Jump to content

Rysslands militära förehavanden.

Recommended Posts

• Replies 608
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det ryska flyget är uppe igen. Norska incidentberedskapen har fått lite att göra.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article720530.ab

Ryska bombplan nära norskt luftrum

Två gånger blev de norska stridsplanen av modell F-16 larmade att övervaka åtta ryska bombplan som närmade sig norskt luftrum.

Enligt brittiska försvarsdepartementet var även brittiska plan inblandade i insatsen, rapporterar nyhetsbyrån AP.

Enligt uppgifter till den brittiska tidningen Daily Mail ska de ryska planen aldrig ha inkräktat på norskt luftrum. De flög dock nära den norska norra delen av Barents hav, sedan över norra Atlanten.

Överstelöjtnant John Inge Øglænd vid det norska försvarets högkvarter uppgav att de ryska bombplanen som alla var av modellen Tupolev-95 aldrig ska ha inkräktat på norskt luftrum. De flög dock nära den norska norra delen av Barents hav, sedan över norra Atlanten.

– De följde en normal rutt i internationellt luftrum, säger han till nyhetsbyrån AP.

/Koskela

Enligt ny utredning som kommer att presenteras bedöms ett ryskt angrepp på Sverige som inte så troligt.

Försvarsberedningen står kvar vid sin bedömning att ett enskilt militärt väpnat angrepp i alla dess former direkt riktat mot Sverige bedöms som osannolikt under överskådlig tid.

www.kuriren.nu

Jag står personligen kvar vid min bedömning att en enskild bostadsbrand i alla dess former direkt utbruten i mitt enkla tjäll drabbandes min familj bedöms som osannolik under överskådlig tid.

På goda skäl och med otvetydigt statistiskt underlag avser jag därför säga upp hemförsäkringen och avyttra såväl brandvarnare som dito -släckare. Det är ju - som alla vet - enbart kostsamt och onödigt att underhålla sådant man ändå vet aldrig kommer att användas.

För övrigt överväger jag att dessutom säga upp mina fordonsförsäkringar samt avsluta min felaktigt invanda användning av säkerhetsbälte och vinterdäck som endast nyttjas utifrån föreställningar grundade på gårdagens förutsättningar. Jag har kört bil i drygt tjugo år - upp till niotusen mil om året i alla väglag - utan att vare sig ha kört av vägen eller krockat. Historien talar sitt tydliga språk. Även om andra säkert kan råka ut för olyckor finns inget som talar för att just jag, med mitt exemplariska trafikbeteende skulle bli inblandad i en trafikolycka av någon dignitet.

En noggrann beräkning och prognos ger vid handen att de eventuella bötesbelopp jag eventuellt kan ådra mig om jag upphör med ovanstående inte tillnärmelsevis kommer att uppgå till samma kostnad som inköp av vinterdäck och försäkring. Dessutom är även hotbilden från trafikpolisen i dagsläget försumbar, då allt mer övervakning sker automatiskt av teknisk utrustning. Denna utrustning kommer inte under överskådlig tid att kunna avgöra huruvida jag åker på sommardäck, har bälte eller betalar försäkring. Någon sådan hotbild finns helt enkelt inte. Senast jag stoppades av en fysisk polipatrull var 1997. Inget talar i nuläget för att jag kommer att bli stoppad under... åtminstone den kommande tioårsperioden.

Dessutom; Såväl bilförsäkring, vinterdäck som säkerhetsbälte hade säkert en mening när jag fortfarande körde niotusen mil per år, men eftersom jag nu bara kör ca femtonhundra mil per år och bor i en betydligt mindre isbelagd del av landet måste jag ta hänsyn till dessa faktorer och ompröva mitt beteende. Den globala uppvärmningen gör att vi nu lever i en ny tid, och allt talar för att isbelagda vägsträckor kommer att bli allt mer sällsynta i framtiden.

Skulle jag i en avlägsen framtid upptäcka att väggreppet är ovanligt dåligt, eller hör talas om att trafikpolisen har kontroll efter min färdväg (vilket ju alltid föregås av en varning i form av blinkningar eller telefonsamtal) kan jag ju alltid ta på mig bältet, svänga av vägen och köpa mig ett par vinterdäck "direkt från hyllan" i närmaste gummiverkstad och omedelbart ringa Trygg Hansas kundtjänst. Jag ser dock ingen anledning att vidta onödiga och kostnadskrävande åtgärder av detta slag förrän en höjning av beredskapsgraden är motiverat av de yttre omständigheterna.

Edited by Unicorn

En sak som slagit mig när man sitter och läser igenom tråden är att det snart är ett val i Ryssland, Putin har suttit två perioder vilket han max kan göra enligt landets konstitution. Skulle inte förvåna mig om det närmare mot jul kommer att komma en extraordinär händels som gör att Putin "med hänsyn till det ytterst allvarliga läget ser sig nödgad att ställa in valet tillsvidare" Syftet är att köpa sig mer tid att bygga upp Ryssland militärt

Vad denna händels kommer att bestå av är omöjligt att säga kan vara ett nytt Beslan med islamska/Tjetjenska terrorister eller det kan vara nedskjutningen av ett plan någon stans. Syftet med det hela är att provocera fram en händelse som ger centralmakten i Kreml en ursäkt att skjuta på valet.

Visst kommer det att bli protester i väst men de kan inget göra då den Ryska oljan och gasen behövs i väst under vintern. Efter ett tag så kommer protesterna att lugna sig och dö ut.

II63

En sak som slagit mig när man sitter och läser igenom tråden är att det snart är ett val i Ryssland, Putin har suttit två perioder vilket han max kan göra enligt landets konstitution. Skulle inte förvåna mig om det närmare mot jul kommer att komma en extraordinär händels som gör att Putin "med hänsyn till det ytterst allvarliga läget ser sig nödgad att ställa in valet tillsvidare" Syftet är att köpa sig mer tid att bygga upp Ryssland militärt

Vad denna händels kommer att bestå av är omöjligt att säga kan vara ett nytt Beslan med islamska/Tjetjenska terrorister eller det kan vara nedskjutningen av ett plan någon stans. Syftet med det hela är att provocera fram en händelse som ger centralmakten i Kreml en ursäkt att skjuta på valet.

Visst kommer det att bli protester i väst men de kan inget göra då den Ryska oljan och gasen behövs i väst under vintern. Efter ett tag så kommer protesterna att lugna sig och dö ut.

II63

Nej han kommer nog lämna posten. Men jag läste för ett tag sen att det verkar som han kommer inordna någonslags "överpresident" där den reella makten hamnar och att han skall bli det när han slutar som president.

Men jag läste för ett tag sen att det verkar som han kommer inordna någonslags "överpresident" där den reella makten hamnar och att han skall bli det när han slutar som president.

Det är Rysslands nationella säkerhetsråd. En Institution som har det amerikanska nationella säkerhetsrådet som förlaga. Genom sin expertis kommer en sådan institution naturligtvis att vara väldigt inflytelserik. Det intressanta är den ryska preisdentens möjlighet, genom dekret, att överrida Dumans och överhusets grundlagsstadgade makt. Här kan det alltså uppstå en prekär situation där säkerhetsrådet och församlingarna har en uppfattning och presidenten en annan.

Förmodligen kommer vi att se att en Putinvänlig president kommer att installeras, inte alls otänkbart med tanke på att presidentens makt över medierna får Berloscuoni att se ut som en amatör. Denna president kommer att lyssna på vad säkerhetsrådet har att säga och då kan strunta i Duman och överhuset. Elegant va?

J.K Nilsson

Sju forskare vid Rysslandsstudiegruppen i Totalförsvarets Forskningsinstitut skriver idag om Ryssland som hot på SvD. Kontentan av artikeln på brännpunkt är att avsaknaden av demokrati gör att man inte kan avskriva hotet från öster. Trots landet återupprustar satsar man dock inget på överskeppningsförmågan. Men och andra sidan behöver inte hotet vara en konventionell ockupation.

http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_17054985.asp

/Koskela

Edit: Stvafle med klotfingrarna...

Edited by Koskela
Sju forskare vid Rysslandsstudiegruppen i Totalförsvarets Forskningsinstitut skriver idag om Ryssland som hot på SvD. Kontentan av artikeln på brännpunkt ärr att avsaknaden av demokrati gör att man inte kan avskriva hotet från öster. Trots landet återupprustar satsra man dock inget på överskeppningsförmåga Men och andra sidan behöver inte hotet vara en konventionell ockupation.

http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_17054985.asp

/Koskela

De har inte tillräckligt med överskeppningstonnage eftersom de saknar varv, de flesta är upptagna med krigsfartygen istället. Sannolikt satsar de mer på flygburet vilket är snabbare och med tillräcklig kapacitet för underhåll den vägen så kan de ha ganska långa operationer då med.

Kanske inte tillfällighet att man väljer att provspränga "Alla bombers fader" 11/9? Nu kan man säkert spekulera i massor, men om man vill vara ödmjuk i världspolitiken är det kanske läge att ta det lite lugnt med sådana saker en dag som denna?

Onekligen skickar ju sådana tester signaler...

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=...amp;lpos=lasmer

http://www.reuters.com/article/worldNews/i...dName=worldNews

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/11/511765.html

Sådärja, nanoteknologi i bomben

/Koskela

edit: stvafle... å en länk..

Edited by Koskela
Kanske inte tillfällighet att man väljer att provspränga "Alla bombers fader" 11/9? Nu kan man säkert spekulera i massor, men om man vill vara ödmjuk i världspolitiken är det kanske läge att ta det lite lugnt med sådana saker en dag som denna?

/Koskela

Onekligen väldigt dålig timing.

Rysslands regering avgår

Ja, som titeln säger. Rysslands regering har idag på egen begäran avgått

Rysslands regering, med premiärminister Michail Fradkov i spetsen, har avgått på egen begäran.

Som skäl angav Fradkov de "betydande politiska händelser som är på gång i landet, samt hans egen önskan att ge Rysslands president full beslutsfrihet, inklusive vad gäller utnämningar", rapporterade nyhetsbyrån Itar-Tass.

Kommer detta attt ge några effekter på längre sikt, eller är det ett drag gjort för att få en putin-alleriad person på presidentposten i nästa val?

Rysslands regering avgår

Ja, som titeln säger. Rysslands regering har idag på egen begäran avgått

Rysslands regering, med premiärminister Michail Fradkov i spetsen, har avgått på egen begäran.

Som skäl angav Fradkov de "betydande politiska händelser som är på gång i landet, samt hans egen önskan att ge Rysslands president full beslutsfrihet, inklusive vad gäller utnämningar", rapporterade nyhetsbyrån Itar-Tass.

Kommer detta attt ge några effekter på längre sikt, eller är det ett drag gjort för att få en putin-alleriad person på presidentposten i nästa val?

Kan någon bekräfta något jag hörde på SVT24 idag? Dom sa nämligen att Fradkov i likhet med Ivanov talar flytande svenska.

Är det sant?

Kan någon bekräfta något jag hörde på SVT24 idag? Dom sa nämligen att Fradkov i likhet med Ivanov talar flytande svenska.

Är det sant?

Finns fler medier som skrivit detsamma...

Och det är inte förvånande, svenska språket är poppis i en del ryska regioner.

/Koskela

Onekligen väldigt dålig timing.

Eller inte....

Det kan ju bero på vad man vill uppnå, eller?

Kan ju även ses som sjukt bra timing om man vill visa att man kör sitt race och faktist struntar i att jänkarna förlorade 3000 st döda i ett slag som man tycker pågår dagligen i Ryssland som har kriget mot terrorn på sitt territorium på ett helt annat sätt.

Spekulationerna om vem som blir Rysslands nye premiärminister gick åt skogen denna gång. Viktor Zubkov är ett okänt namn, på samma sätt som Putin var när han presenterades till den stora publiken. Nu är det plötsligt inte uppenbart att den nye premiärministern väljs till president också, utan ledningen vill behålla möjligheten att överraska och inte agera enligt andras förväntningar.

Spekulationerna om vem som blir Rysslands nye premiärminister gick åt skogen denna gång. Viktor Zubkov är ett okänt namn, på samma sätt som Putin var när han presenterades till den stora publiken. Nu är det plötsligt inte uppenbart att den nye premiärministern väljs till president också, utan ledningen vill behålla möjligheten att överraska och inte agera enligt andras förväntningar.

Eller så går han med på att bli utnämnd för en tredje period. Skulle han vilja skulle de åsidosätta grundlagen för att behålla honom.

Nya kränkningar

Svd idag: Ryskt flyg kränkte finskt luftrum

"Ett ryskt transportflygplan av typ Iljusjin-76 har kränkt finskt luftrum utanför Borgå i sydöstra Finland."

Efter att ha läst artikeln kan man konstatera att det rörde sig om en "ickenyhet". Tydligen en rutinmässig kränkning som pågått några år. I ärlighetens namn.......man blir ganska konfunderad.

• 3 weeks later...

Eller så går han med på att bli utnämnd för en tredje period. Skulle han vilja skulle de åsidosätta grundlagen för att behålla honom.

20071001 deklarerade Putin att han kan tänka sig att kandidera till posten som premiärminister för det nuvarande majoritetspartiet. Detta under förutsättning att den person som väljs till president uppfyller vissa "standarder".

Som president får man bara sitta två perioder. Somliga har spekulerat i en lagändring som möjliggör för honom att sitta kvar. Dock hade nog en sådan åtgärd uppfattats som väl provokativ och maktfullkomlig... Bättre då att laga så att det är premiärministern som styr fram till ett kommande presidentval då Putin åter kan sätta sig som president. Det finns nämligen inga lagar mot en "återkomst".

En vettig bok jag kan rekommendera (och som borde passa intresserade i denna tråden) är "Överraskning och Vilseledning" av Lars Ulfving. Den tar bland annat upp kärnan i Ryssland som, menar författaren, är den samma oavsett om det "yttre skalet" är kommunism, tzar-välde eller...

Som en liten illustration från den omdanade ryska försvarsmakten kan denna bild vara intressant. Vi ser ofta rapporter om missförhållanden och förfall i våra media, medan man på hemmaplan försöker visa upp en annan bild.

022216.jpg

Förvisso är dem från polisen, men budskapet går det inte att ta miste på.

/K

Edited by Koskela

Att Ryssarna ser ner på kvinnor i uniform som något slags dockor eller alibin för att motverka de mord och misshandels fall som de totalt struntar i i övrigt???

Verkar vara ungefär på samma nivå som Israelernas utvikningsbrudar som de publixerar bilder på för att förbättra ryktet hos IDF.