Jump to content

Recommended Posts

Tror jag läst genom alla inlägg i denna topicen men i det inlägget som någon länkat till ersättningarna så fanns inte den sidan hos www.mil.se längre. Vet att jag kollat själv några gånger på hemsidan men inte kunnat hitta så jag maila killen som har den tjänsten på KS08 som jag kommer ha på 09:an och fick detta svar.

Grundlön för vagnchef: 26 400 kr/månad

1 risktillägg: 4000 kr/månad (han trodde att det skulle sänkas till 09:an)

2 traktament: Någon hundring om dagen

Sedan hade vi ju Fu Tangsjö som skrev att en SISU förare hade 20 040 kr/månad. Ger väl en ledtråd om vad ersättningarna ligger på i alla fall

EOD

• Replies 455
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hur f..n kan man påstå att det är överbetalt eller ens skäligt betalt i utlandsstyrkan?! Ansvaret gentemot sig själv, sina kamrater, lokalbefolkningen och inte minst uppgiften är betydande för varje enskild individ i en styrka som den i t.ex. Kosovo. Att anse något annat tyder på dålig inställning till sin egen roll i helheten och borde belönas med ett antal minus i FN10an och ett tjänstgöringsomdömme som stängde alla dörrar för framtida angagemang. Just nu har jag 5000:- extra i månaden för att konstant ha hot om road-side bombs, minor, överfall, självmordsbombare och insats med LVRB mot leaveflyget.

Visst, jag har själv valt det. Kan dock inte säga att det är för pengarna, det är för upplevelsen. Förstår att Swedint får svårare och svårare att rekrytera folk till de "gamla" missionerna. Egentligen borde vi alla sätta oss på våra feta arslen och låta Swedint stå där med vakanserna.

Blir uppriktigt förbannad på de som anser att mitt och andras liv inte är mer värda än det som FM erbjuder oss idag.

:D

Guest Rattara

Donnerwetter!

Lönen sätts formellt av arbetsgivare. Men det som egentligen styr är ju - som oftast - lagen om tillgång och efterfrågan.

Och nu är tillgången på lämplig personal så pass stor att lönen inte behöver justeras uppåt.

De anställda i utlandsstyrkan är helt enkelt inte värda mer enligt marknadskrafterna.

Men visst.

Om SFC Zac säger upp sig i morgon kommer det uppstå en vakans som i slutändan kanske ger en liten justering uppåt.

Så ta konsekvenserna av din innerligt önskade löneförhöjning och skjut ut dig...

Och att min inställning i lönefrågan för utlandsstyrkan borde genererar ett "antal minus i FN10:an" säger kanske mer om dina (SFC Zac) drivkrafter än mina?

Slutligen. Jag har inte värderat ditt liv. Jag har diskuterat din lön. Det är en jävla skillnad.

FN10:an skulle om du läser vad som står och avstår från förenklade tolkningar genereras av din inställning till tjänsten d.v.s. ansvarskännande-argumentet. Anser du inte att man i utlandsstyrkan, på respektive soldats nivå, behöver känna ansvar tycker jag att din inställning till hela instansen utlandstjänst är felaktig.

I förlängningen är det i många/vissa, beroende på var man är, situationer som direkt är kopplade till ditt eget livs varande eller icke varande. Ingår den typen av situationer i arbetet är lönen en ersättning för den risken.

Att skattefrågan - I fallet med svenksar i utlandsstyrkan beror den svenska skatten på att vi är anställda i Sverige och inte i t.ex. Kosovo. Skickar ABB en kille till Madagaskar för att i ett år installera vattenkraftverk är saken precis den samma. Skulle man däremot anstäla personalen i Kosovo hade läget varit annorlunda. Utlandsstyrkan är Sverige baserad men placerad i Kosovo, det är därför vi har möjlighet att få traktamente osv.

Jag vill inte göra detta forum till en personlig vendetta, tycker att det är värt mer. Naturligtvis må du bemöta mina åsikter men efter det önskar jag att vi löser eventuell fortsatt debatt genom PM-format.

När jag gjorde lumpen så var det en kille där från swedint som sa att följande var uppe i disskusion,

man åker ner i tre månader och är sedan hemma i två veckor.

Sedan skriver man på för ett antal sådana vändor.

Personligen tycker jag det låter som ett bra system.

Men det är jag det, jag har aldrig varit "ute" så jag har inte världens koll

Guest Rattara

"Anser du inte att man i utlandsstyrkan, på respektive soldats nivå, behöver känna ansvar tycker jag att din inställning till hela instansen utlandstjänst är felaktig." skriver SFC Zac.

Och det skulle jag ha sagt?

Jag har sagt att personal ingående i utlandsstyrkan inte ska gnälla över sin låga lön eftersom den inte är speciellt låg utifrån det arbete (och ansvar) som enskilda befattningshavare har.

Men jag har aldrig antytt att utlandsstyrkans personal inte axlar det ansvar som de faktiskt uppbär.

"Anser du inte att man i utlandsstyrkan, på respektive soldats nivå, behöver känna ansvar tycker jag att din inställning till hela instansen utlandstjänst är felaktig." skriver SFC Zac.

Och det skulle jag ha sagt?

Jag har sagt att personal ingående i utlandsstyrkan inte ska gnälla över sin låga lön eftersom den inte är speciellt låg utifrån det arbete (och ansvar) som enskilda befattningshavare har.

Men jag har aldrig antytt att utlandsstyrkans personal inte axlar det ansvar som de faktiskt uppbär.

Slå ut lönen på antal arbetade timmar så får vi se om du fortfarande tycker att den inte är för låg. Tvekar på att du skulle jobba för den timlönen i Sverige!

Ska jag räkna porrtidningsläsande, dataspelande, baccisande, väntande, sovande, ätande, fysande, skitsnackande, videotittande, lökande och navelpillande eller enbart arbetade timmar?

Den enda tid du inte ska räkna är den som är uttryckt ledig. I övrigt så har man väl hela tiden en viss beredskap och saker kan hända som gör att man får avbryta slappandet.

Om jag arbetar som brandman i Sverige så kan jag ju sitta och slappa och spela TV-spel osv. men det räknas fortfarande som arbetstid.

Lönen för utlandstjänst ska ju även ersätta att man är borta från familj, hem och 'civila' vänner, samt riskerna det medför att som militär befinna sig i länder där oroligheter förekommer.

Jag själv åker gärna iväg, har sökt ett par ggr, så det är inte pengarna som är avgörande men jag tycker att den låg om man tar hänsyn till ovanstående.

• 3 weeks later...
  • Super Administrators
Hur många % av pengarna går till skatten?

Och vad går skatten till?

Samma som om du jobbade hemma.

Och jag som trodde att man inte betalde.

Pengarna går till FN verksamhet eller till svenska regeringen?

SAMMA SOM HEMMA !! :D Snälla läs vad jag skriver.. jag hoppar inte över nån fråga. Det din SKATT´går till hemma går SKATTEN till oxå från utlandstjänsten = Samma Som Hemma.

Sett att det varit flera som skrivit om herkens VIP-säten och jag som älskar bilder kan inte hålla mig utan måste lägga upp så alla kan se, detta plan är inte samma typ som ni ser men säterna funkar väl ungefär på samma sätt.

Bild 1

Bild 2

• 4 weeks later...
När jag gjorde lumpen så var det en kille där från swedint som sa att följande var uppe i disskusion,

man åker ner i tre månader och är sedan hemma i två veckor.

Sedan skriver man på för ett antal sådana vändor.

Personligen tycker jag det låter som ett bra system.

Men det är jag det, jag har aldrig varit "ute" så jag har inte världens koll

Problemet är bara det att minst 80% av bataljonen ska befinna sig i missionsområdet över tiden. Den ekvationen blir svår att få ihop med det förslaget. Jag vet att Finnarna har det systemet, men de gör som Sverige borde, de skiter fullständigt i ordern men påstår att de uppfyller den.

• 4 weeks later...
  • 1 month later...

Är det någon här som har erfarenhet av avdrag i Deklarationen vid utlandsmissioner...

Jag har tex dragit av telesamtal hem osv utan problem

Det var mycket snack på 80 talet bland Fn-Vet att det finns vissa sk regler efter vissa skattemål som den enskilde Vet har vunnit i skattemål och som fortf måste gälla för avdrag

Bara ett tips att spara in lite extra pengar :clap:

Edited by FNYXA
  • 3 weeks later...
  • BlåGul -1
du sa 22 000 förut var det skattat eller oskattat?

Om du [ quote ] citerar [ /quote ] det du frågar om så blir det bra mycket lättare att svara på frågan. Särskilt som tråden löper över 5 sidor.

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • Super Administrators

Det allra viktigaste är ju kanske inte att optimera sina skatteavdrag etc utan att se till att lära sig och förstå hur vuxenvärlden fungerar.

För många är utlandstjänst deras första anställning och med tanke på det är FM en ganska dålig arbetsgivare på att informera vad som gäller ang fackförbund, akassa, etc.

Därmed är det prio på att ansluta sig till a-kassa. (avdragsgillt på skatten per automatik och ca 1100kr /år) Du är sedan berättigad a-kassa vid arbetslöshet vid hemkomst i upp till 300 arbetsdagar till ca 80% av 18 700kr före skatt. Dvs mostv en lön runt 15 000 för skatt/månad.

Ja hur som helt är det en väldigt billig försäkring ifall du inte har jobb att åtetkomma till hemma och eftersom du haft hög lön under din anställning får du bra ersättning vid hemkomst.

Många unga missar detta och bor hemma och utan någon ersättning tills de kan hitta nytt jobb alt. jobbar svart. Ett krav är givetvis att man är anmäler sig som arbetslös hos arbetsförmedlingen och aktivt söker jobb/kommer på möten.

Mitt råd är alltså.

1. ANSLUT DIG TILL A-KASSA SÅFORT DU VET ATT DU KOMMIT MED.

2. ANMÄL DIG HOS ARBETSFÖRMEDLINGEN SÅFORT DU KOMMIT HEM och inte har något arbete. Ta med arbetsgivarintyg som du får vid MUCK.

Verkar som många föräldrar missat att informera sina barn om detta och FM informerar inte heller. Det blir upp till oss äldre att ha lite samhällskunskap i baracken om kvällarna. :)

En sak slog mig igår, hur är det med lön när man är hemma på leave-resor, får man någon lön/traktamente överhuvudtaget då? Ja har inte kunnat hitta någon info om det, varken på www.mil.se eller här.

• Super Administrators

Som tidigare sagts så är du i tjänst 24-7 under HELA missionen, även hemma på leave, etc. Det är också därför du är tvungen att följa svensk lag oavsett vart i världen du befinner dig. Självklart uppbär du då lön. I egentlig mening har du inte semester på leaven.