Jump to content

Ersättning för utlandstjänst


Recommended Posts

Med risk för att vara lite provokativ:

 

I dessa besparingstider och då ändå ingen åker på mission för pengarnas skull: varför inte utbilda våra vpl några månader i Sverige och sedan resten av utbildningen i form av praktik på en mission. Återinför sedan även repmånaderna, även dessa på mission.

 

Vi löser ekonomin och fler kommer kunna göra lumpen. Alla får en mycket PRAKTISK introduktion i hur det kan vara på RIKTIGT!

 

Jag har aldrig varit på mission men väl tre repmånader som inte var så bra betalda.

 

Vad sägs :lala:

 

Ola

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 455
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Med risk för att vara lite provokativ:

 

I dessa besparingstider och då ändå ingen åker på mission för pengarnas skull: varför inte utbilda våra vpl några månader i Sverige och sedan resten av utbildningen i form av praktik på en mission. Återinför sedan även repmånaderna, även dessa på mission.

 

Vi löser ekonomin och fler kommer kunna göra lumpen. Alla får en mycket PRAKTISK introduktion i hur det kan vara på RIKTIGT!

 

Jag har aldrig varit på mission men väl tre repmånader som inte var så bra betalda.

 

Vad sägs :lala:

 

Ola

Jag säger som jag brukar...destu färre nymuckade på en mission destu bättre... Jag vill se fler med lite livserfarenhet i missionerna

Link to comment
Share on other sites

Rekryteringsbasen kommer definitivt att minska i framtiden. Det säkerställers ju även genom minskade värnpliktskullar.

iom att ÖB talar om att använda vpl i US som en "del" av deras GU så kommer det kanske inte bli så svårt att få folk, tänker inte ge mig in i disk om man vill ha yngre omuckade i US för det finns det allt för många som redan tjatat om

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du får nog tillräckligt så du kan betala din andel i lägenheten (förhoppningsvis), men tänk på att du senare när du deklarerar får tillbaka en hel del när du gör schablonavdrag (avdrag för dubbelt boende, arb. på annan ort) så att säga. Där kan du få igen en hel del peningar,

Link to comment
Share on other sites

Du får nog tillräckligt så du kan betala din andel i lägenheten (förhoppningsvis), men tänk på att du senare när du deklarerar får tillbaka en hel del när du gör schablonavdrag (avdrag för dubbelt boende, arb. på annan ort) så att säga. Där kan du få igen en hel del peningar,

Kan man göra avdrag för dubbelt boende? Har för mig att det diskuterats tidigare här. Om så är fallet så har jag missat många sköna slantar :Malaj:

 

http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic...t=0entry84414

 

EDIT. Länk.

Edited by Born
Link to comment
Share on other sites

Kan man göra avdrag för dubbelt boende? Har för mig att det diskuterats tidigare här. Om så är fallet så har jag missat många sköna slantar  :huh:

Om man kan göra de avdragen (vilket jag inte har någon aning om, men skulle vara intresserad av att veta :Malaj: ) så kan man göra om deklarationen upp till 5 år tillbaka. Så det ska inte vara några problem med missade slantar.

Link to comment
Share on other sites

Kan ju än en gång säga att man INTE får göra avdrag för tillfälligt arbete under tiden i Kosovo. Jag har gjort så en gång och fastnade i kontrollen och åkte på extra-skatt... Däremot all tid under utbildningen i Sverige och leave kan man göra det avdraget.

Link to comment
Share on other sites

Naturligtvis har ***-Göran och ********-Bosse sett till att man inte kan smita undan några skattekronor när man är utomlands. Hur skulle det se ut om 500 människor som bor i loppiga barracker, långt hemifrån och som skall kunna arbeta 24/7, fick någon förmån framför sina Kamrater hemma i Sovjet-Sverige? (Dessutom har du som anställd i US förmånen att handla jättebillig sprit som man p.g.a. Camp-bestämmelserna inte har möjlighet att konsumera (nåja...).)

 

På förekommen anledning studerade jag skattereglerna i våras utan hitta något kryphål, dock är det helt riktigt att man kan göra avdrag för tillfälligt arbere under utbildningstiden (Även under leave??? Det missade jag!). Finns det ingen Yxa/skattejurist som kan göra en sammanställning av de regler (och möjlighet till avdrag!) som finns?

 

(Jag vill minnas att någon politiker under de första Bosnien-missionerna skulle förmånsbeskatta soldaterna för att de fick fria måltider - guldburkar! När ansvarig politiker bjöds ned på en "fri lunch" så drogs förslaget tillbaka...)

 

 

/Edit: Skippa nedvärderingarna tack / Kimster BlåGul

Link to comment
Share on other sites

Då vi fick en genomgång av vad man kunde och inte kunde göra avdrag för fick vi nu senast reda på att man kan göra avdrag för de dagar man är i Sverige, dvs leave och utbildning samt hemkomsten med 95kr/dag. Utöver det kan man göra avdrag för alla resor man har gjort under utbildningen och tiden i Sverige. (Eventuella resor till och från missionsområdet går också om man åkt med en vanlig civil biljett istället för den vanliga rotationen.)

 

Vidare kan man utan att behöva visa något göra avdrag för telefonsamtal med 350 kronor/månad. Detta avdrag görs under 2d.

 

Resor och den dubbla bosättningen som nämns ovan dras av under 2c.

 

Gör man avdrag för dubbel bosättning vid tillfälligt arbete för de dagar man är i utlandet riskerar man att få betala straffskatt på den summa man yrkar göra avdrag på. (Been there, done that!!)

Edited by RaDet94S
Link to comment
Share on other sites

Sorry, då hade jag fel. Hade för mig att det var nån i min pluton som gjorde det. Snackade med honom efteråt. Iofs var hans farsa nån skattemas så dom gjorde väl nåt annat tjohejsan för att få tillbaka lite slantar. Jag skrev mig själv hos min mor när jag var nere så jag skulle slippa en massa extra utgifter i onödan. Men som sagt ovan. Det är snällt av Svea att inte låta oss få tillbaka nånting alls.

 

Jag fick knappt några avdrag alls giltiga när jag deklarerade, även fast dom hade grund och var riktiga. Men nog om detta! Klart slut.

Link to comment
Share on other sites

Man kan göra avdragen, men sen om de går igenom eller inte är en annan sak. Det är enligt SKM inte giltiga avdrag eftersom FM står för kost och logi där nere... Det hade varit OK att göra avdrag om de inte hade gjort så. Det är ju inte allas deklarationer som blir granskade. Jag och en plutonskamrat gjorde exakt samma avdrag. Hans gick igenom då, men inte mina. Jag fick betala extra. Det är upp till var och en om man vill chansa på att klara sig igenom. :D

 

Jag hoppas verkligen att vår kära skattemyndighet talade om rätt för mig då jag frågade och försökte överklaga deras beslut.

 

Kan man få tag på ett papper som talar om att den del av URFen som vi inte får går till kost och logi så kan man göra avdragen. Då har man svart på vitt att FM inte står för maten och boendet...

Edited by RaDet94S
Link to comment
Share on other sites

Kan man få tag på ett papper som talar om att den del av URFen som vi inte får går till kost och logi så kan man göra avdragen. Då har man svart på vitt att FM inte står för maten och boendet...

Fast det gör den ju inte så det blir ju svårt. FM betalar maten/uppehället.

 

Dock tycker jag att all ersättning skall vara skattefri i utlandsstyrkan.

Link to comment
Share on other sites

Man kan göra avdragen, men sen om de går igenom eller inte är en annan sak. Det är enligt SKM inte giltiga avdrag eftersom FM står för kost och logi där nere... Det hade varit OK att göra avdrag om de inte hade gjort så. Det är ju inte allas deklarationer som blir granskade. Jag och en plutonskamrat gjorde exakt samma avdrag. Hans gick igenom då, men inte mina. Jag fick betala extra. Det är upp till var och en om man vill chansa på att klara sig igenom. :clap:

 

Jag hoppas verkligen att vår kära skattemyndighet talade om rätt för mig då jag frågade och försökte överklaga deras beslut.

 

Kan man få tag på ett papper som talar om att den del av URFen som vi inte får går till kost och logi så kan man göra avdragen. Då har man svart på vitt att FM inte står för maten och boendet...

*suck*

 

den del av URF som vi får är till för att täcka typ telefonkostnader och andra småutgifter kopplade till att vi är utomlands, att vi inte får 100% av urfen beror på att vi har egna kockar, vi får maten lagad, vi behöver inte betala för boende osv osv... det är en struntsumma men ändå bussigt av FM att betala ut den.

Trots det så blir det ALLTID tjafs för folk vill ha 100%...

som det är just nu så kan FM bestäma att inte betala ut ett öre och pgr av att OF havererade förhandlingarna senast så finns det ingen motpart för FM.

 

har massor av vänner som dragit av saker dom inte egentligen har rätt till och fått igenom det men har ett par som åkt dit på det med straffskatt som följd (gissa om deras deklarationer kommer granskas extra noga ett par år framöver?)

Link to comment
Share on other sites

Det kan man.. Upp till fem år tillbaka i tiden kan de granska och du kan även göra avdrag för saker du inte dragit av innan upp till fem år bakåt i tiden.

 

Men jag har en känsla av att de nog måste hitta nåt på årets deklaration innan de börjar rota bakåt i tiden.

Link to comment
Share on other sites

Fast det gör den ju inte så det blir ju svårt. FM betalar maten/uppehället.

 

Dock tycker jag att all ersättning skall vara skattefri i utlandsstyrkan.

Ah, då sa de fel till oss.. De sa att den del av URFen vi inte fick bekostade mat/boende.

 

Håller med dig om att det skulle vara skattefritt. Eller i alla fall en lägre skattesats än hemma i Sverige

 

 

 

 

Ledsen att det blev två inlägg på raken. Hjärnan var inte riktigt med. :unsure:

Skulle naturligtvis ha skrivit allt i ett...

Edited by RaDet94S
Link to comment
Share on other sites

Kan man göra avdrag för dubbelt boende? Har för mig att det diskuterats tidigare här. Om så är fallet så har jag missat många sköna slantar  :Malaj:

Om man kan göra de avdragen (vilket jag inte har någon aning om, men skulle vara intresserad av att veta :} ) så kan man göra om deklarationen upp till 5 år tillbaka. Så det ska inte vara några problem med missade slantar.

Hur bär man sig åt för att ändra en gammal deklaration?

Link to comment
Share on other sites

Kan man göra avdrag för dubbelt boende? Har för mig att det diskuterats tidigare här. Om så är fallet så har jag missat många sköna slantar  :bash:

Om man kan göra de avdragen (vilket jag inte har någon aning om, men skulle vara intresserad av att veta :D ) så kan man göra om deklarationen upp till 5 år tillbaka. Så det ska inte vara några problem med missade slantar.

Hur bär man sig åt för att ändra en gammal deklaration?

Börja med att ring din Skattemyndighet

Link to comment
Share on other sites

Kan man göra avdrag för dubbelt boende? Har för mig att det diskuterats tidigare här. Om så är fallet så har jag missat många sköna slantar  :bash:

Om man kan göra de avdragen (vilket jag inte har någon aning om, men skulle vara intresserad av att veta :D ) så kan man göra om deklarationen upp till 5 år tillbaka. Så det ska inte vara några problem med missade slantar.

Hur bär man sig åt för att ändra en gammal deklaration?

Genom att ompröva den

 

http://skatteverket.se/ ,O

 

Skatteregler för privatpersoner

Broschyr SKV 330

 

Står på sidan 60 hur det funkar.

Link to comment
Share on other sites

Kan man göra avdrag för dubbelt boende? Har för mig att det diskuterats tidigare här. Om så är fallet så har jag missat många sköna slantar  :bash:

Om man kan göra de avdragen (vilket jag inte har någon aning om, men skulle vara intresserad av att veta :D ) så kan man göra om deklarationen upp till 5 år tillbaka. Så det ska inte vara några problem med missade slantar.

Hur bär man sig åt för att ändra en gammal deklaration?

Börja med att ring din Skattemyndighet

jag fick utan något större problem igenom en omprövning av en två år gammal deklaration, det dom begärde var ett intyg från arbetsgivaren,

fylde helt enkelt i ett valigt A4 papper med dom rätt uppgifterna och sände med min deklaration ,O

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kan man bli anställd i US genom ett bolag?

 

Vad jag tänker är att det är vanligt inom vissa yrken att personer startar ett bolag och sedan reser runt och håller föreläsningar. De är då anställda av sitt eget företag och ersättningen för föreläsningen går till bolaget. Sedan kan de ta ut lön som de själva vill från sitt eget bolag.

 

Så, vad jag undrar är:

Kan jag starta bolaget X som till FM hyr ut den oövervinnerlige soldaten Deluxe...

 

Jag kan då själv välja när och hur mkt lön jag ska ta ut från bolaget.

Självfallet får jag då även betala arbetsgivaravgifter.

 

Något som vet mer om detta? =)

Link to comment
Share on other sites

Kan man bli anställd i US genom ett bolag?

 

Vad jag tänker är att det är vanligt inom vissa yrken att personer startar ett bolag och sedan reser runt och håller föreläsningar. De är då anställda av sitt eget företag och ersättningen för föreläsningen går till bolaget. Sedan kan de ta ut lön som de själva vill från sitt eget bolag.

 

Så, vad jag undrar är:

Kan jag starta bolaget X som till FM hyr ut den oövervinnerlige soldaten Deluxe...

 

Jag kan då själv välja när och hur mkt lön jag ska ta ut från bolaget.

Självfallet får jag då även betala arbetsgivaravgifter.

 

Något som vet mer om detta? =)

Japp, funkade utmärkt att göra så under gu:n i alla fall. Fick dagsersättningen till mitt illa bolag "Private Military Contractors Inc."

 

 

 

Tänk efter en gång till.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm verkar som om man inte driker alkohol och inte är en MÖP som köper en massa coola prylar.Så skulle man kunna komma tillbaka till Sverige med en slant på fickan.Men om man inte driker alkohol och inte är en MÖP varför söker man då utlands tjänst? :ph34r:

Edited by GRKFlo
Link to comment
Share on other sites

Hmm verkar som om man inte driker alkohol och inte är en MÖP som köper en massa coola prylar.Så skulle man kunna komma tillbaka till Sverige med en slant på fickan.Men om man inte driker alkohol och inte är en MÖP varför söker man då utlands tjänst? :baskerPa:

Sista resan blev det en ficklampa (ca 100 kr) Och ett par whiskyflaskor á 16euro som åkte ner i åkahemväskan. Och så blev det visst sammanlagt 2 öl på mässen.

 

Varför jag åkte? För att jag ombads åka. ;)

Link to comment
Share on other sites

Kan man bli anställd i US genom ett bolag?

 

Vad jag tänker är att det är vanligt inom vissa yrken att personer startar ett bolag och sedan reser runt och håller föreläsningar. De är då anställda av sitt eget företag och ersättningen för föreläsningen går till bolaget. Sedan kan de ta ut lön som de själva vill från sitt eget bolag.

 

Så, vad jag undrar är:

Kan jag starta bolaget X som till FM hyr ut den oövervinnerlige soldaten Deluxe...

 

Jag kan då själv välja när och hur mkt lön jag ska ta ut från bolaget.

Självfallet får jag då även betala arbetsgivaravgifter.

 

Något som vet mer om detta? =)

Är du seriös? :/

 

Läs i Brottsbalken vilken straffsats det för olaga kårverksamhet. När du ändå är igång läs om olaga värvning och de kapitel som är anslutning till nämnda stycken.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Kan man bli anställd i US genom ett bolag?

 

Vad jag tänker är att det är vanligt inom vissa yrken att personer startar ett bolag och sedan reser runt och håller föreläsningar. De är då anställda av sitt eget företag och ersättningen för föreläsningen går till bolaget. Sedan kan de ta ut lön som de själva vill från sitt eget bolag.

 

Så, vad jag undrar är:

Kan jag starta bolaget X som till FM hyr ut den oövervinnerlige soldaten Deluxe...

 

Jag kan då själv välja när och hur mkt lön jag ska ta ut från bolaget.

Självfallet får jag då även betala arbetsgivaravgifter.

 

Något som vet mer om detta? =)

Är du seriös? :surprise:

 

Läs i Brottsbalken vilken straffsats det för olaga kårverksamhet. När du ändå är igång läs om olaga värvning och de kapitel som är anslutning till nämnda stycken.

 

/Krook

Tror inte det är så han menar, låter mer som Proffice och Manpower är upplagt. Sen att det inte är särskilt troligt att FM skulle gå med på det är en annan sak

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...