Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

I kort…

Magasin och mekanism finns placerade bakom avtryckaren. Det ger i sin tur ett mycket kompakt vapen. Fördelar och nackdelar hos vapen beror helt på vilket syfte och användnings område som vapnet har…

Posted

när man ser på konstruktionen tycker jag det kan vara lite klurigt att byta mag till en början innan man vant sig kanske.. speciellt om man använt svenska vapen :o

Posted (edited)

Stadsstrider ett rent helvete med sidbyte vid varje hörn.

Man kan nästan glömma alla C-Mag och andra magasin med hög kapacitet.

Kortare vapen har ju nog sina fördelar, men i vissa fall är det nödvändigt att inte sticka fram hela överkroppen.

En klar fördel är att pipan inte stiger lika häftigt vid serieeld.

Sen kan man ju skilja på bullpup och bullpup.

- Det finns vapen som är designade som bullpup och fungerar ofta fint. Tex. FAMAS och Steyr AUG

- Det finns vapen som är designade som vanligt vapen men mekanismen anpassats för bullpup. Varierande resultat. SA80 (L85A1).

- Vapen som på efterhand modifierats från vanligt vapen till bullpup, tex. Valmet M82. Undvik. Finns sällan nånting bra med dessa vapen.

FAMAS verkar vara ett BRA exempel, SA80 ett DÅLIGT.

Valmet M82

VaLMET-M82.jpg

Siktet på fanskapet:

DSCF0005_3.JPG

Edited by VKT M39
Posted

Vad är det för variant av FA-MAS på bilden? Den jag skjutit hade vanlig varbygel.

Någon som vet om Barrett M82A2 fungerar bra? Den är väl också Bullpup, till skillnad från M82A1 (Ag90).

Posted (edited)
Vad är det för variant av FA-MAS på bilden? Den jag skjutit hade vanlig varbygel.

Ser ut som en G2. Exportversion.

Ja det är en G2.

Edited by VKT M39
Posted

Studera bilderna ovan, lägg speciellt märket till utkastaröppningen, hur kul är det att skjuta avigt t.ex. om du skall runda ett högerhörn.

Har en engelsk kompis som gjorde lumpen som fallskärmsjägare. Det första befälensa när de började sin vapenutbildning var att SA80 är kass, bl.a. var det inte förrän vid den 7:de modellen klarade av att få bajonetten att bli kvar då de sköt.

Posted (edited)

Ser ut som en G2. Exportversion.

Ja det är en G2.

Exportversion??? :o

Jag trodde att den var standard eftersom Frankrike beslutade sig för att använda stanagmagasin. Men nu vet jag inte om fransoserna vill fortsätta vara lite säriga.

Edit:

Fördelen med bullpup är att du kan få ett litet vapen med en lång pipa. dock kan man på en del vanliga automatkarbiner vika kolven vilket gör vapnet mindre. Om man ligger i en skog med sitt vapen så är en bullpup vanligtvis en fördel (om den inte heter l85a1 dvs), eftersom man inte alltid ligger i skogen utan måste kunna vara beredd på varierande stridsmiljöer anser jag personligen att vanligt vapen är att föredra. Det bör dock tilläggas att min erfarenhet med bullpup inte är särskillt stor, bortsett från s.a.g. Det bör även tilläggas att jag har intagit vissa alkoholhaltiga drycker. "Med Laphroaig i blodet går kroppen lodrätt" :D

Edited by softfeel
Posted
Exportversion??? :o

Jag trodde att den var standard eftersom Frankrike beslutade sig för att använda stanagmagasin. Men nu vet jag inte om fransoserna vill fortsätta vara lite säriga.

Om jag förstått rätt ska den komplettera F1-arsenalen i Frankrike, men också vara tillgänglig för export. Så säger mina källor (även tryckta).

Posted
/.../

Har en engelsk kompis som gjorde lumpen som fallskärmsjägare.

/.../

Fast hörru... översätt gärna inte "paras" till fallskärmsjägare.

Även om de råkar ha samma färg på baskern så skiljer det rätt mkt mellan de två förbanden.

Oj, det blev visst lite off-topic det där. Sorry :P

Posted (edited)

Någon som vet om Barrett M82A2 fungerar bra? Den är väl också Bullpup, till skillnad från M82A1 (Ag90).

Tror inte det bara kortare pipa väl.

sen tycker jag att valmet ser lustig nästan som dom tagit ett helt annat vapen och sågat i bitar och sen limmat i hop dom så att det blev en Bullpup

den enda bullpup som jag vet är anpassad för höger och vänster skyttar är P90 där hylsorna faller rakt ner.

Edited by Raffsec
Posted
Fast hörru... översätt gärna inte "paras" till fallskärmsjägare.

Även om de råkar ha samma färg på baskern så skiljer det rätt mkt mellan de två förbanden.

Låt mig OT-yra lite om beteckningar: Läs FJS historia och du kommer att se att det tidigare fanns tillräckligt stora likheter mellan förbanden för att översätta "paras" till "fallskärmsjägare". I amerikanska termer borde nog båda översättas till "airborne rangers", då Parachute Regiment är betydligt lättare utrustade än 82nd Airborne Division och även verkar ha en soldatkvalitet mer i stil med 75th Ranger Regiment. Notera även att amerikanska rangers i Vietnam användes i en LRRP-roll, och då uppträdde i små patruller. Internationellt används "jägare" som allmän beteckning på lätt infanteri av hög kvalitet. Finska försvaret översatte åtminstone under min tid "Kustjägarkompani" till "Coastal Ranger Company". Slutligen så bör LBB i amerikanska och brittiska termer kallas "airmobile battalion", eller varför inte "airmobile ranger battalion".

Posted
Studera bilderna ovan, lägg speciellt märket till utkastaröppningen, hur kul är det att skjuta avigt t.ex. om du skall runda ett högerhörn.

Har en engelsk kompis som gjorde lumpen som fallskärmsjägare. Det första befälensa när de började sin vapenutbildning var att SA80 är kass, bl.a. var det  inte förrän vid den 7:de modellen klarade av att få bajonetten att bli kvar då de sköt.

FN F2000 kastar ut tomhylsorna neråt-framåt, så att det inte spelar någon roll om vapnet används av vänster- eller högerskyttar:

http://www.fnhusa.com/contents/tw_f2000.htm

Eftersom det är ett nytt vapen, har det (antagligen) inte använts i strider i någon större utsträckning, så det är svårt att säga något om det i praktiken. Dock har ju FN tidigare tillverkat 7,62 mm "automatgevär" FN FAL, FN MAG (Kulspruta 58) och FN Minimi (Kulspruta 90), alla storsäljare och med ganska gott rykte.

Om L85 är ett exempel på ett "dåligt" vapen, har jag för mig att Steyr AUG anses som ett ganska pålitligt vapen. Har också exporterats till ett trettiotal länder. En annan fördel (förutom kompakt vapen trots fullängdspipa) som brukar nämnas vad gäller bullpupvapen är att de är balanserade så att tyngdpunkten sitter ovanför pistolkolven.

Posted

M82A2 är "bullpup", det stämmer, ser ut så här:

http://www.securityarms.com/20010315/galle...s/1100/1137.htm

tydligen var den ingen större hit, jag kan tänka mig att den är välidgt besvärlig att skjuta med liggande

Posted

Säga vad man vill om sa 80 och dess kontruktion, men ett förbannat snyggt vapen och ligger skönt som f-n i armarna!n Sen om det är funkis är en annan sak

Posted
Dock har ju FN tidigare tillverkat 7,62 mm "automatgevär" FN FAL, FN MAG (Kulspruta 58) och FN Minimi (Kulspruta 90), alla storsäljare och med ganska gott rykte.

Glöm nu för guds skull inte FN FNC. - Det vapen som, efter vissa modifikationer används av så gott som alla svenska soldater... :blink:

Posted
Dock har ju FN tidigare tillverkat 7,62 mm "automatgevär" FN FAL, FN MAG (Kulspruta 58) och FN Minimi (Kulspruta 90), alla storsäljare och med ganska gott rykte.

Glöm nu för guds skull inte FN FNC. - Det vapen som, efter vissa modifikationer används av så gott som alla svenska soldater... :ak:

Tänkte litet fult utelämna de vapen som inte blivit globala succéer. Enklare att argumentera med skygglappar åt vissa håll...

Även om FN FNC används i Sverige och tre - fyra andra länder (?), så tillhör de inte, liksom bland annat FN P90, Fabrique Nationals storsäljare.

Posted

Att lämna bort FNC är nog inte en bra idé. Det att ett vapen inte blivit en storsäljare säger inte mycket om dess värde. Största felet med FNC är väl att den erbjuder ingenting "extra" jämfört med alternativen.

Posted

Hörde ngt om att man på Styer Aug kunde ställa om så att den kastar ut tom hylsorna antingen till höger eller till vänster. Stämmer detta?

Groaghach

Posted
Hörde ngt om att man på Styer Aug kunde ställa om så att den kastar ut tom hylsorna antingen till höger eller till vänster. Stämmer detta?

Jupps.. tydligen flyttar man bara ett plastlock från höger till vänster sida eller tvärt om.. Verkar väldigt smidigt, tills dess att locket går sönder och trillar av.. eller nåt ,O

/E

Posted

Groaghach

Ja det stämmer. Samma kan man göra på FAMAS och så gott som alla ordentliga bullpups. Det fungerar ju bra för vänsterhänta, men man kan ju inte sitta och byta om plastbiten varje gång man ska runda ett hörn åt höger. Ser redan för mig hur nån i tankarna sträcker geväret framför sig och bränner av en kort serie runt ett hörn med den påföljden att han får en dos snabbt flygande, brännheta, 5,56 hylsor i ögonen.

Posted
Ser redan för mig hur nån i tankarna sträcker geväret framför sig och bränner av en kort serie runt ett hörn med den påföljden att han får en dos snabbt flygande, brännheta, 5,56 hylsor i ögonen.

Jag citerar min Löjtnant...

Lite skit ska en man tåla!

;)

Eftersom det kanske bara skiter sig när man skjuter runt hörn med bullpup vapen så kan man kanske vinkla de något när skjuter runt hörn? (Ja så att hylsorna inte hamnar i ansiktet). Tyckte jag såg det i ett dokumentärsfoto från främlingslegionen när de övade SIB. Någon här som testat?

Posted

Jupps.. tydligen flyttar man bara ett plastlock från höger till vänster sida eller tvärt om.. Verkar väldigt smidigt, tills dess att locket går sönder och trillar av.. eller nåt :rocketl:

/E

Kan inte mena att det BARA är plastlocket som ska flyttas? Om jag inte minns fel så ska det fepplas om med utkastare på insidan också? Och det är kanske lite mindre smidigt i stridens hetta. :camo: