Jump to content

IKV-91


Larsson

Recommended Posts

IKV91 har för alltid en speciell plats i mitt hjärta efter 10 mån på P5 som skytt/stf vagnchf på en

så blir man lite lätt partisk :rockon:

men jag kan bara säga fy fxxn vilken härlig vagn har haft många roliga stunder i den :)

den sista gången vi fick rulla med den var på Nordanvind...long live IKV91 ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det är konstigt att ingen har nämt att det testades PVrobot på IKV'n.

 

 

Vad vet du mer om detta? Låter mycker intressant.....

Hur provades detta? Robotstativ på bakpansaret eller?

Det var ett tag jag diskuterade med Flak (sök på hans namn) om det, men det ska ha varit en robotlavett där bollhavet ska vara och inget torn (om jag minns rätt)

Link to comment
Share on other sites

Hej!!

 

var ute en sväng på natursköna fd KA4/AMF4 idag, den har iofs stått där ett bra tag men mitt på gräsplanen står en IKV ensam och övergiven.

Nån som vet historien bakom den, känns inte som den varit aktuell för några amfibiska försök.

 

56310-20070809240.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är konstigt att ingen har nämt att det testades PVrobot på IKV'n.

 

 

Vad vet du mer om detta? Låter mycker intressant.....

Hur provades detta? Robotstativ på bakpansaret eller?

 

Titta på Lvrbbv701 och Pvrbbv551. Ta deras lavett lösningar och montera dom där tornet sitter på IKVn. Voila.

Link to comment
Share on other sites

Det är konstigt att ingen har nämt att det testades PVrobot på IKV'n.

 

 

Vad vet du mer om detta? Låter mycker intressant.....

Hur provades detta? Robotstativ på bakpansaret eller?

Det var ett tag jag diskuterade med Flak (sök på hans namn) om det, men det ska ha varit en robotlavett där bollhavet ska vara och inget torn (om jag minns rätt)

 

Bollhav på en IKV-91:a? Det finns väl inget utrymme för skyttesoldater annat än uppepå vagnen? Eller är jag helt ute och cyklar nu...

Link to comment
Share on other sites

Det är konstigt att ingen har nämt att det testades PVrobot på IKV'n.

 

 

Vad vet du mer om detta? Låter mycker intressant.....

Hur provades detta? Robotstativ på bakpansaret eller?

Det var ett tag jag diskuterade med Flak (sök på hans namn) om det, men det ska ha varit en robotlavett där bollhavet ska vara och inget torn (om jag minns rätt)

 

Bollhav på en IKV-91:a? Det finns väl inget utrymme för skyttesoldater annat än uppepå vagnen? Eller är jag helt ute och cyklar nu...

Du har helt rätt.

Fanns inget bollhav på ikv 91, den var i utförande som en liten stridsvagn.

Link to comment
Share on other sites

*snipp*

Bollhav på en IKV-91:a? Det finns väl inget utrymme för skyttesoldater annat än uppepå vagnen? Eller är jag helt ute och cyklar nu...

Du har helt rätt.

Fanns inget bollhav på ikv 91, den var i utförande som en liten stridsvagn.

Ah :baskerFN:

Vilket fordon användes till att transportera soldater då? Pbv302? Hur såg det it inom förbanden då?

 

Edit: elefantfingrar

Edited by Berg
Link to comment
Share on other sites

Det användes pbv302 för att forsla soldater, men även ikv91 och strv 74/101/102 :clap:

 

ikv91 är f.ö. amfibisk på samma sätt som pbv302 så det behövdes inte göras några försök på amf4

 

 

Visst amfibisk så tillvida att den vadar/simmar över vattendrag, Jag menade mer att den knappast använts vid ett KA alt AMF regemente. Därav min nyfikenhet hur den hamnat där

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Oki, nu har jag hittat lite om Ikv 105 i nummer 2 1988 av tidningen PANSAR.

 

Vikt: 18 ton

Övrig prestanda enligt Ikv 91 förutom simhastighet som har ökats till 12 km/h med hjälp av två hydrauliska propellrar.

Beväpning: 105mm lågrekylversion av en högtryckskanon. (Bofors)

Ammunition: APFSDS, APDS, HE.

Ammunitionsmängd: 50 granater.

Vagnen togs fram 1983 på uppdrag av Indien som provat Ikv 91 tillsammans med den franska AMX 10 PAC 90.

Vagnen är fullt amfibisk utan hjälp av flytbälgar/kuddar.

Kanonen är stabiliserad och vagnen har full mörkerkapacitet genom ett IR-system från BAAB.

Både skytt och vagnchef har monitor vilket innebär att båda kan skjuta.

 

Man har även gjort prov med att skjuta medan vagnen simmade.

 

Ikv 105 har även provats i USA men om dom testerna vet jag inget.

 

The Swede

 

Finns det ngn bild på Ikv105 på nätet? Har letat och letat men inte hittat ngn, vilket är märkligt då vagnen nämns då och då. Man tycker även att den borde bevarats för eftervärlden eftersom den var unik. Står den på ngt museum?

Link to comment
Share on other sites

Var vagnen tog vägen vet jag inte, kanske den finns kvar på Hägglunds.

Om du går in på pasarmuseets hemsida finns det en bild på ikv 105.

Klicka på "Samlingen" och sök upp "Ikv 91"

http://www.pansarmuseet.se/

 

The Swede :baskerPa:

 

Tackar, då har jag äntligen sett en bild av vagnen. Undra varför det verkar finnas så få bilder på den.

Link to comment
Share on other sites

Motorutrymme är min gissning.

Det är, som du kanske förstår, endast en modell.

Landsverk och Hägglunds tävlade om kontraktet och Hägglunds vann.

 

The Swede :baskerPa:

Gjorde Landsverk en körbar prototyp eller fastnade man i modellstadiet?

Link to comment
Share on other sites

Som trupp transport var vagnen tänkt att bära trätrallar motsv. tgb 20, försök gjordes dock helt oskyddad trupp men en form av biologiskt tillägsskydd för vagnen.

 

Jag har själv suttit och skumpat fram på bakpansaret på en IKV91 och det var ingen trevlig upplevelse, det enda man kunde hålla sig i var en liten tamp som satt mellan benen (nä inte den som är fäst på kroppen utan en som satt nitad i bakpansaret). Dundra fram i något som kändes som 200 km/h på Kråk samtidigt som man skulle hålla sig fast, samtidigt som man skulle hålla reda på Ak4 + grg var inte hallon precis... men adrenalinen sprutade :) och som tack-så-mycket fick vi provköra den lille "Järven" (tack för det KadS P4 86-87)

Edited by Lfskbat
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Motorutrymme är min gissning.

Det är, som du kanske förstår, endast en modell.

Landsverk och Hägglunds tävlade om kontraktet och Hägglunds vann.

 

The Swede :baskerFN:

Gjorde Landsverk en körbar prototyp eller fastnade man i modellstadiet?

 

För Landsverks del blev det bara ett par modeller, vad jag kommer ihåg just nu är att det blev inget alls i IKV91-projektet, inte ens som underleverantör åt Hägglunds.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Huvuddelen av bilderna visade dock ikv 105, inte ikv 91.

Vad är ikv105 för vagn?

Läs tråden så hittar du den infon.

Är det den som har mynningsbroms?

Jag noterade att en del IKV:er i videon hade mynningsbroms och andra saknade.

Link to comment
Share on other sites

Huvuddelen av bilderna visade dock ikv 105, inte ikv 91.

Vad är ikv105 för vagn?

Läs tråden så hittar du den infon.

Är det den som har mynningsbroms?

Jag noterade att en del IKV:er i videon hade mynningsbroms och andra saknade.

Ja, det är den som har den fyrkantiga mynningsbromsen.

91-105.jpg

Känns också igen på att frontpansaret är förhöjt på högersidan.

Vissa sekvenser visar den dock utan mynningsbroms.

De enda klippen på ikv 91 är sekvensen precis innan man ser när kanonen laddas samt under laddningsbilderna.

Övriga är på ikv 105.

 

The Swede :banana

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...