Jump to content

Luftvärnsrobot Korvett Visby

currenthill

Recommended Posts

Hej!

Jag modellerar Visbykorvetten i simulatorn DCS:World och tänkte höra om någon känner till om det har publicerats någon ny publik information om det tilltänkta luftvärnsrobotsystemet till befintliga Visbykorvetter? Lite nyfiken vad det är för system som kommer implementeras. 

Kort klipp som visar kanonen.

Det enda vi vet är att den kommer att få beteckningen Robot 09 (enligt Pärmtroll).

Vad gäller historien så har det endast funnits en typ av luftvärnsrobot tidigare i marinen. Det var den brittiska Sea Cat roboten som hade beteckningen Robot 07 och som monterades på de fyra jagarna av Östergötlands-klassen 1963-67. Förutom de fyra robotarna på själva lavettaget så fanns det ytterligare 12 i magasinet. Marinen kunde ha moderniserat systemet enligt brittisk modell och fört över det till minfartygen när jagarna utgick ur organisationen 1982, men av ekonomiska skäl ansåg man att införandet av kulspränggranater till 40 mm kanonerna på minfartygen fick räcka. Försök har även genomförts med Robot 70 på minjaktfartygen.

Sea Cat

(https://sv.wikipedia.org/)

Med en svenskutvecklad metod hålls kikaren på målet antingen genom enkel optisk riktning eller med radar. Med denna metod radarstyrs siktet och fjärriktas startstället av eldledningen för lätt artilleri, vilket medger nära samtidig eller växelvis eldgivning med såväl robot- som kanonartilleri. Stridsdelen utlöses av IR-zonrör eller vid anslag.

Senare har en förbättrad version ”Seacat, Mk 1 Mod 1” utvecklats, genom införande av en ren tryckstridsdel med större vikt och effekt. Elektronikdelen kunde minskas så att robotens totalvikt inte påverkades.

RB 07 Seacat

(https://www.robotmuseum.se/)

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 2

• 2 weeks later...

Tack för hjälpen. Även om jag föregår verkligheten lite så valde jag att implementera 2 st 3 cell ExLS med totalt 24 st CAMM. Här är ett kort klipp när K31 avvärjer en svärm av inkommande YJ83.

En annan fråga: är det MASS-kastarna man ser vid de inringade områdena? Är det fyra stycken?

image.png.f35d701964d7407726ab5ea4be695853.png

image.png.85b2eb45a4af7fe4dbe8dbf990d86203.png

• Like 1

Cool video, men CAMM/Sea Ceptor har inte riktigt den flygprofilen. Roboten ploppar först rakt upp kanske 10 m med hjälp av pneumatik, för att sedan tända raketmotorn och därefter vända i luften till nästan vågrätt position. Sedan drar den iväg med en djävulsk acceleration. Se video nedan från test ombord på brittiska fregatten HMS Argyll:

Sea Ceptor firing trials from HMS Argyll

(youtube.com)

/Per

Edited by Perman
  • Like 1
  • Thanks 1

Tackar, det syns inte så tydligt på videon. Men den är faktiskt konfigurerad som just cold launch. Den kastas upp med pneumatik för att sedan tända och dra iväg, dock är inte de små styrraketerna modellerade i nuläget. Jag utgick från den här studien. 

image.thumb.png.dc68715dc175d83072fd4583b0db1498.png

• Thanks 2

On 2/12/2022 at 3:48 PM, currenthill said:

Även om jag föregår verkligheten lite så valde jag att implementera 2 st 3 cell ExLS med totalt 24 st CAMM. Här är ett kort klipp när K31 avvärjer en svärm av inkommande YJ83.

Snygga modelleringar!

On 2/12/2022 at 3:48 PM, currenthill said:

En annan fråga: är det MASS-kastarna man ser vid de inringade områdena? Är det fyra stycken?

Det stämmer att det är några av MASS kastarna, det finns tre stycken på bilden. 

22 hours ago, currenthill said:

Ingen som råkar veta något om MASS-HIDD-kastarna? Fälls det någon/några luckor eller motsvarande när de aktiveras?

Det finns inga luckor som öppnas vid avfyring, systemet har en annan lösning.

• Like 1