Jump to content

Bilden av Hv på hemvärnet.se


Recommended Posts

Rikshemvärnschefens insatsövning Visby 09

 

Detta är ett prakt exempel på hur en storövning i hemvärnet skall bedrivas. Kudos till alla som fick det gjort och alla som var där.

Alla bilder, filmer och artiklar är målbilden vi ska ha på hemsidan. =D

 

http://hemvarnet.se/visby2009/

http://www.mil.se/sv/Forband-och-formagor/...gens-sista-dag/

Link to comment
Share on other sites

har sett en del dalar i texterna även under Visby2009. Men en stor del av den förhållandevis goda textkvalitet på hemvarnet.se kan vara att det är utbildat folk som stått bakom texterna... Men direkt när blicken dras åt andra nyheter som andra förband lagt ut på sina sidor sjunker kvalitén drastiskt, bland det sämsta jag läst på hemvarnet.se i år finns med i detta material.

 

Men det märks att även de som är duktiga på att skriva och har detta som jobb ibland göra lite tankevurpor i sina texter. Dock så har de texten helt korrekt men det kan bli lite roliga tolkningar på det som skrivs.

 

"Även till hemvärnsungdom försökte man intressera några själar att komma" är ett bra exempel av C INFO RiksHvAvd men tror denna kan också vara en favorit "De tio rekryterarna spred i alla fall några hundratal foldrar med hemvärnsinformation."

 

Detta visar på att även de som är rutinerade i skrivandet måste ha någon som korrekturläser och styr upp texten.

Link to comment
Share on other sites

En plutonchefs dagbok

 

Ett skräckexempel på texter som inte skall publiceras, det är dock ett bra exempel på att chefen inte alltid är den bäst lämpade till att skriva. Denna text är även bra ur ett perspektiv där en redaktör eller motsvarande går in och skriver om texten till mer läsbart skick.

 

Så snälla, snälla, snälla ta bort texten. Denna text förstör mer än vad den ger.

 

Varje enskild webbredaktör med någon någon form av kvalitetskänsla måste inse att vissa saker inte är lämpliga att publicera. Detta är ett exempel där webbredaktören antingen skriver om texten till att vara mer läslig eller också talar om för individen ifråga att denna text är inte tillräckligt bra för att publicera. Ändra på följande saker så lägger jag ut den. Eller iaf berätta att jag som webbredaktör kommer att ändra på några saker innan texten läggs ut.

 

 

 

Efter samtal och mailkontakt med min plutonchef klistrar jag in följande kommentar från honom gällande ovan inlägg.

 

MEDDELANDETS BÖRJAN:

Jag har fått kännedom om och sedermera läst ditt inlägg på hemsidan SoldF.com, angående min lilla rapport från Gotland. Då jag själv inte finner nöje i att vara medlem på dylika forum, som t.ex. SoldF.com, så har jag således tagit hjälp av en av mina soldater, ”paxen”, att kunna kommentera detta. Jag vill börja med att understryka att detta är min högst personliga kommentar och ”paxen” skall på intet sätt belastas för vad som skrivs här nedanför.

 

Jag brukar normalt inte bemöda mig med att kommentera inlägg som saknar både grund och fakta, men då jag anser att ditt inlägg är ett rent påhopp på både mig och min webbmaster så känner jag mig tvungen att agera.

 

De webbredaktörer som ingick i de förband som skickade folk till denna övning hade nämligen fått en förfrågan från Chefredaktör och Sysop P O Olsson, på hemvärnet.se, om dom kunde se till att få med så mycket som möjligt från denna övning utifrån förbanden. Och jag citerar P O ”Kortare bidrag via SMS/MMS kan också vara intressant.” Då jag var uttagen som chef för ett fältförband så var mina möjligheter till tillgång av dator och Internet således kraftfullt begränsade, men för att i alla fall få med någonting så valde jag SMS-tekniken och skickade denna rapport till min webbmaster. För det första så var artikeln inte menat som en stor svulstig redogörelse av Rikshemvärnschefens Insatsövning 2009 utan just som rubriken beskriver, en del ur en dagbok.

 

Jag är medveten om att det har infunnit sig ett par stavfel i texten, detta kommer dock inte från mig utan från min webbmaster som tvingades skriva av texten från sin mobiltelefondisplay, dit jag hade skickat sms-et. Jag hade dessutom faktiskt bifogat ett par bilder som av, för mig, okänd anledning ej kom med på hemsidan. Till min webbmasters försvar måste jag dock säga att han gjorde det bästa han kunde med vad han fick. Han improviserade, han anpassade sig och han levererade. Dessutom så är jag övertygad om att

P O som chefredaktör hade tagit bort artikeln redan om han inte hade ansett den tillräckligt intressant. Bara det att den fortfarande är kvar tycker jag nog slår lite högre än en hastigt utkläckt kommentar från en bitter man, som inte har vettigare saker för sig än att kommentera andras alster. Jag kommer givetvis även nu se till att fortsätta vad jag har påbörjat, denna gång med lite bilder etc, för att få ett avslut på det hela.

 

Slutligen så vill jag bara avsluta med att säga:

Se i fortsättningen till att du har grund och alla fakta klara för dig innan du kastar skit på andra.

 

Med vänlig hälsning

Fk E

 

SLUT MEDDELANDE!

 

 

Självklart är jag ansvarig för denna kommentar då den ligger på mitt konto.

 

Mvh

Paxen

Link to comment
Share on other sites

Slutligen så vill jag bara avsluta med att säga:

Se i fortsättningen till att du har grund och alla fakta klara för dig innan du kastar skit på andra.

Nu lägger jag mig inte speciellt mycket i hemvärnets sidor, intresset för dem är snällt sagt, väldigt lågt.

Men det här var ju en ovanligt fånig bortförklaring till en dålig artikel. Antingen förklarar man i artikeln att det i princip handlar om "twitter", och kanske kör vidare på konceptet.

Eller så låter man bli att skriva om det inte ens går att korrekturläsa och snygga till innan man publicerar artikeln.

 

Misslyckanden i flera led gör inte ett rätt.

 

För fan. Uppryckning.

 

 

(roligt förresten att du ändå ids läsa här...)

Link to comment
Share on other sites

(roligt förresten att du ändå ids läsa här...)

 

Tydliggöra att Fk E ej läser här! Jag gör det!

Jag upplyste om att kritik finns på SoldF, kritik bör meddelas till person, ej bakom.

 

Källa: Personlig åsikt och kamratskap.

 

Slut. // Paxen

Link to comment
Share on other sites

Om jag då kliver in och ger min syn på artikeln som Fk Satan nedgjorde kanske kritiken blir mer förståelig.

 

Artikeln är publicerad på hemvärnet.se till vilket även många (?) som ej har anknytning till försvarsmakten söker sig emellanåt. Den är dock skriven med ett språk (förkortningar och uttryck) som gör det svårt att begripa vad Fk Eklund egentligen gjort med sin pluton. Tonen känns även i viss mening intern för deltagarna. Att föra dagbok på nätet för de inblandade torde inte fylla något högre syfte då de troligen är upptagna med att öva och inte ha tid att surfa. Däremot kan det vara intressant för utomstående (anhöriga exempelvis) att hänga med i en enhets verksamhet under veckan. Men då bör enligt mig alster skrivas på ett sådant sätt.

 

När det står "del 1" förväntar man sig naturligt en "del 2" osv. Detta faller i det här fallet kanske mer på han som publicerat stycken snarare än författaren. Men det verkar Fk Eklund vara besluten att göra så ytterligare delar kommer väl.

 

Att som Ing nämner, göra klart att detta handlar om någon form av primitiv uppdatering från fältet vore kanske inte fel. Men gärna då i särskild "kanal" motsvarande hellre än på "nyhetsplats".

 

Att webbredaktören skulle tagit bort artikeln om han inte tyckte den passade, tvivlar jag starkt på. Detta då tendensen i landet verkar vara att det mesta som skrivs duger för publicering, enligt webbredaktörer.

 

Jag vet inte vilka inputs ni fick inledningsvis angående att bidra med även kortare redogörelser via sms osv. Men ett förslag skulle ju kunna vara att nästa gång sms:a in liknande stycken till en webbredaktör som sedan, i lugn och ro, sammanställer till en utförligare artikeln. Snarare än att publicera just de korta meddelandena. Det gör ju inget heller att lägga upp artiklar i välarbetat format efter övning.

 

Som jag och andra skrivit tidigare är ju tanken kring för VEM man skriver på nätet sällan gjord. Är det interna artiklar så vi kan behålla minnet av vem som gjort vad, eller fyller de något syfte såsom visa för allmänheten vad vi gör och hur hemvärnet ser ut idag?

 

/Zacke

Link to comment
Share on other sites

@Paxens plutonchef...

 

Det ni gjorde görs på vilken tidningsredaktions som helst, det rings in artiklar och flashar från olika händelser. Men det finns då en redaktör som renskriver det som kommer in. Detta hade med små medel gått att göra med denna text, som jag skrev i mitt inlägg ovan så är det en bra grund för en webbredaktör att arbeta vidare med.

 

Jag står fast i min åsikt att i nuvarande skick är det en artikel som inte skall publiceras. Vi skriver inte för vårt eget egos skull, utan för att vi tror att vi har något att berätta för läsarna. Om man bläddrar i en dagstidning och ser mängder med bra artiklar och plötsligt kommer en artikel som inte är bra skriven, då förstör den dåliga artikeln hela det numret. Läsarna har en otrolig förmåga att se stavfel, syftningsfel och så vidare. Och det är ofta det som folk ringer in på redaktioner och ger feedback på. Allt ifrån ett väldigt ohövligt sätt till att de ska säga upp prenumerationerna på grund av att reportrarna inte kan skriva på svenska och så att läsarna förstår.

 

Om jag finge bestämma över hemvarnet.se skulle strukturen kraftigt förändras och bli mer lik en tidningsredaktion där texter kvalitetskontrolleras innan de publiceras.

Link to comment
Share on other sites

Om jag då kliver in och ger min syn på artikeln som Fk Satan nedgjorde kanske kritiken blir mer förståelig.

 

Artikeln är publicerad på hemvärnet.se till vilket även många (?) som ej har anknytning till försvarsmakten söker sig emellanåt. Den är dock skriven med ett språk (förkortningar och uttryck) som gör det svårt att begripa vad Fk Eklund egentligen gjort med sin pluton. Tonen känns även i viss mening intern för deltagarna. Att föra dagbok på nätet för de inblandade torde inte fylla något högre syfte då de troligen är upptagna med att öva och inte ha tid att surfa. Däremot kan det vara intressant för utomstående (anhöriga exempelvis) att hänga med i en enhets verksamhet under veckan. Men då bör enligt mig alster skrivas på ett sådant sätt.

 

När det står "del 1" förväntar man sig naturligt en "del 2" osv. Detta faller i det här fallet kanske mer på han som publicerat stycken snarare än författaren. Men det verkar Fk Eklund vara besluten att göra så ytterligare delar kommer väl.

 

Att som Ing nämner, göra klart att detta handlar om någon form av primitiv uppdatering från fältet vore kanske inte fel. Men gärna då i särskild "kanal" motsvarande hellre än på "nyhetsplats".

 

Att webbredaktören skulle tagit bort artikeln om han inte tyckte den passade, tvivlar jag starkt på. Detta då tendensen i landet verkar vara att det mesta som skrivs duger för publicering, enligt webbredaktörer.

 

Jag vet inte vilka inputs ni fick inledningsvis angående att bidra med även kortare redogörelser via sms osv. Men ett förslag skulle ju kunna vara att nästa gång sms:a in liknande stycken till en webbredaktör som sedan, i lugn och ro, sammanställer till en utförligare artikeln. Snarare än att publicera just de korta meddelandena. Det gör ju inget heller att lägga upp artiklar i välarbetat format efter övning.

 

Som jag och andra skrivit tidigare är ju tanken kring för VEM man skriver på nätet sällan gjord. Är det interna artiklar så vi kan behålla minnet av vem som gjort vad, eller fyller de något syfte såsom visa för allmänheten vad vi gör och hur hemvärnet ser ut idag?

 

/Zacke

 

 

 

Hälsning från Fk E.:

Ett tack till "Fk Zak" för konstruktiv kritik istället för bitter smutskastning och personangrepp,

SLUT!

 

 

Paxen

Link to comment
Share on other sites

Ok, bilden av Hv, men på mil.se

 

Visby hamn säkrad under insatsövning

 

Tydligen har andra gotländska insatsplut tagit och "säkrat" hamnen för att sedan skydda den!? F'låt, vad har de gjort skrev man??? Säkrat? Säkra sitt vapen kan man göra. Någon uppgift/stridsuppgift är det INTE!

 

Spelar det här någon roll övht? Tja, varför har vi/FM fastställda begrepp/"tabulatur"? Huvudsyftet är att öka tydligheten för att alla inblandande snabbt och enkelt ska förstå chefens målbild.

Link to comment
Share on other sites

I en artikel om övningen härförleden i Halmstad, som ju debatterats såväl lokal media som här, så anges att en uppgift, åter, varit att "säkra".

KFÖ - söndagDå jag är tämligen säker på att vare sig övningsdeltagarna eller mer eller mindre insatta läsare av artikeln kan ge klar, tydlig och enhetlig förklaring av vad säkra betyder, för att en sådan vedertagen och känd inte finns, så ger artikeln ett hemvävt och amatöristiskt sken. Man slänger sig med begrepp utan att att veta och förstå konsekvenserna av tydliga och av alla förstådda sådana.

 

@Fk Satan On-topic resonemang: Problemet är inte betydelse av ett begrepp utan att Hv visar upp sig med "brallorna nere"; att man inte har koll på begrepp och förståelse för konsekvenser vid dess användande.

Link to comment
Share on other sites

Varför finns hv.se? För att vi skall klappa varandra på axeln och smeka varandra medhårs. Eller finns den till för att allmänheten skall se och förstå vad HV gör?

 

Jag tycker rubriken är helt ok med tanke på målgruppen. Det är ju knappast en order... (som förövrigt var "ta genomsöka") Det är en beskrivande rubrik på en webbplats som har en civil målgrupp.

 

 

Edit: Ooooooops! Hur många självantänder nu då? http://www.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-fran-...ider-avslutade/ ;-) Haha!

Edited by hajjper
Link to comment
Share on other sites

Edit: Ooooooops! Hur många självantänder nu då? http://www.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-fran-...ider-avslutade/ ;-) Haha!

Lite OT nu...

 

Men nu skulle man kunna slingra sig och säga att "det var ju den där reportern som skrev säkra, ordern löd TA och försvara.... minst intill beredd framryck mot...." :)

Link to comment
Share on other sites

Gullbergs haft en övning med "Inriktning Huvudtjänst"

http://hemvarnet.se/goteborg_norra/gullber...mp;nyhetid=5733

 

jag vet inte om de har ett annat TOEM men sist jag kollade så finns inte ordet "Rondering" med under uppgifter för ett insatskompani

 

 

rondering finns inte alls som uppgift i försvarsmakten... men en order för just "rondering" kan skrivas på följande sätt

 

1 MPJ-Pluton

Grupper stabsplats ......

bevakar tilldelade skyddsobjekt minst 3ggr/dygn från ... minst intill....

genomsöker misstänkta basområden samt platser för ev avståndsbekämpning inom tilldelat område från ... minst intill ...

beredd på indikation uppspåra och gripa/nedkäpmpa lokalisera sabotagestyrka

Beredd 4 tim efter order utföra eskort av... mellan ... och ... samt ... mellan ... och ...

 

då har vi en ronderingsuppgift och beredda att genomföra eskort. Nu ingår inte detta med uppspåra och gripa/nedkämpa i hemvärnets uppgifter... men genom att nyttja den tabulatur som finns går det att lösa en del uppgifter på ett "kreativt" sätt.

Link to comment
Share on other sites

Rondering är vad väktare och sjukvårdspersonal gör. Militär personal genomför rörlig bevakning och/eller patrull.

Det får bli slut på förfallet när det gäller det militära språket. Jag är helt säker på att jag och Psilander skulle vara överens i den frågan.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Gullbergs haft en övning med "Inriktning Huvudtjänst"

http://hemvarnet.se/goteborg_norra/gullber...mp;nyhetid=5733

 

jag vet inte om de har ett annat TOEM men sist jag kollade så finns inte ordet "Rondering" med under uppgifter för ett insatskompani

Kanske risk för att verka överdrivet paranoid här, men är det verkligen nödvändigt att delge information om vapenutlämning på internet?

"Fienden lägger pussel, behåll din bit" hette det förr, men det kanske försvann i senaste FB..

Link to comment
Share on other sites

http://hemvarnet.se/ostgota_kust/?action=v...amp;nyhetid=189

 

Nu har vi visst fått FJS plutoner i HV :baskerHV:

 

SM i bilder...

 

edit: FJS blev borttaget snabbt...

Varför ska jag välja just Hammarkind Kompani?

 

För att: vi har hög energi och en drivkraft som gör att det händer saker hela tiden.

vi är ett glatt gäng som har rolig tillsammans.

vi har ett genuint intresse av att värna om vårt land Sverige.

vi gillar att komma ut i det gröna på ett meningsfullt och organiserat sätt.

vi har också tuffa övningar i urban miljö med bland annat repellering ner från höga höjder samt strid i bebyggelse.

För att: vi ger dig ett giltigt skäl till att ta paus från hem och familj.

våra övningar är lite annorlunda mot det vanliga.

våra befäl är välutbildade, pedagogiska och sätter säkerheten först.

vårt kok är det bästa och mest omtalade inom hela Försvarsmakten.

 

Nu vet jag inte om repellering har ett egensyfte men om det sker så hoppas jag att man följer SäkI och inte enbart förlitar sig på civila klättrare eller byggarbetare med säkerhetssele.

 

Har man sådana problem med att hänga med sin familj eller att man känner sig inlåst i en relation kanske familjeterapi eller separation är bättre?

 

Jag har hört talas om andra kok men aldrig deras....

Är det det som finns i en container?

 

I mina ögon framställs Hammarkind som ett gäng som vill göra häftiga grejjer istället för att hålla på med tråkiga civila saker utan riktig fokus på grundläggande utbildning. Klättra och slippa familjen framställs som 2 huvudpunkter i rekryteringen, där man dessutom skämtsamt visar upp sin stridsbått på en parkeringsplats efter att ha havererat på en uppvisning.

Med det jag vet idag skulle jag hellre söka mig till ett annat kompani!

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte vad jag ska säga... Men den texten och de bilderna kommer iaf inte att göra mig intresserad av att gå med i hemvärnet eller hammarkinds hemvärnskompani.

 

Dock måste jag säga att det i det närmaste måste vara ett rekord i antalet dåliga bilder som publicerats till en artikel på hemvärnet.se...

Link to comment
Share on other sites

Med ett hetidsjobb, två småbarn som jag försöker vara en aktiv far till, villa osv kan det faktiskt upplevas som skönt att komma bort en en dag eller så från vardagen och tänka på annat såsom plutonens lösande av en bevakningsuppgift, en dags rekande vid ett objekt eller att rensa skallen och fokusera på att träffa pappfiguren framför mig så fort och bra som möjligt.

 

Tror vi är rätt många som har en hobby av något slag och tar "ledigt" från familjen en kväll, en dag, en helg eller så utan att någon för den skull är i behov av familjerådgivning. Men inte är det huvudanledningen till mitt engagemang i HV.

 

Slut OT!

Link to comment
Share on other sites

Med ett hetidsjobb, två småbarn som jag försöker vara en aktiv far till, villa osv kan det faktiskt upplevas som skönt att komma bort en en dag eller så från vardagen och tänka på annat såsom plutonens lösande av en bevakningsuppgift, en dags rekande vid ett objekt eller att rensa skallen och fokusera på att träffa pappfiguren framför mig så fort och bra som möjligt.

 

Tror vi är rätt många som har en hobby av något slag och tar "ledigt" från familjen en kväll, en dag, en helg eller så utan att någon för den skull är i behov av familjerådgivning. Men inte är det huvudanledningen till mitt engagemang i HV.

 

Slut OT!

Att ha ett intresse vid sidan om sin partner är bara hälsosamt, det jag vänder mig mot är tonen i rekryteringsartikeln. Att hv skulle ge dig ett giltigt skäl att smita hemifrån under helgen.

Link to comment
Share on other sites

Funderar på detta med hemvarnet.se och deras syn på detta med upphovsrätt...

 

http://hemvarnet.se/taeliehus/svartlosa/?a...mp;nyhetid=6320

 

http://kkuriren.se/nyheter/katrineholm/1.493404

 

på kkkuriens sida står det:

"© Copyright 1995 - 2009. Alla texter och bilder på Katrineholms-Kurirens hemsida skyddas av lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden."

 

Dock finns citaträtten, men då ska inte ett citat bli huvuddelen av en artikel eller utgöra 100% av en artikel. Utan en mindre del av en artikel eller notis. Jag hoppas att hemvarnet.se har fått medgivande av kkurien att nyttja notisen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Södertörnsgruppen

 

Kan inte vara bra när C Södertörnsgruppen inte vet vad RiksHvC heter i efternamn.

Sedan funderar jag på vad texten egentligen ska betyda. Vad trycker politikerna på, och vad tyder hemvärnschefens besök på? Att året är slut? Det borde väl alla veta ändå?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...