Jump to content

Recommended Posts

Jag skulle ha reda på lite saker om vår kära IKV-91

- Vad hade man för krav på vagnen?

- Vad hade/har vagnen för prestanda?

- Är ammunitionsstandarden unik för vagnen?

- Fanns det några andra vapenalternativ?

- Fanns det planer på några andra versioner (pvrb, bärgare, lvkv o.s.v.)?

- Fanns det några planer på att uppgradera vagnarna?

- Vad hade Landsverks version för prestanda?

- Fanns det några utländska alternativ (Leopard 1, Jaguar o.s.v.)?

• Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ohh, jösses. Det var inte lite :)

Prestanda:

Max hastighet på väg: 65 km/h

Max hastighet bakåt: 11,4 km/h

Max hastighet vid flytning: 6,5 km/h

Vändradie: 0 m (Centrumstyrning)

Gravtagningsförmåga: 2-2,5 m

Stigförmåga: 30 grader

Max sidolutning: 30 grader

Max körsträcka på landsväg: 500 km

Max körsträcka i terräng: 200 km

Bränsleförbrukning landsväg: 8 l/mil

Bränsleförbrukning terräng: 20 l/mil

Ammunitionen bestod av Spårljuspansarspränggranat m/72 (Slpsgr) samt Spårljusspränggranat (Slsgr) m/72.

Enligt uppgift ska Slpsgr m/72 vara samma som till Pvpj 1110 men om det stämmer vet jag inte.

Andra vapenalternativ som provats är en vagn med 105mm kanon (Ikv 105) som togs fram för Indien men det blev inget av det projektet.

Jag ska gräva lite i mina nummer av "PANSAR" och se om jag hittar något mer.

The Swede

Varför lära sig lite när man kan lära sig mycket.

Pv-projektilerna borde rimligtvis vara desamma som för Pvpj 1110.

Vi svenskar brukar trotsallt var ganska duktiga på att standardisera.

Anseende prestanda så menar jag även saker som eldhastighet, utgångshastighet, pansargenomslag, skyddsnivå

och kvaliteten på eldledningssystemet, som jag f.ö. har läst om att det skulle vara väldigt bra (laser, skjutdator, hunter-kill-kapacitet).

Vad gäller uppgradering så menar jag även saker som ammunition (tandemladdning?), eldledningssystem, observationsmedel (BF, IRV) och

skydd (ERA, NBC-skydd o.s.v.).

Oki, nu har jag hittat lite om Ikv 105 i nummer 2 1988 av tidningen PANSAR.

Vikt: 18 ton

Övrig prestanda enligt Ikv 91 förutom simhastighet som har ökats till 12 km/h med hjälp av två hydrauliska propellrar.

Beväpning: 105mm lågrekylversion av en högtryckskanon. (Bofors)

Ammunition: APFSDS, APDS, HE.

Ammunitionsmängd: 50 granater.

Vagnen togs fram 1983 på uppdrag av Indien som provat Ikv 91 tillsammans med den franska AMX 10 PAC 90.

Vagnen är fullt amfibisk utan hjälp av flytbälgar/kuddar.

Kanonen är stabiliserad och vagnen har full mörkerkapacitet genom ett IR-system från BAAB.

Både skytt och vagnchef har monitor vilket innebär att båda kan skjuta.

Man har även gjort prov med att skjuta medan vagnen simmade.

Ikv 105 har även provats i USA men om dom testerna vet jag inget.

The Swede

Ikv 91.

Eldhastighet, praktisk: 8 skott/min

Eldhastighet, momentan: 4 skott inom 10 s

Utgångshastighet Slpsgr m/72: 825 m/s

Projektilvikt: 4,5 kg. Verkansdel: 0,6 kg Oktol

Utgångshastighet Slsgr m/72: 600 m/s

Projektilvikt: 6,7 kg Verkansdel: 1,5 kg Hexotol

Vad gäller genomslag och skyddsnivå så vet jag inte.

The Swede

Guest Rattara

Åhå, här fanns en hel del kompetens på IKV-området ser jag.

Då ska jag försöka fylla ett irriterande svart kunskapshål.

Som jag minns var 91:an utrustad med en lågtryckskanon.

Vad innebär det?

Ingen av de pansarknektar jag konsulterat har lyckats ge ett besked utan har bara gissat på olika tänkbara förslag.

Om jag förstått det rätt så fungerar en lågtryckspjäs (principen uppfunnen av Rheinmetall-Borsig) som följer:

Projektilen sitter i bakkant fast med en brytpinne i en platta (cirkulär) med hål i.

Drivladdningen befinner sig bakom plattan.

Vid avfyrning förbränns krutet bakom plattan effektivt vid mkt högt tryck och gasen passerar genom hålen i plattan,

vilket bygger upp ett tryck bakom projektilen.

När detta tryck blir tillräckligt högt så går brytpinnen av och projektilen påbörjar sin resa mot mummaland.

Systemet innebär att krutet förbränns effektivt och att man får ett lågt tryck i eldröret.

Detta leder till en liten drivladdning i förhållande till projektilvikt och utgångshastighet, till ett lättare eldrör och till en liten rekyl.

Om jag förstått det rätt så fungerar en lågtryckspjäs (principen uppfunnen av Rheinmetall-Borsig) som följer:

Projektilen sitter i bakkant fast med en brytpinne i en platta (cirkulär) med hål i.

Drivladdningen befinner sig bakom plattan.

Vid avfyrning förbränns krutet bakom plattan effektivt vid mkt högt tryck och gasen passerar genom hålen i plattan,

vilket bygger upp ett tryck bakom projektilen.

När detta tryck blir tillräckligt högt så går brytpinnen av och projektilen påbörjar sin resa mot mummaland.

Systemet innebär att krutet förbränns effektivt och att man får ett lågt tryck i eldröret.

Detta leder till en liten drivladdning i förhållande till projektilvikt och utgångshastighet, till ett lättare eldrör och till en liten rekyl.

Det är väl samma princip som i 40mm granater?

Det är väl samma princip som i 40mm granater?

Det låter rimligt (jag förutsätter att du talar om granattillsats/granatspruta och inte akan).

Precis! Har ett häfte kvar sen utbildningen nånstans men jag hittar det inte! :((

där står det ju hur granaten funkar, det är ju väldigt liten drivladdning och rekyl iaf!

Har du varit i en vagn med torn så är du helt ok haha!

När jag muckade och fick ut förarbeviset så hade jag konstigt nog både IKV 91 och strv 101/102 på pränt.

Fick flytta en 101 en gång och mitt minne är MYCKET gnissel när vi rullade/svängde på plattan. Men mycket manligt.

Det var iofs lite knäckande på vinterövningarna när man stog och frös och så kom det en ikv-pluton förbi som luckade upp och tittade ut i bara skjortärmarna.

"Fryser ni" var inte något man ville höra. :(

The Swede

Fan, jag gillar IKV'n...samma med BKan, men det är väl kanske dags att avyttra dem...men nog skulle jag vilja ha en IKV91 att glida omkring i!!

Hur skulle den egentligen klara sig mot Fi pansar & Pv? Eller var det tänkt att den skulle hänga med som ett slags stormkanonvagn, dvs infanteriunderstöd?

Fan, jag gillar IKV'n...samma med BKan, men det är väl kanske dags att avyttra dem...men nog skulle jag vilja ha en IKV91 att glida omkring i!!

Hur skulle den egentligen klara sig mot Fi pansar & Pv? Eller var det tänkt att den skulle hänga med som ett slags stormkanonvagn, dvs infanteriunderstöd?

Hela vagnen väger 16 300kg och har ungefär samma pansarskydd som pbv302.

Som namnet antyder (Infanterikanonvagn) så var den främst till som understöd åt infanteriet.

The Swede

Som namnet antyder (Infanterikanonvagn) så var den främst till som understöd åt infanteriet.

Den fanns väll som del i Inf bat 77? Fanns den även i pansarbataljoner? Har hört att de skulle utnyttjas som spaning åt 401/501 bataljonerna också.

Den fanns väll som del i Inf bat 77? Fanns den även i pansarbataljoner? Har hört att de skulle utnyttjas som spaning åt 401/501 bataljonerna också.

Ikv 91 fanns i ett Bandpansarvärnskompani om 12 vagnar i varje IB77 Brigad ( 10 st) och i NB ( 5 st). Ikv:n fanns också i fristående mekaniserade bataljoner som sattes upp på 80-talet, dessa bestod av Strv 101/102, 10,5 cm Haubits, terrängbilar och IKV mm.

Som kuriosa kan nämnas att ett av skälen till utrangering är/var att

chassiet med tiden blev snett av att köras i terräng.

Denna "pvkanon med paraply" som den ju kallades hade ju inte tonvikten lagd

på skydd(stabilt chassie) utan på framkomlighet.

Det blev med tiden svårt att byta motorpaket(iaf på vissa vagnar),då det nya motorpaketet

inte passade i den sneda vagnen.

mvh

mmz

P.s.

Att den Infanterichef som fick Bpv sig underställt vanligtvis utnyttjade dessa som om

de vore strv kunde leda till ganska komiska stridssituationer.

Rätt utnyttjad till flankerande pv-eld var den mycket effektiv,då man blev påskjuten

ifrån områden man fram tills dess trodde var säkra D.S.