Jump to content

Rysslands militära förehavanden.


Recommended Posts

 

Och där återvänder vi till topic som, hör och häpna, inte rör huruvida man använder kvinnor för något dolt syfte i vissa länder.

 

Önskar någon ytterligare undersöka fenomenet kvinnor mer eller mindre i-/av-klädda uniform görs detta på egen hand/med egna händer.

 

Slut

 

Rokare/BG

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 608
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

:rolleyes:

 

Åter till topicen då.

 

Sex gånger per år utges Kungl Krigsvetenskapsakademiens Handlingar och Tidskrift, KKrVAHT, vardagligt kallad "Gula Tidskriften" p g a sitt gula omslag.

I KKrVAHT nr 3 2007 återfinns följande artikel:

 

Rysslands Väpnade Styrkor – aktuella moderniseringsplaner av Per Olov Nilsson, tidigare överingenjör vid FOA

http://www.kkrva.se/Artiklar/073/kkrvaht_3_2007_4.pdf

 

Läsvärd.

 

 

/K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ryssarna spänner musklerna

 

http://www.gd.se/mallar/telegram.jsp?teleg...ramcategory=UTR

2007-10-16

"Ryskt stridsflyg fortsätter att patrullera längs den nordnorska kusten. Natten till tisdagen upptäckte det norska flygvapnet två oidentifierade plan som flög västerut längs kusten. Två norska F16-plan sändes upp för att följa och identifiera planen. Det visade sig vara två strategiska bombplan av typ TU-160 eller Blackjack som de kallas i Natos klassificering. Plantypen kom 1987 och är det tyngsta bombplan som någonsin byggts i Sovjet/Ryssland. Planet har fyra mans besättning och kan användas för kärnvapen. Det senaste året har både Finland och Norge rapporterat om närgångna ryska flygningar. Ibland har de ryska planen tillfälligt flugit in i ländernas luftrum, men för de mesta har de hållit sig utanför. Under kalla kriget var denna typ av sovjetisk/rysk patrullering vardagsmat. Verksamheten mattades markant i mitten av 1990-talet men har tilltagit på senare år, i takt med att den ryska militären fått högre anslag. "

Link to comment
Share on other sites

Som enstaka händelser så skulle jag kategorisera dessa flygningar och kränkningar som en „ickenyhet“ i det stora hela så står det klart att det är ett seriöst försök att rycka upp den ryska krigsmakten ur koman och göra den till en kraft att räkna med igen. Ännu är det ingen ko på isen men var kommer de vara om 10 år och var kommer Sverige vara då?

Link to comment
Share on other sites

Som enstaka händelser så skulle jag kategorisera dessa flygningar och kränkningar som en „ickenyhet“ i det stora hela så står det klart att det är ett seriöst försök att rycka upp den ryska krigsmakten ur koman och göra den till en kraft att räkna med igen. Ännu är det ingen ko på isen men var kommer de vara om 10 år och var kommer Sverige vara då?

 

Om kon Ivan är på isen om tio år så tror jag att Sverige kommer befinna sig i öknen! Om det fortsätter som det gör nu så kommer det ju inte finnas så mycket försvarsmakt om tio år.

En sak jag inte kan då ur huvet är om vi inte är lite VÄL rädda, drar de värsta slutsatserna och så vidare här på soldf?

Men dessa flygningar är minst sagt oroväckande, synd bara att inte Sven Svensson i Normalboda tycker det :(

Link to comment
Share on other sites

Ryssarna spänner musklerna

 

http://www.gd.se/mallar/telegram.jsp?teleg...ramcategory=UTR

2007-10-16

"Ryskt stridsflyg fortsätter att patrullera längs den nordnorska kusten. Natten till tisdagen upptäckte det norska flygvapnet två oidentifierade plan som flög västerut längs kusten. Två norska F16-plan sändes upp för att följa och identifiera planen. Det visade sig vara två strategiska bombplan av typ TU-160 eller Blackjack som de kallas i Natos klassificering. Plantypen kom 1987 och är det tyngsta bombplan som någonsin byggts i Sovjet/Ryssland. Planet har fyra mans besättning och kan användas för kärnvapen. Det senaste året har både Finland och Norge rapporterat om närgångna ryska flygningar. Ibland har de ryska planen tillfälligt flugit in i ländernas luftrum, men för de mesta har de hållit sig utanför. Under kalla kriget var denna typ av sovjetisk/rysk patrullering vardagsmat. Verksamheten mattades markant i mitten av 1990-talet men har tilltagit på senare år, i takt med att den ryska militären fått högre anslag. "

 

I huvudtaget tycker jag att dyl artiklar är totalt intetsägande.. Oj Ryssen är på gång!!!! Vad om vi kollar på Sverige eller vilket annat land som helst??

 

Låt mig spåna en möjlig artikel i ett annat lands tidning. Säg sedan om det är omöjligt eller inte..

 

Svenskt strids och spaningsflyg fortsätter att patrullera längs med kusten. Natten till Torsdagen upptäckte vårt flygvapen två oidentifierade flygplan som flög utmed kusten (ingen kränkng för då hadde det stått) Det visade sig att det var 2 stridsflygplan av modellen Gripen. Gripen är kapabel att bära kärnvapen. Gripen är det modernaste flygplan som byggts i Sverige. Inte i bara vårt land har Svenska flygplan varit närgångna detta har även hänt i våra grannländer. Under kalla kriget var denna typ av patrullering vardagsmat. Skall Sverige börja titta Österut igen?? Ev vill man ta tillvara på möjligheten, nu när Ryssland är försvagat, och återta tidigare landvinningar. Detta sätter åter igen aktuallitet till frågan om ett baltiskt försvars sammarbete.

Link to comment
Share on other sites

Som enstaka händelser så skulle jag kategorisera dessa flygningar och kränkningar som en „ickenyhet“ i det stora hela så står det klart att det är ett seriöst försök att rycka upp den ryska krigsmakten ur koman och göra den till en kraft att räkna med igen. Ännu är det ingen ko på isen men var kommer de vara om 10 år och var kommer Sverige vara då?

 

Om kon Ivan är på isen om tio år så tror jag att Sverige kommer befinna sig i öknen! Om det fortsätter som det gör nu så kommer det ju inte finnas så mycket försvarsmakt om tio år.

En sak jag inte kan då ur huvet är om vi inte är lite VÄL rädda, drar de värsta slutsatserna och så vidare här på soldf?

Men dessa flygningar är minst sagt oroväckande, synd bara att inte Sven Svensson i Normalboda tycker det :(

 

 

Man bör nog inte bara se upp (kränkningar i luften) utan även spana efter andra typer av hot.

I artikeln "Ryssland som Europas herre" (se länk nedan) skrivs om Rysslands förmåga och intention att söndra och härska i EU. Detta med hjälp av gas (inte stridsgas utan bränslet gas)

 

Rörande gas från Ryssland: Det ska ju byggas en gasledning i Östersjön till Tyskland. Företaget* bakom vill investera stora belopp i att rusta upp hamnen i Slite på Gotland för att därifrån arbeta med gasledningen, göra bottenundersökningar etc.

Hur blev det? Togs beslutet om att anta det erbjudandet? Någon från Gotland här?

 

 

Stefan Hedlund: Ryssland som Europas herre (sid 31)

http://www.aff.a.se/vf_akt.html

 

*) I Ryssland har man nyss förstatligat gashanteringen...

Link to comment
Share on other sites

*) I Ryssland har man nyss förstatligat gashanteringen...

 

Den där får du allt förklara..... Källhänvisning tack...

 

Åtminstånde så har inte mina Gazprom Aktier expropierats...

 

 

Visst kittlade den?

 

Ur artikeln jag länkade till i mitt inlägg:

"På samma vis måste Putin hållas ansvarig både för de riggade auktioner som beledsagat styckningen av det tidigare så framgångsrika privata oljebolaget Yukos, och för de renodlade skådeprocesser som förpassat företagets ägare och grundare, Michail Chodorkovskij, till ett sibiriskt fångläger. Det totala förakt som här har visats för det egna landets lagar är mycket illavarslande. De långsiktiga konsekvenserna för tilltron både till det ryska rättsväsendet och till den privata äganderätten kan svårligen uppfattas som annat än mycket omfattande."

Link to comment
Share on other sites

*) I Ryssland har man nyss förstatligat gashanteringen...

 

Den där får du allt förklara..... Källhänvisning tack...

 

Åtminstånde så har inte mina Gazprom Aktier expropierats...

 

 

Visst kittlade den?

 

Ur artikeln jag länkade till i mitt inlägg:

"På samma vis måste Putin hållas ansvarig både för de riggade auktioner som beledsagat styckningen av det tidigare så framgångsrika privata oljebolaget Yukos, och för de renodlade skådeprocesser som förpassat företagets ägare och grundare, Michail Chodorkovskij, till ett sibiriskt fångläger. Det totala förakt som här har visats för det egna landets lagar är mycket illavarslande. De långsiktiga konsekvenserna för tilltron både till det ryska rättsväsendet och till den privata äganderätten kan svårligen uppfattas som annat än mycket omfattande."

 

Och vad i herrans namn har detta med ett förstatligande att göra?? Hela Yukos äffären är upptrissad av mäklarvärlden efter att man gett sina kunder köprekomendationer i bolaget. Att man sedan bortsåg från de faktum att Chodorkovskij knappeligen kunnat komma över bolaget på laglig väg, Att varken han eller Yukos betalade skatt, Att han hadde en privatarme samt att han ville bli president, vill man helst inte upplysa kunderna om.

 

Sist någon med privatarme blev ledare för ett Europeiskt land gick det ju som bekant inte så bra. Idag beklagar vi oss över att Hitler kom till makten.

 

Om nu det stora landet i Öster leds av KGB därför presidenten har ett ursprung där vad skall man då säga om det stora landet i Väster??

Link to comment
Share on other sites

Finska huvudstadsbladet har skrivit en serie artiklar om ryssland, många var intressanta och alla går att hitta på:

Ryssland Ryssland Ryssland

 

Det har även varit diskutioner i finland sedan en rysk diplomat varnat finland för att gå med i NATO.

Eftersom artiklarna på YLE försvinner efter ett par dygn så klistrar jag in den här.

Länk till YLE artikeln

Rysk diplomat varnar för Nato-medlemskap

(Publicerad 2007-10-17)

Ett finländskt Nato-medlemskap skulle vara ett direkt militärt hot mot Ryssland, säger ambassadrådet Vladimir Kozin vid Rysslands ambassad i Helsingfors.

 

Kozin uppmanar i en intervju för Yles nyheter Finland att skjuta upp planerna på ett Nato-medlemskap med åtminstone femton år. Som en orsak anger han att president Vladimir Putins tid vid makten kan vara så länge.

 

Enligt Kozin är det fullt möjligt att Putin blir president igen efter att emellanåt ha varit premiärminister.

 

Kozin motiverar sin negativa inställning till ett finländskt Nato-medlemskap med Natos principer om ömsesidig försvarsskyldighet och med att Finland skulle utgöra en del av Natos militära planering.

 

Kozin föreslår också bland annat gemensamma finsk-ryska militärövningar, diskussioner om försvarsdoktriner och ett stratetiskt partnerskapsavtal. Partnerskapsavtalet skulle innebära också mer omfattande politiska och ekonomiska relationer än hittills.

 

"Fördjupa relationerna inom kultur och utbildning"

Kozin vill också fördjupa samarbetet inom utbildningen och kulturen. Enligt honom är det hög tid att lyfta relationerna mellan Finland och Ryssland till en ny, kvalitativt högre nivå.

 

Kozin betonar att finländarna inte ska se förslaget om partnerskap som påtryckning. Han betonar att Ryssland har strategiska partnerskapsavtal med bland andra USA och Frankrike.

 

Ryssland har tidigare sagt att ett finländskt Nato-medlemskap åtminstone inte skulle vara till nytta för relationerna mellan länderna

Link to comment
Share on other sites

*) I Ryssland har man nyss förstatligat gashanteringen...

 

Den där får du allt förklara..... Källhänvisning tack...

 

Åtminstånde så har inte mina Gazprom Aktier expropierats...

 

 

Visst kittlade den?

 

Ur artikeln jag länkade till i mitt inlägg:

"På samma vis måste Putin hållas ansvarig både för de riggade auktioner som beledsagat styckningen av det tidigare så framgångsrika privata oljebolaget Yukos, och för de renodlade skådeprocesser som förpassat företagets ägare och grundare, Michail Chodorkovskij, till ett sibiriskt fångläger. Det totala förakt som här har visats för det egna landets lagar är mycket illavarslande. De långsiktiga konsekvenserna för tilltron både till det ryska rättsväsendet och till den privata äganderätten kan svårligen uppfattas som annat än mycket omfattande."

 

Och vad i herrans namn har detta med ett förstatligande att göra??

 

 

Begrepp som "ägande" kan ju vara lite luddigt. Det intressanta är, menar jag, vem som har kontroll och hur man disponerar sin kontroll.

Helt klart är att Putin beskriver världen annorlunda än du och jag. Han ser också, gissar jag, annorlunda på ägandeskap och företag. Det är väl inte så långsökt att anta att han ser de stora Ryska gas- och oljeexporterande företagen som brickor i ett större maktspel. Eftersom han har handen på gaskranarna och har god kontroll över, inte bara leveransen av gas till Europa, utan även inom Europa så måste han se det som ett mycket effektivt vapen. Ett sådant vapen kan ju inte läggas i händerna på ett privat ägande hur som helst.

 

I SvD läste jag den 15 oktober följande:

 

"The Economist (23 augusti) beskriver väl hur Ryssland har blivit en säkerhetspolisstat. KGB var en stat i staten, men FSB är nu staten. Putin och hans gamla KGB-kolleger styr inte bara Kreml och statsapparaten, utan även militären och inte minst näringslivet som badar i oljepengar.

...

Dessa siloviki (”mäktiga män” på ryska) har infiltrerat bolagsstyrelser och myndigheter och inte sällan sitter de på dubbla stolar, så att de själva kan fixa både affärspartners och offentliga tillstånd. Mutor och korruption är legio. Nästan tre av fyra seniora statstjänstemän har kopplingar till FSB.

 

Siloviki styr även det offentliga samtalet. Utrymmet att säga och skriva vad man tycker och tänker minskar för varje dag. Det märks även på fria röster som tidningen Novaja Gazeta och radiostationen Eko Moskva, förstår jag när jag intervjuar redaktörer där. Det finns en tyst kunskap om vad som är ok, och var den ödesdigra linjen går.

 

De ryskspråkiga nationella tv-kanalerna är de viktigaste megafonerna, och siloviki kan tillåta mindre uppstickare som Novaja Gazeta och Eko Moskva eftersom de bara når en bråkdel av befolkningen. Men för säkerhets skull ägs radiokanalen av statsägda Gazprom."

 

Hoppla!

Link to comment
Share on other sites

Ryssland är ett land som alla andra. De månar om sin säkerhet och sitt oberoende. De håller även fortfarande på att genomgå en jättelik förändring från Komunism och planekonomi till Demokrati och Marknads ekonomi. Skeppet har gungat rejält under denna tid och kommer att fortsätta gunga ett bra tag till. Man kan helt enkelt inte bara hoppa på ett nytt system. Senast detta gjordes i Ryssland, dvs under 20 talet, dog milioner pga svält. Och det var F*N så nära att folk dog av svält även denna gång. Men som tur är hadde ryssarna sin potatis, i trädgården, och kunde leva på den

 

Många utnyttjade det nya systemet och utnyttjade dess kryphål och okunskap till att skapa sig personlig makt. De sk regionala småkungarna, vilka oftast var ren maffia, var valda på demokratisk väg. Putin tog itu med dessa genom att använda federala myndigheter, som tex skattemyndigheterna, som vapen. Han bidrog även med egna kandidater, till delstatsvalen, som han offentligt sa: Detta är min man! Ryssarna , väl medvetna om att det behövdes en stark man , röstade på Putin och hans kandidater även om de kanske föredragit någon annan. Men man insåg stabilitet först och främst var viktigast.

 

Under denna period har man haft Krig i Kaukasus och terrordåd runt om i landet. Ja, man har tagit till metoder som vi i Sverige tycker är horribla men om man skrapar lite under ytan så är det ingen större skillnad mot vad som sker i andra länder som råkat ut för terrordåd.

 

Ryssland verkar vara vårt älsklings land att dra upp. Vi vänder kappan efter vinder så det bara förslår sig.... Ena dagen passar det att säga att Rysslands krigsmakt är skit och andra dagen pratar vi upphetsat om hur de kan anfalla Sverige med all sin kraft. Igår sa Putin att krigsmakten skulle moderniseras. Låt oss nu dra väck anslag till Rymdtrupperna och Kärnvapentrupperna. Vad får vi då kvar som är så fantastiskt??? Visst, 76:e ligger där de ligger men vad mer??

 

Rysslands största huvudbry är och förblir Kina. Det är det enda landet som har gjort anspråk på Ryskt territorium och som lett till väpnad konflikt efter wwII. Att Ryssland under de närmaste decennierna skulle kasta blickar västerut är i min mening horribelt. Att Ryssland moderniserar sin krigsmakt måste vi se som ett naturligt steg. Ryssland är inte Sovjetunionen. Rysslands ekonomi är redan idag så insyltad i världsekonomin att det inte är så lätt för dem att bara starta ett krig. Rysslands framtida hotbild är striden om Ryska Fjärran Österns naturtillgångar och det är Kina som är motståndaren i den hotbilden. Alltså först måste Ryssland väga upp Kinas militära styrka i Fjärran Östern innan man i huvudtaget kan börja titta västerut.

 

Låt oss istället närma oss Ryssland och utveckla kontakterna. Det är trots allt i det närmaste ett grannland. Varför inte påverka i sammarbete istället för att sitta och vara jättegulliga, ang avancerade demokratiska former och och hur man skall göra och inte göra, på internet och i andra sammanhang här hemma. 95% av alla som utalar sig vet i princip inte ett smack om dagens Ryssland.

 

Och detta evinnerliga tjat om olje och gas vapnet. Stryper Ryssland kranen stryper de även sin viktigaste inkomstkälla. USA har mer och mer sammarbete med Ryssland just för att säkra sin oljetillförsel och inte vara så beroende av Mellan Östern. Tyskland ville ha en gasledning som inte gick genom Vitryssland/Ukraina just för att säkerställa leveranser. Grabbar, ni har bommat att Ryssland tillsammans med Kina sitter på lejonparten av Tungsten (wollfram). Stryper de det så kan vi ju intetillverka pilproj och skjuta tillbaka!! Låt oss höra lite av detta också.

 

Om ni inte gillar oljeleveranser, från Ryssland, så köp då ifrån Irak, Iran, Venesuela, Libyen eller skaffa en cyckel....

Link to comment
Share on other sites

Åtminstånde så har inte mina Gazprom Aktier expropierats...
Inte mina heller, men det hindrar ju inte att Ryska staten har aktiemajoriteten...

 

Å andra sidan så har de ju varit ganska duktiga på att sälja ut så vem vet om dekommer att ha det i framtiden.. Vi har fortfarande rösträtt och omfattas av minoritetsägar skyddet...

Link to comment
Share on other sites

Kaukasus och Östeuropa är det ju realtivt lätt att få fram information om men jag skulle vilja veta mer om vad Ryssarna har för sig i centralasien och längs den Kinesiska gränsen. Är det någon som har tips på informationskällor?

 

Å andra sidan så har de ju varit ganska duktiga på att sälja ut så vem vet om dekommer att ha det i framtiden.. Vi har fortfarande rösträtt och omfattas av minoritetsägar skyddet...
Jag svarade bara på din kommentar mot att "gashanteringen förstatligats" tidigare i tråden. Genom att inneha aktiemajoriteten i Gazprom så har de - som jag uppfattar det - i allt väsentligt de facto förstatligat kontrollen.

 

Sant, Ryska staten har sålt såväl andelar som hela företag tidigare och deras modell av "Joint stock company" brukar innebära att de säljer av aktier efter hand för att få in kapital. Personligen tvivlar jag dock på att de är så sugna på att släppa majoriteten/kontrollen i Gazprom inom ngn snar framtid...

Link to comment
Share on other sites

*) I Ryssland har man nyss förstatligat gashanteringen...

 

Den där får du allt förklara..... Källhänvisning tack...

 

Åtminstånde så har inte mina Gazprom Aktier expropierats...

 

En liten blänkare till (bara för att belysa metoderna):

 

"Smygnationalisering

En smygnationalisering sa andra då det okända, men privata Bajkalsk Finansgrupp köpte 76 procent av aktierna i Yukos kärnverksamhet, oljefältet Yuganskneftegaz på en exekutiv auktion i söndags. Misstanken fanns att Kreml agerade via bulvan. På torsdagen slöts cirkeln när statliga oljebolaget Rosneft köpte hela aktiekapitalet i Bajkal Finans.

 

Det var ett ohöljt ingripande av Kreml som inte skådats sedan Sovjetunionens dagar. Och ett nederlag för privatägda Yukos som fortfaranade hävdar att auktionen i söndags var olaglig och att det bolag som köpte riskerar rättsliga åtgärder.

Advokaterna får svårt att rädda resterna av Yukos, som fortfarande har en skatteskuld till ryska staten. "

 

Ovanstående från svt.se

Link to comment
Share on other sites

*) I Ryssland har man nyss förstatligat gashanteringen...

 

Den där får du allt förklara..... Källhänvisning tack...

 

Åtminstånde så har inte mina Gazprom Aktier expropierats...

 

En liten blänkare till (bara för att belysa metoderna):

 

"Smygnationalisering

En smygnationalisering sa andra då det okända, men privata Bajkalsk Finansgrupp köpte 76 procent av aktierna i Yukos kärnverksamhet, oljefältet Yuganskneftegaz på en exekutiv auktion i söndags. Misstanken fanns att Kreml agerade via bulvan. På torsdagen slöts cirkeln när statliga oljebolaget Rosneft köpte hela aktiekapitalet i Bajkal Finans.

 

Det var ett ohöljt ingripande av Kreml som inte skådats sedan Sovjetunionens dagar. Och ett nederlag för privatägda Yukos som fortfaranade hävdar att auktionen i söndags var olaglig och att det bolag som köpte riskerar rättsliga åtgärder.

Advokaterna får svårt att rädda resterna av Yukos, som fortfarande har en skatteskuld till ryska staten. "

 

Ovanstående från svt.se

 

Vaför skulle dom köpa ett bolag som dom redan låtigt fogden mäta ut åt dem pga skatteskuld???? Det är ganska intressant att se att man nu är delägare till ett Ryskt statligt bolag till. Bara acceptera att för att staten har en aktie marioritet, i ett bolag, så betyder det inte att det är statligt. De har en tung röst men på intet sätt egenmäktiga...

Link to comment
Share on other sites

Kaukasus och Östeuropa är det ju realtivt lätt att få fram information om men jag skulle vilja veta mer om vad Ryssarna har för sig i centralasien och längs den Kinesiska gränsen. Är det någon som har tips på informationskällor?

 

1969 Small det mellan Kina och Sovetunionen. Konflikten gällde en ö på Ussur floden. Lite svårt att få tag på bra info om konflikten då bägge parter kryddat sina varianter. Militärt intressant med bla omfattning, och anfall i rygg, med stridsvagnar på flodens is. (ibland är det bra att inte väga 60 ton+)

Nåväl detta ligger nog till en stor del bakom Kines skräcken.

 

Längs med den Kinesiska gränsen finns en 50-200km djup försvarszon med utbyggda ställningar. Åker du tex mellan Zabaikalsk och Chita är stäppen fullsketen med Värnkanoner, värnsystem på baksluttningar och grupperingsplatser för fordon.. Det ser ut som du släppt ut 5000 fulla 15 åringar med Bulldozers och gett dem betalt för varenda utgångsställning (Skyddsgrop för fordon)de gjort..

 

Sovjetuniuonen byggde i princip ingen industri, mer än nödvändigt, i Fjärran Östern för man var rädda för Kinesen. Industrin ligger skyddad på andra sidan Bajkalsjön.

 

Här är en länk till en läsvärd tråd för att komma in lite i Kina-Ryssland scenariot.

EDit; olämplig länk... Återkommer med en bättre.

Edited by Stella-Polaris
Link to comment
Share on other sites

Först: Mitt-åt avseende sändningskanal för del två av Putins system. Rätt tider/kanaler nedan.

 

Det var en väl investerad timme en måndagkväll. Kan rekommendera den.

 

 

 

 

Sändningstider: Putins system

Del 1: Från KGB till Kreml

SVT1 Måndag 22 oktober 2007 kl 22.00

SVT1 Söndag 28 oktober 2007 kl 14.30

 

Del 2: Från Kreml till KGB

SVT1 Måndag 29 oktober 2007 kl 22.00

SVT1 Söndag 4 november 2007 kl 14.30

Link to comment
Share on other sites

Rysslands militära uppbyggnad skall inte enbart tolkas som ett tecken på vilken roll man vill spela i världspolitiken.

Upprustningen har flera syften. en stor orsak är att att den ryska (sovjetiska) självkänslan fick sig en knäck när man inte längre var en supermakt. Politiker i ryssland vill gärna uppfattas som starka och sturska då den dominanta stilen går hem.

 

Jag förnekar på intet sätt att upprustningen skapar förutsättningar för ryssland att agera mer proaktivt och att ryssland vill ha pondus i världspolitiken men man får inte glömma att ryssarna spelar lika mycket för sin hemma publik som för omvärlden.

 

"All politik är lokal"

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om att man inte skall stirra sig blind på att räkna stridsvagnar och eldrör. Politik och makt hör ihop, likaså säkerhetspolitik och inrikespolitik likaså. Det är inte ett hot man kan se på andra sidan pölen, men däremot kan vi alla konstatera att man bygger upp sin förmåga. Att sedan använda förmågan för att undertrycka politisk handlingskraft är en annan. Ryssland har nog med sina inrikesproblem än att agera på en utrikesarena. Men, vem vet vad som står på agendan om 10år? Om förmågan finns men inte den politiska viljan finns inget hot. Politisk stabilitet är att föredra i alla lägen. Dock kan det vara frestande att änvända prylarna, när man väl har dem i arsenalen. Kanske inte på hemmaplan, men någon annanstans?

 

Det var en amerikansk amiral, jag vet inte vem, som ifrågasatte NATO:s roll i Östeuropa för ett tag sedan. Tydligen var hans åsikt att den ömsesidiga försvarsgarantin var långt ifrån självklar och att de "nya" NATO-medlemmarnas skydd var enbart en pappersprodukt. Om en mer konfrontatorisk politik skulle börja föras, mot det man räknar som "det nära utlandet" (fd sovjetrepubliker), hur långt är NATO villiga att skydda dem? Kaliningrad är ju som bekant omringat av NATO-länder, med en etnisk rysk befolkning. Enklaven lär ju inte på långa vägar få en EU-medlemsstatus/frihandelszon/motsvarande...

 

Inte helt oväntat så anser ju också den ryska representationen i Europarådet att Sverige inte är välkommna med observatörer till parlamentsvalet i höst, då Sverige inte är "vänligt inställt" mot Ryssland. Anledningen till detta är att vi skickade två experter till Georgien tidigare i höstas för att inspektera den flygbomb som hittades där.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=1676980

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Sitter precis och tittar på BBC world (news 03.00) och där jämförde Putin det amerikanska utplasserandet av missilförsvaret med Kubakrisen... vidare sa jämförde han USA (mellan raderna) som en galning som sprang omkring med rakblad... tror det är finns på BBC-sidan... var i alla fall "Top stories" nu kl 03.00. Hettar det till eller vad?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...