket för en så liten båt ändå. 

Precis, och multi role förmågan får vi på köpet.

/Per

Posted
12 minutes ago, Perman said:

Precis, och multi role förmågan får vi på köpet.

/Per

Kanske blir 36st i framtiden vid version 7?

Hoppas nu på minst 2st 30mm seasnake och kommande laservapen till Visby för kunna plocka drönare...

//TF

Posted (edited)
13 minutes ago, TKraften said:

Kanske blir 36st i framtiden vid version 7?

Hoppas nu på minst 2st 30mm seasnake och kommande laservapen till Visby för kunna plocka drönare...

//TF

VBY kommer nog inte att få några Seasnake 30. Mer troligt då på fler av de nya Strb 90 HS, de 8 grkbåtarna och kanske även på KOS och GLE. LUL skulle väl få tre Trackfire ARES om det blir AH120?

/Per

Edited by Perman
Posted
24 minutes ago, Perman said:

VBY kommer nog inte att få några Seasnake 30. Mer troligt då på fler av de nya Strb 90 HS, de 8 grkbåtarna och kanske även på KOS och GLE. LUL skulle väl få tre Trackfire ARES om det blir AH120?

/Per

Synd för Visby behöver ett sekundärt och tertiärt artilleri som komplement till 57mm akan där fram.

//TF

Posted
18 minutes ago, TKraften said:

Synd för Visby behöver ett sekundärt och tertiärt artilleri som komplement till 57mm akan där fram.

//TF

Jo absolut, men jag tror tyvärr att det blir svårt utan att störa stealth profilen. Men Pärmtroll har väl inte uteslutit vapenstation på VBY, så omöjligt är det väl inte men knappast troligt. Då vore det nog lättare att utrusta Gävle och Sundsvall med Seasnake 30. Koster kommer nog att få Seasnake 30 om erfarenheterna från stridsbåtarna blir positiva.

/Per

Posted (edited)
4 hours ago, Perman said:

Enligt Baltic Defence Review på youtube så kommer VBY att få 24 Sea Ceptor robotar i version 6:

Sweden's Visby-Class Corvette: Version 6 Mid-Life Upgrade

Betydligt bättre än de 8 Umkhonto-IR som de troligen hade fått om man hade utrustat dem med lv-robot som ursprungligen var planerat för drygt tio år sedan. En ganska förväntad lösning men man kanske hade hoppats på 36 ändå. 24 Sea Ceptor är lika många som den br Daring-klassens robotjagare på 8.500 ton kommer att få. Ska bli intressant att se om det kommer att finnas plats även för installation av en tredje ExLS modul med tre celler för 12 robotar om så skulle behövas.

Skärmbild 2026-03-19 142353 Baltic Defence Review på youtube VBY version 6.png

/Per

Nice!

då blir det 2x3 exls med 4 robotar i per tub. Vilket väl är exakt vad vi spekulerat om här på forumet :)

Edited by Slenke
  • 2 months later...
Posted (edited)

Max Villmans inlägg på youtube idag handlar mest om hans negativa inställning till köpet av FDI, men han har också näst intill sensationella uppgifter om Visbys HTM om det stämmer. Eller är det jag som möjligen inte har hängt med i den senaste diskussionen? Enligt Max Villman så kommer nämligen även Visby att få CAMM-ER med ca 45 km räckvidd(!) Alltså inte CAMM med ca 25 km räckvidd som jag och troligen fler med mig har trott. Kan detta verkligen stämma? I så fall så får VBY ett grymt luftförsvar som hon förmodligen kommer att bli ganska ensam om i världen om man betänker hennes blygsamma tonnage på 650 ton fullastad. Är CAMM-ER integrerad i Sylver A50 och har den också multi role förmåga som den vanliga CAMM roboten?

Sveriges DYRASTE Köp Genom Tiderna – MASSIVT MISSTAG

Skärmbild 2026-05-21 163117 Max Villman på you mtube om FDI och Visby HTM.jpg

P. S. En liten vädjan om att inte förvandla den här tråden till en diskussion om hans inställning till FDI. Det finns andra trådar i sjöforumet om man vill diskutera detta.

/Per

Edited by Perman
Posted

Exls är väl redan beställt för Visby, där går väl även CAMM-ER ner? I varje Visby får du upp till 24 robotar totalt vilket ändå måste anses helt OK för sin storlek.

Sen är Villman riktig ”Saabdåre” som vill att vi alltid köper Saab till varje pris typ.

Posted
33 minutes ago, Slenke said:

Exls är väl redan beställt för Visby, där går väl även CAMM-ER ner? I varje Visby får du upp till 24 robotar totalt vilket ändå måste anses helt OK för sin storlek.

Sen är Villman riktig ”Saabdåre” som vill att vi alltid köper Saab till varje pris typ.

Precis sylver ryms inte i Visby ändå tror jag.

Posted

Tveksamt om Visby får Camm-ER tror jag. Basmodellen av 3-cell ExLS tar ju bara Camm basic. Men som vi har spekulerat om tidigare så är det säkert inga större problem att förlänga den något (ca en meter). Och Host ExLS för Camm-ER lär nog redan finnas för den ska ju polackerna ha till Miecznik.

Camm basic är ju dock bättre mot små mål på korta avstånd så om man bara väljer en missil för självförsvar så är den förmodligen ett givet val.

Posted (edited)
44 minutes ago, Laban26 said:

Tveksamt om Visby får Camm-ER tror jag. Basmodellen av 3-cell ExLS tar ju bara Camm basic. Men som vi har spekulerat om tidigare så är det säkert inga större problem att förlänga den något (ca en meter). Och Host ExLS för Camm-ER lär nog redan finnas för den ska ju polackerna ha till Miecznik.

Camm basic är ju dock bättre mot små mål på korta avstånd så om man bara väljer en missil för självförsvar så är den förmodligen ett givet val.

Host ExLS stoppas väl i en MK 41 VLS tub. Just för att kunna bära fler små robotar i varje tub. Får då fyra CAMM-ER plats i varje tub. Då den är större än CAMM. Men visst skulle det vara intressant om även Visby skulle kunna få tre-fyra förlängda ExLS tuber för att även kunna bära 9-12 st CAMM-ER. Så höjs deras förmåga rejält. Eller kanske bara att två av Visby skulle kunna få detta. Som redan saknar förmåga att ta emot hkp.  

Edited by madman
Posted
14 minutes ago, madman said:

Host ExLS stoppas väl i en MK 41 VLS tub. Just för att kunna bära fler små robotar i varje tub. Får då fyra CAMM-ER plats i varje tub. Då den är större än CAMM. Men visst skulle det vara intressant om även Visby skulle kunna få tre-fyra förlängda ExLS tuber för att även kunna bära 9-12 st CAMM-ER. Så höjs deras förmåga rejält. Eller kanske bara att två av Visby skulle kunna få detta. Som redan saknar förmåga att ta emot hkp.  

Nu var det ett tag sen vi diskuterade detta så jag tar det bara direkt från minnet nu. Alltså först laddar man Camm i en Host som man sen stoppar ner antingen i en 3-cell ExLS eller en vanlig mk41. Sen är Camm basic och ER lika breda så det är bara längden som skiljer. Camm (både basic och ER) packas ju ner i ett kvadratiskt rör som har ett visst tryck för cold-launch. Och de kvadratiska rören är alltså lika breda, vilket ju då gör att även Camm-ER går att fyrpacka i mk41 familjen.

• Thanks 4
Posted (edited)

Tack för info. Återstår väl då frågan om CAMM-ER också har multi role förmåga som CAMM basic numera har. Det var ju tidigare en tilläggs förmåga som man fick betala extra för enligt Pärmtroll, men numera så ska multi role ingå i mjukvaran för systemet. CAMM basic ska tydligen ha ett minsta skjutavstånd mot ytmål på 1.000 m. Kanske kan bli svårt att uppnå med en längre och tyngre robot.

/Per

Edited by Perman
Posted (edited)
39 minutes ago, Perman said:

Tack för info. Återstår väl då frågan om CAMM-ER också har multi role förmåga som CAMM basic numera har. Det var ju tidigare en tilläggs förmåga som man fick betala extra för enligt Pärmtroll, men numera så ska multi role ingå i mjukvaran för systemet. CAMM basic ska tydligen ha ett minsta skjutavstånd mot ytmål på 1.000 m. Kanske kan bli svårt att uppnå med en längre och tyngre robot.

/Per

Oavsett så ska vi väl se CAMM-ER som ett kompletterande luftvärnsförsvar med sin längre räckvidd. Så i detta läge är ju inte multifunktion och närförsvar det optimala för den roboten. Då vi också ska ha CAMM. Att vi då får 12 st CAMM-ER och 24 st  CAMM är väl mer önskvärt. Mot 36 st CAMM bara. 

Edited by madman
Posted (edited)

Blir det inte ett logistik problem om vi ska anskaffa två olika versioner av CAMM, som dessutom inte automatiskt är utbytbara mot varandra? Om Villman's uppgift om CAMM-ER även för Visby stämmer så tror jag inte att vi anskaffar även basic versionen. Det är inte logiskt - speciellt inte om även CAMM-ER får multi role förmåga.

/Per

Edited by Perman
Posted
1 hour ago, Laban26 said:

Nu var det ett tag sen vi diskuterade detta så jag tar det bara direkt från minnet nu. Alltså först laddar man Camm i en Host som man sen stoppar ner antingen i en 3-cell ExLS eller en vanlig mk41. Sen är Camm basic och ER lika breda så det är bara längden som skiljer. Camm (både basic och ER) packas ju ner i ett kvadratiskt rör som har ett visst tryck för cold-launch. Och de kvadratiska rören är alltså lika breda, vilket ju då gör att även Camm-ER går att fyrpacka i mk41 familjen.

Jag tror du minns i princip rätt men camm-er är bredare än basic camm. Kroppen på ER är 190mm medan standard är 166mm. Sen exakt hur totalbredden med fenorna är har jag inte hittat. Eller menar du att fenorna på ER är mindre så totalbredden blir lika kanske?

på en av de här bilderna kan man se packning i mk41. ER ser ut att ta något större plats men båda får ju plats oavsett:  

Posted
5 hours ago, Perman said:

Blir det inte ett logistik problem om vi ska anskaffa två olika versioner av CAMM, som dessutom inte automatiskt är utbytbara mot varandra? Om Villman's uppgift om CAMM-ER även för Visby stämmer så tror jag inte att vi anskaffar även basic versionen. Det är inte logiskt - speciellt inte om även CAMM-ER får multi role förmåga.

/Per

Varför skulle det vara problem? Den ena är för närskydd av korvetter den andra för områdesskydd? Två olika system med olika syften till olika fartyg. 

• Like 3
Posted

Eller så laddas både Visby och Luleå med både CAMM och CAMM-ER.

Här får @Peo rätta mig men även ER-versionen är väl också att räkna som självskydd mot vissa typer av hot? Tänker kraftigt manövrerande hot i hög hastighet där rörelseenergin i vanliga CAMM inte räcker till (dvs en bit ut men inom vanliga CAMMs teoretiska räckvidd).

Posted (edited)
17 hours ago, Perman said:

/Per

Jag tror nog att den mindre Camm basic alltid kommer att vara bättre än ER på kortare avstånd. Även basic går ju långt bortom horisonten på låg höjd så den duger nog jäkligt bra för självförsvar i de flesta fall.

17 hours ago, madman said:

Oavsett så ska vi väl se CAMM-ER som ett kompletterande luftvärnsförsvar med sin längre räckvidd. Så i detta läge är ju inte multifunktion och närförsvar det optimala för den roboten. Då vi också ska ha CAMM. Att vi då får 12 st CAMM-ER och 24 st  CAMM är väl mer önskvärt. Mot 36 st CAMM bara. 

Ja det hade varit en jäkligt rolig nyhet om det är så. En ExLS modul i mitten som tar ER och sen två kortare på sidorna som tar basic. Det hade nog fan varit den mest ultimata konfigurationen för Visby.

16 hours ago, zkurt said:

Jag tror du minns i princip rätt men camm-er är bredare än basic camm. Kroppen på ER är 190mm medan standard är 166mm. Sen exakt hur totalbredden med fenorna är har jag inte hittat. Eller menar du att fenorna på ER är mindre så totalbredden blir lika kanske?

på en av de här bilderna kan man se packning i mk41. ER ser ut att ta något större plats men båda får ju plats oavsett:  

Jag minns det som att de kvadratiska rören som Camm basic och ER laddas i är exakt lika breda. Vilket också leksaksmodellen du länkar till ser ut att vara.

Edited by Laban26
  • Like 2
Posted (edited)
On 2026-05-21 at 16:31, Perman said:

Max Villmans inlägg på youtube idag handlar mest om hans negativa inställning till köpet av FDI, men han har också näst intill sensationella uppgifter om Visbys HTM om det stämmer. Eller är det jag som möjligen inte har hängt med i den senaste diskussionen? Enligt Max Villman så kommer nämligen även Visby att få CAMM-ER med ca 45 km räckvidd(!) Alltså inte CAMM med ca 25 km räckvidd som jag och troligen fler med mig har trott. Kan detta verkligen stämma?

Nej, det stämmer inte!

Jag rekommenderar alla att ignorera allt Villman och övriga influensers påstår i sina inlägg så länge de inte kan hänvisa till någon officiell källa eftersom de nästan aldrig har ens den minsta aning om vad de pratar om.

I likhet med många av de "experter" som ofta förekommer i media med åsikter om allt mellan himmel och jord (som de rätt sällan kan något om egentligen) så är den produkt de säljer i grunden de själva och det är således viktigare att ha en åsikt och fortsätta få uppmärksamhet i media än att hålla sig till fakta och ha riktig kunskap och förståelse för ämnet.

On 2026-05-21 at 16:31, Perman said:

Är CAMM-ER integrerad i Sylver A50 och har den också multi role förmåga som den vanliga CAMM roboten?

Nej, varesig CAMM eller CAMM-ER är integrerade i Sylver A50. Men ja, båda har en sekundär ytmålsförmåga som standard då de i grunden är samma robot.

On 2026-05-21 at 19:36, Slenke said:

Ja, VBY får ExLS. Men nej, CAMM-ER kommer inte få plats i dessa då dessa robotar är drygt en meter längre och därför kräver den förlängda versionen av ExLS (som inte fanns som färdig produkt och därför valdes bort).

On 2026-05-21 at 21:33, Perman said:

CAMM basic ska tydligen ha ett minsta skjutavstånd mot ytmål på 1.000 m. Kanske kan bli svårt att uppnå med en längre och tyngre robot.

Ja, CAMM-ER har ett större minsta skjutavstånd än CAMM då längre effektiv räckvidd kräver en kraftigare motor och innebär en högre flygprofil för roboten. Som alltid handlar det om prioriteringar och kompromisser och det går inte att få allt i ett system.

On 2026-05-21 at 22:30, Perman said:

Blir det inte ett logistik problem om vi ska anskaffa två olika versioner av CAMM, som dessutom inte automatiskt är utbytbara mot varandra?

Nej. Robotarna delar många komponenter och delsystem med varandra och är också fullt utbytbara förutsatt att man har ett kastarsystem som fysiskt rymmer båda. Så VBY kommer få CAMM och LUL kommer få CAMM-ER, och de två kommer förvisso inte kunna delas mellan fartygstyperna (möjligtvis att LUL kommer kunna använda båda, det återstår att se) men de kommer fortfarande kunna underhållas i samma verkstad, med huvudsakligen samma verktyg, av samma tekniker, och kommer till stor del kunna använda samma utbytesenheter och reservdelar. Den extra logistiska bördan blir alltså minimal i sammanhanget.

On 2026-05-21 at 22:37, zkurt said:

Robotkroppen (raketmotorn) är förvisso 24mm bredare på CAMM-ER, men robottubens yttermått är (bortsett från längden) exakt samma för båda robotarna (275mm x 275mm) och det är detta mått som är styrande över hur många som får plats på samma yta.

On 2026-05-22 at 07:31, Slenke said:

Här får @Peo rätta mig men även ER-versionen är väl också att räkna som självskydd mot vissa typer av hot? Tänker kraftigt manövrerande hot i hög hastighet där rörelseenergin i vanliga CAMM inte räcker till (dvs en bit ut men inom vanliga CAMMs teoretiska räckvidd).

Båda robotarna har precis samma förmåga att bekämpa inkommande hot, det enda som skiljer dem åt är på vilket avstånd och på vilken höjd de kan göra det. Således innebär CAMM-ER primärt en bättre förmåga att även skydda andra enheter, men innebär i en självförsvarssituation såklart också att fartyget potentiellt kan börja bekämpningen på större avstånd med en CAMM-ER och i händelse av att denna missar då följa upp med en en CAMM. D.v.s. bättre förmåga till det som kallas shoot-look-shoot. 

Edited by Pärmtroll
  • Thanks 8
Posted
18 hours ago, Pärmtroll said:

Båda robotarna har precis samma förmåga att bekämpa inkommande hot, det enda som skiljer dem åt är på vilket avstånd och på vilken höjd de kan göra det. Således innebär CAMM-ER primärt en bättre förmåga att även skydda andra enheter, men innebär i en självförsvarssituation såklart också att fartyget potentiellt kan börja bekämpningen på större avstånd med en CAMM-ER och i händelse av att denna missar då följa upp med en en CAMM. D.v.s. bättre förmåga till det som kallas shoot-look-shoot

Tack, det var precis shoot-look-shoot jag tänkte på för sjömålsrobotar i överljuds och hypersonisk hastighet typ Tsirkon 3M22.

Posted
19 hours ago, Pärmtroll said:

Ja, VBY får ExLS. Men nej, CAMM-ER kommer inte få plats i dessa då dessa robotar är drygt en meter längre och därför kräver den förlängda versionen av ExLS (som inte fanns som färdig produkt och därför valdes bort).

Kroppen (raketmotorn) är förvisso 24mm bredare på CAMM-ER, men robottubens yttermått är (bortsett från längden) exakt samma för båda robotarna (275mm x 275mm) och det är detta mått som är styrande över hur många som får plats på samma yta.

Båda robotarna har precis samma förmåga att bekämpa inkommande hot, det enda som skiljer dem åt är på vilket avstånd och på vilken höjd de kan göra det. Således innebär CAMM-ER primärt en bättre förmåga att även skydda andra enheter, men innebär i en självförsvarssituation såklart också att fartyget potentiellt kan börja bekämpningen på större avstånd med en CAMM-ER och i händelse av att denna missar då följa upp med en en CAMM. D.v.s. bättre förmåga till det som kallas shoot-look-shoot. 

Men då är det inte omöjligt att kunna utrusta de senare Visby med typ en tre cells ExLS (ER) för just CAMM-ER. Som betydligt skulle höja upp vår förmåga med Visby. Borde även finnas ett intresse att erbjuda detta för fler robot alternativ.

Posted
2 minutes ago, madman said:

Men då är det inte omöjligt att kunna utrusta de senare Visby med typ en tre cells ExLS (ER) för just CAMM-ER. Som betydligt skulle höja upp vår förmåga med Visby. Borde även finnas ett intresse att erbjuda detta för fler robot alternativ.

Ja jag hoppas man tar höjd för detta att Visby kan bestyckas med CAAM-ER. Två celler CAAM-ER och en cell CAAM basic. 

Sen är frågan hur blir det med CAAM-MR? 

Kan ju tydligen dualpackas i en VL41.

//TF

Posted
2 hours ago, Slenke said:

hypersonisk hastighet typ Tsirkon 3M22

Tsirkon är dock inte hypersonisk i slutfasen, åtminstone inte om den ska kunna träffa ett rörligt mål som t.ex. ett fartyg till sjöss. Och ingen version av CAMM lär heller kunna bekämpa hypersoniska mål utan utan det kräver helt andra robotsystem (t.ex. det som förhoppningsvis blir resultatet av HYDEF).

1 hour ago, madman said:

Men då är det inte omöjligt att kunna utrusta de senare Visby med typ en tre cells ExLS (ER) för just CAMM-ER. Som betydligt skulle höja upp vår förmåga med Visby.

Nej det är inte tekniskt omöjligt, men det kommer inte hända. Konfigurationen är sedan länge låst och systemen beställda och alla fem fartyg kommer få samma konfiguration och samma robotar (d.v.s. CAMM).

1 hour ago, TKraften said:

Sen är frågan hur blir det med CAAM-MR? 

Kan ju tydligen dualpackas i en VL41.

Sverige har inga planer på att köpa varesig CAMM-MR eller mk41, så vad skulle frågan vara?

Posted (edited)

Nej det lät nog för bra för att vara sant att Visby skulle få både Camm basic och ER. Men det blir säkert bra ändå med bara basic också. Visby borde väl bli det tyngst beväpnade fartyget i sin storleksklass (LOA) i hela världen ändå. Flottan måste ju fanimig filma när de testar Camm första gången! Förhoppningsvis mot nåt mål som efterliknar en Shahed moppedrönare haha.

Edited by Laban26
Posted (edited)

Eftersom Visby nästan saknar närförsvar akterut så blir det perfekt med CAMM basic. Den är nog effektivare i multi role rollen än vad CAMM-ER är. Dessutom så blir väl HTM:n något billigare också. 

/Per

Edited by Perman