Jump to content

Recommended Posts

Nu har ÖB föreslagits för en tjänst i EU:

Regeringen tillkännagav i dag att den kommer att anmäla ÖB Håkan Syrén som Sveriges kandidat till den tunga posten som ordförande i EU:s militärkommitté (EUMC).

Därför kan vi redan nu utlysa tjänsten som ÖB för hugade spekulanter.

Vem vill ni se och vem tror ni att det blir?

/K

• Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu har ÖB föreslagits för en tjänst i EU:
Regeringen tillkännagav i dag att den kommer att anmäla ÖB Håkan Syrén som Sveriges kandidat till den tunga posten som ordförande i EU:s militärkommitté (EUMC).

Därför kan vi redan nu utlysa tjänsten som ÖB för hugade spekulanter.

Vem vill ni se och vem tror ni att det blir?

/K

Anders Brännström eller Anders Lindström vill jag se som ÖB.

Det blir nog någon annan.

Jag kan lugna Er alla med att jag HAR sökt tjänsten.....

Hkv kan dra tillbaks utlysningen nu, jag är här nu.

:)

********* C-SOLDF ***************

AVSLÅS!

Tjänsten som ÖB är icke förenlig med arbetet på SoldF. Begäran avslås härmed.

Isgubbe

C Soldf forum

Jag sätter mina 0.05€ på Anders Lindström. Han verkar få agera Försvarsmaktens "ansikte utåt" rätt ofta, och har fortfarande en aktiv karriär. Det han möjligen kan ha emot sig är frispråkigheten och ibland ett (upplevt) burdust uppträdande.

/CQ1

Jan Salestrand eller Sverker Göransson är mina tips. Min förhoppning är den senare. Inte för att jag har något emot Salestrand (vet knappt något om honom) men Göransson skulle kunna flytta fram Arméns position, kanske.

/K

Jan Salestrand eller Sverker Göransson är mina tips. Min förhoppning är den senare. Inte för att jag har något emot Salestrand (vet knappt något om honom) men Göransson skulle kunna flytta fram Arméns position, kanske.

/K

Flytta fram arméns position i förhållande till vadå?

/K

Flytta fram arméns position i förhållande till vadå?

I förhållande till nuvarande läge.

Ev på bekostnad av FMLOG, FortV eller något sånt.

/K

Och då är ju jag tvärtemot, som vanligt...

Klart Salestrand skall bli vår näste ÖB. Nedtonat utåt social utan att förhäva sig, vettig att resonera med och vass när det gäller flygvapnet. När det gäller arbetslägena ifrån HKV inför försvarsbeslutet har man klart visat att man synbart saknat insikt i flygvapnet. Det behövs en stark FV-ledare som ÖB.

J.K Nilsson

Det finns väl bara tre att välja på, utan inbördes ordning

Konteramiral Jörgen Ericsson nu C Stra, kan dock anses vara för gammal då han är kursare tull nuvarande ÖB och hand var inblandad i utredningen krig Artemis.

Konteramiral Leif Nylander, nu materielchef, reder han ut materielbudgeten så är han en het kandidat

Konteramiral Anders Grenstad, nuvarande marininspektör har till 2009 suttit fyra och skall få förnyat förtroende av regeringen, men vem vet han kanske får nytt jobb

en bubblare är förre flottiljchefen för ubåtsflottiljen Kmd Gunnar Wieslander, numera statsekreterare i utrikesdepartementet, men är bara kommendör än så länge.

Onyanserat och vridet försvarsgrensrevirspinkeri borttaget. Skärpning /Krook Blågul

Edited by Krook

Ingen aning om något namn.

Men det kommer bli den som är mest i linje med regeringens fastlagda sätt att se på försvaret och hotbilden. Alltså en "nyttig idiot" så att säga. Den som utan att knota drar ner och lägger ner allt vad vi har utan att röra de heliga kossorna.

Nuvarande ÖB är ju inte Amiral men han kommer ifrån Marinen. Troligen ingen marinjär alltså.

Kommendörer och Briggenereraler är nog inte aktuella i första hand

Grundevik

Sverkersson

Salestrand

ligger nog bra till

jag hade gillat Engelbrektsson men han kanske kan bli nästnästa ÖB istället (lite ung?)

fö så verkar ÖB ha åldrats ca 10 år sedan han tillträdde, stackars karl.

Undra om han blir 5 stjärnig general i EU så att han inte har lägre grad än någon nationell försvarschef (Fältmarsalk kan man ju inte bli Amfibie) Skärgårdsmarsalk? Grossadmiral? (nja)

Min gissning är att följande kommer vara på tal.

C militära försvaret, försvarsdepartementet

Generallöjtnant Mats Nilsson

Tidigare C Ledningsstaben

Produktionschef

Generallöjtnant Jan Salestrand

Insatschef

Generallöjtnant Anders Lindström

Tidigare Operativ chef

Stabschef

Konteramiral Jörgen Ericsson

Senior International Defense Management Course (USN Post Graduate School)

Tidigare Marininspektör

Operation commander NBG

Generalmajor Bengt Andersson

Utbildad vid Amerikanska marinen

Tidigare Chef MTK

OM nu Syrén skulle få jobbet i tuff konkurrans är det verkligen helt säkert att vi ens får en ny ÖB eller blir det bara en civil generaldirektör?

ÖB Syréns förordnande som det så fint heter går ut Hösten 2009.

Om Regeringen redan idag hade varit sugna på att behålla honom så hade man förmodligen inte nominerat honom till EU tjänsten. Så det är nog lika bra att fundera på en efterträdare...

Om Syréns nominering: Avtackad eller sparkad uppåt beror väl på hur man väljer att tolka det... :mellow:

Jag tycker Marininspektören skulle vara ett alldelles utmärkt val till ÖB. Han kan mycket väl forsätta det goda arbete med värdegrund som försvarsmakten påbörjat och måste forsätta med och bli bättre på.

Konteramiral Jörgen Ericsson nu C Stra, kan dock anses vara för gammal då han är kursare tull nuvarande ÖB och hand var inblandad i utredningen krig Artemis.

Konteramiral Leif Nylander, nu materielchef, reder han ut materielbudgeten så är han en het kandidat

Konteramiral Anders Grenstad, nuvarande marininspektör har till 2009 suttit fyra och skall få förnyat förtroende av regeringen, men vem vet han kanske får nytt jobb

en bubblare är förre flottiljchefen för ubåtsflottiljen Kmd Gunnar Wieslander, numera statsekreterare i utrikesdepartementet, men är bara kommendör än så länge.

Det är dags för en amiral, för det har vi inte haft sedan Johan Puke slängde ut ryssen ur norrland 1809. Armén roffar ju åt sig som vanligt och flyget lever på ESJAS exportstöd JAS.

Dax för en amiral? Tacka vet jag en general ur Amfibiekåren. Snyggare, smartare och bredare. Helt enkelt.

//BC

Det är dags för en amiral, för det har vi inte haft sedan Johan Puke slängde ut ryssen ur norrland 1809. Armén roffar ju åt sig som vanligt och flyget lever på ESJAS exportstöd JAS.

Dax för en amiral? Tacka vet jag en general ur Amfibiekåren. Snyggare, smartare och bredare. Helt enkelt.

//BC

Vet inte om man kan bli så mycket bredare än Marininspektören.

Fast för alldell, Amfibekåren är ju bättre :mellow:

Nu har jag städat undan några inlägg som var off topic och några andra som förutom att de var stick i stäv med forumets regler, faktiskt var ganska tråkiga.

I den här tråden handlar det om nästa ÖB, inte vilka förband som..., yadi yadi.

/Krook

Blågul

Nuvarande ÖB är ju inte Amiral men han kommer ifrån Marinen. Troligen ingen marinjär alltså.

Kommendörer och Briggenereraler är nog inte aktuella i första hand

Grundevik

Sverkersson

Salestrand

ligger nog bra till

Grundevik och Lindström torde inte ligga bra till då de nyligen befodrats och bytt arbeten.

Då står det enligt mig mellan Sverkersson och Salestrand där jag mer får hoppas på Salestrand och hans nuvarande arbete...

Med det jobbet torde det vara svårt att inte vet vad försvaret behöver för att ta sig runt och utvecklas samt göra det bästa av situationen.

Fast helst av allt kan jag ta förre OpCmd Bengt Andersson dessvärre är det då ytterligare en med amfibie-anknytning vilket gör det mindre troligt.

I övrigt tar jag vem som helst bara de vågar stå upp mot politikerna och inför en underrättelsekår.

Edit: Fippelfingrar

Edited by tikvah