Jump to content

Visby-klass Korvetterna


Nattsork

Recommended Posts

On 11/17/2023 at 6:38 PM, Slenke said:

Såg en visionsbild på twitter nyss och där var det 9 tuber (3x3).

 

Tror inte att man ska lägga alltför stor vid den här visionsbilden. En person på FBs Flottan som verkar insatt tror t ex inte att det finns plats ens för två st 3-cells ExLS. Bättre att hålla nere förväntningarna så slipper man bli alltför besviken. Glöm inte att vi talar inte om fartyg på tusentals ton utan ynka 640 ton. De flesta ytstridsfartyg i den här storleken har oftast inte lv-robot. Att man valde Sea Ceptor beror bl a på att det är ett ultra kompakt system som passar Visby bra. 

 

UPDATE:

 

En ytterligare indikation på att det inte är en större ombyggnad som väntar. Eligt janes.com finns det redan utrymme för systemet på vapendäck under den befintliga däcksluckan. Därmed torde det, som jag redan nämnt, röra sig om en eller två 3-cell moduler av ExLS typ. 12 eller 24 CAMM med andra ord.

 

Skärmklipp Visby to get CAMM janes.com 2023-11-19.PNG

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 11/17/2023 at 7:10 PM, Perman said:

Tror inte att man ska lägga alltför stor vid den här visionsbilden.

 

Bilden är en konceptbild som MBDA använt i marknadsföringssyfte i ett par år och den har förekommit regelbundet i ett antal svenska facktidningar, bl.a. TIS. Den visar en tänkbar konfiguration, men inte den faktiska konfigurationen. Dra inga slutsatser av den...

 

On 11/17/2023 at 7:10 PM, Perman said:

En person på FBs Flottan som verkar insatt tror t ex inte att det finns plats ens för två st 3-cells ExLS.

 

Kan konstatera efter en snabb titt på hans sida att personen ifråga tvärt emot vad han ger sken av har tämligen dålig koll.

 

On 11/17/2023 at 7:10 PM, Perman said:

Glöm inte att vi talar inte om fartyg på tusentals ton utan ynka 640 ton.

 

717 ton om vi ska vara petiga. Men i sak har du såklart helt rätt.

 

On 11/17/2023 at 7:10 PM, Perman said:

En ytterligare indikation på att det inte är en större ombyggnad som väntar. Eligt janes.com finns det redan utrymme för systemet på vapendäck under den befintliga däcksluckan.

 

Nej det behövs inte någon större ombyggnad för att få plats med systemet. Fartygen är som bekant förberedda för lv-robot redan från början och utrymme finns därför avsatt på lastdäck. Ursprungligen var planen en vertikalstartande marin version av RBS-23 (BAMSEA), men efter att den dåvarande regeringen lade ner det projektet så valdes i stället Umkhonto IR, som även den sedermera ströks av våra kära politiker under "amatörernas afton" bara dagar innan kontraktet skulle skrivas under. 

Luckan du refererar till har förövrigt ingenting med saken att göra, och det är tekniskt sett faktiskt inte en lucka utan en servicepanel. Den är avsedd att användas i stället för att skära upp ett hål i skrovet om varvet behöver lyfta in eller ut stora och tunga komponenter ur akterskeppet (t.ex. dieselmotorerna). 

Denna panel kommer vara kvar även efter HTM, och lv-robotarna kommer inte sitta just där.

  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

@Pärmtroll var verkligen tanken en vertikalstartande rbs23? De konceptbilder jag såg på den tiden var snarare en lavett som man höjde upp vid avfyring.

Vi ska nog vara glada att det inte blev det dock ändå. Umkhonto har jag dock ingen insikt om huruvida den var något att ha, inte direkt storsäljare ju.

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Pärmtroll said:

Kan konstatera efter en snabb titt på hans sida att personen ifråga tvärt emot vad han ger sken av har tämligen dålig koll.

 

Nej det behövs inte någon större ombyggnad för att få plats med systemet. Fartygen är som bekant förberedda för lv-robot redan från början och utrymme finns därför avsatt på lastdäck. Ursprungligen var planen en vertikalstartande marin version av RBS-23 (BAMSEA), men efter att den dåvarande regeringen lade ner det projektet så valdes i stället Umkhonto IR, som även den sedermera ströks av våra kära politiker under "amatörernas afton" bara dagar innan kontraktet skulle skrivas under. 

Luckan du refererar till har förövrigt ingenting med saken att göra, och det är tekniskt sett faktiskt inte en lucka utan en servicepanel. Den är avsedd att användas i stället för att skära upp ett hål i skrovet om varvet behöver lyfta in eller ut stora och tunga komponenter ur akterskeppet (t.ex. dieselmotorerna). 

Denna panel kommer vara kvar även efter HTM, och lv-robotarna kommer inte sitta just där.

 

Tack för info! En potentiellt intressant kommentar om Visby's kommande lv-robot på warships1 forumet är att ExLS modulen troligen är för tung för Visby och att det är mer troligt att det blir "stand alone" celler för Sea Ceptor. Nåt liknande RN's lösning alltså där man enligt navylookout.com använder modifierade äldre VLS moduler för Sea Wolf till Sea Ceptor. Dock är ju Sea Ceptor roboten längre än VLS Seawolf och därav den "svampformade" delen som sticker upp. Robotcellerna är dessutom svagt vinklade utåt åt sidorna för att roboten, om den misständer, inte ska falla ner på de kvarvarande robotarna.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Peo said:

var verkligen tanken en vertikalstartande rbs23? De konceptbilder jag såg på den tiden var snarare en lavett som man höjde upp vid avfyring.

 

Nja, jag kan inte ta gift på det. Vad jag baserar den uppfattningen på är i huvudsak nedanstående tidiga konceptbild på VBY med BAMSEA ombord samt vad jag fått berättat från vissa som var inblandade när det begav sig. Notera det ursprungligen planerade aktra siktet monterat bakom bryggan avsett för just BAMSEA. Detta sikte installerades naturligtvis aldrig men utrymmet där hydraulaggregatet till detta var tänkt att stå finns faktiskt fortfarande kvar, men det används nu till annat.

 

Visby-class-Corvette.png.72ad798b0cc1d597f6595deda5d884ce.png.70e2e569f0b87b9de619dbde8d42b6de.png

 

2 hours ago, Peo said:

Vi ska nog vara glada att det inte blev det dock ändå. Umkhonto har jag dock ingen insikt om huruvida den var något att ha, inte direkt storsäljare ju.

 

Ja med facit i hand så är det absolut så. Sea Ceptor är på alla sätt vida överlägsen både RBS 23 och Umkhonto IR.

 

2 hours ago, Perman said:

Tack för info! En potentiellt intressant kommentar om Visby's kommande lv-robot på warships1 forumet är att ExLS modulen troligen är för tung för Visby och att det är mer troligt att det blir "stand alone" celler för Sea Ceptor.

 

Det är många som tror saker, och de flesta har fel.

 

2 hours ago, Perman said:

Nåt liknande RN's lösning alltså där man enligt navylookout.com använder modifierade äldre VLS moduler för Sea Wolf till Sea Ceptor. Dock är ju Sea Ceptor roboten längre än VLS Seawolf och därav den "svampformade" delen som sticker upp. Robotcellerna är dessutom svagt vinklade utåt åt sidorna för att roboten, om den misständer, inte ska falla ner på de kvarvarande robotarna.

 

MLS (VL systemet RN m.fl. använder till Sea Ceptor) är inte någon modifiering av Sea Wolfs VLS utan använder enbart dess gamla hål i däcket. MLS är i faktiskt inte något dedikerat VLS alls utan använder helt enkelt bara ett par adaptrar för att hålla robotens vanliga kanister på plats vertikalt på liknande sätt som den monteras i landversionen av systemet. 

 

Edited by Pärmtroll
Link to comment
Share on other sites

On 11/26/2023 at 7:46 PM, TKraften said:

 

 

FMV sida om projekt så står det att Visby väger 650 ton.

 

Vad har ökat vikten?

 

//TF

Jag misstänker att det hör ihop med den beskrivning Pärmtroll gav tidigare i en annan tråd om olika deplacement beroende på vad man räknar på. Lite som tjänstevikt och maxvikt på en bil. De nya robotarna och avfyrningssystemen måste ju kvala in under maxdeplacementet inklusive allt som hör därtill. (det fanns väl en typ 10 ton tillgodo innan HTM).

Edited by Tombola
Link to comment
Share on other sites

On 11/26/2023 at 7:28 PM, TKraften said:

En annan fråga

 

Kommer Visby versions nr 5 höjas till nr 6 när de nya LV robotarna är installerade eller i samband när fartygets HTM är färdig?

 

 

Installation av lv-robotsystemet ingår i halvtidsmodifieringen. Efter genomgången HTM kommer fartygen benämnas version 6.

 

On 11/26/2023 at 7:46 PM, TKraften said:

FMV sida om projekt så står det att Visby väger 650 ton.

 

Vad har ökat vikten?

 

650 ton var det ursprungliga beräknade deplacementet när det fortfarande skulle byggas två varianter av fartygen, en för min- och ubåtsjakt och en för ytstrid och luftförsvar. När det av olika anledningar slutade med en enda variant som skulle ha alla förmågor och därmed mer utrustning och vapen så gick också deplacementet upp.

Utöver detta är fartygen nu över 20 år gamla och man har kontinuerligt modifierat och moderniserat dem, och många stora och små förbättringar och ombyggnationer gjorts för att både anpassa fartygen till nya uppgifter och för att de ska uppfylla nya lagar och regler.

Man har t.ex. har fyrdubblat kylkapaciteten i fartygen, man har mer än tredubblat mängden färskvatten som kan lagras (åtskilliga ton), man har dubblerat mängden färskvatten som kan produceras, man har ytterligare förbättrat det strukturella brand och skrovskadeskyddet och man har tillfört mycket utrustning och elektronik. Vissa tekniska lösningar i fartygen blev också i slutändan annorlunda än ursprungligen tänkt vilket i vissa fall innebar högre vikt. 

 

Det exakta deplacementet varierar såklart beroende på hur fartygen är lastade för stunden (vapen, ammunition, bränsle, proviant o.s.v.) men det deplacement som formellt anges nu är 717 ton. Varför man fortsätter ange 650 ton på diverse officiella hemsidor kan jag inte svara på, men gissningsvis för det inte spelar så stor roll för gemene man och därför inte är värt för kommunikationsavdelningarna att hålla reda på.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

 

 

36 minutes ago, Pärmtroll said:

Det exakta deplacementet varierar såklart beroende på hur fartygen är lastade för stunden (vapen, ammunition, bränsle, proviant o.s.v.) men det deplacement som formellt anges nu är 717 ton. Varför man fortsätter ange 650 ton på diverse officiella hemsidor kan jag inte svara på, men gissningsvis för det inte spelar så stor roll för gemene man och därför inte är värt för kommunikationsavdelningarna att hålla reda på.

FMV är inte snabba på uppdatera sina projekt info sidor och jag önskar man kunde maila in till ngn ansvarig så de gör lite rättelser.

 

Tack för din utförliga förklaring. 

 

//TF 

 

 

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, TKraften said:

 

 

FMV är inte snabba på uppdatera sina projekt info sidor och jag önskar man kunde maila in till ngn ansvarig så de gör lite rättelser.

 

Tack för din utförliga förklaring. 

 

//TF 

 

 

 

FMV benämner ju fortfarande Stockholms-klassen som vedettbåtar, trots att FM sedan flera år officiellt har klassificerat dem som patrullfartyg. Dessutom rapporterar de varje år att fartygen i fråga fått nya 40 mm kanoner, trots att de hela tiden haft 57 mm pjäser (bortsett från det enda undantaget att ett av fartygen högst tillfälligt hade en 40 mm Mk2 pjäs på prov nån gång runt 2010). Numera har de de 57 mm Mk2 pjäser som tidigare satt på GLE och SVL. Visserligen så stämmer det såtillvida att FMV köpte in två st BAE 40 mm Mk4 pjäser som var avsedda att monteras på Stockholms-klassen, men det har totalt undgått FMV att de aldrig blev monterade. Tro det eller ej, men allt detta rapporterar de fortfarande i sin rapport varje år. Jag tror t o m att jag mailade dem om detta nåt år men utan att de har ändrat eller raderat dessa uppgifter. FMV har även haft fel om andra saker som t ex att 40 mm Mk2 pjäsen bara kan använda 3P ammunitionen i luftbrisad mode (enl @Pärmtroll så kan pjäsen använda 3P ammo som vilken annan 40 mm ammunition som helst men den kan inte programmera den i de sex 3P modena). Så jag skulle inte sätta alltför stor tilltro till vad FMV påstår. De är nog i åtskilliga fall veritabla "skrivbordstrateger" utan nån större kontakt med verkligheten. Ibland kan man få intressant info när man mailar dem om det råkar vara någon som är insatt (som t ex att Trossö var bestyckad med inte mindre 14 ksp under ME01), men lika gärna kan man få info som sedan visar sig inte stämma. 

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En fråga som jag ställt mig är om alla möjligheter till helikopter operationer försvinner i och med ombyggnaden med lv-robot. Av konceptskissen från MBDA så ser det ju ut som om det fortfarande skulle gå att landa med en mindre hkp. Nu utgår ju HKP 15 ändå men en viss nytta måste det väl ändå finnas med en mindre hkp platta?

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Perman said:

En fråga som jag ställt mig är om alla möjligheter till helikopter operationer försvinner i och med ombyggnaden med lv-robot. Av konceptskissen från MBDA så ser det ju ut som om det fortfarande skulle gå att landa med en mindre hkp. Nu utgår ju HKP 15 ändå men en viss nytta måste det väl ändå finnas med en mindre hkp platta?

 

/Per

De två äldsta är inte förberedda för att ta emot hkp 15. Sedan kanske man kunde göra som till G2 att en hkp ändå skulle kunna tanka. Med att bara ha noshjulet på hkp plattan. Men någon lösninig med drönare borde väl gå att ordna. 

Link to comment
Share on other sites

On 11/29/2023 at 5:28 PM, Pärmtroll said:

 

Installation av lv-robotsystemet ingår i halvtidsmodifieringen. Efter genomgången HTM kommer fartygen benämnas version 6.

 

 

650 ton var det ursprungliga beräknade deplacementet när det fortfarande skulle byggas två varianter av fartygen, en för min- och ubåtsjakt och en för ytstrid och luftförsvar. När det av olika anledningar slutade med en enda variant som skulle ha alla förmågor och därmed mer utrustning och vapen så gick också deplacementet upp.

Utöver detta är fartygen nu över 20 år gamla och man har kontinuerligt modifierat och moderniserat dem, och många stora och små förbättringar och ombyggnationer gjorts för att både anpassa fartygen till nya uppgifter och för att de ska uppfylla nya lagar och regler.

Man har t.ex. har fyrdubblat kylkapaciteten i fartygen, man har mer än tredubblat mängden färskvatten som kan lagras (åtskilliga ton), man har dubblerat mängden färskvatten som kan produceras, man har ytterligare förbättrat det strukturella brand och skrovskadeskyddet och man har tillfört mycket utrustning och elektronik. Vissa tekniska lösningar i fartygen blev också i slutändan annorlunda än ursprungligen tänkt vilket i vissa fall innebar högre vikt. 

 

Det exakta deplacementet varierar såklart beroende på hur fartygen är lastade för stunden (vapen, ammunition, bränsle, proviant o.s.v.) men det deplacement som formellt anges nu är 717 ton. Varför man fortsätter ange 650 ton på diverse officiella hemsidor kan jag inte svara på, men gissningsvis för det inte spelar så stor roll för gemene man och därför inte är värt för kommunikationsavdelningarna att hålla reda på.

Intressant som även belyser behovet av att inte bygga för små fartyg. Då önskemål kan ändras. Samt att de kan behöva kompletteras med mer utrustning etc. Då man ökade tonnaget med drygt 10 %. Så att bara tycka att G2 också skulle kunna ta en last på 10 ton extra tyder på att det var för snålt tilltaget med bara ett 7 meter längre fartyg.   

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 12/22/2023 at 12:41 PM, ATK1797 said:

Kommer Visby klassen att få RB15m3+/m4 vid halvtidsmodifieringen?

Det har det uttalats om i varje fall. Visby korvetterna och våra gamla nu benämnda Gävle korvetter skulle i varje fall få det. Har för mig att man  även pratade om det till patrullbåtar av Stockholms klass.

Som är de egentligen äldsta korvetterna vi har. Sedan är det för mig frågan om det är värt det att även våra äldsta sämre skyddade korvetter också får det.

 

Men jag har för mig att att robotarna som får namnet RBS15 MK4 till flyget Och RBS 15 mk3+ till marinen ska levereras först 2026/2027. Ungefär samtidigt kommer CAMM robotarna också. Så där omkring kan vi få det första fullt beväpnad Visby korvett.  Då HTM som är framflyttat skulle börja under 2024.  

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, madman said:

Det har det uttalats om i varje fall. Visby korvetterna och våra gamla nu benämnda Gävle korvetter skulle i varje fall få det. Har för mig att man  även pratade om det till patrullbåtar av Stockholms klass.

Som är de egentligen äldsta korvetterna vi har. Sedan är det för mig frågan om det är värt det att även våra äldsta sämre skyddade korvetter också får det.

 

Men jag har för mig att att robotarna som får namnet RBS15 MK4 till flyget Och RBS 15 mk3+ till marinen ska levereras först 2026/2027. Ungefär samtidigt kommer CAMM robotarna också. Så där omkring kan vi få det första fullt beväpnad Visby korvett.  Då HTM som är framflyttat skulle börja under 2024.  

 

Var har du läst att Gävle-klassen skulle få den nya sjöroboten? Det är nog mycket troligt att de får den om de ska vara i tjänst i ytterligare 10 år, men hittills har jag inte sett någon officiell bekräftelse på detta.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

On 12/23/2023 at 3:18 PM, Perman said:

 

Var har du läst att Gävle-klassen skulle få den nya sjöroboten? Det är nog mycket troligt att de får den om de ska vara i tjänst i ytterligare 10 år, men hittills har jag inte sett någon officiell bekräftelse på detta.

 

/Per

Hade för mig att pärmtroll svarat tidigare. Att målet var att åtminstone de äldre Gävle klassen skulle få de nya RBS 15 robotarna. 

Då jag tidigare nämnt att det kändes lite onödigt att uppgradera Gävle korvetterna och patrullbåtarna med nya robotar.

  

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, madman said:

Hade för mig att pärmtroll svarat tidigare. Att målet var att åtminstone de äldre Gävle klassen skulle få de nya RBS 15 robotarna. 

Då jag tidigare nämnt att det kändes lite onödigt att uppgradera Gävle korvetterna och patrullbåtarna med nya robotar.

  

 

Ok. För mig är det en väsentlig skillnad mellan att någon tror nånting och att få en officiell bekräftelse på nånting. Så länge som det inte finns någon officiell bekräftelse så kommer inte jag att inkludera Gävle-klassen när jag nämner den nya sjöroboten. Nu är visserligen Pärmtroll normalt en välunderrättad och en ganska säker källa och att målet för FM är att de ska få den är mycket troligt, men det är inte samma sak som en officiell bekräftelse och då tycker jag inte att man bör nämna det som att det är officiell info. Däremot så tror jag inte patrullfartygen får den, men ingenting är omöjligt.

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/10/2023 at 9:20 PM, Perman said:

En fråga som jag ställt mig är om alla möjligheter till helikopter operationer försvinner i och med ombyggnaden med lv-robot.

 

Flygplatsen kommer avvecklas på de fartyg som idag har sådan (VBY, NYK, KSD) i samband med HTM. Förmågan till samverkan och ledning av helikoptrar kvarstår däremot.

 

On 12/11/2023 at 10:27 AM, madman said:

Sedan kanske man kunde göra som till G2 att en hkp ändå skulle kunna tanka. Med att bara ha noshjulet på hkp plattan.

 

Helikoptern står inte med något hjul på däck vid HIFR, den hovrar bredvid fartyget och använder vinschen för att lyfta upp/ner bränsleslangen.

 

Youtube

 

On 12/22/2023 at 12:41 PM, ATK1797 said:

Kommer Visby klassen att få RB15m3+/m4 vid halvtidsmodifieringen?

 

Ja fartygen kommer i samband med HTM modifieras för att kunna använda RBS15 mk3+.

 

2 hours ago, Perman said:

Ok. För mig är det en väsentlig skillnad mellan att någon tror nånting och att få en officiell bekräftelse på nånting. Så länge som det inte finns någon officiell bekräftelse så kommer inte jag att inkludera Gävle-klassen när jag nämner den nya sjöroboten. Nu är visserligen Pärmtroll normalt en välunderrättad och en ganska säker källa och att målet för FM är att de ska få den är mycket troligt, men det är inte samma sak som en officiell bekräftelse och då tycker jag inte att man bör nämna det som att det är officiell info.

 

Helt riktigt. Jag är inte en officiell källa och jag representerar inte myndigheten, jag skriver i egenskap av privatperson och baserar alltid mina uppgifter på öppna uppgifter.

 

Och för att vara tydlig, jag har aldrig sagt att GLE kommer uppgraderas med RBS 15 mk3+. Jag har däremot sagt att det vore lämpligt att även GLE uppgraderades med det nya robotsystemet om nu fartygen ska tjänstgöra till 2035, men huruvida det faktiskt finns några sådana planer vet inte jag.

  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Pärmtroll said:

Helt riktigt. Jag är inte en officiell källa och jag representerar inte myndigheten, jag skriver i egenskap av privatperson och baserar alltid mina uppgifter på öppna uppgifter.

 

Och för att vara tydlig, jag har aldrig sagt att GLE kommer uppgraderas med RBS 15 mk3+. Jag har däremot sagt att det vore lämpligt att även GLE uppgraderades med det nya robotsystemet om nu fartygen ska tjänstgöra till 2035, men huruvida det faktiskt finns några sådana planer vet inte jag.

Oavsett om det nu är så viktigt att spara pengar in absurdum. Så tycker jag hellre att man satsar på nya moderna fartyg att de får ett bättre skydd. Gävle korvetterna har blivit av med sin aktre kanon. Samt inte har några lv robotar. Så räcker det i min värld att de får behålla sina äldre RBS 15 MK2. Mot att få modernare RBS 15 mk3+. Och synnerligen inte till våra två patrullbåtar.

 

Fick Gävle korvetterna åtminstone typ två manuella Simbad med Mistral 3 så skulle väl Gävleklassen kunna få RBS 15 MK3+.  Till våra patrullbåtar så känns det ännu mer onödigt. 

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, madman said:

Oavsett om det nu är så viktigt att spara pengar in absurdum. Så tycker jag hellre att man satsar på nya moderna fartyg att de får ett bättre skydd. Gävle korvetterna har blivit av med sin aktre kanon. Samt inte har några lv robotar. Så räcker det i min värld att de får behålla sina äldre RBS 15 MK2. Mot att få modernare RBS 15 mk3+. Och synnerligen inte till våra två patrullbåtar.

 

Fick Gävle korvetterna åtminstone typ två manuella Simbad med Mistral 3 så skulle väl Gävleklassen kunna få RBS 15 MK3+.  Till våra patrullbåtar så känns det ännu mer onödigt. 

Ett annat sätt att se på det är att vi antagligen inte har råd att ha två generationer av sjömålsrobotar i drift. Dels p.g.a. underhållet, men kanske också p.g.a. att motståndarens motmedel utvecklas lika fort som trafiken i Östersjön blir tätare.

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Adeptus Bellum said:

Ett annat sätt att se på det är att vi antagligen inte har råd att ha två generationer av sjömålsrobotar i drift. Dels p.g.a. underhållet, men kanske också p.g.a. att motståndarens motmedel utvecklas lika fort som trafiken i Östersjön blir tätare.

 

Absolut. Sen finns det ju även ett absolut sista datum för när systemet inte kan användas längre om det inte livstidsförlängs, vilket inte kan ignoreras om inte säkerheten ska komprometteras. Detta har inte minst Royal Navy bittert fått erfara vad gäller det gamla Harpoon 1C systemet. Att Marinen skulle behålla det gamla Mk 2 systemet på två äldre fartyg efter introduktionen av det nya är bara fantasier.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Perman said:

 

Absolut. Sen finns det ju även ett absolut sista datum för när systemet inte kan användas längre om det inte livstidsförlängs, vilket inte kan ignoreras om inte säkerheten ska komprometteras. Detta har inte minst Royal Navy bittert fått erfara vad gäller det gamla Harpoon 1C systemet. Att Marinen skulle behålla det gamla Mk 2 systemet på två äldre fartyg efter introduktionen av det nya är bara fantasier.

 

/Per

Snarare att jag är realist. GLE ska vi ha till 2035. När våra patrullbåtar ska avvecklas vet jag inte 2030-2035. När kommer samtliga Visby G1 att få sina nya RBS15 MK3+? När kommer de att finnas på Luleå klassen?. Då Luleå klassen kommer att levereras någonstans efter 2030.

 

Men visst försvaret gillar ju att krångla till det. Så låt GLE och Stockholms klasserna få ny utrystning för RBS 15MKE till 2030. Så kanske vi får sex fartyg som kan bara nya RBS 15 Mk 3+ till 2030. För att sedan avveckla först Stockholm och sedan GLE efter några år.

 

Robotarna skulle väl levereras till 2027. Så kanske det skjuts fram till 2026.

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, madman said:

Snarare att jag är realist. GLE ska vi ha till 2035. När våra patrullbåtar ska avvecklas vet jag inte 2030-2035. När kommer samtliga Visby G1 att få sina nya RBS15 MK3+? När kommer de att finnas på Luleå klassen?. Då Luleå klassen kommer att levereras någonstans efter 2030.

 

Men visst försvaret gillar ju att kasta bort pengar på felsatsningar. Så låt GLE och Stockholms klasserna få ny utrystning för RBS 15MKE till 2030. Så kanske vi får sex fartyg som kan bara nya RBS 15 Mk 3+ till 2030. För att sedan avveckla först Stockholm och sedan GLE efter några år.

 

Robotarna skulle väl levereras till 2027. Så kanske det skjuts fram till 2026.

Man kan ju faktiskt flytta utrustningen också, när man väl avvecklar STO/MMÖ och GLE/SVL? Om man åtminstone får dem på GLE/SVL så vore det väl rätt så troligt att det kommer finnas 2 fartyg att flytta dessa till när det väl händer.

 

Problemet som jag ser det är att detta skulle redan ha gjorts om det gäller GLE/SVL. De var under HTM/LTF under lång tid och de kunde stoppat dit dem redan nu. Hade GLE/SVL haft RBS15mk3+ när de levererades förra året hade det varit en mycket bra förstärkning.

 

Nu vet jag inte hur lång tid det skulle ta att ordna, men jag antar att det inte bara är att skruva dit dem och det funkar på en gång…

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Tombola said:

Man kan ju faktiskt flytta utrustningen också, när man väl avvecklar STO/MMÖ och GLE/SVL? Om man åtminstone får dem på GLE/SVL så vore det väl rätt så troligt att det kommer finnas 2 fartyg att flytta dessa till när det väl händer.

 

Problemet som jag ser det är att detta skulle redan ha gjorts om det gäller GLE/SVL. De var under HTM/LTF under lång tid och de kunde stoppat dit dem redan nu. Hade GLE/SVL haft RBS15mk3+ när de levererades förra året hade det varit en mycket bra förstärkning.

 

Nu vet jag inte hur lång tid det skulle ta att ordna, men jag antar att det inte bara är att skruva dit dem och det funkar på en gång…

Det har du helt rätt i. Så visst kan man beställa två extra uppsättningar för RBS 15 också. Om de nu samtidigt har beställt all utrustning för Visby HTM. Så går det lite fortare. Och man kan låna utrustning till åtminstone GLE. Har tidigare föreslagit att Carlskrona skulle få låna en uppsättning CAMM om det är möjligt.  

 

Så att vi får RBS 15 mk3+ i så många fartyg som möjligt. För annars blir det väl bara två-tre Visby som kanske har det från 2027 till 2030. För att beställa utrustning och få till Luleå ligger väl fortfarande några år framöver. 

 

Men så tar det tid med leverans av robotar också.  Och anser man att det kostar för mycket att sätta dit bättre närskydd för Luleå. Så verkar det konstigt att satsa på fartyg som är planerade i drift till 2035. Det har ju varit lite turer om GLE. Men visst kan de låna utrustning för planerade fartyg. Men pengar har ju alltid varit ett av problemen.

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Adeptus Bellum said:

Ett annat sätt att se på det är att vi antagligen inte har råd att ha två generationer av sjömålsrobotar i drift. Dels p.g.a. underhållet, men kanske också p.g.a. att motståndarens motmedel utvecklas lika fort som trafiken i Östersjön blir tätare.

Ja man kan ju låna utrustning till framtida fartyg. Som var Tombolas förslag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...