Jump to content

Recommended Posts

Ja, det tycks stämma.

Då kanske det blir mindre möjlighet att trixa och jag kan lugna mig lite.

 

/K

 

Inte om regeringen beslutar att ÖB Syrén blir den siste och inför en ny funktion som, t ex försvarschef, underordnad en civil GD. Vi har nog inte sett det sista steget än. Tvärr, Krook, det blir nog mer politiskt trixande under hösten/våren.

 

Eftersom den tillträdande GD, Ulf Bengtsson, jobbat med bl a försvarsekonomiska frågor i Finansdepartementet så ser jag det som ytterligare ett steg av Finansdepartementets kontroll och devalverig av Försvarsdepartementet i allmänhet och försvarsministern i synnerhet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Helt förvånad skulle man ju inte direkt bli om man vaknade upp en morgon och hade Generaldirektören som myndighetschef och ÖB som högste militära chef strax därunder. Sen kan man ifrågasätta om man behöver en politisk nivå mellan ÖB och Försvarsministern, men det kan säkert motiveras på nåt bra sätt med att Försvarsminister har flera andra myndigheter under sig att hålla koll på. Cyniska och elaka tungor skulle säkert se det som att osynliggöra ÖB och göra den input som den rent militära ledningen har på förhållandet Försvarsmakten-Försvarsdepartementet.

Tur att man inte är cynisk i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart är det så att Finansdepartementet flyttar fram sina positioner på Försvarsdepartementets bekostnad i och med utnämningen av Ulf Bengtsson till ny GD.

 

Han är ekonom och har de senaste åren varit anställd på Finansdepartementet, bl a med att FM på sitt bord. Den avgående GD tillsattes av förra regeringen, är jurist, jobbat inom domstolsväsendet, på UD och Försvarsdepartementet. Innan hon kom till FM var hon GD för Kustbevakningen 1996-2005.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Själv skulle jag ju vilja se Anders Grenstad som vår nästa ÖB, det är dags för en flottist nu!

 

Anders Grenstad är en mycket kompetetent högre chef, men spontant har jag alltid känt (magkänsla) att han är en för bra Marininspektör för att jag skulle vilja ha honom som ÖB. Just nu gör han bäst nytta som MI som jag ser det, speciellt som jag inte kan komma på någon tillräckligt bra ersättare för honom. Inte för att det saknas namn som är villiga att ta jobbet ...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Efter att ha sett hur Grenstad förde sig i tv (Uppdrag ganskning angående ubåtskränkningar) så är jag tveksam.

 

Han är säkert duglig MI men med tanke på det massmediala trycket på en ÖB... nej.

 

Hur Anders framstod i "Uppdrag granskning" bör knappast ligga honom till last. Deras strategi brukar vara att provocera fram uttalanden genom att slänga fram påståenden som den intervjuade aldrig hört talas om tidigare. Anders Grenstad är alltför rakryggad för att försöka slingra sig ur den sortens polemik, det finns det andra som är bättre på. Jag har träffat och pratat med honom åtskilliga gånger under min snart 30-åriga karriär och han var min troppchef när jag ryckte in, så jag vet vad han går för. Det finns inte många i försvarsledningen jag har så stort förtroende för som honom, men i likhet med Vargas anser jag att han gör bäst nytta där han är just nu.

 

Jag har även tjänstgjort till sjöss med Leif Nylander och Jörgen Eriksson, vilka båda är personer med hög integritet och mycket målinriktade. Ingen av dem är enligt min uppfattning särskilt politiskt korrekta utan har som ledstjärna att sköta sina respektive jobb så att verksamheten kan flyta så bra det är möjligt med de givna resurserna. Med andra ord inga direkta ÖB-kandidater de heller, men det skulle inte skada med en Amiral som ny ÖB då den marina delen under många år har fått stå tillbaka för "gröna gubbar" och JAS-system. Det finns ett gammalt talesätt i Flottan att Sveriges befolkning till 95% består av bönder som har ryggen vänd mot havet. Fråga 100 personer på gatan vad de ser framför sig när man nämner Försvarsmakten och jag lovar att 95 av dem i första hand tänker på Armén och därefter JAS 39 Gripen.

 

För övrigt behöver en generaldirektör som kommer från Finansdepartementet inte innebära någon nackdel för Försvarsmakten. Om vederbörande får ett ansvar för ekonomistyrningen och är kunning i ekonomiska frågor kan det istället snarare vara en fördel. Jag har under alltför lång tid sett hur uppmönstrade "grynräknare" har blivit satta att hantera Försvarets ekonomi efter en kort intendentkurs och resultatet har oftast varit amatörmässigt. Jag har även sett när man haft riktiga civilekonomer som ekonomichefer och upplevt skillnaden. Chefer ska tillsättas efter kompetens och inte som ett naturligt steg i befodringsgången eller p.g.a. politiska meriter och kontakter.

Link to comment
Share on other sites

Själv skulle jag ju vilja se Anders Grenstad som vår nästa ÖB, det är dags för en flottist nu!

 

Anders Grenstad är en mycket kompetetent högre chef, men spontant har jag alltid känt (magkänsla) att han är en för bra Marininspektör för att jag skulle vilja ha honom som ÖB. Just nu gör han bäst nytta som MI som jag ser det, speciellt som jag inte kan komma på någon tillräckligt bra ersättare för honom. Inte för att det saknas namn som är villiga att ta jobbet ...

 

 

Vad är det Grenstad gör/gjort som Marininspektör som är så väldigt bra? OBS, ingen underton av skepsis i min fråga, enbart objektivt.

Link to comment
Share on other sites

Annars vore det ju kul att återinföra Riksmarsk och Riksamiral med respektive krigskollegium och amiralitetskollegium. :Malaj:

 

Det vore sannolikt det allra bästa att slå ihop den högsta militära ledningen med departementet. ÖB får fortfarande en tydlig roll som högste militäre insatschef för det som departementet beslutar att genomföra. Kraven på "politiskt korrekt" ÖB minskar dessutom då.

Link to comment
Share on other sites

Själv skulle jag ju vilja se Anders Grenstad som vår nästa ÖB, det är dags för en flottist nu!

 

Anders Grenstad är en mycket kompetetent högre chef, men spontant har jag alltid känt (magkänsla) att han är en för bra Marininspektör för att jag skulle vilja ha honom som ÖB. Just nu gör han bäst nytta som MI som jag ser det, speciellt som jag inte kan komma på någon tillräckligt bra ersättare för honom. Inte för att det saknas namn som är villiga att ta jobbet ...

 

 

Vad är det Grenstad gör/gjort som Marininspektör som är så väldigt bra? OBS, ingen underton av skepsis i min fråga, enbart objektivt.

 

Han åtnjuter stort förtroende hos underställd personal, är rak i sin kommunikation nedåt och gör inte så mycket krångel av sig som jag tycker att tex J. Ericsson eller Torsten Lind gjorde när det begav. Han har angett som en av sina viktigaste uppgifter att beskriva värdet av och verksamheten hos sjöstridskrafterna uppåt och det gör han så bra man kan förvänta sig under rådande omständigheter. Kort sagt, han är en rakryggad straightshooter i mina och många andras ögon. En av del få riktiga ledarna som finns inom det marina chefsskapet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jag tippar att nästa ÖB blir Genlt Mats Nilsson, nuvarande chefen MIL på Försvarsdepartementet, pga följande:

 

- "Succesionsordningen" säger att nästa ÖB ska komma ifrån Flygvapnet.

- C MIL på Fö är en typisk "inskolningspost" (både Syrén och Hederstedt har varit chef där innan de blev ÖB).

- Mats Nilsson är den som har störst erfarenhet om man ser till ÖB:s DUC + C MIL där blivande ÖB brukar rekryteras ifrån (han har varit chef LEDS och PROD innan nuvarande befattning).

- Mats Nilsson är äldre i tjänst än Jan Salestrand (C PROD) som är den andre högsta FV-generalen, och det är ovanligt att man "hoppar över" någon.

Link to comment
Share on other sites

Ja, Mats Nilsson är ett jäkla hett tips. Jag har hört många nämna det namnet som tänkbar ny ÖB av just dom ovanstående orsakerna, speciellt det att han är C MIL på Försvarsdepartementet. Det brukar ju som sagt väga tungt och trenden är väl inte direkt att den betydelsen kommer att minska . Personligen skulle jag kunna se Anders Lindström som ny ÖB, men han lär nog ligga ett par pinnhål för långt ner just nu. Annars framstår han som sympatiskt rak och okomplicerad jämfört med många vässade karriärister.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Jan Salestrand eller Sverker Göransson är mina tips. Min förhoppning är den senare. Inte för att jag har något emot Salestrand (vet knappt något om honom) men Göransson skulle kunna flytta fram Arméns position, kanske.

 

/K

Jag säger då det. :D

Är det någon annan som vill ha en bra befattning så hojta till.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Jan Salestrand eller Sverker Göransson är mina tips. Min förhoppning är den senare. Inte för att jag har något emot Salestrand (vet knappt något om honom) men Göransson skulle kunna flytta fram Arméns position, kanske.

 

/K

Jag säger då det. :rockon:

Är det någon annan som vill ha en bra befattning så hojta till.

 

/K

 

Kan det vara så att bakom nickname "Krook" gömmer sig minister Tolgfors? :-P

Link to comment
Share on other sites

Lysande val. Politikerna har valt en inriktning mot nternationell tjänst och i framtiden en markoperativ tyngdpunkt för försvaret. Att då välja en "yxa" från armén ter sig vettigt.

Jaa ett nationellt försvar av sitt eget land är ju såå utee.... :rockon:

 

Kan man inte försvara sin egen gård så...

 

Om man nu kliver in i tråden så blir det intressant ifall det blir någon förändring eller om han fortsätter i exakt samma fotspår såsom sin förre chef.

 

---edit

Det ser inte ut som att det kommer bli speciellt roligt framöver...

http://stril.blogspot.com/2009/03/goranson...samma-visa.html

Edited by tinhead
Link to comment
Share on other sites

JK Nilsson och Fanjunkar´n gissade rätt redan i augusti well done! (Krook har redan applåderat sig själv, men du får en gratulation ändå)

 

Nån som vet om Göransson har någon integritet?

Enligt DI var han inte Tolgfors kandidat. Däremot Jan Björklunds.

Dagens Industri 6/3 2009

Edited by Krigsmakten
Link to comment
Share on other sites

Om man tror att Sverker Göranson tänker skapa en superarmé på bekostnad av flyg och marin så vet man inte mycket om SG.

 

Marinen och Flygvapnet kommer in i den kommande ramen till 2012. Armén kan i bästa fall göra det 2016. Armén har i försvarsmaktens förslag fått stå tillbaka totalt, medan i politikernas viljeinriktning så ska armén satsas på.

 

FM förslag: Åtta manöverbataljoner, varav fyra med anställd personal, och de i sin tur bemannade till 65%. I detta förslag får vi en av europas svagaste arméer. SAMTIDIGT SOM MARKOPERATIV TYNGDPUNKT SKA INFÖERAS.

 

Lysande val. Politikerna har valt en inriktning mot nternationell tjänst och i framtiden en markoperativ tyngdpunkt för försvaret. Att då välja en "yxa" från armén ter sig vettigt.

Jaa ett nationellt försvar av sitt eget land är ju såå utee.... :rockon:

 

Kan man inte försvara sin egen gård så...

 

Om man nu kliver in i tråden så blir det intressant ifall det blir någon förändring eller om han fortsätter i exakt samma fotspår såsom sin förre chef.

 

---edit

Det ser inte ut som att det kommer bli speciellt roligt framöver...

http://stril.blogspot.com/2009/03/goranson...samma-visa.html

 

Det är inte ute. Men man kanske skulle kunna säga följande i stället för "både och", som öb skrev:

Flygvapnet försvarar landet

Marinen håller sig i örstersjön

Armén gör både och...

 

Det hade blivit tydligare och mycket billigar, även om jag är medveten om att alla vill vara med...

Link to comment
Share on other sites

SAMTIDIGT SOM MARKOPERATIV TYNGDPUNKT SKA INFÖERAS.

Vad är markoperativ tyngdpunkt?

 

J.K Nilsson

 

Edit: Kn Z, du vet väll att flygvapnet och FMV är riksdagens exportorganisationer för JAS? I själva verket så kan FV använda ungefär 60-65 flygplan av de 99 vi skall ha. Men vad har det att göra med näste ÖB? En liten påminnelse om att han egentligen hade rätt när han önskade sig ett 60-tal flygplan till FV.

Edited by J.K Nilsson
Link to comment
Share on other sites

SAMTIDIGT SOM MARKOPERATIV TYNGDPUNKT SKA INFÖERAS.

Vad är markoperativ tyngdpunkt?

 

J.K Nilsson

 

Edit: Kn Z, du vet väll att flygvapnet och FMV är riksdagens exportorganisationer för JAS? I själva verket så kan FV använda ungefär 60-65 flygplan av de 99 vi skall ha. Men vad har det att göra med näste ÖB? En liten påminnelse om att han egentligen hade rätt när han önskade sig ett 60-tal flygplan till FV.

 

Försvarsmakten har inte besvarat de politiska önskemålen i IO14. Försvarsmakten har gjort som försvarsmakten vill, med en sned resursfördelning. Sverker Göranson kommer inte offra de blå vännerna för att satsa på armén i någon nämnvärd omfattning, kanske inte alls. Så jag tror att alla kan sitta kvar i båten på samma sätt som tidigare. Betänk, med IO14 blir vi sannolikt världens enda land som har fler stridsflygplan än stridsvagnar och artilleripjäser (tillsammans!)

 

Vad markoperativ tyngdpunkt är kan du googla.

bg_band2.jpg

Hej Kn Z välkommen till SOLDF.

Gör om gör RÄTT

I detta fall en ärlig frågeställan från undrande.

Jag förevisar: Käre J.K

Med markoperativ tyngdpunkt avses inriktningen i en gemensam operation utförd av

stridkrafter som verkar i och från flera arenor, där operationens slutmål är att uppnå eller

behålla markoperativ kontroll i hela eller delar av ett operationsområde eller bestrida motståndarens

kontroll. Markoperativ kontroll kräver uthållig närvaro. En operation med

markoperativ tyngdpunkt kan i ett skede eller i del av ett skede (fas) innebära luftoperativ

tyngdpunkt, sjöoperativ tyngdpunkt eller tyngdpunkt på informationsarenan

Detta är saxat direkt ur

HKV beteckning

23 383:53085

s19

Hoppas du hittar ytterligare svar på frågor där.

/ Slut förevisning

Mvh

Dobberman

Blå/Gul

--------------------

REGLER

Edited by Kapten Z
Link to comment
Share on other sites

Försvarsmakten har inte besvarat de politiska önskemålen i IO14. Försvarsmakten har gjort som försvarsmakten vill, med en sned resursfördelning. Sverker Göranson kommer inte offra de blå vännerna för att satsa på armén i någon nämnvärd omfattning, kanske inte alls. Så jag tror att alla kan sitta kvar i båten på samma sätt som tidigare. Betänk, med IO14 blir vi sannolikt världens enda land som har fler stridsflygplan än stridsvagnar och artilleripjäser (tillsammans!)

Varför gör det ont att numerärt ha fler flygplan är artilleripjäser och stridsvagnar tillsammans. Är du säker på att det är så att vi kommer att ha fler flygplan är stridsvagnar och artpjäser? 60 stridsvagnar är sagt ifrån FM och 24 BD pjäser. Inalles 84 enheter. Jag har inte läst någonstans om att göra om leasingavtalen med Tjeckien och Ungern om deras flygplan du får då dra bort 28 flygplan ifrån 99, alltså 71 st flygplan. Att man sedan kan diksutera att du inte ens jämför k**ar och morötter är en sak men du har dessutom fel.

 

Vad markoperativ tyngdpunkt är kan du googla.

Och jag ser inte ett motsatsförhållande mellan flygvapen, marin och armé så vad gråter du för? Och det är rätt tråkigt att få svaret googla när en fråga ställs i ett diskussionsforum. Eller vet du inte själv?

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Sorry, ska bättra mig. Ville inte diskutera icke-ny-öb-frågor här.

Jag tror oavsett vilket inte att Sverker Göranson kommer att gå hårt åt flygvapen eller marin för att räda armén. Han är otroligt duglig oavsett vad han gör. Om val av ny öb skulle återspegla försvarsgrenens framtid så är det här en fundering. Om armén ska halveras som förslaget är; vem gör det bäst och med störst respekt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...