Nisse.ppp Posted November 30, 2008 Report Posted November 30, 2008 Om din kompis är yngre än modell 1990, vilket jag antar, så är han inte aktuell för NBG 2011 eftersom han kommer att gå sista året i skolan då de utbildas alternativt göra sin grundutbildning. Han är en m/90. Han har mönstrat och om jag har fattat honom rätt så hade han en valmölighet att bli bandvagnsförare/skyttesoldat på P4 med inryck sommaren 2009. Han valde dock inte den tjänsten men han vill han eventuellt försöka byta befattning. Quote
Blackadder Posted November 30, 2008 Report Posted November 30, 2008 Om din kompis är yngre än modell 1990, vilket jag antar, så är han inte aktuell för NBG 2011 eftersom han kommer att gå sista året i skolan då de utbildas alternativt göra sin grundutbildning. Han är en m/90. Han har mönstrat och om jag har fattat honom rätt så hade han en valmölighet att bli bandvagnsförare/skyttesoldat på P4 med inryck sommaren 2009. Han valde dock inte den tjänsten men han vill han eventuellt försöka byta befattning. Det är redan fastställt med råge att det är bra med kontakter, om han gör GU på ett av dom förband som är uppsättande till NBG11 så är det bra och ännu mera om han gör det på det ett kompani och i en befattning som finns på NBG11 och som han kan tänka sig söka. Såklart under förutsättningar att han duger något till vill säga ;) /b Quote
Nyllet Posted December 28, 2008 Report Posted December 28, 2008 mitt tips på cbat: Ett skyttekomp med Bv309 Ett skyttekomp med RG32 Ett skyttekomp (finskt) som ev. har lånade RG32. Det ser ut som en ganska bra tips rad Så här blir det enligt ÖB chefsmöte i måndags. Batstab-I19 Understödskompani-I19 Skyttekompani bv 309-P4 Lätt skyttekomp RG 32-K3 Amf?/Skyttekomp-Finland Fordon?? Trosskompani-P4 med finska inslag!! Intressant är att det finns 159man i CSS sjukvårdsenhet. Kanske ett fältsjukhus?? ren gissning av mig. Inga ingenjörer alltså? Eller kan det ingå några pionjärgrupper i skyttekompanierna? Någon som vet? Quote
Turambar Posted December 28, 2008 Report Posted December 28, 2008 Har hört rykten om att trossen skall försvinna ur CBn och ersättas med motsv LogBn (TrängR). Detta är alltså felaktigt, P4 skall sätta upp en trossdel? Quote
Chassi Posted December 28, 2008 Report Posted December 28, 2008 Inga ingenjörer alltså? Eller kan det ingå några pionjärgrupper i skyttekompanierna? Någon som vet? Ingenjörer finns säkerligen att tillgå men då inte placerade inom CBn utan som extern resurs. Quote
kexet Posted December 28, 2008 Report Posted December 28, 2008 LV får stryka på foten också eller?? Quote
bushman Posted January 4, 2009 Report Posted January 4, 2009 LV får stryka på foten också eller?? eller kommer LV ingå i CS? man gör som andra, man bakar in LV i airbase delen. vore intressant att veta hur man tänker med flyginsatser denna gången. blir det någon JAS-avd? ATU lär väl vara med annars blir det jobbigt att lösa uppgiften på 120 dagar. HKP förutsätter jag att de inte är klara då heller.... Quote
PhilipG Posted January 5, 2009 Report Posted January 5, 2009 Å andra sidan skulle jag hellre se att vi har ett 90 kompani ist för Bv309 alt Patria ist för strf90, BvS10 är ju en någorlunda potent vagn men om BG11´s tyngsta kompani utrustas med Bv309 så tycker jag det är synd och ser för det mesta bara brister. Tycker inte att Bv309 kommer att vara för lätt alls, eftersom dom blir utrustade med TKSP samt Grspruta och det blir 10-manna skytte grupper istället för 6. Dessutom är deras snabba insats tid, med få transport plan optimalt för en sådan BG som är tänkt. Källan för utrustning samt grupp storlek är min f.d. PlutCh som blir PlutCh på skyttekompaniet, P4, NBG11. Quote
Nisse.ppp Posted January 5, 2009 Report Posted January 5, 2009 (edited) Har lite mer info om P4 bandvagnskompani. Två av de blivande plutoncheferna hade skjutningar med oss i höstas på Lomben. Passade på att förhöra mig lite om just NBG 11 och deras kompani. Fick även ett infoblad som jag tyvärr inte kan lägga ut (då Prao inte är bemyndigade för detta)men jag skickar det till blågul som kanske kan hjälpa mig med det. MVH En skytteslusk i ståvärnet Edited January 5, 2009 by Nisse.ppp Quote
bushman Posted January 5, 2009 Report Posted January 5, 2009 LV får stryka på foten också eller?? eller kommer LV ingå i CS? man gör som andra, man bakar in LV i airbase delen. vore intressant att veta hur man tänker med flyginsatser denna gången. blir det någon JAS-avd? ATU lär väl vara med annars blir det jobbigt att lösa uppgiften på 120 dagar. HKP förutsätter jag att de inte är klara då heller.... fast till bg11 har vi inhyrd flygtransport-förmåga via C-17 globemasters med bas i ungern. och det finns förhoppningsvis fortfarande ett ukrina, som kan hyra ut lite större transportkärror. Quote
simon Posted January 5, 2009 Report Posted January 5, 2009 Om så är fallet så slår jag ett slag för en stridsvagnspluton som enabler. En sådan förstärkning kanske kan väga upp de lättare delarna av en CBn om ett tyngre understöd skulle behövas i insatsområdet. Quote
tikvah Posted January 5, 2009 Report Posted January 5, 2009 fast till bg11 har vi inhyrd flygtransport-förmåga via C-17 globemasters med bas i ungern.och det finns förhoppningsvis fortfarande ett ukrina, som kan hyra ut lite större transportkärror. Stryker man alltså Salis-avtalet? Eller kom man på förmodligen flera aktörer skulle vilja nyttja dem i händelse av en insats. Samt är övergången till C-17 ett steg i införskaffningen av egna C-17? Då stridsgruppen ej heller till 2011 skall kunna verka i mer än 30+60 dagar känns åter behovet av de "klumpiga" systemen som kräver enorma resurser överflödiga. Fler lätta skytteförband, fler Helikoptrar för ökad mobilitet och ISTAR-resurser för att kunna bädda för de som kommer och tar vid efter att stridsgruppen har löst sin uppgift. Quote
eskil Posted January 5, 2009 Report Posted January 5, 2009 fast till bg11 har vi inhyrd flygtransport-förmåga via C-17 globemasters med bas i ungern.och det finns förhoppningsvis fortfarande ett ukrina, som kan hyra ut lite större transportkärror. Inhyrd? Jag trodde att vi var delägare i den flygtransportpoolen. Quote
SFC_2145 Posted January 5, 2009 Report Posted January 5, 2009 Jag blev uppringd av 2 olika förband inför förra omgången NBG men valde då att tacka nej till tjänsterna som erbjöds mig, men jag kommer att följa denna tråden för att se vad som händer och nyheter inför denna uppsättning NBG samt om inget särskilt händer så kommer jag att ansöka till NBG 11. Quote
bushman Posted January 5, 2009 Report Posted January 5, 2009 inhyrd eller delägare? vi har väl vissa timmar per år, och de skall väl planeras? när försvaret är i behov av att transportera enheter större än kompanis styrka, lär de nog få planera de timmar de behöver i C-17 poolen noga. sak samma skall BG11 åka så kommer vissa delar bli tvungna till sjö-transport ändå. nästa NBG kommer att bli lättare, men är fortfarade en logistik mardröm. Quote
simon Posted January 5, 2009 Report Posted January 5, 2009 FM hyr inte bara vissa timmar per år, utan man kommer även personal på plats. Både på marken och i kärrorna. Quote
Chassi Posted January 5, 2009 Report Posted January 5, 2009 Å andra sidan skulle jag hellre se att vi har ett 90 kompani ist för Bv309 alt Patria ist för strf90, BvS10 är ju en någorlunda potent vagn men om BG11´s tyngsta kompani utrustas med Bv309 så tycker jag det är synd och ser för det mesta bara brister. Tycker inte att Bv309 kommer att vara för lätt alls, eftersom dom blir utrustade med TKSP samt Grspruta och det blir 10-manna skytte grupper istället för 6. Dessutom är deras snabba insats tid, med få transport plan optimalt för en sådan BG som är tänkt. Källan för utrustning samt grupp storlek är min f.d. PlutCh som blir PlutCh på skyttekompaniet, P4, NBG11. Jag antar att man inte ska kunna separera parter med NBG11, rätt? pansaret på våra 309 är förhållandevis tunt och ska man klara av ovanstående så är jag tveksam till att det räcker, samt att dom är långsamma, men nu börjar jag låta näggig. Hur ska man lösa lavett till Tksp och Granatspruta, ska man bygga om alla 309 och montera HMG lavett nu ist? Och hur i hela friden PhilipG ska man få plats med en skyttegrupp på 10 personer när det är stolar till 8 och åtminstonde 1 stol tas bort för att ersättas med GRG fäste? Quote
Larsleo Posted January 5, 2009 Report Posted January 5, 2009 Jag gissar på att man har 2 bandvagnar per grupp.. vilket blir naturligt om man ska ha blandat tskp/grsp.. mina 2 öre Quote
Chassi Posted January 5, 2009 Report Posted January 5, 2009 Jag gissar på att man har 2 bandvagnar per grupp.. vilket blir naturligt om man ska ha blandat tskp/grsp.. mina 2 öre Så kan man såklart göra, men då återstår bara nästa fråga. Hur fäster vi Tksp, Granatsprutan på taket, fäste finns vad jag vet i nuläget inte och LV-stativet håller ju inte för Tunga kulsprutan när dom går sönder av bara den lilla 58an Quote
Blackadder Posted January 5, 2009 Report Posted January 5, 2009 Jag gissar på att man har 2 bandvagnar per grupp.. vilket blir naturligt om man ska ha blandat tskp/grsp.. mina 2 öre Så kan man såklart göra, men då återstår bara nästa fråga. Hur fäster vi Tksp, Granatsprutan på taket, fäste finns vad jag vet i nuläget inte och LV-stativet håller ju inte för Tunga kulsprutan när dom går sönder av bara den lilla 58an Vadå, skulle det vara omöjligt? sett BV308 med HMG på taket...? varför skulle det inte gå med 309'an? Quote
3924 Posted January 5, 2009 Report Posted January 5, 2009 Jag gissar på att man har 2 bandvagnar per grupp.. vilket blir naturligt om man ska ha blandat tskp/grsp.. mina 2 öre Så kan man såklart göra, men då återstår bara nästa fråga. Hur fäster vi Tksp, Granatsprutan på taket, fäste finns vad jag vet i nuläget inte och LV-stativet håller ju inte för Tunga kulsprutan när dom går sönder av bara den lilla 58an Citat från senaste I&F. Fakta PotectorVapenstationen är fjärrstyrd och avsedd för fin- och mellankalibriga vapen och består av ett dag- och nattsikte, laseravståndsmätare och fäste för valfritt lättare vapen. Protector bedöms uppfylla den svenska kravbilden på området. För ökad observationsförmåga, ökat egenskydd samt förmåga att verka kommer Protector monteras på personterrängbil, RM32 Galten (ingår i luftburen bataljon), Bandvagn 309 (ingår i de lätta skyttekompanierna), pasarterrängbil 203 (som ingår i samtliga funktionsbataljoner) samt på artillerisystemet Archer Det verkar som de lätta skyttekompanierna med Bv309 till slut kommer få lite muskler i form av möjlighet till Tksp/Grsp med Protector. Jag trodde detta motköp helt var riktat mot vår framtida AWV, men tji fick jag. Nu får vi bara hoppas på att systemenheterna dyker upp fort så av byggerna kan komma igång. (inköpet av Protector är ett motköp i det nyskrivna samarbetsavtalet sverige och norge gjort om Arhcer) Regeringsbeslut om Archer Protector Quote
Chassi Posted January 6, 2009 Report Posted January 6, 2009 Så kan man såklart göra, men då återstår bara nästa fråga. Hur fäster vi Tksp, Granatsprutan på taket, fäste finns vad jag vet i nuläget inte och LV-stativet håller ju inte för Tunga kulsprutan när dom går sönder av bara den lilla 58an Vadå, skulle det vara omöjligt? sett BV308 med HMG på taket...? varför skulle det inte gå med 309'an? Lugn nu Blackadder. Nej det är inte omöjligt att hitta på något, men dyrt och det är isf dags nu att man kör igång med modifieringarna. Jo jag har sett Bv308 och den hade HMG ja. det går ju säkerligen att modifiera om på något sätt, men som sagt det kostar och har vi HMG ställningar bara sådär ligger någonstans, så enkelt brukar det ju inte vara. och som det sägs, BV309 (taket) tål inte svängninarna som blir när man skjuter med Tksp och GRsprutan. Quote
106 Posted January 6, 2009 Report Posted January 6, 2009 Citat från senaste I&F. Fakta PotectorVapenstationen är fjärrstyrd och avsedd för fin- och mellankalibriga vapen och består av ett dag- och nattsikte, laseravståndsmätare och fäste för valfritt lättare vapen. Protector bedöms uppfylla den svenska kravbilden på området. För ökad observationsförmåga, ökat egenskydd samt förmåga att verka kommer Protector monteras på personterrängbil, RM32 Galten (ingår i luftburen bataljon), Bandvagn 309 (ingår i de lätta skyttekompanierna), pasarterrängbil 203 (som ingår i samtliga funktionsbataljoner) samt på artillerisystemet Archer Det verkar som de lätta skyttekompanierna med Bv309 till slut kommer få lite muskler i form av möjlighet till Tksp/Grsp med Protector. Jag trodde detta motköp helt var riktat mot vår framtida AWV, men tji fick jag. Nu får vi bara hoppas på att systemenheterna dyker upp fort så av byggerna kan komma igång. (inköpet av Protector är ett motköp i det nyskrivna samarbetsavtalet sverige och norge gjort om Arhcer) Regeringsbeslut om Archer Protector Men det står ju faktiskt inte att de kommer utrustas med Tksp/Grsp. Det står heller inte vilken version av Protector, Protector Lite är ju för Ksp 90 och 58, men har (enligt reklamen) mer än 80% gemensamt med övriga. Quote
3924 Posted January 6, 2009 Report Posted January 6, 2009 (edited) Citat från senaste I&F. Fakta PotectorVapenstationen är fjärrstyrd och avsedd för fin- och mellankalibriga vapen och består av ett dag- och nattsikte, laseravståndsmätare och fäste för valfritt lättare vapen. Protector bedöms uppfylla den svenska kravbilden på området. För ökad observationsförmåga, ökat egenskydd samt förmåga att verka kommer Protector monteras på personterrängbil, RM32 Galten (ingår i luftburen bataljon), Bandvagn 309 (ingår i de lätta skyttekompanierna), pasarterrängbil 203 (som ingår i samtliga funktionsbataljoner) samt på artillerisystemet Archer Det verkar som de lätta skyttekompanierna med Bv309 till slut kommer få lite muskler i form av möjlighet till Tksp/Grsp med Protector. Jag trodde detta motköp helt var riktat mot vår framtida AWV, men tji fick jag. Nu får vi bara hoppas på att systemenheterna dyker upp fort så av byggerna kan komma igång. (inköpet av Protector är ett motköp i det nyskrivna samarbetsavtalet sverige och norge gjort om Arhcer) Regeringsbeslut om Archer Protector Men det står ju faktiskt inte att de kommer utrustas med Tksp/Grsp. Det står heller inte vilken version av Protector, Protector Lite är ju för Ksp 90 och 58, men har (enligt reklamen) mer än 80% gemensamt med övriga. Den modell som jag har förstått att man avser är PROTECTOR M151/CROWS. Vad jag kan förstå så har den någon form av rekyldämpare i plattformen som medför att montering på Bv309 bli möjligt. Edited January 6, 2009 by 3924 Quote
GC1 Posted January 6, 2009 Report Posted January 6, 2009 Den modell som jag har förstått att man avser är PROTECTOR M151/CROWS. Vad jag kan förstå så har den någon form av rekyldämpare i plattformen som medför att montering på Bv309 bli möjligt. Nån som vill sätta emot att den inte är klar förrens i slutet av 2012? Quote
PhilipG Posted January 6, 2009 Report Posted January 6, 2009 Jag antar att man inte ska kunna separera parter med NBG11, rätt? pansaret på våra 309 är förhållandevis tunt och ska man klara av ovanstående så är jag tveksam till att det räcker, samt att dom är långsamma, men nu börjar jag låta näggig. Angående din första fråga, tror jag att du tänker lite för svart-vitt. Jag citerar General Anders Lindström: "Min uppfattning är att NBG [08] skulle vara en utmärkt resurs för Tchad. En uppgift någonstans mellan SBF och att skapa en långsiktig trygghet...genom kraftig militär närvaro...I Georgien exemplet...två till tre tusen soldater...hade varigt en alldeles för liten styrka."* Jag har inte någon källa för att dom ska kunna det, men jag antar att det är så. Kraven för en EU BG har inte ändrats så vitt jag vet. Därför måste man istället ifrågasätta vilka typer av fiender och vilka typer av konflikter Sverige har planerat att skicka NBG 11 till. Som C Insats säger, att skicka BG11 till Georgien för att separera stridande parter skulle vara idiotiskt, även om vi bytte ut alla skytte kompanier till Pansarskytte and Strv kompanier. Jag tror att det är fullt möjligt för en BG med Bv309 att lösa den uppgiften i en mindre konflikt, där de stridande parterna inte har tillgång till pansar, eller hög-teknologiska vapen. Med tyngre undst. vapen så får man en stor slagkraft, medan man erhåller den mobiliteten som Bv309 har. Det leder mig till nästa punkt. I vissa områden så tillåter inte geografin andra fordon än bandade, och t.o.m. 90:or skulle få problem i djungeln under monsunregnen. Därför blir det nästan ett krav för Bv309, eller Luftburna trupper. Men med tanke på Försvarets ekonomi blir det nog för dyrt med bara Luftburna trupper, och dessutom för man mycket mindre slagkraft utan tyngre undst. vapen. Med tankepå hur snabbt andra fordon skulle kunna förflytta sig i den miljön sä är dom nog det snabbaste tillgängligt (förutom luftburna trupper). Så vad är planerat för BG11? 2 x SkytteKomp - Snabb transport tid med få transportplan 1 x Lätt MekSkytte (Patgb?) - Bra val för stadsmiljöer där Bv har brister. Dessutom bra minskydd. GRK? Luftburen? Stab & Tross? De 4 sistnämda har jag inga källor själv för, utan har tagit det från den här tråden. Men om man ser på den potentiella bataljonen så ser den väldigt väl-rundad och kapabel ut i mina ögon för att skickas till en mindre konflikt, utan risk för pansar. Hur ska man lösa lavett till Tksp och Granatspruta, ska man bygga om alla 309 och montera HMG lavett nu ist? Och hur i hela friden PhilipG ska man få plats med en skyttegrupp på 10 personer när det är stolar till 8 och åtminstonde 1 stol tas bort för att ersättas med GRG fäste? Jag antar protector för lavett. Och till den sista frågan säger jag som en annan, jag antar dom blir delade till en omgång per Bv. Men jag har ingen källa för det. Den information jag fick var från min PlutCh under min GU, som blir PlutCh för Stridstrossen på P4's SkytteKomp. Han berättade för mig att dom skulle vara utrustade med Tksp och Granatspruta, samt att grupperna skulle bli utökade till 10 man. Hur det ska lösas har jag ingen aning, jag kan bara spekulera. *Insats & Försvar Nr4 2008, Intervju med C Insats, Anders Lindström Quote
3924 Posted January 6, 2009 Report Posted January 6, 2009 Jag antar att man inte ska kunna separera parter med NBG11, rätt? pansaret på våra 309 är förhållandevis tunt och ska man klara av ovanstående så är jag tveksam till att det räcker, samt att dom är långsamma, men nu börjar jag låta näggig. Angående din första fråga, tror jag att du tänker lite för svart-vitt. Jag citerar General Anders Lindström: "Min uppfattning är att NBG [08] skulle vara en utmärkt resurs för Tchad. En uppgift någonstans mellan SBF och att skapa en långsiktig trygghet...genom kraftig militär närvaro...I Georgien exemplet...två till tre tusen soldater...hade varigt en alldeles för liten styrka."*...............snipp Så vad är planerat för BG11? 2 x SkytteKomp - Snabb transport tid med få transportplan 1 x Lätt MekSkytte (Patgb?) - Bra val för stadsmiljöer där Bv har brister. Dessutom bra minskydd. GRK? Luftburen? Stab & Tross? ........................snipp Detta är den senaste modellen för NBG11 jag läst/hört, sedan när blev det två Skyttekompanier med Bv309 i CBat? * Batstab * Understödskompani * Skyttekompani (Bv309) * Luftburen skvadron (RG32) * Lätt MekSkytte-Finskt (Patria XA-203?/XA-360 P1?) * Trosskompani-Svenskt/Finskt Quote
NoPinky Posted January 6, 2009 Report Posted January 6, 2009 (edited) Inte för att pissa på någons parad, men jag skulle inte lägga någon som helst vikt vid vilken materiel en Plutonchef hävdar att NBG11 kommer att utrustas med. Det om något torde vi ha lärt oss av NBG08. Edited January 6, 2009 by NoPinky Quote
Chassi Posted January 6, 2009 Report Posted January 6, 2009 Jag tror att det är fullt möjligt för en BG med Bv309 att lösa den uppgiften i en mindre konflikt, där de stridande parterna inte har tillgång till pansar, eller hög-teknologiska vapen. Med tyngre undst. vapen så får man en stor slagkraft, medan man erhåller den mobiliteten som Bv309 har. Det leder mig till nästa punkt. I vissa områden så tillåter inte geografin andra fordon än bandade, och t.o.m. 90:or skulle få problem i djungeln under monsunregnen. Därför blir det nästan ett krav för Bv309, eller Luftburna trupper. Nu tycker jag Anders Lindström låter lite naiv. Säg att vi åkt till Tchad med uppgift att bromsa/stoppa rebeller att nå N,djamena osv dessa har ju inga som helst teknologiska vapen eller pansarfordon, utan omoderna kulsprutor och gamla LvAkan i kaliber 15-25 mm monterade på pickupflak. nu spelar det ju ingen roll att dessa vapen är gamla och handvevade för dom slår igenom sidan på våra Bv309 som om det vore ölburkar, lika enkelt som moderna vapen skulle göra. till vår fördel så har dom ju inga bepansrade fordon men ist så är man många fordon (tiotal och fler ändå) med mycket folk på varje bil och dessa är dubbelt så snabba som våra Bv som går i max 40km/h i terräng som inte är slät väg. Quote
Mattan Posted January 6, 2009 Report Posted January 6, 2009 LV får stryka på foten också eller?? Lv finns med i huvudstyrkan denna gång och inte som enabler, dock i väldigt liten omfattning. Quote
Recommended Posts