Jump to content

Döp bussen

Lt.E

Recommended Posts

Från Protec, sid 24&25

Sedan Sverige började skicka trupper utomlands har det funnits ett behov av smidiga transporter av personal mellan exempelvis stationeringsort och den lokala flygplatsen. Nu har FMV tagit fram en serie om fyra bussar för detta ändamål.

FMV har tagit fram fyra bussar som på ett enkelt sätt kan säkerställa transporter av militär personal i utlandsstyrkan.

Men vad ska denna fyrhjulsdrivna bussmodell med lastbilschassie heta?

Skicka in ditt förslag till [email protected]fmv.se före den 20/1 -07.

I potten finns ära och en liten present. Det vinnande förslaget presenteras i ett kommande nummer av Protec.

Man kan ju hoppas att med alla hjärnor här så finns det väl någon som kan ta fram ett vinnande förslag?

Hela tidningen att ladda hem hittar ni härhttp://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%20do...protec04_06.pdf

För att prenumerera på Protec klickar ni här: http://www.fmv.se/WmTemplates/Page.aspx?id=246

• Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Super Administrators

Det framgick inte om det var ett populärnamn eller en beteckning de ville åt.

Skickade in några förslag.

BussTerränGBil 1 - BTGB 1 (eller 9 eftersom det är en Volvo FM9 om man vill ha det som Patgb203 och Patgb xa180 som efterliknnar tillverkarens nummer.)

Smeknamn...

Baccisexpressen :banghead:

Å andra sidan har vi väl ganska nyligen köpt in ett större antal lätt bepansrade bussar av finsk fabrikat som ju inte kan framföras i riktig terräng utan bara på dålig väg.

"Bussen" är igentligen en lastbil.

OT

Rent tekniskt: ja, eftersom den är byggd på en lastbilsram. Praktiskt: nej, eftersom den tar över 8 passagerare + förare och därmed räknas som buss enligt Vägverket och därmed kräver D-behörighet.

/OT

Mitt förslag: Terrängbuss 2000, smeknamn Täbu! :)

"Bussen" är igentligen en lastbil.

OT

Rent tekniskt: ja, eftersom den är byggd på en lastbilsram. Praktiskt: nej, eftersom den tar över 8 passagerare + förare och därmed räknas som buss enligt Vägverket och därmed kräver D-behörighet.

/OT

Dessutom var ju de tidiga bussarna ombyggda lastbilar, så det är "back to the roots" så att säga.

Tgbu 1 Älgen, ser ni väl att det är...

/E

Missfostret kanske?

MassInfanteriFramföringsFordon? :P

Nä, missfostret för att den är riktigt ful och ogenomtänkt

Ogenomtänkt??

På vilket sätt?

Och vad är alternativet?

Utlandsstyrkan behöver en personaltransport som tar sig fram.

Åka helikopter är lite dyrt.

Pansarbilarna behövs till annat.

Jag kan hålla med om att den inte verkar vara optimal.

Det optimala vore ju att kunna köpa en sexhjulsdriven buss från hyllan.

Men det har i alla fall inte jag sett att det finns att köpa.

• BlåGul -1
Svenska försvaret har ju en förkärlek för "jönsiga" namn på sina fordon/vapen, så varför inte döpa den till något fullständigt vansinnigt... ex 3 liter mjölk och ½ hekto ärtor

Men då kan den ju endast användas på torsdagar kring 12:00 :banana

/K

Svenska försvaret har ju en förkärlek för "jönsiga" namn på sina fordon/vapen, så varför inte döpa den till något fullständigt vansinnigt... ex 3 liter mjölk och ½ hekto ärtor

Men då kan den ju endast användas på torsdagar kring 12:00 :banana

/K

Kombinerar man den dessutom med punch är detta helt klart obra! Det blir pannkaka, så att säga.. Fast har man mjölk i ärtsoppa? Den har man väl med vetemjöl och ägg efteråt...

läste artikel i protec.

fattade dock inte riktigt om den hade någon form av ballsitiskt skydd! Någon som kan ge klarhet i frågan!

Mitt namnförslag om den inte har ballastiskt skydd:

Lappskojs (=resultat av innehållet i bussen vid ev IED/motsv)

suckar, skakar på huvudet och undrar när FM egentligen skall inse att det inte är VPL som åker med bussen hem på helg-permis som skall använda den!

:baskerKav:

Ogenomtänkt??

På vilket sätt?

Och vad är alternativet?

Utlandsstyrkan behöver en personaltransport som tar sig fram.

Åka helikopter är lite dyrt.

Pansarbilarna behövs till annat.

Jag kan hålla med om att den inte verkar vara optimal.

Det optimala vore ju att kunna köpa en sexhjulsdriven buss från hyllan.

Men det har i alla fall inte jag sett att det finns att köpa.

Tyvärr är terrängförmågan på bussen inte på topp.

Vi hade ett sprucket oljetråg bara av att köra på ojämn väg (potthål osv) mellan camp och flygplats. Detta på grund av att fjädringsvägen är för lång så att framaxeln kan ta i vid större gupp.

Den fungerar bra på hårdgjord yta, men den har inte mycket att hämta i lerhål osv.

En sexaxlig lösning hade varit trevligare, för nu är den oerhört stötig i bakänden och även om man förbiser åkkomfort misstänker jag att detta ökar slitaget.

På plussidan ligger kylsystemet, inga problem att hålla kylan även på dundervarma dagar. (Förutom när kylkompressorn lossnar på grund av ett kasst fäste)

Apropå splitterskydd motsv så finns det inget, förutom förstärkningsplast man kan sätta utanpå fönstren, mot stenkastning och dylikt.

Jag hoppas att detta är barnsjukdomar som kan rättas till, i alla fall allt utom en extra axel. Annars tycker jag att den är bättre lämpad för vpl-transport till och från skjutbanor.

/P

läste artikel i protec.

fattade dock inte riktigt om den hade någon form av ballsitiskt skydd! Någon som kan ge klarhet i frågan!

Mitt namnförslag om den inte har ballastiskt skydd:

Lappskojs (=resultat av innehållet i bussen vid ev IED/motsv)

suckar, skakar på huvudet och undrar när FM egentligen skall inse att det inte är VPL som åker med bussen hem på helg-permis som skall använda den!

:baskerKav:

Som nämnts saknar bussen helt skydd mot annat än stenar och dyl. det saknar dock betydelse efter som att den inte är tänkt att användas i områden med högt hot mot förbandet.

Jag har kompisar som var med på Terräng-Axels 50 års fest (kännd jeep-guru) och där var det en norrman (230, han har detta numret på sin Willys så han kallas "Tvo-tredve"... tror det var han, annars var det någon annan norbagge!) som lämnade över norska arméns nödproviant till Terräng-axel. Han kallade det RSP dvs Rester av Sprängd Personal... Kanske ett bra öknamn på bussen...RSP.... RSP-buss, faller liksom på läppen.... tycker ni inte? "Se så gubbar! uppsitttning i RSP:n ASAP!" Ta mig tusan... en nybakad fänrik kan ju klara det där :D

Edit: Terrängs historia genom tiderna... Willys CJ3A rockar fett, BMW SUV suger banjo!!!

Edited by Lfskbat