Jump to content

Recommended Posts

Första gången Göranson skapade rubriker i SvD var som stabschef för den nordiska bataljonen i Bosnien 1995. Han kritiserade då i intervju försvarsminister Thage G Peterson. Ministern var rädd att svenskarna där skulle hamna i strid under Nato-befäl, vilket ledde till en debatt om svenska "veloursoldater". Men Göransons verklighetsnära argument vann i regeringen och soldaterna ramade in artikeln i en träram som hänger på tjänsterummet.

Ovan nämnda finns att läsa på svd.se, någon som har koll på var artikeln finns att läsa?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

tyvär blir de säkert någon utan ryggrad. känns som de nästan är de som behövs för att nå den nivån att personen kan komma i fråga. förhoppningsvis har jag fel.

 

Det är väl samma i hela världen. När dom kommer till en viss grad så är de mycket mer politiker än soldater.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vem tror ni blir nästa ÖB nu då?

Kommer nog ta ett tag till innan våran Sverker bli avtackad, jag tror att han kommer att få fart på Försvarsmakten och göra ett bra jobb framöver.

 

Men om man ska nämna någon att lägga sin röst på blir det nog Arméchef Anders Brännström.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 9 years later...

Jag hoppas på att det blir marinchefen Ewa Skoog Haslum, men det kan ses som en risk tagning av vissa politiker. Nog för att det är dags för en ÖB som kommer från marinen, men gissningsvis så kommer Michael Claesson att ses som ett tryggare val. 

 

Här är hetaste kandidaterna till att bli nästa överbefälhavare

(etidning.dn.se)

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...