9040B1 Posted July 16, 2008 Report Posted July 16, 2008 Vem är ansvariga för de olika delarna?? Det jag vet är att I 19 har Stabkompani och batstab. P4 ansvarar för trosskompani motsv, samt ett skyttekompani bv 309. På skyttekompaniet så är det klart vilka som blir chefer ner till stf Plutonchef. En inte allt för vill gissning är att K3 får något form av skyttekompani/skvadron att utbilda!! Hoppas det blir någon "riktig "insats. Dax för i Afrika igen Quote
tikvah Posted July 16, 2008 Report Posted July 16, 2008 Hoppas det blir någon "riktig "insats. Dax för i Afrika igen Om det nu blir insats med NBG 11 blir det sannolikt i EU-regi. Möjligen kan man skicka delar av NBG 11 efter en "händelselös" beredskap till att ingå i ett FN-ledd operation... Så FN-baskern får nog vila på hyllkanten ett tag till. Quote
simon Posted July 16, 2008 Report Posted July 16, 2008 Det är ju till del beorende på hur org.strukturen ser ut efter nästa FB... Quote
9040B1 Posted July 16, 2008 Report Posted July 16, 2008 Det är ju till del beorende på hur org.strukturen ser ut efter nästa FB... Helt sant men ändå borde förbanden plannera för egen överlevnad i nästa FB. Mtrl beställningarna borde redan vara inlämnade och klara. Det är ändå bara ett år innan kullen 09-10 rycker in där troligtvis huvuddelen av officerarna går i befattning inför NBG 11. Och herr tikvah, du har så rätt men snälla låt mig få drömma lite om den blå Quote
3924 Posted July 16, 2008 Report Posted July 16, 2008 Vem är ansvariga för de olika delarna??Det jag vet är att I 19 har Stabkompani och batstab. P4 ansvarar för trosskompani motsv, samt ett skyttekompani bv 309. På skyttekompaniet så är det klart vilka som blir chefer ner till stf Plutonchef. En inte allt för vill gissning är att K3 får något form av skyttekompani/skvadron att utbilda!! Hoppas det blir någon "riktig "insats. Dax för i Afrika igen Om inte K3 kommer att gå in i arbetet med JBat NY, LBB (och den kunskapen) ska ju enligt planerna pulas in i denna oraganisation. Kan nog tänka mig att Amf kan få updraget att utgöra den anbra Bv309-baserade skyttekompaniet. De ha fått direktiv att göra förbandet med markmobilt och ska införa "ny" splytterskyddad fordonsplatform (BV309). Ligardet kan nog få uppdraget att utbilda Lätt Mek.Skytte, men var P7 kommer in i bilden har jag inte fått någon hörsägen om. Men det är mycket rykten nu som surrar runt i gröna affären med allt som har varit så allt ska nog ta med ett lager salt. /3924 Quote
Nyllet Posted July 18, 2008 Report Posted July 18, 2008 NBG 2011 Inriktningen är 1600 svenskar Lättare förband (Mindre tunga fordon, lättare att deployera, kan inte lösa "separation of forces" uppgifter på samma sätt) Färre DUC till C NBG All utrustning skall vara levererad 2009-10-01 Låter ju bra men allt kan ju ändra sig när det börjar närma sig. Vad menas med "separation of forces"? Att kunna separera t.ex. stridande klaner känns som en viktig kompetens att ha i bagaget. Eller? /Nyllet Quote
dieseltrollet Posted July 18, 2008 Report Posted July 18, 2008 Vad menas med "separation of forces"? Att kunna separera t.ex. stridande klaner känns som en viktig kompetens att ha i bagaget. Eller? /Nyllet En kompetens kan vara jättebra att ha. Men den kan också vara för dyr för att vi "under rådande ekonomiska omständigheter" ska kunna ha den. TANSTAAFL, annars skulle våra expeditionära mekaniserade bataljoner flygas in med våra C-17, alternativt luftlandsättas från våra helikopterlandstigningsfartyg... Quote
Chassi Posted July 20, 2008 Report Posted July 20, 2008 Jag är fotfarande lite fundersam på vad man vill uppnå med nästa BG, om man inte hade tänkt kunna lösa separation av parter så ska man då alltså åka ner när kriget först är över? isf så blir jag förbannad att åka ner efter ett krig/konflikt känns lite som ett misslyckande, men det är upp till bevis. Quote
dieseltrollet Posted July 20, 2008 Report Posted July 20, 2008 Jag är fotfarande lite fundersam på vad man vill uppnå med nästa BG, om man inte hade tänkt kunna lösa separation av parter så ska man då alltså åka ner när kriget först är över?isf så blir jag förbannad att åka ner efter ett krig/konflikt känns lite som ett misslyckande, men det är upp till bevis. Måste det vara fullt krig för att EU ska skicka ut en BG? Vore inte det bästa om man hade riktiga snabbinsatsförband som kan vara på plats innan det behövs "separera parter"? Quote
Chassi Posted July 20, 2008 Report Posted July 20, 2008 Jag är fotfarande lite fundersam på vad man vill uppnå med nästa BG, om man inte hade tänkt kunna lösa separation av parter så ska man då alltså åka ner när kriget först är över?isf så blir jag förbannad att åka ner efter ett krig/konflikt känns lite som ett misslyckande, men det är upp till bevis. Måste det vara fullt krig för att EU ska skicka ut en BG? Vore inte det bästa om man hade riktiga snabbinsatsförband som kan vara på plats innan det behövs "separera parter"? Det var lite det som var poängen i mitt tankesätt, en BG hade behövts i zimbabwe(innan man började mörda oppositionsanhängare) och i darfur behövs det en BG(inte i Tchad) Om man kan separera parter så kan man även åka ner innan det har kollapsat. Quote
dieseltrollet Posted July 20, 2008 Report Posted July 20, 2008 Om man kan separera parter så kan man även åka ner innan det har kollapsat. Visst är det så. Men nu har vi en ekonomisk ram att röra oss i. Det jag ville få fram var att frånvaron av förmågan "separera parter" inte behöver betyda att man måste "åka ner när kriget först är över", det kan lika gärna betyda att man får se till att vara där innan man behöver separera dem. Man kan alltid vilja göra mer, men så länge statsmakterna inte vill betala vad detta kostar så blir det inte mer. Tråkigt men sant. Quote
bushman Posted July 22, 2008 Report Posted July 22, 2008 (edited) all sjv svensk. sjv-komp samt sjv-förstärkningskomp utbildas på trängr. svenskt fältsjukhus i tält återinförs. att sedan det vore bättre att fömedC hade hand om detta är en annan femma. dessutom skall all personal vara kontraktsanställd. ty det är ju så många som längtar tillbaks till trängr´s egna lilla värld "ni kan väl fysa....." Edited July 22, 2008 by bushman Quote
Ing Posted July 22, 2008 Report Posted July 22, 2008 Om man kan separera parter så kan man även åka ner innan det har kollapsat. Visst är det så. Men nu har vi en ekonomisk ram att röra oss i. Det jag ville få fram var att frånvaron av förmågan "separera parter" inte behöver betyda att man måste "åka ner när kriget först är över", det kan lika gärna betyda att man får se till att vara där innan man behöver separera dem. Man kan alltid vilja göra mer, men så länge statsmakterna inte vill betala vad detta kostar så blir det inte mer. Tråkigt men sant. Som icke-ännu särskilt insatt i det där med battlegroupkonceptet måste jag fråga om det inte finns något grundläggande krav vad det är tänkt att en BG ska klara av. Ska den gå att förflytta med helikopter, fotmarscha i djungel, repellera ner från helikoptrar på hustak och frita gisslan eller slå ut stridsvagnskompanier i öken? Eller är det helt upp till repsektive land att avgöra vad man vill bidra med för det året? Vi kan ju knappast tycka att vi bidrar med för lite om det är fullt tillräckligt mot kraven, och vi har möjlighet att lösa det en BG ska klara av. Quote
3924 Posted July 22, 2008 Report Posted July 22, 2008 (edited) Om man kan separera parter så kan man även åka ner innan det har kollapsat. Visst är det så. Men nu har vi en ekonomisk ram att röra oss i. Det jag ville få fram var att frånvaron av förmågan "separera parter" inte behöver betyda att man måste "åka ner när kriget först är över", det kan lika gärna betyda att man får se till att vara där innan man behöver separera dem. Man kan alltid vilja göra mer, men så länge statsmakterna inte vill betala vad detta kostar så blir det inte mer. Tråkigt men sant. Som icke-ännu särskilt insatt i det där med battlegroupkonceptet måste jag fråga om det inte finns något grundläggande krav vad det är tänkt att en BG ska klara av. Ska den gå att förflytta med helikopter, fotmarscha i djungel, repellera ner från helikoptrar på hustak och frita gisslan eller slå ut stridsvagnskompanier i öken? Eller är det helt upp till repsektive land att avgöra vad man vill bidra med för det året? Vi kan ju knappast tycka att vi bidrar med för lite om det är fullt tillräckligt mot kraven, och vi har möjlighet att lösa det en BG ska klara av. Det finns en krav mall vad en EUBG ska klara av och sedan är det upp till varje land/länder att bestämma vad de tror de behöver för att klara kraven. Mycket har pratats om att den nya mer lättare strukturen för NBG11 är för "lätt" för att uppfylla kraven. Man kan ha i åtanke att UK som står för en hel BG under andra halvan av 2008 ska tydligen i stora drag vara en av RM's Commando bataljoner. Deras tyngsta fordon är BVS10. Edited July 22, 2008 by 3924 Quote
Chassi Posted July 22, 2008 Report Posted July 22, 2008 Å andra sidan skulle jag hellre se att vi har ett 90 kompani ist för Bv309 alt Patria ist för strf90, BvS10 är ju en någorlunda potent vagn men om BG11´s tyngsta kompani utrustas med Bv309 så tycker jag det är synd och ser för det mesta bara brister. Quote
3924 Posted July 22, 2008 Report Posted July 22, 2008 (edited) Å andra sidan skulle jag hellre se att vi har ett 90 kompani ist för Bv309 alt Patria ist för strf90, BvS10 är ju en någorlunda potent vagn men om BG11´s tyngsta kompani utrustas med Bv309 så tycker jag det är synd och ser för det mesta bara brister. Det kommer att ingå ett lätt mek.skyttekompani i C-Bat, har inte sätt vilket fordon de kommer att ha men 203:or är ett hett tips. Som jag skrivit tidigare så den org jag senast hörde var. CBAT Stab/trosskomp Lätt Mek.skyttekomp 2x Skyttekomp (Bv309) (GRK-Komp) Edited July 22, 2008 by 3924 Quote
Kn Glock Posted September 15, 2008 Report Posted September 15, 2008 (edited) NBG11 1600 svenskar + drygt 400 från andra nationer 3:skyttekompaniet i corebn blir finskt (ev svenskspråkigt? Nylands brigaden?) ingkomp bli bara en ing pluton (jag är osäker på att det är rätt resurs att spara in på) Edited September 15, 2008 by Kn Glock Quote
Nyllet Posted September 15, 2008 Report Posted September 15, 2008 NBG11 1600 svenskar + drygt 400 från andra nationer 3:skyttekompaniet i corebn blir finskt (ev svenskspråkigt? Nylands brigaden?) ingkomp bli bara en ing pluton (jag är osäker på att det är rätt resurs att spara in på) Är detta fakta? Har alla dessa beslut fattats eller är det förslag? Har du nån källa eller är det inofficiella uppgifter? Vet du vilka grupper ing plutonen ska bestå av? Tacksam för svar /Nyllet Quote
Kn Glock Posted September 16, 2008 Report Posted September 16, 2008 Fakta? Det är ändå FM vi pratar om. Detta är den senaste versionen av NBG11 ORBAT som HKV slipar på. Allt kommer säkert att ha ändrats ett antal gånger fram till 2011-01-01 Ingplutonen var på 50 man. Ingen info om vad den skall innehålla. Källa: anställd på aktuell del av HKV Quote
tikvah Posted September 16, 2008 Report Posted September 16, 2008 NBG111600 svenskar + drygt 400 från andra nationer Var skär man mer? då det för närvarande är ca 500 man mindre än NBG08. Jag antar dessutom att man inte är sugen på att ha nästan 30 DUC:s även denna gången. Quote
3924 Posted September 16, 2008 Report Posted September 16, 2008 NBG11 1600 svenskar + drygt 400 från andra nationer 3:skyttekompaniet i corebn blir finskt (ev svenskspråkigt? Nylands brigaden?) ingkomp bli bara en ing pluton (jag är osäker på att det är rätt resurs att spara in på) Vet du vilket fordons alternativ vi pratar om? Kan det bli första missionen för Patria XA-360 P1 tro? Lite förvirrad blir det alltså: CBAT Stab/trosskomp Skyttekomp Bv309 Skyttekomp Bv309 Lätt Mek.skyttekomp (finskt) (fordon?) GRK-Komp eller CBAT Stab/trosskomp Skyttekomp Bv309 Skyttekomp (finskt) (fordon?) Lätt Mek.skyttekomp GRK-Komp Quote
what Posted September 20, 2008 Report Posted September 20, 2008 mitt tips på cbat: Ett skyttekomp med Bv309 Ett skyttekomp med RG32 Ett skyttekomp (finskt) som ev. har lånade RG32. Quote
A.Tysk Posted September 27, 2008 Report Posted September 27, 2008 Vågar dom ta ut RG32orna ? Dom har ju redan fått körförbud , skjutförbud , rullat några gånger, knäckt alla stöttdämparna på samtliga fordon, tappat hjulupphängningarna osv Hoppas dom som går med i BG11 får sina grejer och slipper bli anklagade för allt ont som händer på garnisonerna Quote
simon Posted September 28, 2008 Report Posted September 28, 2008 Betänk att de flesta felen på Galten redan har åtgärdats och att det är ett bra tag kvar innan nästa BG är igång. Det är ingen högoddsare att Galten kommer att vara i insatsdugligt skick till dess. Quote
Kn Glock Posted September 28, 2008 Report Posted September 28, 2008 NBG11 1600 svenskar + drygt 400 från andra nationer 3:skyttekompaniet i corebn blir finskt (ev svenskspråkigt? Nylands brigaden?) ingkomp bli bara en ing pluton (jag är osäker på att det är rätt resurs att spara in på) Vet du vilket fordons alternativ vi pratar om? Kan det bli första missionen för Patria XA-360 P1 tro? Lite förvirrad blir det alltså: CBAT Stab/trosskomp Skyttekomp Bv309 Skyttekomp Bv309 Lätt Mek.skyttekomp (finskt) (fordon?) GRK-Komp eller CBAT Stab/trosskomp Skyttekomp Bv309 Skyttekomp (finskt) (fordon?) Lätt Mek.skyttekomp GRK-Komp Allt kan ju ändras men just nu planeras det finska kompaniet att vara utrustade med SISU. Quote
9040B1 Posted October 1, 2008 Report Posted October 1, 2008 mitt tips på cbat: Ett skyttekomp med Bv309 Ett skyttekomp med RG32 Ett skyttekomp (finskt) som ev. har lånade RG32. Det ser ut som en ganska bra tips rad Så här blir det enligt ÖB chefsmöte i måndags. Batstab-I19 Understödskompani-I19 Skyttekompani bv 309-P4 Lätt skyttekomp RG 32-K3 Amf?/Skyttekomp-Finland Fordon?? Trosskompani-P4 med finska inslag!! Intressant är att det finns 159man i CSS sjukvårdsenhet. Kanske ett fältsjukhus?? ren gissning av mig. Quote
Blackadder Posted November 2, 2008 Report Posted November 2, 2008 mitt tips på cbat: Ett skyttekomp med Bv309 Ett skyttekomp med RG32 Ett skyttekomp (finskt) som ev. har lånade RG32. Det ser ut som en ganska bra tips rad Så här blir det enligt ÖB chefsmöte i måndags. Batstab-I19 Understödskompani-I19 Skyttekompani bv 309-P4 Lätt skyttekomp RG 32-K3 Amf?/Skyttekomp-Finland Fordon?? Trosskompani-P4 med finska inslag!! Intressant är att det finns 159man i CSS sjukvårdsenhet. Kanske ett fältsjukhus?? ren gissning av mig. och intressant att amf1 inte är med utan att det kompaniet blir finskt tyvärr. /b Quote
bushman Posted November 15, 2008 Report Posted November 15, 2008 mitt tips på cbat: Ett skyttekomp med Bv309 Ett skyttekomp med RG32 Ett skyttekomp (finskt) som ev. har lånade RG32. Det ser ut som en ganska bra tips rad Så här blir det enligt ÖB chefsmöte i måndags. Batstab-I19 Understödskompani-I19 Skyttekompani bv 309-P4 Lätt skyttekomp RG 32-K3 Amf?/Skyttekomp-Finland Fordon?? Trosskompani-P4 med finska inslag!! Intressant är att det finns 159man i CSS sjukvårdsenhet. Kanske ett fältsjukhus?? ren gissning av mig. läs mitt inlägg högre upp i tråden ang sjv. det kommer bli enbart kontraktsanställd personal, ytterst få direkt från GU mao. utveckling pågår... erfarenheter från nbg 08 har dragits, om de nu används är en annan femma. Quote
Nisse.ppp Posted November 30, 2008 Report Posted November 30, 2008 På en kompis begäran så tänkte jag kolla om någon vet vad/var som är lämpigast att göra lumpen om man vill vara med i NBG 11. Jag har läst lite på forumet om det och man har väl större chans att komma med om man känner de befäl som ska vara med i NBG 11. Ska man då söka t ex K3 eller P4 som har ansvar för två kompanier?? Quote
Guest Sköldberg Posted November 30, 2008 Report Posted November 30, 2008 Om din kompis är yngre än modell 1990, vilket jag antar, så är han inte aktuell för NBG 2011 eftersom han kommer att gå sista året i skolan då de utbildas alternativt göra sin grundutbildning. Quote
Recommended Posts