Minimi Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 ...på Ak5 är det bara krångligt att säkra vapnet särskilt från läge A. Hmm, det är väl ytterst sällan man har bråttom då man säkrar vapnet..? Att det går fort på "nedvägen" ser jag som mer intressant... Quote
106 Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 ...på Ak5 är det bara krångligt att säkra vapnet särskilt från läge A. Hmm, det är väl ytterst sällan man har bråttom då man säkrar vapnet..? Att det går fort på "nedvägen" ser jag som mer intressant... Förvisso, men osäkring går riktigt snabbt (snabbare än Ak4) fast ibland fastnar omställaren mellan P och A (dvs där 3-skottsspärren skulle/borde vara). Men vid förflyttning måste man ju säkra vapnet och förlorar lite tid om det krånglar. Från läge P går det relativt smidigt men min tumme är för kort för läge A. Quote
-Archon- Posted May 5, 2003 Report Posted May 5, 2003 Hittade en rätt fin artikel om SA80 på Smallarms Review. Det finns grejer i SA-80 serien som en annan inte hade en aning om :P http://www.smallarmsreview.com/pdf/sa80.pdf Quote
Inf Posted May 5, 2003 Report Posted May 5, 2003 Förvisso, men osäkring går riktigt snabbt (snabbare än Ak4) fast ibland fastnar omställaren mellan P och A (dvs där 3-skottsspärren skulle/borde vara).Men vid förflyttning måste man ju säkra vapnet och förlorar lite tid om det krånglar. Från läge P går det relativt smidigt men min tumme är för kort för läge A. På FNC sitter läget för 3skottseld där helauto sitter på ak5. För att få helauto på FNC får man fortsätta ännu längre (gummitumme?). Å andra sidan behövbs ju inte helauto särskilt ofta om man har treskottsläge. Vid krig behöver man inte säkra vapnet vid förflyttningar, men det kan ju vara bar ändå. Omställaren på ak5 är bättre än på FNC, inte perfekt men bättre. Quote
TheStroyer Posted May 10, 2003 Report Posted May 10, 2003 Det måste vara jobbigt om man är vänsterskytt och använder sådana vapen. Hylsorna måste ju träffa i ansiktet. Quote
BlåGul -1 9x19 Posted May 10, 2003 BlåGul -1 Report Posted May 10, 2003 Det måste vara jobbigt om man är vänsterskytt och använder sådana vapen. Hylsorna måste ju träffa i ansiktet. Om du hade läst tråden innan du skrivit inlägg, hade du sett att detta redan konstaterats. Läs först, skriv sen. Quote
olaevil Posted February 28, 2005 Report Posted February 28, 2005 Vet ej om detta varit uppe men nu har även Steyr AUG börjat modda sin bössaBild Ganska snygg tycker jag men forfarande Bullpup är ett speciell vapenmodell. MVH Olaevil Quote
Vinter Posted March 1, 2005 Report Posted March 1, 2005 Tycker personligen det är för många nackdelar jämfört med fördelar på en bulpup. Jag upplever det desutom som att det är lite otäckt att ha ansiktet så nära mekanismen. Jag gillar det konventionella utförandet bättre B) Quote
607 skog Posted March 1, 2005 Report Posted March 1, 2005 (edited) angående säkringen på augen så är den löst på ett sådant sätt att det är bara att dra ut säkringsomställaren och vända på den så att vänsterskyttar kan använda den utan att fippla runt är man vänsterskytt ställer man om vapnet i basen inte i fält. det enda om vänsterskytten måste anpassa sig efter är manöverhantaget Jag upplever det desutom som att det är lite otäckt att ha ansiktet så nära mekanismen du upplever inte att det är otäckt att ha röven så nära vägen när man åker bil? skämt åsido en pipspränging eller hylsspränging är otäck oavsätt konstruktion Edited March 1, 2005 by 607 skog Quote
scattergun Posted March 1, 2005 Report Posted March 1, 2005 Jag upplever det desutom som att det är lite otäckt att ha ansiktet så nära mekanismen du upplever inte att det är otäckt att ha röven så nära vägen när man åker bil? Handlar det inom vad man värdesätter högst....för vissa är röven en mera värdefull och användbar del av kroppen än huvudet!! Quote
Vinter Posted March 2, 2005 Report Posted March 2, 2005 En gång när jag sköt pistol flög en antänd krutbit ut vid mekanism repeteringen och träffade mig i ansiktet någon milimeter från ögat. Därför tycker jag det är obehagligt att ha mekansimen några centimeter nedanför ögonen. Quote
Inf Posted March 2, 2005 Report Posted March 2, 2005 skämt åsido en pipspränging eller hylsspränging är otäck oavsätt konstruktion Vid hylssprängning är det sämre att skjuta AUG än att skjuta ak5. AUGen har en låda i plast och precis under läppen sitter en plastlucka som inte sitter så där jättehårt. Bästa utfallet vid hylssprängning med AUG är att du får en fet smäll på läppen, värsta fall är inte roligt. Med ak5 har du som högerskytt däremot homogen stålplåt mellan dig och mekanismen. Ett rätt mycket bättre läge. Det är helt rätt att det är otäckt med hylssprängning oavsett konstruktion, men utöver den otäcka känslan och det lätt omskakade psyket är det farligare för din kropp att få en hylssprängning med en AUG än med en ak5. Quote
olaevil Posted March 2, 2005 Report Posted March 2, 2005 Hur mycket hylssprängningar får ni igentligen.Har aldrig hänt mig.Undrar bara kanske vad statestiken för detta fenomen är i Sverige.Tror mer på typ pipsprängningar för skit i pipan än hylssprängingar.AJA mina 2 öre .... MVH Olaevil Quote
Inf Posted March 2, 2005 Report Posted March 2, 2005 Det är inte vanligt med hylssprängningar om man använder bra am. Tyvärr händer det i alla fall då och då och är då antingen en rejält obehaglig upplevelse eller värre än så. Det har hänt mig ett par-tre gånger med olika vapen och det har varit obehagligt men jag har klarat mig utan skador än så länge, peppar, peppar. Pipsprängningar har jag sluppit än så länge. Quote
olaevil Posted March 2, 2005 Report Posted March 2, 2005 oki me comprende.Använder oftast bra amm.Men till min sks har jag väl skjutit kass några gånger.Eller jag vet inte Ryssk am Wolf tror att den är nytillverkad.Inget jag skulle vilja uppleva. Man köper Wolf 1000 bulor 79 dollar o så ibland..Roligt att panga mycket. MVH Olaevil Quote
Fredriksson Posted March 3, 2005 Report Posted March 3, 2005 (edited) Har skjutit mycket automatvapen, och varit drabbad av en hylssprängning. Inget att rekommendera! =( Edited March 3, 2005 by Fu Fredriksson Quote
Dajo Posted March 3, 2005 Report Posted March 3, 2005 En gång när jag sköt pistol flög en antänd krutbit ut vid mekanism repeteringen och träffade mig i ansiktet någon milimeter från ögat. Därför tycker jag det är obehagligt att ha mekansimen några centimeter nedanför ögonen. Därför ska man ha skyddsglasögon. Det är inte bara för att slippa granris i ögonen. Som laddare till Kulspruta 58 har jag upprepade gånger fått krutstänk i ansiktet varav ett i ögonvrån. Med skyddsglasögon slappnar man ochså av på ett annat sätt. Skjurhanskar hjälper också till en del. Quote
Recommended Posts