Jump to content

Recommended Posts

• Replies 455
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hercan är ingen lyxtransport direkt.. men det är väl inget en pansershooter klagar på, eller?

GC1 på KS01 var ju som sagt hyfsat skeptisk till pebban. När vi väntade på leaveflighten så pratade han med någon annan om att "Pebban är ju livsfarlig, men den är ju från slutet av 60-talet!". Freddan har jag för mig att det var som då påminde dem om att planet vi snart skulle upp och flyga i var ju från 50-talet eller vad den nu är.

Ja, fast det var ju även vissa andra som ibland kunde lämna pbv:en enligt samma teknik som fällning från stridsbåt... :)

Men det DÄR är ju mycket OT...

Och FV har de äldsta Hercules i Europa som fortfarande är i tjänst (841 och 842 om jag inte missminner mig).

Har inte tjekerna tagit över bifrost från svenskarna än???

Det var ju snack om det på 05an.

Nej, när vi roterade hem 16/12 2002 tillhörde CB fortfarande RL. Kvar fanns en kock några skyttesoldater (4-8) och EW. RL tog över spyan från SL under överlämningen och tanken var att båda camperna skulle läggas ner under KS07. Det senaste jag hörde var att Camp Bifrost hade bytt namn till troophouse Bifrost.

Det har varit mycket snack om tjeckernas övertagande. I samband med att de tog över box 2, 3 och 5 under slutet av missionen var de på Bifrost ett tag. De verkade inte villiga att betala för campen så frågan är om de vill ha campen om den är gratis eller inte alls.

• Super Administrators

Dom tänkte sälja Biforst till Tjeckerna/Slovakerna men de ville inte köpa, då försökte man GE bort det. Trots det vill de inte ha det. Med de svenska lagar som vi lever med trots att vi är utomlands (japp svenska bygglov och hela kittet, ganska lustigt faktiskt) så måste man ju ta bort varenda liten spik och det kostar alltså grova pengar att riva campen. (det var iaf vad jag fick höra)

Så såg det ut när Ks06 tågade ut. Nu vet jag inte om man rivit ner det. Det var ju rätt mycket saker (barracker, cisterner, elverk, hygbarrar, kök, radiomster,etc som är värda pengar och som kostat mycket att ta ner med lastbil/båt. Konstigt att det vore lönsammare att slänga bort det än att ta hand om det.

Men det är väl FM ökända för iom bla utskrotningen. Inga direkta företagsnissar som rullar kulor och skapar ekonomi i systemet direkt. "Släng skiten så blir det enkelt, klagar nån som velat köpt en bit, så säg att det av miljöskäl" :D.

Skulle heller inte förvåna mig om FM's miljöpolicy gör att man måste sanera hela området vilket inkluderar en skjutbana. Visserligen är väl camperna/skjutbanorna bland de renaste platserna i Kosovo, men ändå...

Man hade en liten rolig transportövning i november tror jag.

Bifrosts baracker som var finare skulle till CV för att RL skulle ha någonstans att bo. OP2s baracker skulle till Bifrost för ifall tjeckerna skulle köpa campen behövde de baracker men vi ville inte ge bort de som fanns där. Alltså körde man runt baracker mellan CV, CB och OP2. Jag skulle vilja veta vem som kom på den briljanta idén.

Det finns inte heller mer plats att sätta baracker på på CV så skulle man köra ner resten vet jag inte vad de får hitta på. SWEBAT hyrde ju så lita mark som möjligt medan amerikanerna hyrde ett jätteområde i 99år. Så de har världens största gym, basebollplaner, helikopterplattor you name it.

Ett annat problem var ju EW. Så länge de är kvar behövs bevakning. Skulle Tjeckerna tagit över skulle vi antingen få betala hyra för EW eller låta dem använda campen gratis så länge EW är där.

För övrigt monterade norrmännen ner hela N43 under KS06.

• Super Administrators

Dessutom är det inte nog inte så skojj, inte en bärs på 6 månader. Han har typ 15 min beredskap dygnet runt, missionen ut. Han är ung 1,25m i från Bataljonchef HELA TIDEN, som en liten hund. Måste springa med på löparrundor med pickan som livvakt. Men värst; är helt solo, ingen pluton/grupp att umgås med utan bara en liten "James" med bilnycklar och Pistol 88.

De coola sakerna är , får köra den häfitgaste och mest turboladdade GW:n, lite tillspetsade skjutövningar utöver det vanliga inom ramen för livvakteriet, får se en hel del saker man säkerligen inte upplever på en skyttepluton, etc.

Det är nog som det mesta annat, det är ju fördelar och nackdelar med allt. Det är nog t.ex inte alltid så kul att häva sig ur ett Strf90 rakt ner i leran om man till hör pansarskytte t.ex. Dock så är det omåttligt kul att se pansarskytte soldaterna i matsalen på T2/P4. De sticker ut lite hehe, konstant täckta med lera samt krigsmålning.

Enligt RSV så är traktamnetet 295kr per dag i Jugolslavien. Men us får ut 15% av denna summa för vi får betaltd mat så dår utgår 85% av de 295kr.

Endel påstår aven att man betalar husrummet men pga att det saknar standard(finns någon svenskstandrd dl) så kan dom inte ta betalt för det. Det är vad jag har hört.

Det låter ju bra att de gamla sytem är på väg ut. Hoppas vi får del av den del med att importera bil och övriga finska förmåner.

Jopp, stämmer gott, min poäng som jag är kass på att framföra är att det inte försvinner 85% av de pengarna, utan att vi får 15% av ett belopp som RSV har fastställt.

Det är inte så att SwedInt behåller de 85%.

Skattefritt eller sänkt skatt tycker jag hade varit helt normalt.

Jo det verkar ju ganska naturligt med sänkt skatt då man inte utnyttjar några av de vanliga tjänsterna i Sverige. Hur är det om man har ett vanligt utlandsjobb i ett privat företag?? Som biståndsarbetare i Angola i 6 månader t.ex.

Bataljonchef på KS05 vägrade att åka sprinter när hans GW skulle in på service.

N43 var det den där golfbollen eller????

N43 var norrmännens lilla camp vid golfbollen, lite EW och hysch-hysch samt en minimal skjutbana som vi nyttjade innan vi byggde skjutbanan vid CB.

Jag lyckades för övrigt lämna Kosovo innan sprintern kom ner, tack och lov!

• Super Administrators

Okej då tar vi ett räkne exempel. 295 x 0,85 = 250,75 kr.

Om man som UNMIK polis eller annan besökare på campen ville äta fick man batala 3 Euro för frukost, 5 Euro för lunch/middag

Alltså 3+5+5=13 Euro. Alltså tjänar man på om alla soldater skulle neka den fira måltiden, köpa stycke måltider för halva beloppet. Är INTE DET SJUKT? Fast nu går ju inte det för det är ju redan per default att MAN SKALL ÄTA DET, gör man inte det så tar de iaf betalt för det.

Euro= ca 9 kr

13*9 = 117

250,75 -117=133,75

VART TAR DE VÄGEN?? Ett kvällsmål? Ta det varje dag så blir det lite slantar...

Det är som att de skulle kosta 1000 kr att köpa månadskort hos SL men en att köpa två stycken enkelresor om dagen VARJE dag i månaden skulle enbart kosta totalt 500kr...

Håll med om det sjuka.

På nåt sätt måste de räkna in andra saker annars skänker de bort maten för alla andra utom SWEBAT-personal.

Eller så skulle vi köpa mat enbart från andra camper där de har samma priser. Med tanke på all fisk och kokt potatis som serverades under KS06 så var det MÅNGA måltider som köptes för egna slantar i PX:et( och att man ändå fick avdarg på trakt) . Lägg därtill att man som skiftes/natt-arbetare ofta bara åt en måltid per dag, resten köpte man själv, men givetvis dras det för alla med alla måltider, "det blir ju så mycket enklare för de som hanterar lönen".

Nej boendet måste på nåt vis vara med.

Boendet är inte med.

RSVs regler är följande

-15% för frukost

-35% för lunch

-35% för middag

Traktamentet ges för att kompensera de ökade levnadsomkostnader man får av att inte kunna äta hemma i sitt eget kök. däremot för djävligt att man drar det rakt av, å ett vanligt job redovisar man ju det själv....

Nu gissar jag bara men har inte skattemyndighetens regler någonting med det där att göra t ex det måste kosta minst x Kr. Har för mig att det brukar styra lunchpriserna på många företag/myndigheter.

Hur som helst är det sjukt.

Men jag skall inte klaga, en kväll på Bifrost åt vi upp kött (renkött tror jag) för 40 000 på max 100 man dvs 400Kr/man i bara kött, sedan tillkommer ju allt annat.

Fast på CV fick man ju lida veckor i sträck, särskilt när vi precis flyttat ner och deras öppettider gjorde att man kunde äta kanske en gång per dag. Vi fick därmed anpassa vår verksamhet efter matsalens öppettider. Det problemet fanns inte på några troophouse vad jag känner till.

Förresten är det inte norrmännen som förutom att de tjänar kungligt endast betalar 5% skatt eller liknande. Våra ambassadanställda har väl också kraftigt reducerad skatt?

Är det någon som verkligen har koll på vad t.ex finnar och norrmän tjänar i KFOR? Jag har hört hur många bud som helst, och det sägs ju alltid att norrmännen tjänar ju så bra...

Någon som vet säkert?

Är det någon som verkligen har koll på vad t.ex finnar och norrmän tjänar i KFOR? Jag har hört hur många bud som helst, och det sägs ju alltid att norrmännen tjänar ju så bra...

Någon som vet säkert?

Letade lite, hittade detta: http://www.mil.no/felles/fms/intops/start/

Vilket ger ca: 38000 Svenska.

Läser vidare och hoppas jag tolkar Norskan rätt;

2 fria hemresor per 6 månader, om läget tillåter ytterligare 2 fria hemresor.

2.5 leavedagar per månad.

Hittar tyvärr inget om hur mycket skatt det är på det?

Om de svenskar som åkte på utlandstjänst hade orkat bry sig om att läsa på hur skattelagstiftningen ser ut hade de kunnat betala 0% i skatt eftersom de med största sannolikhet befinner sig utomlands mer än 180 dagar under ett år (om inte får man ju lägga in en skön semester så att 180 dagars gränsen uppnås)

Om de svenskar som åkte på utlandstjänst hade orkat bry sig om att läsa på hur skattelagstiftningen ser ut hade de kunnat betala 0% i skatt eftersom de med största sannolikhet befinner sig utomlands mer än 180 dagar under ett år (om inte får man ju lägga in en skön semester så att 180 dagars gränsen uppnås)

Flera har orkat kolla upp det, och fått avslag av Skattemyndigheten...

Om jag inte kommer ihåg fel så skall du då betala skatt i det landet du jobbar, vilket i princip var hopplöst att lösa i kosovo då man helt enkelt inte visste hur man skulle lösa det rent praktiskt...

Befinner man sig mindre än 180 dagar i det land man är bosatt i kan man välja vart man vill betala skatt. Man behöver inte betala skatt i det land man befinner sig utan man kan välja.

Jag vet eftersom jag i två år betalade skatt på Nederländska Antillerna. Mest en massa arbete med att skicka papper och betala för att får rätt personer att skriva på(stämpelavgift).

Ett krav är dock att få lönen utbetalad utomlands eller direkttransfererad till utlandet samt att man kan uppvisa intyg på att man erlagt skatt i utlandet. Vilket kan vara svårt om det är staten som betalar.

Edited by 111 SSK bat
Det jag har hör är om norskarna stannar 1 år så betalar dom ingen skatt alls.

No offense Lillebror, men det är många som "hört" det ena och det andra om ex. norrmännens löner och förmåner. :)

Själv tänkte jag dock inte lika långt som 2sharp, att gå in på www.mil.no och kika... Eller så var jag lite lat.

Det går ju även rykten om att svenska medborgare skulle kunna få tjänstgöra under norsk flagg, eftersom de hade svårt att locka folk. I alla fall i Bosnien hörde jag detta, vet inte alls om det liger någon sanning bakom detta eller om det var Norsk Folkehjelp som det gällde.

Vad gäller annars om man t.ex. är svensk, har gjort värnplikt i Sverige (och kanske t.o.m. FN-tjänst) och sedan flyttar till Norge och blir norsk medborgare. Finns det möjligheter att få åka som norsk FN-soldat då kanske? Bara en tanke alltså, inga planer från min sida... :)