Jump to content

Bilden av Hv på hemvärnet.se


Recommended Posts

Inte bättre än en femteklassare... skulle vara en bättre rubrik på denna artikel.

 

Detta påminner om en Åk3 dagbok där eleven, som inte ligger i topp, har fått i uppgift att skriva om sitt sommaräventyr med morfar. Totalt värdelös och dålig, denna artikel saknar all form av utfyllnad och tilläggsinformation. Från att kunna bli ett runt och fylligt personreportage blir det en pannkaka.

 

GÖR OM GÖR RÄTT!

 

Rubriken: VÄRDELÖS! är inte en del av det viktiga av artikeln. Det viktiga är en trogen Hv-soldat med lång och trogen tjänst.

 

Ingressen: VÄRDELÖS! Ingressen är ett enda stort syftningsfel. Att ha varit väktare och byggnadsarbetare under 52 års tid i Hemvärnet är en bedrift.

 

Artikeln: Börjar med helt fel anslag.... tänk att ha börjat med "Året var 1957 när stig-olof steg in i en lokal i tonerna av..." eller "den 23 Maj är en stor dag för Stig-Olof, då har han varit med i Hemvärnet i 52år.". Eller varför inte "55års märket kommer aldrig stig-olof att få...". Början är fel, mitten är fel och slutet är fel. Allt är fel och detta skräckexempel av artiklar borde inte publiceras.

 

Grundtanken är rätt att hylla de som varit med under lång tid, men skribenten misslyckas totalt med att göra en intressant historia bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Har hittat ett nytt guldkorn!

 

 

http://hemvarnet.se/goteborg_norra/?action=visanyhet&nyhetid=8563

 

I detta fall funderar jag på om jag ens måste ge en kommentar... Värdelös första bild, Avsaknad av pratminus. Men det är förvånande hur många gånger det går att nämna ett kommunnamn på så få meningar. :rockon:

 

I min värld så utgör denna artikel ett underlag för en framtida artikel, men ej något som ska publiceras! Denna notis är ett lågvattenmärke, ett märke som inte den mest desperata tidningsredaktion skulle föra in om det saknades 1/4 sida....

Link to comment
Share on other sites

Enligt ansökan har hemvärnet i Partille haft ett betydelsefullt utbyte med Partille kommun långt tillbaka men arbetet har intensifierats sedan mitten på 2000-talet.

 

De måste mena enligt MOTIVERINGEN...

Brukar vara den man refererar till när priser och plaketter delas ut, inte ansökan (även om den visserligen ligger till grund för det hela)

 

från: http://hemvarnet.se/goteborg_norra/?action=visanyhet&nyhetid=8563

/martin

Edited by martinator
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

http://hemvarnet.se/...et&nyhetid=9406

 

I texten nämns "brigadens bekämpningskompani", är det ett hittepånamn eller finns det på riktigt?

 

I övrigt såg jag stor humor i kontrasten mellan skylt och befäl i följande bild:hemvarnetse__medelpad__20120502_61158.gif

 

 

Sen fann jag även Bataljonchef, längst till höger i bild, som något av en glädjespridare (<- OBS, ironi):

hemvarnetse__medelpad__20120502_61130.gif

Link to comment
Share on other sites

Bra av Chefen att ha stridsutrustningen på sig. Men där ingår inte basker och ingen annan verkar ha på sig den. Har han fått ut m90 lätt eller är det en egen köpt kopia? Oavsett så har inte hans soldater samma utrustning för Hv ska inte ha den än. "Sweden" märket bärs väll bara om man är/ska på internationell tjänst?

 

Var kanske lite olyckligt att alla bilder kom från batstaben, är väll där "bilden av Hemvärnet" är som sämst?

Link to comment
Share on other sites

90L med SWEDEN-märke på är ett jävla otyg i HV-vht. Nästan lika lökigt som GU-basker eller the king of onions-looken: full 90P-uniform utan att vara mek.

Edited by 903Lew
Link to comment
Share on other sites

*snip*

Har han fått ut m90 lätt eller är det en egen köpt kopia? Oavsett så har inte hans soldater samma utrustning för Hv ska inte ha den än.

*snip*

"Samma utrustning" är i det här fallet fältuniform. 90L är en variant av fältuniform liksom P, HKP, mfl. Formellt gör han inget fel i det avseendet.

Link to comment
Share on other sites

Tittade närmare på artikeln som bilderna ovan kommer ifrån. Rubriken lyder "hårda strider omkring Ånge och Alby" men ser man på bilderna så tycker jag de mer förmedlar bilden av hemvärnet så som hemvärnet ej vill bli framsrällt, dvs gamla goa gubbar!

 

Vad är anledningen att HV ej följer FMs grafiska profil på nätet.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Tittade närmare på artikeln som bilderna ovan kommer ifrån. Rubriken lyder "hårda strider omkring Ånge och Alby" men ser man på bilderna så tycker jag de mer förmedlar bilden av hemvärnet så som hemvärnet ej vill bli framsrällt, dvs gamla goa gubbar!

 

Vad är anledningen att HV ej följer FMs grafiska profil på nätet.

Hemvärnet är dels, en del av Försvarsmakten, men dels även en fristående del, med ett Hemvärnsting där man demokratiskt fattar en rad olika beslut. Alltså så gör Hemvärnet lite som de själva vill inom vissa områden; allt från vapen, utrustning, grader och publikationer och grafiska profiler inom vissa medier. Detta är i vissa fall rent idiotiskt kan man tycka och vissa fall kanske det enda fungerande.

 

Hemvärnet skall dock följa vissa saker i linje med Försvarsmakten. Men även där åtföljs det väl lite sådär. Det är också lite det som återspeglar Hemvärnet i sin helhet. (tyvärr)

Link to comment
Share on other sites

Min upplevelse av hemvärnet är att de hela tiden vill äta kakan men även ha den kvar. Hemvarnet.se ägs av rikshemvärnsrådet som är den demokratiska medinflytandeprocessen inom hemvärnet. Jmf motståndsnytt. Men som betalas av Försvarasmakten.

 

Om man hade lust kan man nog fundera på det där om lagen om offentlig upphandling när det gäller hemvarnet.se. För någon driftar sidan, det finns säkert en server osv och man kan fundera på hur(om) det är upphandlat. Men det är inte min uppgift att gräva i det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min uppfattning är att hemvarnet.se skapades i en tid då egna HTML-knackade initiativ behövde stävjas. D.v.s många riktigt undermånlig webbsidor med kryptiska avsändare.

 

Jag är själv redaktör på hemvarnet.se och gått en kurs på HvSS som ger mig redaktörsrätten på min undersida. Detta hindrar mig inte från att anse att den börjar spela ut sin roll. Genom blog.forsvarsmakten.se, informatörerna på förbanden och dess facebook-sidor så når vi ut med det som ska ut. Resten ska hållas internt anser jag.

 

Som tur är jag inte ensam i dessa tankar utan de signaler jag får är att man jobbar hårt på frågan, men att det tar sjukt lång tid innan lösningarna är implementerade för såväl intern- som externkommunikation inom FM (som bekant även Hv ingår i).

 

En del i detta är att man samverkar hårt kring de behov som såväl anställda som hemvärnssoldater har. Hör och häpnad är de i princip de samma! Det gör att man måste tänka ett varv till när man ska dimensionera systemen för ytterligare 20 000 soldater. Tyvärr tenderar deadline att skjutas framåt för delar av arbetet, men i höst låter det just nu som att åtminstone hemvarnet.se har en ny första sida...om nu inte tiden sprungit ifrån detta.

 

Vidare har jag visa förhoppningar på att vi kommer att ha en ny sida för rekrytering till FM och att den nuvarande för FM blir för ren myndighetsutövning och att det finns ett extranät där vi som har samröre med FM men inte access via Emil kan konversera och hitta de dokument vi behöver för att var fortsatt kompetenta soldater i Försvarsmakten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det är nu nio månader sedan vi fick nya bataljonsbenämningar, sju månader sedan min bataljons hemsidor nollställdes, och ungefär två år sen något nytt publicerades på den nu borttagna sidan.

 

Irriterande.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...