Jump to content

Bilden av Hv på hemvärnet.se


Recommended Posts

Tittar vi på första länken du länkade till är den fel år gammal och publicerades först på K3 hemsidan under mil.se och alltså inte under hemvarnet.se. Sedan har hemvarnet.se räddar artiklar från gamla mil.se som berörde hemvärnet.

 

Har en officiell representant för Försvarmakten och anställd under K3 Skrivit att hemvärnet har fallskärmsjägare så borde det vara sant...

 

Men om du inte vill göra gmu är det upp till dig. Själv var jag tveksam till att göra värnplikt efter att sett filmen blod, svett och bajs.

 

Men tycker det visar att Försvarsmakten och framförallt hemvärner måste bli mer aktiva när det gäller socialamedier och sprida sin officiella bild av verksamheten. Dock verkar hemlignojan ta överhand och detta leder till privata alternativ som sprider en icke officiell bild av verksamheten

 

Jag känner en som var med i den filmen, det mesta var tydligen riggat.

 

Men är det någon som vet när den första KMU utbildningen börjar? Det är ju synd att hemvärnets gsu7gmu 2010 inte ger behörighet till KMU.

Link to comment
Share on other sites

Du ser, mycket tror du är riggat och hopklipptn på det filmer du sett på Youtube?

 

Jasså, var finns källan på att den inte ger behörighet? Vad står det på hemvarnet.se?

 

Som jag sa.

Edited by hundensnos
Link to comment
Share on other sites

Vad är det då för problem med hemvarnet.se om det står där att det ger samma behörighet? Är det inte en nog officiella källa? Vad står det på forsvarsmakten.se?

 

Så vad på hemvarnet.se har fått dig negativ till att göra GSU-Hv? när det verkar vara saker på youtube och andra källor som satt käppar i ditt huvud?

Link to comment
Share on other sites

Vad är det då för problem med hemvarnet.se om det står där att det ger samma behörighet? Är det inte en nog officiella källa? Vad står det på forsvarsmakten.se?

 

Så vad på hemvarnet.se har fått dig negativ till att göra GSU-Hv? när det verkar vara saker på youtube och andra källor som satt käppar i ditt huvud?

 

Ja det är väl det där jävla påfundet youtube. Fy tusan !!

 

Nä nu ska jag gå och göra myntstämplar mot baksidan av ett pappersark.

Edited by hundensnos
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vad är det då för problem med hemvarnet.se om det står där att det ger samma behörighet? Är det inte en nog officiella källa? Vad står det på forsvarsmakten.se?

 

Så vad på hemvarnet.se har fått dig negativ till att göra GSU-Hv? när det verkar vara saker på youtube och andra källor som satt käppar i ditt huvud?

 

Ja det är väl det där jävla påfundet youtube. Fy tusan !!

 

Nä nu ska jag gå och göra myntstämplar mot baksidan av ett pappersark.

 

Hade faktiskt fel där, gsu kan tillgodogöras som gmu om den genomförs iår.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

för att återgå till topic och bilden av hemvärnet på hemvärnet.se

 

nu skall man väl kanske inte kasta för mycket sten i glashus men en sak som skulle kunna förbättras flerfaldigt är bildmaterialet som läggs upp.

inte nog med att det är bilder av typen "semesterbilder" som man visar nära och köra för att visa hur trevligt man hade snarare än bilder som faktiskt lockar folk (bildinnehållet altså) är kvaliten på bilderna!

jag skulle säga att betydligt mer än hälften av de bilder jag sett är kvalitetsmässigt och tekniskt helt förkastliga ur rekryteringssynpunkt, en bild som har kvaliten att den ser ut att vara tagen med en mobilkamera generation 1 (dvs skitgammal) ger ingen professionell bild av verksamheten. då ser det snarare ut som nån familjeutflykt, speciellt när man kombinerar det med bildinnehållet.

framförallt så blir jag förbannad (nu senast iaf) på bilderna från HVSS.

INGA ungdomar blir lockade av att se bilder som är sämre än de deras kompisar visar i mobilen. skall man locka folk då finns det i min värld 2 stora krav.

 

texten skall vara "professionell" och informerande, inte nåt blogginlägg från nån 55 årig kok lotta som knappt sett en dator (obs, jag överdriver lite men mindre än man skulle kunna tro)

och bilderna skall hålla en hög och god standard, dvs ingen skakningsoskärpa och bildkvalitet som jag kan överträffa med min förr förra mobil.

 

det FINNS garanterat alltid folk i plutonerna som har foto som hobby.

LÅNA IN DEM!

det ger bättre kvalitet på bilderna.

och för helsike, GALLRA I BILDERNA! jag vill se lockande bilder!

 

det finns 2 typer av bilder

den som visar hur det faktiskt är

och den som lockar folk (inte sagt att den inte också kan visa hur det är)

 

bilder säger mer än ord.

 

ahh, jag är så irriterad på detta att jag inte kan förklara mig bättre.

 

men som sagt..

bättre text och bättre bilder!

 

http://hvss.hemvarnet.se/ungdomstavlingen/?action=visanyhet&nyhetid=7665

här är bla en av de så kallade articklar (blogginlägg?) som jag stör mig mest på idag.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

har läst mängder med artiklar på hemvarnet.se nu under hösten, jag börjar bli orolig över mig själv... Eftersom jag är på väg att fastna i en fälla. Den klassiska fällan med att en idiot drar ned sin motståndare till sin nivå, och slår motståndaren med erfarenhet.

 

När jag läser enskilda artiklar på hemvarnet.se anser jag att de är skit, kass eller vilket epitet de nu skall få. Men när jag jämför artiklar på hemvarnet.se inser jag att vissa är bättre än andra.

 

Jag börjar bli orolig över mig själv och hur jag bedömer saker och ting, jag börjar även inse att det var lång tid sedan jag satt ute i verkligheten på en tidningsredaktion och dagligen läste hundratals tidningstexter. Jag börjar även inse att när djävulen blir gammal blir han faktiskt snäll.

Link to comment
Share on other sites

^Då får man väl kontra med en i mitt tycke en mycket bra artikel av samma person. Lagom lång, inga bullar eller kaffe och fartfyllda bilder av soldater som ser ut just som soldater och tillsynes "avancerade" övningar med skarp ammunition både med ehv och understödsvapen. Dock tycker jag det är trist att man envisas med att ha någon form av internationell scenario där kriminella grupperingar ingår, kan man inte nöja sig med en vanlig hederlig fiende??

http://hemvarnet.se/varmlands_ostra/?action=visanyhet&nyhetid=7862

 

hemvarnetse__varmlands_ostra__20101005_51962.jpg

Eld och rörelse!

 

hemvarnetse__varmlands_ostra__20101005_51960.jpg

Skott kom..

Edited by Meteor
Link to comment
Share on other sites

Bilderna är i denna artikel mycket bra! Dock faller det hela på texten. Texten är språkligt sett okej men innehållet är inte bra.

 

Ingressen beskriver övkingsförutsättningar, kanske skulle gå att hitta en annan ingress? Vem övar, vad övas, varför övas det? Är frågor som kan besvaras i en ingress.

 

När jag läser längre ned i texten känns texten mer som minnesstolpar. Ett exempel på detta är stycket som berättar att det övades på fyra täter till, men det berättas inte vad som övades. Däremot berättas det hur länge de övat.

 

En metod att försöka få rytm i läsningen är att gå från känd information till okänd i formation. I stycket där det beskrivs att de övade på fyra stationer är det naturligt att skriva om de fyra stationerna.

 

Ett annat exempel är mellanrubriken "plutonchefen är inte helt nöjd" här förväntar jag mig som läsare att få ett svar på varför plutonchefen inte är nöjd. Istället kommer en beskrivning om hur plutonen är organiserad.

 

Samma sak är det med mellanrubriken "höga krav". Här nämns inte något omvilka krav som ska uppnås.

 

Bilderna är bra! Texten behöver skrivas om. Då kan detta bli bland det bättre som skrivits på hemvarnet.se och jag tycker att fler ska försöka producera denna typ av bilder! Idag är det fåtal som skapar bra bilder på hemvarnet.se men det måste bli fler!

 

Den dag de både kan skriva och skapa bra bilder då kan det bli bra

Link to comment
Share on other sites

Jag vill göra mina forumbröder och systrar uppmärksamma på följande artikel.

 

http://hemvarnet.se/goteborg_norra/gullberg/?action=visanyhet&nyhetid=7889

 

Den består inte bara av dålig svenska utan är även skriven med någon typ av "pompöst" språk.

För mig fungerar den inte och artikeln blir svårläst samt att man stör sig ganska kraftigt på de språkliga felaktigheterna.

Helt enkelt tråkigt att man inte korrekturläst innan publicering.

Link to comment
Share on other sites

Vissa stycken är EN mening. Lite svårläst.

 

”Flexibilitet”

var slagordet som Gullberg fick höra när de samlade sig nere på FömedC i Göteborg på torsdag morgon inför kompaniets första KFÖ och under de kommande fyra dagarna skulle detta begrepp sättas på sin spets i praktiken när både ett nytt skjutreglemente och bevakning av Säve flygplats skulle göra sig gällande för soldaterna, både på gott och ont.

Link to comment
Share on other sites

 

 

http://hvss.hemvarnet.se/ungdomstavlingen/?action=visanyhet&nyhetid=7665

här är bla en av de så kallade articklar (blogginlägg?) som jag stör mig mest på idag.

Jag är lite nyfiken på vad du stör dig på i den här artikeln. Jag förekommer Dig och tycker så här. Artikeln ligger under rubriken "ungdomstävlingen" och är en del i en bred bevakning av den händelsen. En kort nyhetsartikel som talar om att ungdomarna ägnat sig åt poängorientering, de tyckte bl a att det var blött, jag får känslan av att de hade det fysiskt kämpigt i en kuperad terräng. Jag får känslan av att det kan råda bra lagsammanhållning i ungdomsverksamheten. Bilderna har en direkt koppling till texten, och som sig bör,,,,visar de personerna som omtalas eller uttalar sig. Och en viktig detalj,,,,huvudbilden visar en känsla, en känsla med direkt koppling till rubriken,,,,talande bilder över lag,,,,fart, glädje, konkurrens, samarbete m.m. Och om man ska vara riktigt petig,,,,är det inte sammanhållning som brukar vara ganska högt upp på listan över vad folk tycker var det bästa med livet i grönkläåder? Jag blir bara så konfunderad över vad som är störande.

 

Jag skall inte säga att det är så, men jag har anledning att tro att de som skrev och publicerade under den här tävlingen är redaktörer under utbildning, dvs, vidareutbildning. De tar säkerligen gärna till sig av kritik för att kunna bli bättre, men så dåligt var det ju inte tycker jag.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Har suttit ett tag och tittat på den artikeln, och funderat på hur jag ska formulera mig. Jag tycker att den artikeln är dålig, och är den skriven under en redaktörsutbildning har lärarlaget gjort en stor miss som släppt igenom den artikeln. Lärarlaget skulle ha låtit eleven skriva om artikeln en eller flera gånger tills den blir bra.

 

Huvudbilden tycker jag inte alls har något i artikeln att göra. Hade jag fått bestämma hade den bilden aldrig publicerats. En fjortis som kramar om en äldre kille som inte verkar bry sig särskilt mycket om henne. Bildmässig kvalitet är riktigt dålig. Slutligen, vad har den bilden med orienteringstävlingen att göra?

 

Rubriken,tycker jag inte alls speglar texten, förutom den absolut sista meningen som jag tycker är intryckt på ett onaturligt sätt.

 

Ingressen, första meningen i den är okej. Beskrivningen av momentet hör inte hemma i ingressen. Kanske i texten eller en förklarande faktaruta. Den sista meningen hör minst hemma i Ingressen, vad säger den meningen när läsaren inte har något att referera till? Den meningen har inget i en ingress att göra i sin nuvarande form! Om de hade valt vinkeln att bevaka den svåraste kontrollen längst banan hade skribenten kunnat använda sig av denna information redan i ingressen. Men just nu nej!

 

Inledningen av artikeln är sådär... Jag hade sett att det viktigaste kom först, det jag ser som viktigast är vem vann tävlingen. En fråga som denna artikel överhuvudtaget inte ens besvarar. Beskrivningen av platsen där målgången sker tycker jag inte är så viktig med tanke på att det är en orienteringstävling med 40 kontroller, närmare 50 lag allt utspritt på tolv kvadratkilometer. Detta är yttre förutsättningar som kanske är viktigare än att skriva om målgången. Vad jag vill minnas brukar målgången för Orienteringsmomentet vara mellan slottet vid Hemvärnets stridsskola och Mälaren. Det är kanske en beskrivning som blir mer tydlig för oss som läser och följer hemvärnet... jmf med Vällinge bruksherrgård

 

En sökning på googel ger 500 träffar för "Slottet Hemvärnets stridsskola" jmf med 40 träffar för "vällinge bruksherrgård". Om det var på kurs bör man ha ett gemensamt namn på platsen man skriver om.

 

Andra stycket tycker jag att det ska vara en annan mellanrubrik. Kanske något om "Svåra kontroller" hade varit mer passande. Här verkar de ha intervjuat tre olika lag. Varför inte använda sig av pratminus istället och ha med två till tre uttalande från varje lag. Och hur gick det för ÖVG lag änglarna, de avslutar stycket med att ställa sig den frågan. Där hade skribenten kunna fylla på med hur det faktiskt gick för laget.

 

Sista mellanrubriken "En kram", Total kass. Börjar med en beskrivning om hur tävlingen går till... Intressant är att i nästan varje stycke finns en eller två mening som beskriver hur tävlingen går till. Kanske hade varit bättre att samla dessa meningar i en del av artikeln? Sedan en mening som inte har något med meningarna innan att göra, då anser jag att det ska vara ett nytt stycke. Sedan en ny mening som inte har med tidigare meningar att göra...

 

Men varför blir Emma så glad? vad är bakomliggande orsaken till det? Har det varit ett orosmoment innan orienteringen att han inte skulle komma tillbaka? Detta hade gått att utveckla! Men istället upplever jag det att denna mening är panikinförd för att få huvudbild, rubrik och text att innehålla samma information. Men det är för lite information i artikeln för att sätta kramen till en rubrik eller huvudbild.

 

Det är en mening av tjugo i artikeln som ger rubrik och huvudbild.

Det är fem meningar som beskriver hur tävlingen genomförs.

Det är fem meningar som beskriver hur svårt, blött, tät terräng etc det var.

Det är noll meningar som ger en återkoppling av resultaten i tävlingen.

 

Det är 1 bild vad jag kan se som är från skogen.

Det är 2 bilder från upploppet.

Det är 3 bilder som är efter målgång.

 

Är någon bild på lag trollkrogen som intervjuas?

Är någon bild på lag försvarsutbildarna Skaraborg?

det är tre bilder på lag ÖVG/Änglarna

Det är två bilder på det lag som kramas.

Är någon bild från tävlingen ute i skogen som visar på de svåra förhållanden som finns där ute?

 

Tycker att både bild och text till denna artikel är undermåligt och inget som skall publiceras innan det har blivit bättre!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

 

Someone in Dalarna has done Copy + Paste :blink:

 

Från militaryphotos.net

 

Members of the Army Special Forces repel on to the field to deliver the game ball for the U.S. Army All-American Bowl NCAA college football game, Saturday, Jan. 8, 2011, in San Antonio.

 

800xoh.jpg

 

 

Vill dock poängtera att oavsett så tycker jag det är ett kul initiativ om vi för en kort stund lyfter blicken från "rekrytering" 1m25 m framför oss till "branding" liiite längre fram.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Problemet med hemvärnet.se är väl att det sitter litterära idioter som mig och skriver artiklar i mellan åt för att ingen annan vill göra det. Kan faktiskt skriva med korrekt militär terminologi men kan inte bygga en bra mening om så livet stod på spel. Men det är väl kontentan av att vara naturvetare på gymnasiet och sedan dess fördärvats i 10 års tid i både försvarsmakten, hemvärnet, säkerhetsindustri mm.

 

Kanske ska vi börja ställa krav på våra redaktörer, om inte annat vidarebefordra länken till denna tråd till dessa redaktörer? Att saker och ting skrivs med humor tycker jag bara är bra eftersom det kan fånga intresset hos en eventuellt framtid plutonsmedlem och inte skrämma bort vederbörande med mängder av militär terminologi. Men när övningsmoment och utbildningar beskrivs och förklaras på korrekt terminologi användas. Det är allt för ofta man ser:

 

1. "Ena omgången skyddar den andra omgången" = UNDERSTÖDJER FÖR FAAN

 

2. "Gruppen tog sig fram" = FRAMRYCKER/FRAMRYCKTE FÖR BÖVELEN

 

3. "Gruppen tog eldställning vid" - STRIDSSTÄLLNING

 

Lite exempel från egna skrivelser och tar gärna emot svidande kritik. Allt för att göra Hemvärnet.se till en bättre plats i djupa cyberspace:

 

http://hemvarnet.se/angermanna/?action=visanyhet&nyhetid=7934 (höstens gruppchefskurs)

 

http://hemvarnet.se/angermanna/?action=visanyhet&nyhetid=7457 (uppvisning Fallskärms SM i Canopy Piloting)

 

http://hemvarnet.se/angermanna/?action=visanyhet&nyhetid=7139 (högvaktsträning)

Link to comment
Share on other sites

3.

"Gruppen tog eldställning vid" - STRIDSSTÄLLNING

 

 

Så det gamla uttrycket BESÄTT ELDSTÄLLNINGARNA har utgått? Var populärt när jag gjorde lumpen. Shit vad jag känner mig gammal.....

 

För att ge mitt svar på ämnet i sig. Coola effekter på bilder är rikskass. En bild ska inte dras genom PhotoShops hela filtergalleri innan publicering.

 

/martin

Link to comment
Share on other sites

3.

"Gruppen tog eldställning vid" - STRIDSSTÄLLNING

 

 

Så det gamla uttrycket BESÄTT ELDSTÄLLNINGARNA har utgått? Var populärt när jag gjorde lumpen. Shit vad jag känner mig gammal.....

 

/martin

 

Generellt har väl en soldat en eldställning i gruppens stridsställning, eller minns jag tokigt nu?

Link to comment
Share on other sites

För vem skrivs det för på hemvarnet.se?

 

Den invigde eller oinvigde? Detta känns som en central fråga innan vi avgör frågan om civilt dravel eller språk som ger en total orgasm för möpar.

 

Är det någon som läst vad hemvarnet.se har för policy avseende militära uttryck och photoshop? Skulle vara intressant att få ta del av dessa för att kunna koppla till de texter som publiceras på sidan.

Link to comment
Share on other sites

enskild = eldställning

 

grupp = stridsställning

 

order kan vara "eldställningar (teckan) vid X emot X" "besätt eldställningar" och inte "besätt stridsställningen" om man är i bakre läge eller skydd.

 

Min idé om www.hemvarnet.se är följande:

 

 

1. För invigda soldater, vad genomfördes på övningen, hur väl funkade det eller inte, vad har jag missat som var sjuk. Information om kommande övningar, stämprotokoll osv.

 

2. För oinvigda, vad sysslar vi med, vad är våra uppgifter, hur ser övningarna ut generellt, hur har vi bistått samhället vid kris eller påfrestning, kontakt för intresserade direkt mot pluton och komp.

 

I slutändan tycker jag att www.hemvärnet.se skall vara en saltad sanning med schyssta bilder på soldater med korrekt utr och fart i dom. Förra gruppchefskursen hade jag hyrt in en professionell fotograf, men denne blev tyvärr sjuk men bättre lycka nästa gång v14.......då ska det vara korrekta och coola bilder till repotaget.

 

Kevva

Link to comment
Share on other sites

På tal om ämnet, om för vem artiklar och inslag produceras för på Hemvärnet.se, så undrar jag om det inte skulle kunna skapas ett system för både och? Ett internt system där alla soldater/befäl kan logga in för att få information om aktiviteter och övningar som ens egen enhet/bataljon/utbildningsgrupp anordnar, och rapporter eller i varje fall beskrivning av vilken aktivitet som enheten har utfört, skriva på ett sådant sätt som intresserar mig som militärt kunnig och hemvärnsaktiv. Fast måhända det faller under någon sorts säkerhetsrisk?

Hur som helst, att det finns en plats där jag som soldat kan få information av vad som händer i min pluton/kompani/bataljon/utbildningsgrupp, och detta väluppdaterat och regelbundet. Jag upplevar att dagens system på hemvärnet.se för soldater att finna information om kommande övningar, datuom o.s.v. är dåligt underhållet och uppdaterat (fast det kan ju vara så att det bara är min enhet som lider av detta) och går inte att förlita sig på för att få tillräckligt med information om kommande övningar och dylikt i tid. Kanske till och med ett forum eller motsvarande finns för diskussion och informationsutbyte om saker som rör pluton/grupp eller motsvarande, fast det är väl kanske önsketänkande.

Samtidigt, borde det finnas en "utsida" som är riktad till besökare och personer som är utanför hemvärnet som vill söka information om hemvärnet, d.v.s. mer liknande det som hemvärnet.se ser ut idag.

Link to comment
Share on other sites

Den invigde eller oinvigde? Detta känns som en central fråga innan vi avgör frågan om civilt dravel eller språk som ger en total orgasm för möpar.

Oavsett vilket så blir betydelsen mer exakt om man använder korrekt terminologi. "Gruppen tog sig fram" låter nästan som om de var tvugna att hugga sig genom tät djungel med machete. "Ena omgången skyddar" låter mer som att despringer brevid som livvakter.

Link to comment
Share on other sites

@blanco, inte bara du, vore betydlig enklare för oss "bassar" utanför utbildningsgrupperna att hålla koll på vad som händer i förbandet och i utb.gruppen.

 

Övningar flyttas är man då inte anmäld till den övningen får man inte besked, plötsligt hade man kanske kunnat delta i den övningen med det nya datumet som sätts då den kanske passar bättre.

 

I år har vi förvisso fått en bra tidning i A5 format med info om divers övningar osv. Men att ge ut en papperstidning i 2011 känns lite gammaldags och opraktiskt.

 

Problemet är nog som du nämner att inte alla skall ha tillgång och hur lätt inloggningsuppgifter och därmed info kommer på avvägar. Men kan man göra bankärenden, sköta ärenden på Försäkringskassan, skattedeklarera osv vore det konstigt om man inte skulle kunna få fram info om HV på liknande sätt, man behöver ju inte lägga ut kartor där vapenkasuner och annat rödmarkerats med en stor fet tusch..

 

Blev lite OT här nu, men även det omoderna sätt info sprids i HV idag bidrar till att bilden av oss verkar lite "mossig". I alla fall för oss som är med vet hur det funkar

Link to comment
Share on other sites

Det jag som "utomstående besökare" tycker om webbplatsen är att den är ganska rörig. Det verkar inte finnas någon riktig ram för hur de enskilda sidorna ska se ut. Detta tycker jag är väldigt synd då man enligt mig (har gått kurs på gymnasiet samt är en vanlig datornörd så har lite vana) ska försöka eftersträva en så ren och strukturerad sida som möjligt, speciellt då FM kan jag tycka. Språket tycker jag kommer i andra hand och är inte det väsentliga, utseendet är det. Det som jag stör mig extra mycket på är att det finns blanka/ länkningssidor som jag inte förstår mig på, exempel på detta är bland annat den här och denna, båda två är från dalarnas avdelning, vet inte hur vanligt förekommande det är hos andra. Varför dessa överhuvudtaget finns fattar jag inte och jag stör mig grymt mycket på dessa. Är det pga av en viss funktion som ni använder? Jag tvivlar ju starkt på att dessa läggs till för "skojs skull". Om man kunde rensa upp dessa typer av sidor och skapa en enhetlig ram för hur varje sida (allt från bataljons- till ungdomssida ska se ut så kommer man att vinna så mycket, och webbplatsen kommer att se så mycket bättre och professionell ut. Detta borde ju inte heller vara en allt för stor utmaning för de ansvariga, om man ställer det mot att skapa en ny sida från grunden.

 

En sak har jag funderat på ända sedan FM´s nya sida kom upp. Varför gjorde man inte om hemvärnets sida också? Kan förstå att detta skulle vara en stor procedur men nu är väl helt rätt tillfälle att genomföra förändringar även på den här fronten när man gör det på andra. Man pratar ju nu om hemvärnet som en del i den nya insatsorganisationen och alla politiker talar sig varm om er, varför "gjuter" man då inte samman sidorna (fm´s och hemvärnets) till en? Hemvärnet får en egen del på den nya sidan? Är det så dumt tänkt?

 

Over and out från en trött Bergare.

Link to comment
Share on other sites

För vem skrivs det för på hemvarnet.se?

 

Den invigde eller oinvigde? Detta känns som en central fråga innan vi avgör frågan om civilt dravel eller språk som ger en total orgasm för möpar.

 

Är det någon som läst vad hemvarnet.se har för policy avseende militära uttryck och photoshop? Skulle vara intressant att få ta del av dessa för att kunna koppla till de texter som publiceras på sidan.

 

hemvarnet.se är en extern informationskanal. Detta innebär att vi i första hand

vänder oss till människor utanför hemvärnet. Utgångspunkten är att besökaren

inte känner till vårt interna språkbruk, våra förkortningar och specialuttryck.

Därför måste du formulera dig tydligt och korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...