Jump to content

Recommended Posts

• 3 weeks later...
  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest MD650
IKV är den helt klart snyggaste och borde vara kvar till iallafall 2075.. ;)

Personlig fråga. är det samma chassi som pbv302?

Ja delar då det var Hägglunds som tillverkade bägge två.

:D

Jag har den i 1/76.

En polare i Stockholm håller på att scratchbygga en i 1/35.

Vi kan dock glädjas över att det inom en inte alltför avlägsen framtid kommer en pbv 302 i 1/35. :)

The Swede

Vi kan dock glädjas över att det inom en inte alltför avlägsen framtid kommer en pbv 302 i 1/35.  :)

The Swede

Jag har hört att Trumpeter kanske lanssar en 302-pebba snart. Men det har jag bara hört lite snabbt.

Vet du mer om det, swede?

/Gustav, som gärna ser en 1:35:a av BV206 som är vanlig termo och inte den svindyra resin-satsen...

Har inte hört om att Trumpeter skulle vara igång med en pebba. Däremot vet jag att dom är intresserade av att göra Strf9040 men om det blir något av det är ännu osagt.

The Swede

*Som vill ha ALLA svenska pansarfordon i skala 1/35*

• 1 year later...

Duktig som jag är använde jag sökfunktionen och hittade den här gamla tråden om IKV 91, som jag funderat på ett tag.

När dök de här vagnarna upp och när fasades de ut ur kriorg resp gro?

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

Jag har två frågor angående IKV 91. Den första rör hur 91:an bemöttes internationellt? Jag vet ju att STRV 103 bemöttes med relativt stor entusiasm från staterna och Storbrittanien men jag undrar vad de tyckte om 91:an? ... den byggde ju trots allt på samma koncept som andravärldskrigsvagnar som M18 Hellcat

Den andra frågan rör om ni tycker att IKV 91 var ett föråldrat koncept när den kom ut på svenska förband? Jag vet inte riktigt själv men om man kollar på bilder av tillexempel IKV 91 som togs i tjänst 1975 och M18 Hellcat som togs ur tjänst efter andra världskriget kan man se en hel del likheter. Även de två vagnarnas syften var ganska lika... att slå stridsvagnar för att stödja infanteriet...

lägger till två bilder för att vissa likheterna

ikv_91_pa_stan.jpg

m18_02.jpg

men vad vet jag? Jag kanske bara svammlar?

Tja, vill inte säga att du svamlar helt. Men det du bör jämföra är siktena på de två vagnarna, för där skiljer sig det en hel del.

Det som kan anses vara föråldrat är 9cm kanonen, eftersom reaktivt pansar redan börjat dyka upp his fienden i öst när IKVerna började komma ut på förband. Men det är alltid lätt att vara efterklok.

Man var nog lite intresserade i utlandet, men då mer av den senare byggda versionen med 105an i.

Dock var det ju inte så många länder som vill ha lätt pansar som inte redan hade såna. Tror Indien visade visst intresse under en period om jag inte helt missminner mig.

Den största konkurrenten var ju den Franska AMX13 och den mycket snarlika Österrikiska Kurassiern (bägge finns ju lite varstans). Amrisaran hade ju Sheridan :ph34r: och britterna använder ju hela den Scimitar baserade raddan av vagnar i pansarspan regementena.

Hur kommer det sig att just denna vagn fick ett officiellt smeknamn "Järven"? De utlandsbyggda Strv/Strf är det ju inget att snacka om, men hade t.ex 103:an, 302:an, m.fl. några namn jag inte känner till? (Beträffande Pvrbbv 551 fanns det väl ett antal s.a.s "inofficiella" smeknamn/öknamn)

En svag känsla säger mig att det fanns en 20 mm tubkanon till IKV91. Är det så?

Om det är så, är det någon som vet om det var nytillverkade tubkanoner eller om det var överblivna pipor från något annat vapensystem?

Hur kommer det sig att just denna vagn fick ett officiellt smeknamn "Järven"? De utlandsbyggda Strv/Strf är det ju inget att snacka om, men hade t.ex 103:an, 302:an, m.fl. några namn jag inte känner till? (Beträffande Pvrbbv 551 fanns det väl ett antal s.a.s "inofficiella" smeknamn/öknamn)

Tja, 103:an kallades Strv S. Inte mycket till namn men alltid nått... "S" står för Sverige men det kanske de flesta redan räknat ut.

Bv 308 (Hägglunds Bv 206 S) kallas av en del för Skalman. Förvisso ingen strv/strf men ganska hård ändå.

Jag vet att IKV 91 ska ha kallats Järven men jag har inte träffat någon som använt det namnet "på riktigt".

:) S-Tank

Angående "Järven" så ordnades det med en namntävling i gamla fina tidningen "Soldat & Teknik", vann gjorde en Ted Jarrolf Saltsjöbaden, vinsten var ett studiebesök på Hägglunds.

Namnet "Järven" användes sedan nästan aldrig av militären.

Ja M10 GMC kallades för Wolverine av britterna , med den avsevärt potentare 17pundaren så kallades den för Achilles , M10 var ingen förgångare till M18 utan till M36 som hade en 90mm bössa och avsevärt mer pansar , M18 var baserad på M24 Chaffe och samma kanon som M10 men inte mer pansar än en 240.

• 1 year later...

Det finns en gud, och han älskar mig och IKV91. :banana tack och lov för denna tråden om dom åsidosatta stridsfordornen.

IKV91, lär visst numera vara skrotade, men vem som skrotat dom har jag inte fått svar på.. men 1998/1999 stod det dåvarande 19:e NorrlandsBandPV komp, vid tygstation i boden, för vidare tranport ner till trakterna runt Zinkgruvan. Man skulle då undersöka utvecklingspotensial. Pengar var avsatta, runt en miljon per vagn, för en modernisering. Men vad som hände sedan har ingen kunnat svara på. står dom och väntar i bergslagens skogar eller är det bara minnen kvar av Sigurd olov???

Jag vet att det var tal om att dom skulle sättas upp på infanteribrigader, men om det var som spaning eller som bpv, det vet kanske någon annan.

Sigurd-olov klart slut.

IKV91, lär visst numera vara skrotade, men vem som skrotat dom har jag inte fått svar på.. men 1998/1999 stod det dåvarande 19:e NorrlandsBandPV komp, vid tygstation i boden,

Men vad som hände sedan har ingen kunnat svara på. står dom och väntar i bergslagens skogar eller är det bara minnen kvar av Sigurd olov???

Alla Ikv91 (utom några museumsvagnar) har passerat genom Stena Gotthard i Vislandas metallkvarn. Med andra ord, de är malda.

Så vill du av olika skäl klappa på en Ikv, :( blir det att gå på museum.

Så vill du av olika skäl klappa på en Ikv, :( blir det att gå på museum.

Eller att åka till Boden. De har en på NBC-banan. Hur man kommer in på den är dock en annan sak...

Finns utanför matsalen på AMF4 också.

Bokar man in sig för en tur på Oskar fortet så kan man ju passa på att klämma lite på den om man inte kan ta sig in på annat sätt vill säga.

Vid MSS/Kvarn står det en Ikv91 precis vid infarten och eftersom Kvarn saknar staket är det ju bara att åka dit om man nödvändigtvis vill klappa en Ikv. LG hade en (antagligen bärgningsobjekt) stående under skärmtak våren 2002. I Boden har väl föreningen P5, eller vad de nu heter, en vagn som rullande museiobjekt (alltså inte ett bärgningsobjekt)?

Vid MSS/Kvarn står det en Ikv91 precis vid infarten och eftersom Kvarn saknar staket är det ju bara att åka dit om man nödvändigtvis vill klappa en Ikv.

Är det någon som vet numret på den vagnen som står i Kvarn? Fram till och med -91 så

togs alltid de vagnar som användes på INFSS från P10 (plutonen fick första halvan av

sin utb på P10 och sedan gjorde man andra halvan på INFSS). Jag tillhörde den sista

kullen som hade en delad utbildning på det sättet, året efter var första halvan förlagd

till Linköping. Vi tog inte med oss vagnarna till P10 för slutvård vid muck som de tidigare

kullarna gjort utan gjorde den vården på Kvarn eftersom vagnarna skulle vara kvar

där till senare plutoner (en per år i Kvarn). Det är inte helt otroligt att vagnarna fick

vara kvar där under sina två sista år (jag är ganska säker på att de inte utbildade

några -94) och därför är det inte helt otroligt att det är en av "mina" gamla vagnar

som står där. Stinker det inlagd gurka i den så är det gamla Sundance Kid.

Tusan, om vädret tillåter i morgon blir det en tur på hojen dit, vägen norrifrån

ner till Kvarn är väl värd att köras.

• 1 year later...

Vid MSS/Kvarn står det en Ikv91 precis vid infarten och eftersom Kvarn saknar staket är det ju bara att åka dit om man nödvändigtvis vill klappa en Ikv.

Är det någon som vet numret på den vagnen som står i Kvarn? Fram till och med -91 så

togs alltid de vagnar som användes på INFSS från P10 (plutonen fick första halvan av

sin utb på P10 och sedan gjorde man andra halvan på INFSS). Jag tillhörde den sista

kullen som hade en delad utbildning på det sättet, året efter var första halvan förlagd

till Linköping. Vi tog inte med oss vagnarna till P10 för slutvård vid muck som de tidigare

kullarna gjort utan gjorde den vården på Kvarn eftersom vagnarna skulle vara kvar

där till senare plutoner (en per år i Kvarn). Det är inte helt otroligt att vagnarna fick

vara kvar där under sina två sista år (jag är ganska säker på att de inte utbildade

några -94) och därför är det inte helt otroligt att det är en av "mina" gamla vagnar

som står där. Stinker det inlagd gurka i den så är det gamla Sundance Kid.

Tusan, om vädret tillåter i morgon blir det en tur på hojen dit, vägen norrifrån

ner till Kvarn är väl värd att köras.

Jag körde IKV91 10 månader på INFSS fom nov 1992 tom aug 1993. Vi hade all utbildning på INFSS, med en del utflykter till Halmstad mm. mkt. uppvisningar.

:unsure:

Edited by Josefsson_IKV_driv3r
  • 4 months later...

Hej!

Har lite frågor ang. Ikv91.

Är det samma band och bärhjul som till Pbv 302? Dock används ju 1 bärhjul mer på Ikv´n.

Om det är samma som pebban.....då är det samma som M113´s gamla band?

Tack på förhand

I princip samma band, bandplattorna var dock ett par cm bredare. Och med samma band menar jag M70-banden. Jag har aldrig sett en Ikv 91 med M113-band.

Samma bärhjul.

S-tank