Jump to content

Bilden av Hv på hemvärnet.se


Recommended Posts

@Fk Lundqvist

Jag måste be om ursäkt för mitt sätt att uttrycka mig. Texten är bra för att vara hemvarnet.se du rapporterar lugnt, sakligt och metodiskt i en kronologisk ordning vad du upplevt. Tekniskt sett är texten helt okej det enda jag saknar i texten är en "krydda" det där som får texten att gå från att gå ifrån att vara under medaljskiktet på DM till att bli en konkurrent om SM-medaljer.

 

Det är vad jag menar med vinkling, att vinkla en text till att bli något intressant och spännande. Att få tråkiga fakta att stå upp och skapa en målande bild av sig själv. Nu var detta tydligen din första text på hemvarnet.se om jag sökt rätt och för att vara ett första försök ligger du mycket bra till! men jag betygsatte dig så som att du dagligen skriver artiklar. Tänk dig att slänga in en Åk8 på Matte D prov på Gymnasienivå.

 

Du har möjlighet att lära dig att skriva, du behöver en bra mentor vad gäller utformningen av texter som kan följa dig från fakta insamling, första version och fram till slutversion av din text. En mentor som kan lära dig att hitta vinklar och nya dörrar att kliva in igenom.

 

När du om några år tittar på denna text kommer du troligen att hålla med mig om att det saknas en spännande vinkel eller uppslag på texten.

 

Till er övriga, så har jag hittat ett nytt skäl till varför hemvarnet.se måste skaffa sig en för-kontroll på det som publiceras!

 

Ra 180 och Dart, vad är det??

 

 

Huvudbilden:

Är ungefär lika intressant som att sitta själv hemma en måndag och titta på Bigbrother samtidigt som man tömmer en flaska vin...

 

Rubriken:

dubble frågetecken, betyder det att det är en dubbel-fråga? Rubriken kan ha gått att få mer spännande och intressant. Men det hade iaf varit bra om frågan i rubriken hade besvarats. Vad är 180 och Dart?

 

Ingressen

*andas* det var längesedan jag såg en sådan kass ingress på hemvarnet.se. En god minnesregel i en ingress är tre meningar som lockar till läsning av resten av artikeln, men även sammanfattar artikeln. I och för sig så sammanfattas artikeln med att de hade ''stab övning och fick lära sig Ra180". Dock så är jag av fast övertygelse att denna text hade gått att skriva bättre.

 

brödtext:

Denna brödtext är sämre än en valfri Åk5 elev som skriver om sitt sportlov. Jag orkar inte ens kommentera småfel etc i denna text. Jag kan bara konstatera en enkel sak. Gör om, gör rätt! Att en text av denna usla kvalitet ens publiceras på hemvarnet.se är i det närmaste kriminellt! Texten saknar ungefär allt som går att begära av en redaktionell text.

 

Att ens sätta betyget IG på denna text är ett betyg som är för bra för denna text. Men för att göra denna text rättvis så måste jag tyvärr höja alla andra texter jag satt betyg på enl följande:

 

IG-- -> IG++

IG- -> G-

IG -> G

IG + -> G+

G - -> G++

G -> VG -

G + -> VG

VG- -> VG+

VG -> VG++

VG+ -> MVG-

 

 

Så generellt betyder det att efter denna text har blivit publicerad på hemvarnet.se så ökar alla betyg med ett helt steg! bara för att kunna sätta ett IG- på denna text.

Link to comment
Share on other sites

Holy f*ck! Ibland kan jag tycka att du är lite bitter Fk.Satan. Men i det här fallet var du nästan för snäll.. Det finns inte ett enda rätt i den artikeln.. Jag ber författaren inledningsvis att i alla fall läsa användarhandledningen till hemvarnet.se därefter skriv om, skriv rätt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har KFÖ:erna börjat rulla igång inom hemvärnet, och även på hemvarnet.se, utifrån detta har jag börjat se något hemskt! nämligen långa och kronologiska artiklar som är totalt ointressanta för läsarna. Texter som är fyllda av ett språk fullt med grammatiska fel, onödiga utfyllnadsord och en text som bara är allmänt dålig.

 

Här har harmvarnet.se en utmaning att hitta ett format att presentera dessa artiklar på ett smart sätt. Jag personligen föredrar många och korta artiklar än en lång artikel som behandlar hela kfö:n i strikt kronologiskt ordning.

 

Två exempel på långa och tråkiga artiklar

 

Krigszon Västra Aros/KFÖ 2010

 

Denna artikel borde delas upp på tre till fyra artiklar och ta bort mängder med onödiga ord och klumpiga formuleringar. exempelvis "Onsdagen kom och med detta fylldes förbanden på ytterligare. Nu var det dags för alla gruppchefer att mönstra in. Även dessa herrar fick sig en ordentlig duvning i det nya skjutreglementet av Kn Holgersson.".

 

Ett annat exempel på långa texter är denna

 

Klivet till insats

 

Denna text är lång och även den i kronologisk ordning. Tycker att den kan delas upp till flera små artiklar och gärna några pratminus.

Link to comment
Share on other sites

Nu har KFÖ:erna börjat rulla igång inom hemvärnet, och även på hemvarnet.se, utifrån detta har jag börjat se något hemskt! nämligen långa och kronologiska artiklar som är totalt ointressanta för läsarna. Texter som är fyllda av ett språk fullt med grammatiska fel, onödiga utfyllnadsord och en text som bara är allmänt dålig.

 

 

jag vill bara göra dig medveten om att du avgör absolut inte vad som är intressant för mig och övriga besökare att läsa om på hemvärnet.se.

 

 

min bild av hemvärnet.se är VG (jag som nyfiken och intresserad av hemvärnet). jag hittade det jag var ute efter.

 

jag gick in på hemvärnet.se, letade upp min kommun, studerade kompaniets info, bildade mig en uppfattning, avgjorde mitt val och tryckte på ansök.

 

att nyheterna skulle vara skrivna av någon som fått slutbetyget MVG på sin svenska C kurs på gymnasiet alt. är svensklärare, var liksom inte direkt avgörande, då det var helt obetydligt i mitt val att ansöka till hemvärnet.

 

 

det jag reagerar på nu i efterhand, är strukturen på websiten (den är inte dirket nybörjarvänlig). det tog ett tag innan jag hittade runt och förstod kopplingen mellan Utbildningsgruppenssida, Bataljonsidan och Kompanisidan på hemvärnet.se :wacko:

Edited by Paolo
Link to comment
Share on other sites

@Paolo: Problemet är att du verkar ha haft en intention att söka dig till Hemvärnet redan innan du besökte hemvärnet.se. Du besökte sidan för att ta reda på om du skulle söka eller inte. Det gör att du inte lika mycket bryr dig om hur informationen presenteras utan du är mer intresserad av att den finns där.

 

För mig så är sidan vårt ansikte utåt. Uppfattas sidan som någorlunda professionell så gör även Hemvärnet det. Då är det viktigt att även de som inte är insatta i det militära eller har för avsikt att söka till något förband finner sidan intressant. Detta kommer bli än viktigare när vi skall direktrekrytera till HV. Då skall vi försöka locka till oss folk som inte har några militära förkunskaper. Att då ha texter som blir jobbiga att läsa eller innehåller för mycket fikonspråk kommer att "skrämma" bort kandidater.

 

Jag håller med Fk Satan om att de artiklarna han länkade till inte är bra. Jag har inte ens orkat läsa hela ännu pga längd och upplägg, och då är jag ändå nyfiken på vad som händer på andra förband.

Link to comment
Share on other sites

@Paolo

 

Du har rätt i en sak, det är inte jag som avgör vad som du tycker är intressant eller inte. Däremot har jag en viss erfarenhet från mediabranschen som sådan, framförallt när det gäller nyhetsförmedling på webben. Det är kortare artiklar som gäller på webben och artiklar på 6900 och 1 6457 tecken är för långa artiklar på webben. Då är det bättre att dela upp det i många små artiklar vilket gör att fler orkar läsa sig igenom artiklarna.

 

Titta på tex Expressen, DN, SvD, Aftonbladet osv de har många artiklar om och kring samma ämne.

 

När det gäller text tycker jag att det är otroligt viktigt eftersom vi blir bedömda hur vi skriver. att tex skriva "Cirka 17.00 var det dags..." är det då 17.00.29 eller 16.59.31? det går att skriva "Vid sjutton tiden var det dags...". Eller 8-dagars eller Åtta dagars. Att blanda in siffor och förkortningar i texter underlättar inte för läsaren, det snarare försvårar för läsaren.

 

Det hemvarnet.se brister i är att de skriver förkortningar på olika sätt, de skriver tider på olika sätt. De har olika typer av styckindelningar. De har ingen generell hållning vad som avser pratminus eller citat. Detta kan tyckas vara detaljer med det är viktiga detaljer. Att inte ha någon gemensam policy runt detta gör att varje sida blir unik och användaren upplever innehållet som rörigt och långt ifrån professionellt. Och klarar inte en organisation av att på ett professionellt sätt förmedla sin verksamhet hur ska då läsaren kunna tro att verksamheten är professionell? Tyvärr vi dömer katten efter håren.

 

Det ska inte vara svenskalärare eller folk med MVG i svenska C som ska skriva, det ska vara folk som kan skriva och vinkla saker på ett intressant sätt. Att läsa artiklar av typen

 

"På tisdag tittade vi på film och åt popcorn. På Onsdag kommer det några fler och tittade på film, men vi fick cocacola. På torsdag var cirkusen komplett då de sista kom för att titta på film. Sedan tittade vi på film fram till söndag. På söndag var det dags att spola tillbaka filmerna och lämna in de"

 

Det gäller att försöka hitta intressanta ingångar till texterna försöka få folk som uttalar sig. en text på 16 457 tecken och inte ett enda pratminus...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Den får 6/10 av mig. Den ligger under nyheter, men innehåller en massa militäriskt mumbojumbo. Korridorsförfarande? är det hur man går igenom en korridor? Man kan skriva mycket mer begripligt för den oinvigde (som faktiskt nyhetssektionen riktar sig till).

 

Sen vet jag inte ifall det är taktiskt korrekt att medbringa info om att det inte ens lyckades fyllas upp fulla ordinarie grupper. Det är nog bättre att utelämna just den biten.

 

Fyll gärna ut den med förklaringar, byt ut 'knepiga' ord mot mer civilt vedertagna ord och skriv så en totalt oinvigd förstår vad det handlar om. Det finns inget självändamål att skriva med korrekt militär nomenklatur. Då finns det ingen anledning att ha sidan tillgänglig för allmänheten. Då kan vi lika gärna ha ett intranät och vältra oss i varandras dagböcker i 7S stil.

Edited by hajjper
Link to comment
Share on other sites

@Fk Lundquist

 

Jag tycker att det är bra med förklaringar till de facktermer vi använder så som Du gjort nu. I min smak kunde vissa uttryck gärna fått se ut så här.....

Under detta moment......i det här momentet, kamraten påbörjar denna ........kamraten påbörjar hon/han, Medan en grupp övade hade den väntande gruppen........hade en väntande grupp(framgår inte tidigare att en grupp väntar), Detta förfarande......Det här förfarandet, När man möter en fiende......när gruppen/plutonen/enheten möter en fiende. I helgen bedrevs övning.....Under ett veckoslut, sista helgen i XX övade.

 

Hallands hemvärn övar......dra till med något som kittlar nyfikenheten lite mer, var inte blyg. Nuvarande rubrik passar om nyheten är att Hallands hemvärn övar för en gångs skull, typ.

 

Jag vill inte framstå som en språkpolis som kastar sten i glashus, vill enbart dela med mig av tips jag fått från diverse håll. Akta Dig för "man" fällan, undvik dessa, detta, och upprepningar. I det här momentet, det här förfarandet, den här metoden,., blir lite för många "detta momentet" annars. Gör texten mer berättande på något vis har jag hört. Finns några personer här i forumet som är mycket duktiga på det här, hoppas de kommenterar.

 

På en skala och så som det ser ut just nu, och om jag får tycka.....8 pga att bildmaterialet kunde varit bättre. Annars helt okej för att vara producerat av en glad amatör.

 

mvh

 

EDIT;Just det, glömde en sak.....heter det inte manöverkrigföring,,,,,,inte krigs?

Edited by 23:e komp.
Link to comment
Share on other sites

Kan flika in som potentiell rekryt och säga att artikeln till stor del står och faller med bilderna, åtminstone för mig. Har en artikel ingen bild skulle jag inte ens läsa ingressen. Har den snygga/intressanta bilder är det mycket troligt att jag läser hela artikeln. Inser dock att detta är ett problem eftersom att det är ni själva som står för både eventuella bilder + artikel. Menar inget specifikt med denna utan rent allmänt. En bild säger mer än tusen ord, som man säger.

Link to comment
Share on other sites

Då har jag tagit till mig lite av vad 23:e komp sa, eftersom det var vettiga saker, och gjort lite ändringar.

 

Eld, skydd och rörelse i Halland

 

Vad gäller bilder så var det allt jag hade att tillgå för stunden. Jag får förhoppningsvis några till senare att lägga till.

Link to comment
Share on other sites

Då har jag tagit till mig lite av vad 23:e komp sa, eftersom det var vettiga saker, och gjort lite ändringar.

 

Eld, skydd och rörelse i Halland

 

Vad gäller bilder så var det allt jag hade att tillgå för stunden. Jag får förhoppningsvis några till senare att lägga till.

Hehe, det var ju bokstavligt,,,,inte så jag menade kanske, var bara exempel på detaljer som kan göra texten mer läsvänlig. Hon/han,,,,eller bara det ena, men det är du som är författaren och bestämmer hur det skall se ut. Det finns ett irriterande aber som man kan drabbas av också, (självupplevt). Ändrar man för mycket så infinner sig snart det klassiska.....ahhhh, ner med pappret i papperskorgen. Till slut tycker man att allt blir tokigt....haha.

 

Jag skall ge Dig tips angående bilder. När Du är ute i verksamheten, passa på å knäpp många bilder på allt möjligt. Situationer, objekt(avser inte skyddsobjekt :baskerFN: ), personal, t ex från utb.grp (glöm inte att fråga om medgivande till publicering) m.m. Bilder som Du arkiverar och kan använda i kommande artiklar när Du saknar bra bilder. Du får kanske info genom ett telefonsamtal eller mejl där någon uttalar sig.....perfekt, Då har Du redan bilden på t ex chefen för utb.grp. och slipper att jaga vederbörande.

 

Och Du, kasta aldrig några bilder, de kan komma väl till pass i ett oväntat sammanhang. Ibland har man en bild där en hel del är helkass, men efter beskärning så har Du just det Du behöver i en artikel.

 

Något jag själv tycker är självklart viktigt är att det som publiceras är sant. Skriv det Du vet, hela tiden med tanken på att ge en positiv men inte förskönande bild av Hemvärnet. Skriv som om Du berättar för en kompis som inte vet något om det vi håller på med. Och ge f-n i alla förkortningar om Du inte samtidigt skriver i klartext eller bifogar en faktaruta eller liknande.(personlig uppfattning)

 

MOUT

 

NS har övat MOUT på Harbergets övningsfält en solig och vindstilla helg i januari. Alla var glada och förplägnaden till belåtenhet. Alla Kompanichef. beordrade sina underställda att utrusta sig med grönpåsar. När 1 plut. framryckte från UFA till inbrytningspunkten blev tolv AK skyttar nedkämpade av fi. Trots RA 145 fick de inget samband med eldunderstödet ur 52.Insatsplut, KSP:n fick alltså ingen chans att verka så B-sidans sabotagegrupp kunde glatt bege sig hem i det strålande vädret. En glad men lite frusen Mj Skottsson summerade övningen. Hon tyckte att insats var på hugget men Hvund var mer alerta. Hon tackade alla för en bra övning och var glad för att alla fick mycket Am så vi fick mycket bly i luften, det var bra.

 

Insatspluton har lidit svåra förluster

 

Sista helgen i januari övade delar ur Obslösas insatsbataljon på Harbergets övningsfält. Den här helgen övade tre av bataljonens fem kompanier insats i urban miljö, MOUT. Första pluton ur Knäckekompaniet blev beskjuten av en fientlig sabotagegrupp. På grund av svåra förluster blev plutonen utslagen. Den här plutonen hade tillgång till kommunikationsradio men fick på grund av dålig radioförbindelse ingen möjlighet att begära understöd av kompaniets övriga plutoner. Major A. Skottsson berättar att tillgången på övningsammunition var god och att det är en bidragande orsak till att övningen blev bra.

 

Major A. Skottsson summerar övningen

 

-Insatsplutonerna gjorde bra ifrån sig. De var på hugget och kämpade verkligen bra, men hemvärnsunderrättelsekompaniet, Hvund, var mer alert, säger en glad major A. Skottson.

 

MOUT - Military operation urban terrain

 

Ett snabbt exempel(säkert något mindre bra här också, dock bara ett exempel :D ) för att åskådliggöra att man kan berätta samma sak fast på lite olika vis. I det här fallet, skit i maten och vädret, artikeln handlar ju inte om det. Berätta om det vesäntliga på ett sätt så att den oinvigde förstår sammanhanget.

 

Jag gör inte anspråk på att vara den perfekta föregångsmannen men delar gärna med mig av tips och erfarenheter. Hur länge har Du varit webbredaktör, infokursen eller.....PM:a gärna?

 

Å Du,,,,hittar Du något fel i Dina artiklar efter ett tag så bör det nog rättas till, skadar ju inte. Stav eller faktafel avses.

 

mvh

Edited by 23:e komp.
Link to comment
Share on other sites

Tänkte bara inflika att bilderna som nu finns i artikeln är mycket-mycket bättre än de som var med tidigare, försök så långt som möjligt att undvika att använda "photoshopeffekter", det ser väldigt oproffsigt ut.

 

 

Men, du har ju nu åtgärdat problemet redan så då blir det tummenupp. :uuh:

Edited by Berg
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skapligt informativ Artikel. Eller?

 

Emellanåt när vissa förband är inne i någon form av rekryterings-drive dyker notiser om detta upp på deras hemsida. Men mitt intryck är att de oftast enbart är berättelser om vad man gjort på stan en förmiddag, snarare än kompletterande information till de som kan tänkas vara intresserade (efter vad de såg på stan etc.).

 

Huddinge hemvärnskompani skulle förmodligen tjäna på att i "artikeln" åtminstone ange några kontaktuppgifter eller besökstider för den som är intresserad. Var pågår denna rekrytering? Hur länge - är det en speciell period såsom till officersutbildning? Kan alla söka och söker ni specifikt några kompetenser?

 

 

/Z

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Riktigt roligt (eller kanske mer tragiskt) blir det när rent klantiga saker tas upp på hemvarnet.se (Insatskompaniet övar grupps eldexercis.

 

den där artikeln innehåller dessutom en kopiös mängd grammatiska fel och texterna BÖR nog korrekturläsas före publicering.

Min favorit är att folk idag inte kan skilja på DE och DEM, men eftersom fröken sagt att det är fult att skriva DOM som blir det som det blir.

 

Något dem var mycket nöjda över.

Dem ansåg efter dagen att detta var den bästa grupp strid dem har genomfört med högt tempo, snabb och bra utvärderingar, alltid utrymme för eftersnack och förbredelser.

Självklart ska det stå ...De var mycket nöjda..... DE ansåg..... gruppstrid (särskrivet) som DE genomfört....

...snabbA och bra utvärderingar (eftersom utvärderingar är pluralform bör även snabb böjas därefter). Som en petitess borde FÖRberedelse stå före EFTERsnack....

 

Jag vet att sidor som denna bygger på entusiasm och frivillighet, men någon som ansvara för sidan bör som sagt korrläsa innan den läggs ut....

Om inte annat så har man kompisar, föräldrar, kollegor eller plutonskamrater som kan göra detta åt en.

/martin

 

 

EDIT: slog ihop mina inlägg:

 

Skapligt informativ Artikel. Eller?

Man skulle också tjäna på en korrekturläsare....

större i PERSONAL STYRKAN.... Vad fan är det?

Man bör ha punkt efter Södersidan.

Man bör också ha punkt efter styrkan, och ett komma efter intressant......

 

 

Förstå mig rätt, detta är artiklar som publiceras på en sida som

ska fungera som informationsbärare. Att stava fel på ett forum är en sak,

att stava fel på en sida som representerar en organisation som vill framstå

som seriös är en annan.

/m

Edited by martinator
Link to comment
Share on other sites

hemvarnetse__70ar__20100530_48790.jpg

Går man högvakt känns det ju faktiskt ganska pinsamt att bära sina medaljer och hvtecken(årsmärke hv) felaktigt men går man på HV 70 årsdag samt ska träffa kungen inför massa publik då närmar det sig skandal.

 

Förtydligande:

Den vänstra av de två bär sina korrekt medan han till höger bär sina på ett tokigt sätt.

 

Edit:

Är det ingen cermoniofficer eller liknande (YOff) som visiterar HV personal innan de går högvakt?

Edited by frepsie
Link to comment
Share on other sites

Förtydligande:

Den vänstra av de två bär sina korrekt medan han till höger bär sina på ett tokigt sätt.

Är du säker på det? Detta med märken på m/87 är ju förvisso något av en snårskog, i synnerhet sedan Unibests ikraftträdande, men jag skulle vilja hävda att båda gör fel.

 

Först bör man konstatera vilken uniform de bär. Vad jag kan se, ser det, med hänsyn till vilket skärp de använder, ut att vara "trupparad dräkt" (som det, särskrivet, heter enligt Unibest 4.2). Då kan man till att börja med konstatera att de måste vara truppförande, eftersom de bär sabel (fotnot j) i tabell 4.2:1 Unibest). Detta medför att de då skall bära vitt koppel till skärpet (fotnot d) a.st.), vilket ingen av dem gör.

 

Av tabell 4.2:1 framgår vidare att utmärkelser skall bäras i original, varför herren till höger torde vara fel ute med sina släpspännen.

 

När det så gäller tjänsteårstecken är det, som tidigare dryftats på forumet, oklart om dessa får bäras ö.h.t enligt gällande reglemente, då de inte nämns i Unibest. Om man emellertid utgår från att Hemvärnshandbokens hänvisning till UniRFM 2003 är "lex posterior" (senare lag, vilken går före tidigare lag (dvs. Unibest) enligt en allmänt vedertagen juridisk tolkningsprincip), får de isf. bäras enligt detta reglementes bestämmelser.

 

I Unir FM 2003, s. 125 står följande att läsa (min fetmarkering):

 

Tjänsteårstecken och veterantecken m/54 för hemvärnet får bäras ovanför

vapenrockens/jackans vänstra bröstficka efter eventuella andra utmärkelsetecken.

Således torde herren till vänster vara fel ute med sin placering av märket på själva bröstfickan, medan herren till vänster förefaller ha sitt märke korrekt placerat.

Link to comment
Share on other sites

Angående medaljerna så säger vi ju samma sak.

 

Angånde årsmärket gör jag tolkningen att det faller in under "7.2.3 Bärande" i UniBest 09

 

På bröstet bärs:

• högst ett vidareutbildningstecken alternativt ett facktecken alternativt ett hemvärnstecken på vänster

bröstficka (motsv)

 

Dvs. jag har tolkat att hemvärnstecken = årsmärke (5,10,15 osv.)

 

Angående texten från HvH och gamla UniR FM så förklarar det ju konstigheten (enligt mig är det konstigt att blanda medaljer och märken) på bilden.

 

 

Edit:

I HvH fann jag även följande hemskhet "Till uniform m/90 bärs tjänsteårstecken i tyg."

Finns det sådant (skit) framtaget på riktigt?

Edited by frepsie
Link to comment
Share on other sites

Angånde årsmärket gör jag tolkningen att det faller in under "7.2.3 Bärande" i UniBest 09

 

På bröstet bärs:

• högst ett vidareutbildningstecken alternativt ett facktecken alternativt ett hemvärnstecken på vänster

bröstficka (motsv)

 

Dvs. jag har tolkat att hemvärnstecken = årsmärke (5,10,15 osv.)

Mycket intressant, det hade jag faktiskt helt missat. Man skulle visserligen kunna invända att "hemvärnstecken" är defenierat som truppslagstecken enligt 7.2.8.1 Unibest (se bild 7.2:12), men det kan ju knappast ha varit meningen att man skulle sätta ett sådant tecken på vänster bröstficka. Jag skulle därför säga att din tolkning är högst rimlig. (Det är ju dessutom betydligt snyggare att ha märket där. :(( )

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hela sidan hemvärnet.se är ett skämt. Efter att ha besökt den funderar jag starkt på att skipppa GSU hv utbildningen jag är antagen till. http://ovg.hemvarnet.se/?action=visanyhet&nyhetid=3383

 

"Det kan göra ont att bli visitrad av en hv-soldat" Va???

 

Sen kanske någon kan förklara vad en hv-fallskärmsjägare är!???

Edited by hundensnos
Link to comment
Share on other sites

http://ovg.hemvarnet.se/?action=visanyhet&nyhetid=7000

 

Bara att läsa innantill..

 

Sen om man vill förtydliga hur dålig hemvärnet.se är kanske man inte ska använda en artikel från 2005.

 

Jag trodde inte ens hemvärnet hade sånna uppgifter.

Edited by hundensnos
Link to comment
Share on other sites

@hundensnos:

Det är mycket man som utomstående inte vet eller känner till om FM i stort och HV i synnerhet. Hemvarnet.se är heller inte en speciellt bra informationskanal. Vill du skippa GMU-HV står det dig fritt, FM är numera professionellt och du kan söka dig till de stående förbanden.

Link to comment
Share on other sites

Tittar vi på första länken du länkade till är den fel år gammal och publicerades först på K3 hemsidan under mil.se och alltså inte under hemvarnet.se. Sedan har hemvarnet.se räddar artiklar från gamla mil.se som berörde hemvärnet.

 

Har en officiell representant för Försvarmakten och anställd under K3 Skrivit att hemvärnet har fallskärmsjägare så borde det vara sant...

 

Men om du inte vill göra gmu är det upp till dig. Själv var jag tveksam till att göra värnplikt efter att sett filmen blod, svett och bajs.

 

Men tycker det visar att Försvarsmakten och framförallt hemvärner måste bli mer aktiva när det gäller socialamedier och sprida sin officiella bild av verksamheten. Dock verkar hemlignojan ta överhand och detta leder till privata alternativ som sprider en icke officiell bild av verksamheten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...