Jump to content

Ersättning för utlandstjänst


Recommended Posts

  • Replies 455
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Den betalas ut som vilken civil lön som helst

nja... stämmer inte riktigt, vad som är rätt är att man i FM får lönen för innevarande månad, det betyder att att man får huvudelen av dagarna dvs fram till utbetalning runt den 25 samma måndad och sedan får man resterande dagar den månaden i förskott.

 

Det är vanligt att man civilt får efterskottslön, dvs att man ska ha tjänat in sina dagar innan man får ut dom i lönekuvertet.

 

Likaså får vi som är statligt anställda ut semester i förskott

 

Vad gäller leave så handlar det om en ledighet för förlorade helger eftersom man inte är arbetsidsreglerad.

Leave är en förmån som delas ut "om tjänsten så medger" och är ingen semesterledighet som man har rätt att kräva utan den kan utgå helt eller delvis.

Därför så har man full lön minus missionstilläggen (oftast) under leave.

 

/uno

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hur mycket pengar brukar ni kunna lägga undan under en mission på ett ungefär? Vad är det man lägger pengar på när manär ute?

Kanske dumma frågor pga att det är olika löner osv.. :baskerFN:

Men det skulle ändå vara kul att veta på ett ungefär. Vissa utgifter kanske man inte kommer undan?

Link to comment
Share on other sites

Kan bara säga vad som gällde mig under KS05 (min första mission):

 

Hade cika 19 000 rent varje månad. Hade cirka 70 000 kvar då jag kom hem.

 

Vad pengarna las på:

Klocka.

Systemkamera.

Filmkamera.

Minidisc.

Mobiltelefon (två).

Mulitång.

Kavaj.

Väska.

Yxsskivor.

+En massa godis, tidningar och annat småplock.

 

Pinkykittet helt enkelt...

 

Skulle jag åka ut igen skulle jag säkerligen ha en hel del mer pengar kvar.

Det enda jag ser på rak arma att jag skull köpa är en digitalkamera. Möjligtvis även en ny telefon...

 

Kan säga att en hel del pengar rök under leaven, säkerligen 20 000...

Unga män med alldeles för mycket pengar på fickan kan få för sig lustiga saker...

 

Nåväl, hoppas detta kan ses som ett svar.

/GeBe

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket pengar brukar ni kunna lägga undan under en mission på ett ungefär? Vad är det man lägger pengar på när manär ute?

Kanske dumma frågor pga att det är olika löner osv..  :worthy:

Men det skulle ändå vara kul att veta på ett ungefär. Vissa utgifter kanske man inte kommer undan?

Helt beroende på vilket liv man lever.

Bor man hemma hos mamma och inte betalar hyra eller andra avgifter kan man säkert som vanlig skyttesoldat lägga undan 11000/mån och ändå kunna köpa lite pinkyprylar.

Annars är det som med allt annat här i livet, hyror, lån, räkningar, ev pengar till familjen som behövs.

 

Som soldat i utlandsstyrkan tjänar man uselt om man ser på hur mycket man jobbar. I en tidig mission kan det bli ca 16 tim/dag man är i aktiv tjänst, och resterande 8 ska man hinna med hygien, mat, sömn, matrielvård och allt annat man kan behöva göra. Blir ca 50 kr/tim i aktiv tjänst, inga lediga helger, inget festande, beredskap dygnet runt. Låter inte lockande, men kamratskap och intressanta uppgifter kan väga upp en hel del.

 

Man är dum om man söker utlandstjänst för att TJÄNA pengar, däremot kan man spara en hel del om man bara vill. Jobbar du lika mycket övertid på något vanligt företag tjänar du minst det tredubbla. Dessutom förmånsbeskattas du på traktamentet för lika mycket som om du skulle ha bott på lyxhotell och ätit gott.

Edited by Born
Link to comment
Share on other sites

ca 50 kr/tim i aktiv tjänst, inga lediga helger, inget festande, beredskap dygnet runt. Låter inte lockande, men kamratskap och intressanta uppgifter kan väga upp en hel del.

 

Man är dum om man söker utlandstjänst för att TJÄNA pengar, däremot kan man spara en hel del om man bara vill. Jobbar du lika mycket övertid på något vanligt företag tjänar du minst det tredubbla. Dessutom förmånsbeskattas du på traktamentet för lika mycket som om du skulle ha bott på lyxhotell och ätit gott.

Var väl ingen som hade påstott att man sökte utlandstjänst för att att tjäna mycket pengar..

Frågan var vilka utgifter man kunde tänkas ha...

Dessutom är väl traktamentet skattefritt? Det är iaf den info jag har fått...

Link to comment
Share on other sites

ca 50 kr/tim i aktiv tjänst, inga lediga helger, inget festande, beredskap dygnet runt. Låter inte lockande, men kamratskap och intressanta uppgifter kan väga upp en hel del.

 

Man är dum om man söker utlandstjänst för att TJÄNA pengar, däremot kan man spara en hel del om man bara vill. Jobbar du lika mycket övertid på något vanligt företag tjänar du minst det tredubbla. Dessutom förmånsbeskattas du på traktamentet för lika mycket som om du skulle ha bott på lyxhotell och ätit gott.

Var väl ingen som hade påstott att man sökte utlandstjänst för att att tjäna mycket pengar..

Frågan var vilka utgifter man kunde tänkas ha...

Dessutom är väl traktamentet skattefritt? Det är iaf den info jag har fått...

Du får 15% av ett riktigt traktamente, resten räknas som förmåner (mat, husrum motsv).

 

Utgifterna är som sagt samma som du har hemma förutom mat osv. FM står inte för någon hyra eller något sånt. I missionsområdet behöver du bara fickpengar till ev prylar du tänkt köpa (till förmånliga priser)

 

Menade inte att någon skrivit att man sökt av den anledningen här (även om vissa tror att man blir miljonär innan man satt in sig i ersättningarna). Men det är ett bra sätt att SPARA då man inte gör av med mer än nödvändigt (förutom pinkykit motsv.)

Edited by Born
Link to comment
Share on other sites

Du får 15% av ett riktigt traktamente, resten räknas som förmåner (mat, husrum motsv).

 

Utgifterna är som sagt samma som du har hemma förutom mat osv.

Vet inte om jag ser det som en skatt riktigt att man bara får ut 15%, resterande ska ju gå till mat, husrum o kläder osv... Men man kan ju fråga sig om det är rimligt att vi inte får ut större % av traktamentet.

Link to comment
Share on other sites

Du får 15% av ett riktigt traktamente, resten räknas som förmåner (mat, husrum motsv).

 

Utgifterna är som sagt samma som du har hemma förutom mat osv.

Vet inte om jag ser det som en skatt riktigt att man bara får ut 15%, resterande ska ju gå till mat, husrum o kläder osv... Men man kan ju fråga sig om det är rimligt att vi inte får ut större % av traktamentet.

Skatten kommer in när du förmånsbeskattas för mat och logi, samma skatt som om du bott på hotell i Sverige och käkat resturangmat. Eller?

Edited by Ingbat/I19
Link to comment
Share on other sites

Vid mission så får man ett skattefritt traktamente enligt det belopp som riksskatteverket fastställt för det landet där tjänstgöringen sker. Avdrag för fri mat görs med 85% från traktamentet. Du har fria måltider (Skattefritt).

 

Vid utbildningen i Sverige har man fria måltider men förmånsbeskattas med 75kr/dag (2003) om man nu intar alla måltider. Plus att man får ett skattepliktigt tillägg om 62kr/dag enligt FM´s avtal om övningsverksamhet.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

från Mil.se:

"När man anställs i utlandsstyrkan erhåller man ett arvode vars

belopp beror på vilken befattning man har. Därtill kommer ett sär-

skilt tillägg som beror på var i världen man tjänstgör. Eftersom

man har fro kost och fritt logi får man 15 procent av utlandstrakta-

mentet. Som exempel kan nämnas att en skyttesoldat i Kosovo har

19200 kr i månadsarvode, han har 4000 (2100 idag, anmärkning av 106) kr i månadstillägg och

han har 44 kr om dagen i skattefritt traktamente. Det innebär

drygt 17000 kr plånboken barje månad.

En normal tjänstgöringstid är sex månader. Under den tiden

får man en fri resa från tjänstgöringsorten till hemorten.

Försäkringspaketet är omfattande. I korthet kan man säga att alla

soldater är försäkrade dygnet runt på samma vis som en statstjän-

steman i Sverige är försäkrad under sin arbetstid."

(December 2002)

 

Egen kommentar:

Jag anser inte att det är överbetalt som vissa,

detta med tanke på arbetstiden (24/7) samt arbetsuppgifterna

och läget.

Edited by Ignis nitidus
Link to comment
Share on other sites

Tyvärr har de sänkt missionstillägget (från KS07?) så att det för Kosovo numer är 2100:- och vad jag vet har inte grundlönen gått upp något heller.

De har väl också fått de 3%:en som alla andra fått så 19776kr är det rätta arvodet numera för skyttesoldaten. Och det är absolut inte någon överbetalning vi pratar om.

 

:)

85 dar kvar till rotation!!

Link to comment
Share on other sites

Tänk om man fått 19766:- i månaden. På KS02 hade vi ju ifo de 4000:- men en skyttesold. fick 16000:- Och då var det jobb dygnet runt för skytte också, inte bara lök o playstation.

Ang snacket om 12 månaders tjänstgöring. Efter våra 6 månader hade då jag inte pallat att göra 6 till. Så less och utmattad som man var har jag då aldrig varit. Den känslan som man fick när bogluckan på Herkan sänktes ner på Skavsta och den svenska nattbrisen slog in i planet kommer jag aldrig att glömma. Hela Herkans alla passagerare "snortade" svensk luft som om det hade varit de dyraste som gått att köpa för pengar. (Sen att Tullen var på plats 23.30 en söndagsnatt var väll inte så muntert, för vissa) :)

Edited by Pompe
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

http://www.mil.no/felles/fms/intops/start/stilling/lonn/

 

Om någon känner för att bli lite arg så gå in på länken ovan. Klippte ut så ni kan se vad en norsk soldat i utlandsstyrkan (Kosovo) tjänar (OBS norska kronor)

 

En menig ligger brutto på 33.457 norska!

 

 

KOSOVO Men Sjt Fen Lt Kapt Maj

Lønnstrinn 13 25 28 32 43 53

Regulativlønn (eksempel) 15.800 19.250 20.150 21.366 25.350 30.200

Ulempegodtgjørelse 4.500 4.500 4.500 4.500 4.500 4.500

Risikotillegg 5.800 5.800 5.800 5.800 5.800 5.800

Utenlandstillegg 5.250 5.583 5.583 7.583 7.583 8.096

Etterlønn * 2.107 2.567 2.687 2.849 3.380 4.027

Brutto uten skatt 33.457 37.700 38.720 42.053 46.568 52.623

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jag har redan varit arg på det där ett par gånger och jag får väl säga som Kjell Höglund ... Man vänjer sig.

Dom där siffrorna fick försvarsutskottet under näsan när dom var på besök på KS09.

Link to comment
Share on other sites

Å andra sidan är det tveksamt om man kan jämföra löner rakt av mellan olika länder. Att man har högre levnadsomkostnader i Norge torde väl vara allmänt känt.

 

Det vore kanske mer relevant om man jämförde skillnaden mellan "de vanliga" officerslönerna i Norge och Sverige med de arvoden som betalas i utlandstjänst i respektive land. (för icke Yoff blir det ju så klart svårare med jämförelsen)

Link to comment
Share on other sites

:navy: det känns som om lönen vi tjänar i sverige vore ok -om vi som "tack för att ni ställer upp för sveriges heder" fick det skattefritt istället som nu då skattemyndigheten gör allt för att djävlas med folk som varit på mission...... Ina stora pengar för staten som de tappar men en jättebonus för den enskilde! ( Detta kommer aldrig att ske med nuvarande regering!!! :tveka: )
Link to comment
Share on other sites

Å andra sidan är det tveksamt om man kan jämföra löner rakt av mellan olika länder. Att man har högre levnadsomkostnader i Norge torde väl vara allmänt känt.

 

Det vore kanske mer relevant om man jämförde skillnaden mellan "de vanliga" officerslönerna i Norge och Sverige med de arvoden som betalas i utlandstjänst i respektive land. (för icke Yoff blir det ju så klart svårare med jämförelsen)

Givetvis är det svårt att jämföra men jag kan dra mig till minnes att det inte bara var lönen som var bättre utan även antalet leavedagar etc etc...

 

Men så länge det finns massor som kan tänka sig åka på nuvarande villkor (inklusive mig själv) så lär det väl inte bli någon ändring...

Link to comment
Share on other sites

:/ det känns som om lönen vi tjänar i sverige vore ok -om vi som "tack för att ni ställer upp för sveriges heder" fick det skattefritt istället som nu då skattemyndigheten gör allt för att djävlas med folk som varit på mission...... Ina stora pengar för staten som de tappar men en jättebonus för den enskilde! ( Detta kommer aldrig att ske med nuvarande regering!!! :lala: )

Men då kommer ju faktiskt den svenska Jante-klausulen och träder in.

 

"Varför ska dom ha ..."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...