Jump to content

Rysslands militära förehavanden.


Recommended Posts

  • Replies 608
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vi får inte stirra oss blinda på att Ryssland är det enda stora hotet, vi kan lika gärna få nåt annat land "i knät" som vill använda Sverige som en framskjuten bas-transitland i en framtida konflikt.

 

 

Vilket då, tillexempel?

 

USA är ett exempel - oljetillgångarna i Barents hav som till stora delar är kontrakterade för USAs räkning kommer att bli alltmer värdefulla för USA om tillgången stryps från andra håll - Venezuela som svar på en aggression mot Iran t ex. Norra Sverige innehåller ett antal resurser värdefulla för en basering från USAs sida som flankskydd mot t ex EU som även de kan komma att anse att Barents-tillgångarna är värdefulla och nödvändiga nu när Peak Oil har inträffat och produktionskapaciteten kontinuerligt minskar.

 

Det enda som håller USAs ekonomi igång är vapenindustrin samt oljeindustrin. I stort sett så är landet bankrutt och kommer att tvingas till att starta och hålla konflikter igång för att upprätthålla en ekonomi som annars kommer att falla fritt... Värdeminskningen för dollarn kommer att minska ytterligare och Euron kommer att bli den valuta som tar över som reservvaluta i de flesta fall vid oljetransaktioner.

 

Personligen så anser jag att man inom svensk militär och politik bör upphöra med att se Sverige som en 51a delstat i USA och inse att vi för det första är en suverän nation och dessutom del av Europa. Annars kan vi lätt hamna i samma sits som Sverige hamnade i under andra världskriget med stora delar av svenska officers- och eliten som såg sig som naturliga delar av Tyskland mer än som svenska medborgare. Inte nyttigt med tanke på möjliga framtida konflikter...

Link to comment
Share on other sites

Vi får inte stirra oss blinda på att Ryssland är det enda stora hotet, vi kan lika gärna få nåt annat land "i knät" som vill använda Sverige som en framskjuten bas-transitland i en framtida konflikt.

 

 

Vilket då, tillexempel?

 

Grannländer med större arme än Sverige och som har tidigare angripit Sverige kanske?? Vi har ju även där ett 10 års perspektiv i värsta fall. I fallet grannlandet Tyskland gick det tex ganska snabbt sist de var ute och marscherade.. Revanschistiska Danskar, Ondskefulla Polacker och StorNorska Drömmar.. Vem vet vad det blir nästa gång.

 

Mer intressant är att ställa sig frågan varför inträffar nästa krig?

Link to comment
Share on other sites

Vi får inte stirra oss blinda på att Ryssland är det enda stora hotet, vi kan lika gärna få nåt annat land "i knät" som vill använda Sverige som en framskjuten bas-transitland i en framtida konflikt.

 

 

Vilket då, tillexempel?

 

USA är ett exempel - oljetillgångarna i Barents hav som till stora delar är kontrakterade för USAs räkning kommer att bli alltmer värdefulla för USA om tillgången stryps från andra håll - Venezuela som svar på en aggression mot Iran t ex. Norra Sverige innehåller ett antal resurser värdefulla för en basering från USAs sida som flankskydd mot t ex EU som även de kan komma att anse att Barents-tillgångarna är värdefulla och nödvändiga nu när Peak Oil har inträffat och produktionskapaciteten kontinuerligt minskar.

 

Det enda som håller USAs ekonomi igång är vapenindustrin samt oljeindustrin. I stort sett så är landet bankrutt och kommer att tvingas till att starta och hålla konflikter igång för att upprätthålla en ekonomi som annars kommer att falla fritt... Värdeminskningen för dollarn kommer att minska ytterligare och Euron kommer att bli den valuta som tar över som reservvaluta i de flesta fall vid oljetransaktioner.

 

Personligen så anser jag att man inom svensk militär och politik bör upphöra med att se Sverige som en 51a delstat i USA och inse att vi för det första är en suverän nation och dessutom del av Europa. Annars kan vi lätt hamna i samma sits som Sverige hamnade i under andra världskriget med stora delar av svenska officers- och eliten som såg sig som naturliga delar av Tyskland mer än som svenska medborgare. Inte nyttigt med tanke på möjliga framtida konflikter...

 

Suck...

Blir det inte jobbigt med allt konspirerande ibland???

Link to comment
Share on other sites

... och då baxar vi upp den här tråden på banan igen.

Tråden avhandlar Rysslands militära förehavanden, utvecklingen i Ryssland samt vad dessa två kan innebära för Rysslands omgivning.

Forumet som sådant avhandlar PÅGÅENDE konflikter, men denna tråd har fått blåguls välsignelse att fortleva här inne.

 

Kort sagt: Åter tilll RYSSLAND

 

/Vargas, BLÅGUL

Link to comment
Share on other sites

Med anledning av BG:s ingripande (vilket jag anser var på sin plats) så vill jag förtydliga min avsikt med tråden.

När vi får kännedom via medier om incidenter där rysk militär är inblandad eller annan ryskt militär verksamhet rapporteras så kan det vara intressant att utröna vad det kan ha för betydelse för svenskt vidkommande i närtid eller på sikt.

Alltså, konsekvens etc. för våran egen militära kapacitet och försvarsdoktrin.

Så hade jag tänkt mig det hela, och det verkar BG förstå, men inte alla andra.

 

Vi har ju tagit upp luftkränkningar och annat vapenskrammel. Denna typ av händelser är bra exempel på sådant som bör föranleda eftertanke.

Link to comment
Share on other sites

Enligt DN så flög man med TU-160 Blackjack över Atlanten. Vad jag har sett tidigare i media har det företrädesvis "bara" varit TU-95.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...94&rss=2216

 

Ryskt bombflyg flyger nära Norge

Ryska strategiska bombflygplan fortsätter att flyga nära norska gränsen och natten till i går gick norskt jaktflyg åter upp för att identifiera planet.

 

Enligt informationschefen vid Natos luftoperationscentral utanför Bodö, John Espen Lien, var det 37:e gången i år som Norge skickat upp jaktflyg mot ryska plan.

 

- Vid de 37 tillfällen som vi har gått upp i år har vi observerat 68 flygplan, säger Lien till Verdens Gangs hemsida.

 

Bombplanet var av typen Tupolev Tu-160, kapabelt att flyg i överljudsfart, och som betecknas som det tyngsta bombflygplan som hittills har konstruerats.

 

Senast i torsdags skickades norska Natoplan upp för att identifiera ryskt flyg. Även den gången var bombplanet på väg genom internationellt luftrum mot Danmark.

 

Också jaktflyg från Storbritannien och Danmark skickades upp för att se till så att det ryska planet höll sig utanför respektive länders luftrum.

 

/K

Edited by Koskela
Link to comment
Share on other sites

Det är väl bara att inse att ryssland fortfarande är ett hot!? Kanske inte lika stort som det varit, men vi ska inte ignorera fakta. Erkänner att jag inte är superpåläst i ämnet, men det känns ändå inte bra!

Personligen tror jag dock att andra länder är mer hotade än oss....

 

Frågan är vad lilla Sverige ska göra åt saken när kustbevakningen rapporterar om "vodkavrål och balalajka-skrammel"... (lånat uttryck)

 

 

/edit: glömd bokstav.

Edited by HA1
Link to comment
Share on other sites

Det är väl bara att inse att ryssland fortfarande är ett hot!? Kanske inte lika stort som det varit, men vi ska inte ignorera fakta. Erkänner att jag inte är superpåläst i ämnet, men det känns ändå inte bra!

Personligen tror jag dock att andra länder är mer hotade än oss....

 

Frågan är vad lilla Sverige ska göra åt saken när kustbevakningen rapporterar om "vodkavrål och balalajka-skrammel"... (lånat uttryck)

 

 

/edit: glömd bokstav.

 

Japp! Tror du har en poäng där, även om Sverige kanske är lite struligt i sitt "förhållande" med Ivan ang gasledningen under östersjön, som enligt Ryslands förslag, går in i den Svenska ekonomiska zonen... detta kanske är ett frö till någon konflikt? Men jag håller nog med dig HA1, det är nog andra som Ryssen retar sig på, Sverige kanske bara ligger i vägen eller kanske leker med fel kompis?!?!

Link to comment
Share on other sites

Det är väl bara att inse att ryssland fortfarande är ett hot!? Kanske inte lika stort som det varit, men vi ska inte ignorera fakta. Erkänner att jag inte är superpåläst i ämnet, men det känns ändå inte bra!

Personligen tror jag dock att andra länder är mer hotade än oss....

 

Frågan är vad lilla Sverige ska göra åt saken när kustbevakningen rapporterar om "vodkavrål och balalajka-skrammel"... (lånat uttryck)

 

 

/edit: glömd bokstav.

 

Japp! Tror du har en poäng där, även om Sverige kanske är lite struligt i sitt "förhållande" med Ivan ang gasledningen under östersjön, som enligt Ryslands förslag, går in i den Svenska ekonomiska zonen... detta kanske är ett frö till någon konflikt? Men jag håller nog med dig HA1, det är nog andra som Ryssen retar sig på, Sverige kanske bara ligger i vägen eller kanske leker med fel kompis?!?!

 

Rokare säger att du skall tillföra tråden någonting när du skriver....

 

Rokare/BG

Link to comment
Share on other sites

Uppfattat!

Något jag tror kan ligga till last är vårt PFF medlemsskap.

Ryssarna är ju inte precis överförtjusta i NATO....

 

Personligen tror jag att många ser Sverige som "halv-NATO".

 

(OT?)

Link to comment
Share on other sites

Raderat p.g.a politik och off topic.. Tråden handlar INTE om den liberala pressens inställning till NATO utan om Rysslands militära förehavanden.

 

Varjager, du uppmanas att fundera lite över vad som blev fel denna gången och tänker på det nästa gång.

 

Rokare/BG

Link to comment
Share on other sites

Raderat p.g.a politik och off topic.. Tråden handlar INTE om den liberala pressens inställning till NATO utan om Rysslands militära förehavanden.

 

Varjager, du uppmanas att fundera lite över vad som blev fel denna gången och tänker på det nästa gång.

 

Rokare/BG

 

 

OK.

Hade inte ägnat mig tid åt forumreglerna,då jag ny här.

Ska ta och göra det.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar lite då och då läsa Pravda:s engelska upplaga (http://english.pravda.ru/). På senare tid har det blivit mer och mer artiklar som handlar om ryssarnas nyaste vapensystem, stora upprustning samt anti-amerikanska artiklar. Alltihop blandat med en god portion Putin-glorifiering.

 

Idag är kan man bl.a. läsa om att:

 

- USA tänker omringa Ryssland med robotsystem och radaranläggningar.

- Ryssland tänker behålla sina taktiska kärnvapen för potentiella angripare.

- USA tänker använda sina robotsystem i Öst-europa till att skjuta ner ryska dito.

- Putin kunde ha gjort en stor karriär i Judo enligt hans första tränare.

- "United Police States of America" är irriterade över att Ryssland blir starkare.

 

Nu vet jag inte om Pravda räknas som Rysslands seriösaste tidning men man får i alla fall en hint om vilken inriktning som gäller i Ryssland...

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte om Pravda räknas som Rysslands seriösaste tidning men man får i alla fall en hint om vilken inriktning som gäller i Ryssland...

Det är inte direkt någon hemlighet att de i allt större utsträckning skriver vad den politiska makten för tillfället vill ska skrivas.

Regeringen närastående intressen har ju köpt upp ryska medier under senare år och ersatt nyckelpersonal. Svårt för pressen att bevara sitt oberoende under såna omständigheter, även om de hade haft ordentliga pressfrihetslagar.

 

Larmrapporter om detta publiceras i stort sett varje vecka i västerländska media.

 

Att man sen kan se en liknande utvckling i många västländer är en annan femma. Men i Ryssland har de onekligen gått grundligare till väga. Det är inte lätt att hitta en negativ nyhet där Putin förekommer nu för tiden.

 

(Det är väl tveksamt om det här är on topic, men jag tycker att ökande statskontroll av medier åtminstone tangerar ämnet.)

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte riktigt varför alla gör så stor grej av att ryska flygvapnet flyger runt EU/NATO..

USA/NATO gör varje år runt 700 flygningar runt Rysslands gränser och väldigt ofta flyger in på Rysslands luftrum.

 

Det utgör ju en förändring av normalbilden och förtjänar därför uppmärksamhet. Det är alltid viktigt att vara vaksam, att iaktta förändringar och vilka underliggande motiv som kan finnas till dessa.

Link to comment
Share on other sites

Det talades i någon rapport om att det skulle funnits TU-160 med i dessa raider.

Var de inte skrotade eller bara lagda i malpåse eller har jag tagit mig vatten över huvudet och är ute och seglar??

 

Du seglar inte, du segelflyger ;).

 

Nä, TU-160 Blackjack är i operativ tjänst. Väldigt fina flygplan med intressant design. De har ett tiotal i flygvapnet och är strategiska bombare som kan kånka runt på en bomblast som får heta duga.. Vadå Abramsbataljon? ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte riktigt varför alla gör så stor grej av att ryska flygvapnet flyger runt EU/NATO..

USA/NATO gör varje år runt 700 flygningar runt Rysslands gränser och väldigt ofta flyger in på Rysslands luftrum.

 

Det utgör ju en förändring av normalbilden och förtjänar därför uppmärksamhet. Det är alltid viktigt att vara vaksam, att iaktta förändringar och vilka underliggande motiv som kan finnas till dessa.

 

Normalbilden är knappast ett svagt Ryssland. Det är väl inte så svårt att förstå motiven bakom det hela? Ryssland vill ha tillbaka sin plats på världsarenan som förlorades när Sovjet föll. Sovjet anföll aldrig Europa och det var inte så att de var direkt ekonomiskt beroende av Europa på något sätt. Nuvarande Ryssland däremot är starkt beroende av EU,speciellt Tyskland. Det jag försöker säga är att Ryssland inte har någon som helst anledning att ens tänka på saken.

Link to comment
Share on other sites

Det talades i någon rapport om att det skulle funnits TU-160 med i dessa raider.

Var de inte skrotade eller bara lagda i malpåse eller har jag tagit mig vatten över huvudet och är ute och seglar??

 

Du seglar inte, du segelflyger ;).

 

Nä, TU-160 Blackjack är i operativ tjänst. Väldigt fina flygplan med intressant design. De har ett tiotal i flygvapnet och är strategiska bombare som kan kånka runt på en bomblast som får heta duga.. Vadå Abramsbataljon? ;)

 

I dagsläget finns det 16 TU-160 i aktiv tjänst. TU-160 är dessutom ett av de bästa strategiska bombare som någonsin har byggts.

Link to comment
Share on other sites

Det talades i någon rapport om att det skulle funnits TU-160 med i dessa raider.

Var de inte skrotade eller bara lagda i malpåse eller har jag tagit mig vatten över huvudet och är ute och seglar??

 

Du seglar inte, du segelflyger ;).

 

Nä, TU-160 Blackjack är i operativ tjänst. Väldigt fina flygplan med intressant design. De har ett tiotal i flygvapnet och är strategiska bombare som kan kånka runt på en bomblast som får heta duga.. Vadå Abramsbataljon? ;)

 

I dagsläget finns det 16 TU-160 i aktiv tjänst. TU-160 är dessutom ett av de bästa strategiska bombare som någonsin har byggts.

 

Jag skulle kunna tänka mig det, det är trots allt ryska grejor :lol:. Det är så synd att alla underskattar ryssen hela tiden.. Jag skulle föredra en Sukhoi Su-27 framför en Boeing F-15C/E Eagle/Strike Eagle, exempelvis..

 

På Wikipedia stod det trettiofem, men det kan man ju inte vara helt säker på.. Men sexton fåglar låter lite mer troligare, så vi säger så..

Link to comment
Share on other sites

Wikipedia säger 16

 

Introduced in 1987, production of the aircraft still continues, with 16 currently in service with the Russian Air Force.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-160

 

Ryssland håller på att bygga ännu flera nu, i ju med att Ryssland återinfört ständiga patrulleringar med strategiska bombare.

Link to comment
Share on other sites

@All..

 

För att ligga lite på förhand nu.. Ev. fortsatta diskussioner om huruvida flygplan X är bättre än flygplan Y lämnar vi därhän. Tråden berör Rysslands militära förehavande, utan sådant detaljfokus på rysslands militära innehåll. Dvs. vi diskuterar exempelvis att ryssland ökar produktionen av skedar till soldatens jägarkök men inte vilken sked som är bäst. Ok?

 

@Janik

 

Jag vill även att du börjar använda dig av källor. Nedan ser du två inlägg av dig där du anger något, dock utan någon form av referens eller källa. Här inne tycker vi att referenser är något positivt som lättar upp våran annars, ibland, gråa vardag..

 

Rokare /BG

 

I dagsläget finns det 16 TU-160 i aktiv tjänst. TU-160 är dessutom ett av de bästa strategiska bombare som någonsin har byggts.

 

 

Ryssland håller på att bygga ännu flera nu, i ju med att Ryssland återinfört ständiga patrulleringar med strategiska bombare.
Link to comment
Share on other sites

Nu applåderar FSB, med stöd av Putin forna Humint-framgångar.

http://english.pravda.ru/news/russia/100761-0/

 

Duman, parlamentet beslutade idag att anta en lag som ogiltigförklarar Rysslands del i CFE-avtalet

http://www.kommersant.com/p-11651/r_527/CFE_moratorium/

 

Björnen positionerar sig!

 

/K

Edited by Koskela
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...