Jump to content

Recommended Posts

Posted

Missfostret kanske?

MassInfanteriFramföringsFordon? :P

Nä, missfostret för att den är riktigt ful och ogenomtänkt

Ogenomtänkt??

På vilket sätt?

Och vad är alternativet?

Utlandsstyrkan behöver en personaltransport som tar sig fram.

Åka helikopter är lite dyrt.

Pansarbilarna behövs till annat.

Jag kan hålla med om att den inte verkar vara optimal.

Det optimala vore ju att kunna köpa en sexhjulsdriven buss från hyllan.

Men det har i alla fall inte jag sett att det finns att köpa.

För det första..grundläggande, det är en Volvo, har inget emot Volvo men hur mycket Volvo finns det i försvarsmakten? Huvuddelen av alla lastbilar är ju av märket Scania, så varför inte bygga på ett Scaniachassi? Den kommer gå sönder vilket gör att det troligen kommer bli krångligt att få fram reservdelar till den då det inte kommer att finnas mer än 1-2 bussar/mission. Går hytten att tippa om man får problem med motorn? svar nej!

• Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Det finns väl så vitt jag vet en ganska bra blandning av Volvo och Scania inom FM.

Om jag inte har helt fel är de nya broterrängbilarna Volvo t.ex

Posted
Det finns väl så vitt jag vet en ganska bra blandning av Volvo och Scania inom FM.

Visst, titta på tex LA05 hur många Volvo det fanns där? 2 kanske? Skulle vara bussen vi pratar om isåfall, samt den nya bärgarterrängbilen som sändes ner.

Posted

Visst, titta på tex LA05 hur många Volvo det fanns där? 2 kanske? Skulle vara bussen vi pratar om isåfall, samt den nya bärgarterrängbilen som sändes ner.

Är det inte bättre att titta på hela FM innan du börjar klaga?

Att man till en specifik mission valt vissa fordon är en sak men inom FM som helhet finns det gott om BÅDE Scania och Volvo och därmed även en fungerande underhållskedja.

Posted (edited)

Har man kvar motorn UNDER hytten som är otippbar? WTF? Vad hände med användarvänlighet och buss = motorn längst bak? Sätt nya diesel motorer i tgb20 istället!

Edited by Fj Fjun
Posted

Missfostret kanske?

MassInfanteriFramföringsFordon? :P

Nä, missfostret för att den är riktigt ful och ogenomtänkt

Ogenomtänkt??

På vilket sätt?

Och vad är alternativet?

Utlandsstyrkan behöver en personaltransport som tar sig fram.

Åka helikopter är lite dyrt.

Pansarbilarna behövs till annat.

Jag kan hålla med om att den inte verkar vara optimal.

Det optimala vore ju att kunna köpa en sexhjulsdriven buss från hyllan.

Men det har i alla fall inte jag sett att det finns att köpa.

För det första..grundläggande, det är en Volvo, har inget emot Volvo men hur mycket Volvo finns det i försvarsmakten? Huvuddelen av alla lastbilar är ju av märket Scania, så varför inte bygga på ett Scaniachassi? Den kommer gå sönder vilket gör att det troligen kommer bli krångligt att få fram reservdelar till den då det inte kommer att finnas mer än 1-2 bussar/mission. Går hytten att tippa om man får problem med motorn? svar nej!

Jag är kanske ute och cyklar nu, men jag har för mgi att TGB 11/13/20 alla är av volvo fabrikat. Och är inte dessa de vanligaste fordonen så har jag missat ngt.

Posted
Jag är kanske ute och cyklar nu, men jag har för mgi att TGB 11/13/20 alla är av volvo fabrikat. Och är inte dessa de vanligaste fordonen så har jag missat ngt.

Förvisso, men dom klassas inte som lastbilar och har inte en enda skruv gemensamt med den nya bussen.

Posted

Någon som vet om man kan öppna upp hela golvet framtil för att komma ner till motorn?

Som uttbildad Buss/Lastbils mekaniker så skulle jag nog vilja ha fram motorn fort om den blir ståendes längs en väg i tex Kosovo :banghead:

Att skika utt tung bärgare för ett litet skitfel som kan fixas på några minuter normalt på en Volvo lastbil bara för att man inte kan få fram motorn käns ju surt.

Får man lyfta av toppen annars?

Posted (edited)

Hur svårt kan det vara att bygga om ett ledningscontaionerchassi med fjädrade stolar och fönster?

Kan ju iofs inte lasta lika många personer och det blir lite mer obekvämt, å andra sidan har man splitterskydd och dessutom så kan man lasta upp containern när den behöver användas. Den har dessutom både ac och BC filter så då kan man fan åka på leave mitt i klorgasen om det skulle vara så.. Ser det som en mkt smidigare lösning då packgrupp/motsv skulle kunna lasta upp 2 st när det är dags för leave.

För de som nu tror att man inte kan göra på det här viset med passagerare och dyl så går det aldeles utmärkt då en ledningscontainer har plats för 6 pers och man får sitta i den under färd.

Att man kan använda sina 8x8 splitterskyddade scanior svider ju inte det heller.

Edited by Snabeldraken
Posted

Finns det inget på "hyllan" som motsvarar FMs krav på buss? Varför måste FMV alltid hitta på egna "fel"?

Ex. vis tre Dodge 4x4 RAM Crew Cab heavy duty med terräng chassi och Cummins diesel (eller HEMI V8 :banghead: ) kostat ung. samma som en buss, med samma tp förmåga och mindre utb på förare. Reservdelar är inga problem då det i de flesta fall finns USA förband allt Mopar verstäder i hela världen. Lite våta drömmar måste man ha..

ram_2500_slt_1_main.jpg

Alltid kul med nya FM fordon, de blir alltid så "välkommnade" 0:)

Posted
Finns det inget på "hyllan" som motsvarar FMs krav på buss? Varför måste FMV alltid hitta på egna "fel"?

Ex. vis tre Dodge 4x4 RAM Crew Cab heavy duty med terräng chassi och Cummins diesel (eller HEMI V8 :banghead: ) kostat ung. samma som en buss, med samma tp förmåga och mindre utb på förare. Reservdelar är inga problem då det i de flesta fall finns USA förband allt Mopar verstäder i hela världen. Lite våta drömmar måste man ha..

Alltid kul med nya FM fordon, de blir alltid så "välkommnade" 0:)

Nu är jag lite förvirrad. Skulle 3st Dodge rymma 38 passagerare? Är det om man åker på flaket som de gör i de andra FN-länderna (Nigeria, Pakistan mfl)? Jag åker hellre i en egen svensk buss mellan Camp Clara och RIA med tak över huvudet och med AC än i en container eller på ett flak eller i en lånad vanlig FN-buss med locals som chaufförer. Är det ett riskfyllt område så vill jag åka pansarterrängbil eller liknande. 0:)

/D

Posted

Nej naturligtvis inte men på dom vägarna där nere kan man troligtvis inte köra med 38 pers + utrustning på två axlar så man får förmodligen köra två gånger.

Mellan tummen och pekfingret, sold + pers utr = 110 kg x 38 = 4180kg + buss ca 15500 kg tjvikt alltså runt 20 ton på två axlar där nere (annan utrustning tex. vatten och sb mtrl ej inräknat)..? Patgb har runt 25 ton på tre axlar och bara det är på gränsen.

Som jämförelse, svensk 25,25 meters (dolly) med max vikt = 60ton/ 8 axlar =7,5 ton och bara det går inte överallt, vrider tex. runt asfalten på sommaren.

Vid närmare eftertanke, kommer denna buss att vara ett bärgningsobjekt eller bara gå i trafik där det är lugnt och minst BK2 vägar motsv.? I så fall kommer den gå LG - Arlanda tor..?

Posted

Kronan skulle inte ha varit så snabb på att skrota Wima-bussarna...

Uppstår ett problem så kan man bara svänga in på närmaste byverkstad och få den snabbt lagad a la bysmedens yx-lösning!

/Koskela

Posted
Hur svårt kan det vara att bygga om ett ledningscontaionerchassi med fjädrade stolar och fönster?

Kan ju iofs inte lasta lika många personer och det blir lite mer obekvämt, å andra sidan har man splitterskydd och dessutom så kan man lasta upp containern när den behöver användas. Den har dessutom både ac och BC filter så då kan man fan åka på leave mitt i klorgasen om det skulle vara så.. Ser det som en mkt smidigare lösning då packgrupp/motsv skulle kunna lasta upp 2 st när det är dags för leave.

För de som nu tror att man inte kan göra på det här viset med passagerare och dyl så går det aldeles utmärkt då en ledningscontainer har plats för 6 pers och man får sitta i den under färd.

Att man kan använda sina 8x8 splitterskyddade scanior svider ju inte det heller.

Det finns... dom hade väl lite problem med den dock. Dom hade satt luftintaget precis vid avgasrörets mynning =)

Sen passade den inte på rullflakssläpen heller riktigt så jag vet inte om dom skrotat idén eller gått tebax till ritbordet... har för mig den varit uppe här på forumet en sväng?

• 1 month later...
Posted (edited)

Gröna linjen...

Färdtjänst 90... (Pensionärer)

Bok-bussen beväringar Och Kompanichef åker buss..

Attack-turen-lyft-på-luren-och-du-blir-strax-hjulburen... Nu vart det en jingel också :rockon:

Syréns Charterresor.. Sol och alcogel, fula conteinerhotell..

Edited by Spett och slägga
Posted (edited)

PLTGB 50

Plywood terrängbil 50

Fukar med MA för masonite också, beror ju på vilken skyddsnivå man vill uppnå :baskerKav:

/martinator

Edited by martinator
Posted

TURTLE (Transport URban Terräng LinjE).

Turtle = sköldpadda, går inte så fort men är skyddad med sitt eget skydd. :baskerKav:

Transport urban terräng linje; den kommer att användas för linjetrafik mellan förläggningar och exempelvis flygplats. Samt att den främst kommer att röra sig i urbana eller semi-urbana miljöer.

eller något annat...

Posted

Jo, jag skickade in ett namnförslag faktiskt.

Min ide var BUSTER.

Youre BUSTED skulle man kanske kunna säga...

BUSTER är det bästa förslaget hittills tycker jag. Riktigt fyndigt faktiskt.

BUSTER var ett pansarvärnsrobotsystem från Bofors från början/mitten av 90 talet.

• 4 weeks later...
Posted

Fick följande lilla mail idag:

Hej!

Vill tacka för ditt bidrag i Protecs namntävling för bussen som nu officiellt heter Buster. En liten gåva som tack för hjälpen är på väg med posten. Missade hälsningen så därför kommer den separat.

Med vänlig hälsning

xxxxx xxxxxxxx på uppdrag av yyyyyy yyyyyy

Information och kommunikation

Så BUSTER blev det!

Posted

Hej!

Vill tacka för ditt bidrag i Protecs namntävling för bussen som nu officiellt heter Buster. En liten gåva som tack för hjälpen är på väg med posten. Missade hälsningen så därför kommer den separat.

Med vänlig hälsning

Så BUSTER blev det!

Kanon! Jag skrev ju att det var ett jättebra förslag. Skoj för dig! :unsure:

Posted

Hej!

Så BUSTER blev det!

Grattis, hoppas du låter oss veta vad du får får gåva?

Inte alls nyfiken...

Posted

Hej!

Med vänlig hälsning

Så BUSTER blev det!

Hmm :(

Jag hade det oxå som namnförslag, men lat som man är så missade jag att skicka in det i tid.

Grattis iaf.

Posted

Jag fick också samma svar om Buster.

Jag hade gjort en halv kilometer lång lista på namn. :eeh:

1: Kultingen. Följer temat på Suggan och Galten. Passar kanske egentligen bättre på en liten fyrhjuling.

2: Lille Skutt. Följer temat på Skalman och Bamse (som inte riktigt följer temat).

3: Diligensen. Har inget tema alls, och dessutom inte riktigt svenskt.

4: Gröna Pilen. Den är grön och nästan en bil-pil. Låter tyvärr nästan som en amerikansk superhjälte från 1950 ungefär.

5: Dynggripen. Den skall köras i terräng-lera-skit och är hyfsat dyr. Skit öser man med en dynggrep och Gripen blev svindyr. Alltså Dynggripen.

6: Pinata. Den är full med skojiga saker inuti. Varken svenskt eller roligt, egentligen.

7: Busskuren. Det är en militär buss och vad står vakten vid. Nja, kanske.

8: Kurvan. Se ovan, men eftersom den kan ta sig fram så är den kurv-van. Man måste kanske vara från Göteborg för att förstå det J

9: PTGB38P. PersonTerränGBuss 38 Passagerare. Skriv dock inte ut stora bokstäver mitt i ordet, det ser så fult ut.

10: Droskan. Ja, hur motiverar man det?

11: Gröna Draken, det måste antingen vara en superhjälte eller en kinesisk stolpebar/opiumhåla, eller något i Tintin.

12: Bussken. Inte Barbies kille, utan bussen är grön för att kunna gömmas i skogen/busken, annars kunde den varit gul som en gammal postbuss.

13: Postiljonen. Som kommer med post-vaktavlösningen/rotationen. Vakt-post-postiljonen, för den kan ju också kanske komma med post hemifrån.

14: Lastbussen. Det är en buss byggd av en lastbil.

15: Hatari. Varning på swahili och det är folk med hattar/hjälmar/basker i. Nästan På Spåret-varning på den.

16: Såfarvi. Folk åker med och tittar på landskapet- Safari. Nu går bussen- nu åker vi- så far vi. Kan internationellt säljas som Safari.

17: Postlådan. Ännu en ordvits på militär-vakt-post och att den är kantig- som en låda.

18: Posthornet. Samma igen, fast den kan ju tuta och det väller folk ur den- ymnighetens horn.

19: Mjölner. Om inte detta är taget till någon torped eller något. Jag tänkte fel, med ymnighetens horn, folk i massor i buss och nånting. Det blev fel. Mjölner är ju bara ett gammalt verktyg L

20: Trettiåttan. Låter som en gammal kanon. Lite skoj på 34:an, kanske inte ändå L

21: Befolkad. På Spåret-varning. Folk i bussen, befolkad.

22: Rutan. Det är ju fönster på.

23: Hönsmamma. Den tar hand om alla som åker med. Det fanns ju både dass och kyl. Om den skulle varit gul hade den då hetat Kycklingen.

24: Protector. Lite FMV-tidning möter superhjälte möter skydd möter coolt namn. Lite för amerikanskt dock L Kommer det extrapansar till denna modellen?

25: Turbilen. Inte så snitsigt, men det blir ju egentligen en turbil. Om man fått gå och det regnar har man ju otur. Den går ju fram och tillbaka på en tur.

26: Busster. Lite käckt så. Lite buss och lite åka buss-busstur-busster-buster. Säljs internationellt som Buster. Nej gör inte det. Låter som något amerikanskt superduper-döda-alla-terrorister-9/11-kill-freedom-fjant. Och fjant vill vi inte ha. Därför kommer jag osökt in på namnet Fjant.

27: Fjant. Liten tomte i Trolltyg i tomteskogen. Finns ej på DVD. Det finns ingen Göteborgsordvits i det alls.

28: Nu tappade jag inspirationen. Inspiration- Robert Gustavsson som Ingemar Bergman. ”Nu känner jag demonerna komma”.

29: Demonen. Man kan inte kalla en grön buss Demonen, så heter ju en cykelbil i Hobbex, som inte går att bygga, fast den hette kanske Fantomen J

30: Korsfararen. Lite käckt nu med Arn-film och allt. Den åker kors och tvärs. Kallas i muslimska länder för tvärsfararen. annars kan man lika gärna sätta en amerikansk flagga på den. Och flaggan sitter i toppen.

31: Här skulle det varit något med Toppen-nånting men telefonen ringde så jag tappade farten.

Posted

Idag inkom en styck plåttermos märkt FMV. Vad är en plåttermos? potatismos och rotmos vet jag vad det är, men vad är plåtter, är det en rotfrukt?