Jump to content

Recommended Posts

• BlåGul -1

BrB

18 Kap. Om högmålsbrott

Om någon bildar eller deltager i sammanslutning, som måste anses vara avsedd att utgöra eller med hänsyn till sin beskaffenhet och det ändamål för vilket den är bildad lätt kan utvecklas till ett sådant maktmedel som militär trupp eller polisstyrka och som icke med vederbörligt tillstånd förstärker försvaret eller ordningsmakten, eller ock för sådan sammanslutning tager befattning med vapen, ammunition eller annan dylik utrustning, upplåter lokal eller mark för dess verksamhet eller understödjer den med peeningar eller på annat sätt, dömes för olovlig kårverksamhet till böter eller fängelse i högst två år.

Tja, det är nog läge att skaffa sig tillståndet innan man anmäler sitt företag till PRV och RSV, mm. Och jag tror att det är rätt så svårt att få ett sådant tillstånd.

/Krook

• Replies 455
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• 3 weeks later...
Är det någon som har koll på de nya arvodesnivåerna i US?

Det skulle vara klart i oktober men när jag var på Ing 2 i mitten av november så var det inte klart.

Det verkar som om man justerat upp arvodesnivån runt 600-800kr på KS12 iaf.

Vakanser mil.se/int

EW-troppen är inte ändrad som det ser ut, men övriga befattningar har tagit ett skutt uppåt. Detta verkar dock inte gälla LA04, EB01 samt FS08.

Edited by SFC
Är det någon som har koll på de nya arvodesnivåerna i US?

Det skulle vara klart i oktober men när jag var på Ing 2 i mitten av november så var det inte klart.

Enligt OPIL J1, förra vecka, så var det klart. Men när jag ställde lite fler frågor varför det skiljer så mycket mellan missionerna fick jag inget svar, å sen har jag inte hört nått. Jag får nog ringa igen imorgon å kolla.

• 3 weeks later...
Hur mycket pengar brukar ni kunna lägga undan under en mission på ett ungefär? Vad är det man lägger pengar på när manär ute?

Kanske dumma frågor pga att det är olika löner osv..  :)

Men det skulle ändå vara kul att veta på ett ungefär. Vissa utgifter kanske man inte kommer undan?

Helt beroende på vilket liv man lever.

Bor man hemma hos mamma och inte betalar hyra eller andra avgifter kan man säkert som vanlig skyttesoldat lägga undan 11000/mån och ändå kunna köpa lite pinkyprylar.

Annars är det som med allt annat här i livet, hyror, lån, räkningar, ev pengar till familjen som behövs.

Som soldat i utlandsstyrkan tjänar man uselt om man ser på hur mycket man jobbar. I en tidig mission kan det bli ca 16 tim/dag man är i aktiv tjänst, och resterande 8 ska man hinna med hygien, mat, sömn, matrielvård och allt annat man kan behöva göra. Blir ca 50 kr/tim i aktiv tjänst, inga lediga helger, inget festande, beredskap dygnet runt. Låter inte lockande, men kamratskap och intressanta uppgifter kan väga upp en hel del.

Man är dum om man söker utlandstjänst för att TJÄNA pengar, däremot kan man spara en hel del om man bara vill. Jobbar du lika mycket övertid på något vanligt företag tjänar du minst det tredubbla. Dessutom förmånsbeskattas du på traktamentet för lika mycket som om du skulle ha bott på lyxhotell och ätit gott.

B) Ett litet inlägg från en fackföreningsman: Det gillas inte av lagen arbeta så mycket civilt... Grejen är bara den att man skriver bort det lagskyddet när man "snor värvning".

Magistern

Det allra viktigaste är ju kanske inte att optimera sina skatteavdrag etc utan att se till att lära sig och förstå hur vuxenvärlden fungerar.

För många är utlandstjänst deras första anställning och med tanke på det är FM en ganska dålig arbetsgivare på att informera vad som gäller ang fackförbund, akassa, etc.

Därmed är det prio på att ansluta sig till a-kassa. (avdragsgillt på skatten per automatik och ca 1100kr /år)  Du är sedan berättigad a-kassa vid arbetslöshet vid hemkomst i upp till 300 arbetsdagar till ca 80% av 18 700kr före skatt. Dvs mostv en lön runt 15 000 för skatt/månad.

Ja hur som helt är det en väldigt billig försäkring ifall du inte har jobb att åtetkomma till hemma och eftersom du haft hög lön under din anställning får du bra ersättning vid hemkomst.

Många unga missar detta och bor hemma och utan någon ersättning tills de kan hitta nytt jobb alt. jobbar svart. Ett krav är givetvis att man är anmäler sig som arbetslös hos arbetsförmedlingen och aktivt söker jobb/kommer på möten.

Mitt råd är alltså.

1. ANSLUT DIG TILL A-KASSA SÅFORT DU VET ATT DU KOMMIT MED.

2. ANMÄL DIG HOS ARBETSFÖRMEDLINGEN SÅFORT DU KOMMIT HEM och inte har något arbete. Ta med arbetsgivarintyg som du får vid MUCK.

Verkar som många föräldrar missat att informera sina barn om detta och FM informerar inte heller. Det blir upp till oss äldre att ha lite samhällskunskap i baracken om kvällarna.  :baskerPa:

Eftersom jag och många andra fortfarande är kvar i den skyddade studentvärlden ett tag till så tänkte jag ställa en fråga..

Räcker det verkligen med 6 månader heltid i kronans tjänst för att vara berättigad till a-kassa?

Jag har hört något om att man för att vara berättigad till a-kassa dels ska vara med i ett fack/en fristående a-kassa i minst ett år och att man måste ha arbetat minst halvtid under minst ett halvår.

Edited by järv
Räcker det verkligen med 6 månader heltid i kronans tjänst för att vara berättigad till a-kassa?

Jag har hört något om att man för att vara berättigad till a-kassa dels ska vara med i ett fack/en fristående a-kassa i minst ett år och att man måste ha arbetat minst halvtid under minst ett halvår.

För att kunna få ut en större ersättning än grundbeloppet från någon av a-kassorna så måste man vart medlem där i minst 1 år. Dessutom så måste man uppfylla vissa arbetsvillkor/studerandevillkor. Arbetsvillkoret innebär att man under 12 månader närmast före arbetslösheten har arbetat minst sex månader och minst 70 timmar i varje kalendermånad eller arbetat minst 450 timmar under sex sammanhängande kalendermånader och minst 45 timmar i var och en av de månaderna.

Läs mer på Inspektionen för arbetslivsförsäkringen

Så om man inte är medlem i facket före utlandstjänstgöringen så får man gott vänta i några månader innan man kan börja stämpla!! Så det är bara att ta sig i kragen och gå med redan nu!!

:baskerPa:

Nu har jag gnuggat ögonen och nypt mig själv i armen ett antal gånger, men kan fortfarande på mil.se läsa att en förare på 90:a tjänar 20641 kr i månaden (precis som jag minns att jag gjorde), medan en förare på patgb 203 tjänar 22700!

Kan det vara med sanningen överensstämmande eller har tryckfelsnisse varit framme?

Vill även minnas att arvodet för SISU Fö KS12 även det låg på 22700.

Kan någon insatt person bekräfta eller dementera dessa märkliga fakta och i fall att uppgifterna stämmer, komma med någon rimlig förklaring/slutsats?

MVH Förvirrad Kevlarsko :)

You might be on to something there Hansson....

Befattningsbeskrivningen ser ju ut att vara skriven med panik i blicken och gråten i halsen, så de tar väl vem som helst som sett en Patria på bild och struntar i det där med EOD kompetens.

Ändock vill jag minnas att samma arvode (22700) stod i listorna för KS12.

Är det någon som minns om detta kan stämma, eller håller jag måhända på att utveckla ålderssenilitet?

:Malaj:

Enligt OPILs befattningslistor:

LA03/04

AL 237 Förare Patgb 203 20641kr (Gäller både Pskgrp och Amröjgrp)

AL 238 Förare Strf 90 20641kr

KS12

GC 926 SISU-förare/Skyttesoldat 20641kr

JA 905 Amröjman/SISU-förare 22001kr

Mycket knasigheter på vakanssidorna gällande framför allt löner.

Edit: sär skrivning.

Edited by SFC
  • Super Administrators

På EN hade de förarna på AMRÖJ-pluton EOD-lön..

Men förararna på ING-pluton hade inte ING-lön..

lite småknäppt enligt många.. inkl mig.

LA03/04

KS12

Men nu har lönen höjts. 22700 för förare på 203 ovasett om du är skytte, sjukvård eller eod. Förr hade ju även föraren på sjukvård lite högre lön än föraren på skytte. Men inte nu längre.

Edit: lagt till sista meningen.

Edited by ugly

LA03/04

KS12

Men nu har lönen höjts. 22700 för förare på 203 ovasett om du är skytte, sjukvård eller eod.

Uppfattat, och alltid trevligt. Mina listor är någon månad gamla, får nya nästa vecka.

Måste vara ont om 203-förare.

Lönegapet mellan förare och grpch var 2700:- för 3år sen, mot nuvarande 700:-

Nja. alla löner har höjts uppåt och vad jag förstått har det gjorts lite justeringar på olika tjänster. Som tex förare på 203.

Vi har en lista med alla nya lönerna i matsalen. Den kom upp för ca tre veckor sedan.

Nja. alla löner har höjts uppåt och vad jag förstått har det gjorts lite justeringar på olika tjänster. Som tex förare på 203.

Vi har en lista med alla nya lönerna i matsalen. Den kom upp för ca tre veckor sedan.

Men den Relativa skillnaden mellan lönerna har minskat ganska radikalt till fördel för 203-befattningar. Svårare att få tag i förare än fotsoldater. Jag kan bara tolka det som att tillgång/efterfrågan fått styra lönehöjningarna.

Men den Relativa skillnaden mellan lönerna har minskat ganska radikalt till fördel för 203-befattningar. Svårare att få tag i förare än fotsoldater. Jag kan bara tolka det som att tillgång/efterfrågan fått styra lönehöjningarna.

precis så är det, det diskuteras rätt så livligt vilka åtgärder som måste vidtas för att få mera folk att söka till balkan, rykten gör gällande att man nu regelmässigt börjat göra avsteg på kravet x-7-7 pgr av låga sökandetal till vissa befattningar och även att lönerna ses över och höjs om utvecklingen fortskrider.

(b

[edit: fippel]

Edited by Blackadder

Äntligen kanske man börjar se över och höja motivationen och viljan att få folk att söka sig utomlands. Självklart är det MYCKET dåligt att sänka kraven (dvs X-7-7) men med rätt ersättning och bättre förhållanden så slipper man det.

Antar att jag jublar på tok för tidigt, men någon måste ju vara först :)

Jag ser ändå problem med den här utvecklingen. Att höja lönerna på vissa befattningar där det är svårare att hitta folk är en dålig lösning på problemet. Lönenivåerna är i grunden satta efter ansvarsfördelning på befattningen & en radikal lönehöjning av en utan motsvarande höjning i andra skickar enligt mig märkliga signaler.

En bättre lösning på problemet vore för FM att ordna kurser och utbilda mer folk på de attraktiva systemen och därmed höja rekryteringsbasen.

Missförstå mig nu rätt, jag missunnar inte 203-besättningar en lönehöjning. Jag anser att motsvarande lönehöjningar borde isåfall ske för alla befattningar.

Jag ser ändå problem med den här utvecklingen. Att höja lönerna på vissa befattningar där det är svårare att hitta folk är en dålig lösning på problemet. Lönenivåerna är i grunden satta efter ansvarsfördelning på befattningen & en radikal lönehöjning av en utan motsvarande höjning i andra skickar enligt mig märkliga signaler.

En bättre lösning på problemet vore för FM att ordna kurser och utbilda mer folk på de attraktiva systemen och därmed höja rekryteringsbasen.

Missförstå mig nu rätt, jag missunnar inte 203-besättningar en lönehöjning. Jag anser att motsvarande lönehöjningar borde isåfall ske för alla befattningar.

Allas löner har höjts. i alla fall på LA02.

Har alla löner höjts med samma %-sats ?

Har alla löner höjts med samma %-sats ?

Hmmm .. bra fråga. jag letade efter listan i matsalen igår. Men någon har tagit ner den. Så tyvärr kan jag inte svara på den frågan.

Men det vore inte så svårt att hitta listan.